یکی از روشهای آشنا برای اولویتبندی، که به خوبی به تمرکز توجه کمک میکند و اغلب منابع محدود سئو و بازاریابی را به حداکثر میرساند، چارچوب SWOT است.
SWOT سئو به این مسایل می پردازد:
برای اکثر وب سایت ها، یک استراتژی موثر سئو شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل مقادیر قابل توجهی از کلمات کلیدی، محتوا، تجزیه و تحلیل و داده های رقابتی از منابع مختلف است.
سپس متخصصان سئو باید از این دادهها برای اولویتبندی وظایف کلمات کلیدی، محتوا، ساختار یا لینک سازی برای کسب موفقیت در جستجوهای ارگانیک استفاده کنند.
SWOT سئو برای کمک به شناسایی مواردی است که بیشترین تأثیر بر رشد یا افت وب سایت را دارند.
فرض می کنیم کلمات کلیدی را تحقیق کرده اید. تحقیق کلمات کلیدی پایه و اساس یک SWOT مؤثر خواهد بود. البته فراموش نکنید که تحقیق کلمات کلیدی SWOT مختص به خود را دارد.
یعنی وب سایت شما در کدام کلمات کلیدی، قدرت بیشتری دارد. کسب رتبه های برتر دشوار است. پس بهترین کار این است که روی کلمات کلیدی تمرکز کنیم که رتبه سئوی بالاتری دارند.
S در SWOT سئو می گوید در کدام کلمات کلیدی مثلا در 20 نتیجه برتر قرار دارید؟
وقتی این کلمات و محتواها را شناسایی کردید:
تحقیق کنید که آیا صفحات فرود “درست” برای کلمات کلیدی مورد نظر شما رتبه بندی می شوند یا خیر. شاید به نظر برسد که رتبه صفحه اصلی خود را برای چندین کلمه کلیدی سئو کنید اما این درست نیست.
چون کاربرانی که در صفحه اصلی شما به دنبال چیزی خاص هستند، باید زمان بیشتری را صرف کلیک کردن یا جستجوی مجدد کنند تا پاسخ دقیق سوال خود را بیابند.
در عوض صفحاتی که پاسخ مناسب را می دهند شناسایی کنید. بر روی رتبه ای که صفحه اصلی در حال حاضر دارد تمرکز کنید.
اگر تشخیص دادید که چنین صفحاتی وجود ندارند، آن ها را ایجاد کنید. مطمئن شوید که به قوی ترین محتوای خود به عنوان سیگنال هایی برای حرکت رو به جلو توجه کنید.مثلا اگر ویدیوهایی دارید که در گوگل یا یوتیوب رتبه خوبی دارند، حتماً ویدیوهای بیشتری ایجاد کنید.
اگر پستهای بلاگ طولانی در بالای نتایج جستجو برای کلمات کلیدی اصلی شما تسلط دارند، این یک نشانه است که شما برای انتشار و اشتراکگذاری بیشتر درهمان کلمات کلیدی به محتوای طولانی تری نیاز دارید.
مرحله دوم در SWOT سئو شناسایی نقاط ضعف است. در سئو، شناخت و پذیرش زودهنگام ضعف ها می تواند باعث صرفه جویی در تلاش، زمان، پول شود.
در حالی که بدون شک گروهی از کلمات کلیدی وجود دارند که فکر میکنیم باید سایت مان را برای آن ها بهینه کنیم، مهم است که آنهایی را که برای ایجاد قدرت به زمان یا تلاش زیادی نیاز دارند، رها کنیم. به طور کلی، بررسی سریع نتایج موتورهای جستجو، کلمات کلیدی را نشان می دهد که بر اساس اندازه، سن، شهرت و کیفیت محتوای رقبای شما دور از دسترس هستند.
باید به گزینههای کلیدی خاصتر و هدفمحور توجه کنیم. گاهی اوقات، بهترین استراتژی استفاده از تاکتیکهای جستجوی پولی مکمل است تا زمانی که وب سایت تان بتواند نتایج ارگانیک را جذب کند.
یکی دیگر از نقاط ضعف ممکن است کیفیت وب سایت و محتوا از نظر فنی،ساختاری یا ارتباط کلمه کلیدی باشد. می توانید با انجام ممیزی سئو شروع به شناسایی نقاط ضعف در تحلیل SWOT کنید.
می توانید براساس داده های تجزیه و تحلیل وب سایت یا بر اساس اولویت، از یک صفحه به سایر صفحات بروید. بهینه سازی این صفحات می تواند به بهبود شانس آن صفحه ها در ارتقاء رتبه SERP کمک کند.
بک لینکهای باکیفیت، یک فاکتور رتبهبندی موتورهای جستجو هستند که میتوانند اعتبار سایتی را که به آن لینک میدهند افزایش دهند.
مثل ممیزی سایت، خیلی از ابزارهای بک لینک شخص ثالث می توانند محل نگهداری بک لینک ها را نشان دهند. اینها برای مشاهده منابع بک لینک قوی ترین رقبای شناخته شده شما مفید هستند.
در صورت لزوم، ممکن است بخواهید برای به دست آوردن لینک هایی از همان منابع برای افزایش قدرت آنها تماس بگیرید.
در سئو، فرصتهای فراوانی برای کسانی که میدانند چگونه، کجا، و زمانی را صرف جستجو میکنند، وجود دارد. سئو در واقع حرکت از یک فرصت به فرصت دیگر است.
هنگامی که بهینه سازی برای یک گروه از کلمات کلیدی یا قطعات محتوا موفقیت آمیز تلقی می شود، زمان آن است که به موضوع بعدی برویم که بر اساس آن می توان قدرت وب سایت را تقویت کرد.
چندین ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ahrefs، Semrush می توانند بر اساس دامنه وب سایت شما، دامنه های رقبای شما، یا لیست هدفمندی از کلمات کلیدی، فرصت ها یا شکاف های کلمات کلیدی و محتوا را کشف کنند.
اکثر آنها لیست های اولویت بندی شده ای از کلمات کلیدی با ارزش بالقوه را بر اساس حجم جستجوی ماهانه تخمینی، ترافیک ارگانیک یا رقابت نسبی ارائه می کنند.
به عبارت دیگر: رقبای شما کدام کلمات کلیدی را رتبه بندی می کنند که شما برای آنها رتبه بندی نمی کنید؟ باید به این توجه کنید که آیا تلاشی که لازم است با میزان نتیجه ای که به دست می آید تناسب دارد یا نه؟ آیا این فرصت ارزش سئو را دارد یا نه؟
یک فرآیند دستی برای کشف فرصت های کلمات کلیدی و محتوا، اجرای ممیزی معکوس وب سایت در وب سایت های رقبا است. مدتی را صرف بررسی صفحات اصلی رقبای برتر خود کنید و به کلمات کلیدی استفاده شده در تگهای عنوان، عنوان و انکرتکست لینک داخلی توجه کنید.
اینها احتمالاً کلماتی هستند که برای رقبای شما اهمیت بیشتری دارند. با این حال، مراقب باشید. زیرا این استراتژی فرض میکند که رقبا تحقیقات کلمات کلیدی خود را انجام داده و بهترین شیوههای سئو را دنبال میکنند، که ممکن است همیشه اینطور نباشد.
تمرکز بر روی آن دسته از رقبایانی که رتبه خوبی برای کلمات کلیدی اصلی شما دارند، باید رقبای را که عمداً برای جستجو بهینه میکنند، مشخص کند.
یکی دیگر از فرصت های حضور در وب، به روز رسانی محتوای با عملکرد برتر یا مکمل است. ابتدا، SERP یا ابزار کلیدواژه ترجیحی را اسکن کنید تا محتوای قدیمیتری را که برای کلمات کلیدی هدف رتبهبندی میشود یا برای پشتیبانی از سایر صفحات محتوای اصلی استفاده میکند، شناسایی کنید.
سپس، این محتوا را مرور کنید تا ببینید در کجا ممکن است فرصتهایی برای بهروزرسانی متن، تصاویر، پیوندهای داخلی یا خارجی یا هر مؤلفه دیگری وجود داشته باشد. شاید فرصتی وجود داشته باشد که با ایجاد و افزودن تصاویر یا ویدیوها، قطعه را بهبود ببخشید.
در نهایت، مجدداً این محتوا را از طریق کانالهای مناسب به اشتراک بگذارید و شاید راههای جدیدی را شناسایی کنید – زیرا یک محتوایی که قبلا محبوب بوده احتمالاً دوباره عملکرد خوبی خواهد داشت.
محتوای موجود با کمی تلاش بیشتر فرصتی عالی برای ایجاد اقتدار ارائه می دهد.
کسب بک لینک ارزش تلاش طولانی مدت را دارد. در حالت ایدهآل، میخواهید وبسایتها و دامنههای معتبر و مرتبط را که میتوان از آنها لینکهای ورودی با کیفیت بالا دریافت کرد، شناسایی کنید.
چندین منبع وجود دارد که می توانید برای شروع جستجوی لینک های ورودی از آنها استفاده کنید:
در اینجا میتوانید کیفیت و دقت لینک هایی را که دارید تأیید کنید. همچنین می توانید بفهمید که آیا فرصتهای دیگری برای دریافت لینک های های بیشتر از همین دامنهها وجود دارد یا خیر.
چند چیز وجود دارد که می تواند قدرت وب سایت تان را در جستجوهای ارگانیک، برای موتورهای جستجو تهدید کند.این موضوع ها باید اولویت بندی شود تا از مجازات هایی که به سایت شما اسیب می زند جلوگیری شود.
تهدید اصلی محتوایی که بیشتر با آن آشنا هستند، محتوای تکراری است. همانطور که ازاسمش معلوم است، محتوایی است که در یک وب سایت بدون ذکر منبع اصلی تغییر منتشر شده است.
برای جلوگیری از جریمه شدن برای استفاده از این نوع محتوا، باید مطمئن شوید که برچسبهای rel=canonical را با ارجاع به محتوای منبع در صفحات حاوی محتوای تکراری قرار دهید.
به عبارت دیگر: تا زمانی که منبع اصلی به درستی شناسایی شده باشد، وجود محتوای تکراری در یک وب سایت اشکالی ندارد.
در حالی که بک لینک های مرتبط و باکیفیت می توانند به تقویت اعتبار شما کمک کنند، لینک های ورودی بی ربط و با کیفیت پایین از سایت های غیر معتبر(مخصوصا پولی ها) می توانند آسیب طولانی مدت داشته باشند. حتی ممکن است جریمه دستی شوید و جستجوهای ارگانیک را از دست بدهید.
علاوه بر این، بازیابی از جریمه دستی یک فرآیند آسان یا سریع نیست. در واقع هرگز نباید برای بک لینک ها هزینه کنید. نباید بک لینک هایی که به دست می آورید خریداری شده باشند.
برای همین باید به طور منظم گزارش لینک های سرچ کنسول گوگل یا سایر منابع گزارش بک لینک را برای دامنه های مشکوک یا آنهایی که مرتبط نمی دانید بررسی کنید.
همه رقبای آنلاین که محتوای خود را ایجاد می کنند تهدیدی برای قدرت شما هستند. حتی اگر دید ارگانیک و ترافیک قوی را نسبت به رقبای “شناخته” خود حفظ کنید، همیشه این امکان وجود دارد که رقبای جدید، تهاجمی یا ناشناخته وارد صحنه شوند.
بسیاری از ابزارهای سئو ابزارهای کشف رقبا را برای کمک به شناسایی سریع دامنه هایی که به طور مداوم در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی اصلی شما ظاهر می شوند، ارائه می دهند.
اغلب، ممکن است رقیبی در اینجا وجود داشته باشد که شما هرگز به آن فکر نکرده اید. شما به طور طبیعی می خواهید به این رقبا توجه کنید و از تاکتیک های ذکر شده در بالا استفاده کنید تا ببینید چه چیزی می توانید از آنها بیاموزید. موتورهای جستجو محتوای تازه و مرتبط را دوست دارند و به آنها پاداش می دهند و گوگل حتی یک الگوریتم تازه برای شناسایی آن دارد.
به این ترتیب، شما باید به طور منظم نتایج موتورهای جستجو را برای افراد جدید زیر نظر داشته باشید، که ممکن است در طول زمان، قدرت و موقعیت شما را به چالش بکشد.
بهترین راه برای مبارزه با این نوع تهدید، ادامه انتشار و به روزرسانی محتوای خود است که به موتورهای جستجو دلیل کمتری برای زیر سوال بردن قدرت شما می دهد.
خروجی های SWOT اقدامات اولویت بندی شده را برای محافظت یا بهبود اقتدار آنلاین، دید، ترافیک، سرنخ ها و درآمد ترسیم می کند.
متخصصان سئو باید این تجزیه و تحلیل ها را بسته به میزان رقابتی بودن صنعت و فعال بودن رقبا، انجام دهند.
یک SWOT با ساختار خوب میتواند یک نقشه راه عالی برای مکان، زمان و تعداد دفعات انجام اقدام یا ایجاد محتوا و اشتراکگذاری محتوا برای تقویت اهداف اولیه سئو سازمان شما ارائه دهد.