اگر اولین باری است که یک استراتژی محتوا را توسعه می دهید، ممکن است مشکل به نظر برسد و مطمئن نباشید از کجا شروع کنید.
بهترین مکان برای شروع این است که ارزیابی کنید که در حال حاضر در چه موقعیتی قرار دارید تا تصمیمات درستی در مورد کارهای بعدی بگیرید.
برای اینکه در یک موضوع اشباع شده متمایز شوید، باید راهی پیدا کنید تا محتوای خود را از دیگران جدا کنید، ترافیک را افزایش دهید و اهداف خود را به تصویر بکشید.
مثلا، اگر وب سایت کوچکی دارید که بک لینکی ندارد، تولید محتوای خود با تمرکز بر پست های طولانی که کلمات کلیدی بسیار رقابتی را هدف قرار می دهند، رویکرد مناسبی نیست.
اگر هم به خوبی تثبیت شده اید و بک لینک های مناسبی دارید، ایجاد محتوا صرفاً برای کسب بک لینک ممکن است بهترین سرمایه گذاری در زمان شما نباشد.
برای اینکه تصمیم بگیرید زمان خود را در کجا صرف کنید، باید در مورد اولویت خود تصمیم بگیرید.
آیا می خواهید محتوای شما لینک های جدیدی جذب کند؟ یا می خواهید با رتبه بندی برای عبارات در گوگل بر روی ترافیک تمرکز کنید؟
اگر یک سایت کاملاً جدید هستید یا یک پروفایل پیوند کوچک دارید، توصیه می کنم ابتدا روی محتوا برای کسب بک لینک ها تمرکز کنید.
اگر به خوبی تثبیت شده اید و در حال حاضر نمایه پیوند مناسبی دارید، احتمالاً می توانید مستقیماً به سمت ایجاد محتوا برای ترافیک بروید.
الگوریتم جستجوی گوگل به لینک های با کیفیت به سایت شما اهمیت می دهد. اما اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید، اما لینک های ورودی زیادی ندارید، چه؟ شما باید تعدادی بک لینک را به دست آورید.
هنگامی که محتوایی را ایجاد کردید که لینک ها را جذب می کند، می توانید محتوایی را ایجاد کنید که ترافیک ایجاد می کند.
این دو مورد اگر باهم کار کنند شانس بسیار بیشتری برای رتبه بندی خوب و جذب ترافیک به شما می دهد.
وبلاگ نویس ها آمار را دوست دارند. اگر در وب سایت تان صفحاتی داشته باشید که آمارهای مربوط به صنعت خاصی را پوشش می دهد راهی عالی برای کسب بک لینک ها در طول زمان است.
اگر آمار را داشته باشید، کسی به آنها نیاز خواهد داشت. البته با این روش به سرعت بک لینک های زیادی جذب نمی کنید اما اگر محتوای کافی داشته باشید به مرور بک لینک های خوبی جذب می کنید.
یک راه فوری تر برای به دست آوردن بک لینک ها، تحقیق و ایجاد محتوایی است که دانش و اطلاعات جدید را منتشر می کند.
در یک موضوع تخصص داشته باشید و درباره آن بنویسید. لینک دادن به منابع تخصصی ارزش دارد.
ایجاد یک پادکست با کیفیت که ارزشش را داشته باشد زمان و تلاش میبرد، اما با انجام این کار، یک دارایی واقعاً قابل پیوند ایجاد میکنید. یک پادکست با کیفیت، به ویژه در یک موضوع منحصر به فرد، به شما کمک می کند که برجسته شوید.
میزان محتوایی که در آن «بهترین پادکستها برای XYZ» را برجسته میکند، فرصت بزرگی برای انتخاب پیوندهای طبیعی ارائه میکند.
مزایای دیگر عبارتند از:
یکی از موارد قدیمی که همچنان اگر به درستی اجرا شود می تواند ارزش بسیاری داشته باشد، جمع بندی است. مثلا با عنوان هایی شبیه “آنچه در سئو اتفاق می افتد”
این به شما امکان می دهد با افراد کلیدی ارتباط برقرار کنید. اگر عاقلانه انتخاب کنید، ممکن است افرادی را بیابید که با صفحات مطبوعاتی در سایت های خودشان وارد شوند. ارجاع به آنها اغلب منجر به پیوندهایی از افرادی می شود که برجسته شده اند.
روزانه تعداد زیادی از محتواهای جدید و فوق العاده به اشتراک گذاشته می شود، بنابراین هرگز نباید در مورد مواردی که باید بگنجانید الهام بگیرید. هنگامی که به اندازه کافی پست برای لینک سازی ایجاد کردید و کمی شتاب گرفتید، وقت آن است که به سمت محتوای خود برای ترافیک بروید.
خوب، ما استراتژی لینک سازی را مرتب کرده ایم. حالا به سراغ توسعه محتوایی برویم که باعث افزایش ترافیک می شود. وقتی به این مرحله رسیدید، پیروی از فرآیند زیر باید ساختار خوبی برای ایجاد محتوایی به شما بدهد که در افزایش دید جستجوی شما موفق باشد.
شناختن کسانی که مخاطب محتوای شما هستند میتواند به شما کمک کند تا یک استراتژی محتوایی طراحی کنید که به افراد مناسب دسترسی پیدا کند.
باید تصویر واضحی از افرادی که مخاطب هدف شما هستند داشته باشید. منظور این نیست که مثلا اسم یا مشخصات ظاهری نیست شناختن نیازها، سلیقه ها و شخصیت هاست.
پس از شناختن مخاطب، نوبت شناسایی چیزهایی است که مخاطب ها دنبال آنها هستند. زمان آن رسیده که به تحقیق در مورد کلمات کلیدی بپردازید.
شناسایی کلمات کلیدی را انجام دهید. نباید به پنج یا حتی 10 عبارت برتری که می خواهید رتبه بندی کنید فکر کنید. در عوض، باید تمام عبارات مربوط به خود و محصول یا خدمات خود را در نظر بگیرید.
تا زمانی که تمام موضوعات مربوطه را پوشش نداده اید دست برندارید.
هنگامی که تمام کلمات کلیدی مربوط به خود را شناسایی کردید، وقت آن است که ببینید آیا قبلاً محتوای مناسب آنها را تولید کرده اید یا خیر.
یک ممیزی محتوا انجام دهید و به تحقیق کلمات کلیدی با رتبه بندی فعلی خود ارجاع دهید و محتوایی را که نیاز به ایجاد، بهبود یا به روز رسانی دارد، شناسایی کنید.
هنگامی که می دانید چه محتوایی در حال حاضر دارید و چه محتوایی باید ایجاد کنید، وقت آن است که اولویت بندی کنید که ابتدا روی چه چیزی کار کنید. تمرکز بر روی دسته های موضوعی یک راه عالی برای انجام این کار است چون به شما کمک می کند بخش هایی از وب سایت را بسازید که سریعتر رتبه بندی می کنند.
شما می توانید این کار را با بررسی کلمات کلیدی خود و دسته بندی آن در موضوعات انجام دهید. گاهی اوقات، چندین کلمه کلیدی را می توان با یک پست هدف قرار داد.
مثلا، ممکن است پستی در مورد «استراتژی سئو محتوا» داشته باشید، اما تحقیقات کلیدواژه همچنین نشان میدهد که «تولید محتوا» نیز به خودی خود می تواند برای آن کلمه کلیدی رتبه بندی شود.
هنگامی که آن را برای تمام عبارات مرتبط در تحقیق کلمه کلیدی خود تجزیه کردید، ابتدا همه پست ها را در یک حوزه موضوعی ایجاد کنید، نه اینکه به طور تصادفی پست ها را در موضوعات مختلف انتخاب کنید. این یک موضوع خوب برای شما ایجاد می کند و همه محتوا را مرتبط، سازگار، و به خوبی پشتیبانی می کند.
سپس میتوانید آن را در زمینههای موضوعی مختلف اجرا کنید تا زمانی که همه حوزههای کلیدی خود را پوشش دهید.
هنگامی که می دانید چه صفحاتی را ایجاد خواهید کرد، زمان آن است که شروع به ایجاد آنها کنید. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید ساختار و اطمینان از استفاده از بهترین URL های ممکن و ساختار پوشه است. شما نمی خواهید این را تغییر دهید، بنابراین اطمینان از بهینه سازی آن در اولین بار بسیار مهم است.
معمولا از عبارت هدف اصلی برای صفحه به عنوان URL استفاده می کنیم.
وقتی تمام صفحات را در یک موضوع خاص ایجاد کردید، مطمئن شوید که آنها به خوبی به یکدیگر مرتبط هستند. در حالت ایدهآل، این کار بهجای انجام تکتک در پیوندهای درون محتوا، به روشی ساختاریافته خواهد بود. جدولی در ابتدا یا انتهای پستها که به همه صفحات دیگر در آن خوشه پیوند میدهد، به وضوح به گوگل نشان میدهد که همه آنها به هم تعلق دارند.
بالاخره نوبت به خود نوشتن می رسد.
اطمینان حاصل کنید که از ساختار مناسب و هر کلمه کلیدی خاصی که هدف آن مقاله هستید استفاده می کنید. ما رتبه بندی صفحات در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو را برای کلمه کلیدی مورد نظر خود تجزیه و تحلیل می کنیم و سپس ساختار سرصفحه آن قطعات را با هم ترکیب می کنیم تا در یک پست نهایی که همه چیز را پوشش می دهد ادغام شود.
عناصری مانند ساختار هدر خوب، پیوندهای خارجی و فهرست مطالب را در ابتدا برای پست های طولانی تر در صورت لزوم ترکیب کنید.
بسیاری از مردم هنگام ایجاد یک استراتژی محتوا فراموش می کنند که صفحات در واقع فروش را انجام می دهند! اگر تمام وقت و تلاش خود را صرف هدایت افراد بیشتری به سایت خود با محتوا می کنید، اما متن صفحات کلیدی را برای کمک به تبدیل آن بازدیدکنندگان به مشتری نمی کنید، تلاش شما بیهوده است.
افرادی که شما را پیدا می کنند ممکن است که به پیشنهاد شما علاقه مند باشند و می خواهند بیشتر بیاموزند. کجا میروند؟ صفحه درباره ما.
مطمئن شوید وقتی تمام تلاش خود را برای نوشتن محتوا به کار می برید، صفحه درباره ما را به خوبی نوشته باشید. این صفحه باید همه پیامهای کلیدی شما را به خانه هدایت کند و افراد را یک قدم به خرید نزدیکتر کند.
برخی از افراد در حال حاضر کاملاً آماده پرس و جو یا خرید نیستند. چگونه می توانید مطمئن شوید که این افراد دوباره شما را می بینند؟ البته با محتوا! دارایی های قابل دانلودی را ایجاد کنید که مخاطبان شما به آن علاقه مند شوند و در ازای محتوا، آدرس ایمیل آنها را بخواهید.
هنگامی که آن ایمیل را دارید، می توانید از طریق فعالیت هایی مانند بازاریابی مجدد، رابطه را تقویت کنید.
یکی دیگر از بخشهای مهم اما اغلب فراموششده فرآیند استراتژی محتوا، بررسی، آزمایش و نظارت بر نحوه عملکرد آن است. میتوان با پیروی از فرآیندهای بالا، چیزی را ایجاد کرد که مستقیماً عملکرد خوبی داشته باشد، اما همیشه مناطقی وجود دارد که میتوانید آنها را بهبود بخشید. اینها را با استفاده از:
می توانید رویکردهای مختلف را آزمایش کنید و ببینید چه چیزی در تبدیل بازدیدکنندگان به سایت بهترین کار را دارد. در فرآیند تولید به نقطهای خواهید رسید که بازگشت به گذشته و بهروزرسانی محتوای قدیمیتر ممکن است مؤثرتر از انتشار بیشتر و بیشتر صفحات جدید باشد.
هیچ رویکرد یکسانی برای ایجاد یک استراتژی محتوا وجود ندارد.
استراتژی محتوای شما به اندازه کسب و کار شما منحصر به فرد است.
یکی از وجوه مشترک بین تمام استراتژی های تولید محتوای موفق، تاکید آنها بر رفع نقاط ضعف و اولویت بندی بر اساس آن است.
فراموش نکنید: هدف شما از تولید محتوا ایجاد ترافیک و سپس تبدیل آن است. نکات سئوی محتوا را دنبال کنید و مطمئن باشید که با تکرار رفتارهای درست به اهداف وب سایت تان خواهید رسید.
مقالات پیشنهادی برای بهبود استراتژی تولید محتوا:
8 عنصر از یک استراتژی تولید محتوای موفق