استراتژی محتوای مبتنی بر داده محتوای شما را از خوب خارج می کند و به محتوایی تبدیل می کند که مخاطبان نیاز دارند.
“تا زمانی که بهینه سازی برای موتورهای جستجو انجام شود محتوای شما درست است” اما به همان اندازه که این جمله ساده است جای زیادی برای تفسیر باقی می گذارد یعنی چه نوع محتوایی؟
در روزهای اولیه سئو، به این معنی بود که کلمات کلیدی خود را شناسایی کنید و آن ها را در صفحاتی در هر جایی که مناسب باشند جاسازی کنید.
اما بازاریاب های دیجیتال مدرن باهوش تر هستند(البته این استراتژی دیگر جواب نمی دهد).
استراتژی محتوای مبتنی بر داده با برنامه ای شروع می شود که با اعداد پشتیبانی می شود.
توسعه محتوا با استفاده از رویکردی که براساس اطلاعات کاربر تولید می شود.
می تواند شامل اطلاعاتی مانند جمعیت شناسی، پاسخ های نظرسنجی، ترجیحات مصرف کننده و… باشد.
لازم نیست بگوییم چرا مهم است اما برای اطمینان بیشتر:
استراتژی محتوای مبتنی بر داده کمک می کند بدانید زمان، تلاش و پول خود را کجا خرج کنید.
به عبارت دیگر شما منابع محدودی دارید. نمی خواهید آن ها را برای افرادی که بازخورد نمی دهند، هدر دهید.
استراتژی محتوای مبتنی بر داده این امکان را می دهد که برنامه های بازاریابی خود را برای ایجاد بهترین بازگشت سرمایه تنظیم کنید.
برای اهداف موتورهای جستجو به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام کلمات کلیدی را دنبال کنید و مطمئن شوید که مخاطب مناسب را هدف قرار می دهید.
ساده به نظر می رسد درست است؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابزار تحقیق محتوای خود را باز کنید و به دنبال مشترکات باشید درست است؟ اما فقط این ها نیست.
اولین چیزی که باید تصمیم بگیرید این است که چه چیزی را می خواهید انجام دهید.
شما نمی توانید برای همه مردم همه چیز باشید بنابراین باید چند انتخاب داشته باشید.
اهداف محتوایی خود را مشخص کنید. حالا کانال هایی را که می توانید با آن ها به اهداف تان برسید شناسایی کنید.
وقتی این کار را انجام دادید شاخص های کلیدی عملکرد(KPI) خود را تعیین کنید.
هنگام تولید محتوا حتما این را در نظر داشته باشید:
حالا که می دانید برای چه هدفی دارید زمان آن است که بفهمید برای تحقق آن مخاطبان واقعی خود را پیدا کنید.
داده های جمعیتی و سایر اطلاعاتی را که به آن ها دسترسی دارید بررسی کنید.
نقاط مشترکی را که در بسیاری یا برخی از اهداف شما وجود دارد ببینید.
بسیاری از بازاریابان ایجاد پرسونای مشتری را مفید می دانند.
با استفاده از داده های خود یک فرد معمولی را برای هریک از نقش های مختلفی که هدف قرار داده اید تصور کنید:
تا جایی که می توانید دقیق باشید.
هر چقدر که دوست دارید خلاق و با جزییات باشید فقط به یاد داشته باشید که این یک تمرین داستان نویسی نیست. شما در حال ایجاد پرسونا بر اساس هدف محتوایی خود هستید، بنابراین پرسونای خود را با آنچه که در واقع هستند حفظ کنید.
اکنون زمان آن است که نگاهی به آنچه رقیب ها انجام می دهد بیندازیم.
کارهایی که آن ها انجام می دهند را مرور کنید و به دنبال کارهایی باشید که به نظر می رسد موثر هستند.
وقتی در مورد محتوای خود تصمیم گرفتید زمان آن است که آن کار قدیمی سئو را انجام دهید.
از ابزاری مثل گوگل آنالیتیکس یا Semrush استفاده کنید.
استفاده از کلمات کلیدی در محتوای خود به مخاطب نشان می دهد که شما به همان زبانی که آن ها صحبت می کنند صحبت می کنید.
اگر بخاطر داشته باشید اولین قدم برای ایجاد یک برنامه محتوایی مبتنی بر داده تعیین اهداف شما بود.
محتوای شما می تواند به هر شکل ویدئو، پست های وبلاگ، اینفوگرافیک ها یا… باشد.
اگر به تنهایی از عهده انجام کار بر نمی آیید از کس دیگری کمک بگیرید.
شما شاهکار محتوای مرتبط خود را ایجاد کرده اید. حالا زمان آن است که آن را با جهان به اشتراک بگذارید. اما چگونه این کار را انجام می دهید.
ایا فقط آن را در وبلاگ شرکت خود ارسال می کنید و منتظر می مانید تا گوگل آن را فهرست کند؟
این رویکرد منفعلانه است و شما محتوایی عالی درست کرده اید که افرادی مایل به مصرف آن هستند.
برای اینکه اطمینان حاصل کنید که نگاهی که می خواهید به آن دارید وقت ان است که آن را تبلیغ کنید.
پس از منتشر شدن محتوای تان باید اندازه گیری بازگشت سرمایه تان را شروع کنید.
این اندازه گیری به شما نشان می دهد:
اینجاست که شاخص های کلیدی عملکرد مورد بحث در مرحله اول دوباره به کار می آیند.
ردیابی برخی ازین موارد آسان تر سایرین است.
اگر هدف شما افزایش فروش یا تبدیل است باید داده هایی داشته باشید که از به هدف شما نزدیک است.
به همین ترتیب اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را بهبود دهید باید تجزیه و تحلیلی برای ردیابی آن داشته باشید.
کارهایی مثل دیده شدن برند ممکن است کمی پیچیده باشد.
صرف نظر از اینکه از چه ابزاری برای تعیین موفقیت استفاده می کنید باید داده هایی را که برای ردیابی عملکرد نیاز دارید در گوگل آنالیتیکس پیدا کنید.
یک استراتژی محتوای مبتنی برداده برای موفقیت در تجارت بیش از حد رقابتی و محیط سئوی امروزی حیاتی است.
از ابزارهای موجود برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید.
یاد بگیرید که اعداد به شما چه می گویند و از آنها برای کمک به تولید محتوایی استفاده کنید که نه تنها بازدید ها را جذب می کنند بلکه اشتراک گذاری می کنند و به اهداف شما دست می یابند.
مطالعه مقالات زیر برای بهبود استراتژی محتوا پیشنهاد می شود:
ممیزی(حسابرسی) محتوای وب سایت مان را چگونه انجام دهیم؟