برای افراد ناآشنا، درک ایده کار با یک طراح وب سایت ممکن است دشوار باشد. سوالاتی مانند، “چگونه می توانم به آنها بفهمانم که چه چیزی برای وب سایت خود می خواهم؟”، یا “اگر ایده های ما با هم تضاد داشته باشند چه؟” حتما از ذهن شما عبور می کنند اگر نگران پیمایش این نوع رابطه هستید، ادامه مطلب را بخوانید. ما در حال به اشتراک گذاشتن پنج نکته در مورد نحوه کار با یک طراح سایت برای کمک به افزایش شانس شما برای داشتن یک مشارکت موفق هستیم!
قبل از شروع جستجوی طراحان سایت، باید یک خلاصه پروژه ایجاد کنید. این به شما کمک می کند تا به وضوح ایده ها، اهداف و انتظارات خود را به طراح سایت خود منتقل کنید. همچنین تاخیرهای پرهزینه و بازنگری در مراحل آخر پروژه را به حداقل می رساند. طراح سایت شما باید از همان ابتدا نیازها و اهداف شما را بدون توجه به پیچیدگی آنها درک کند. خلاصه پروژه به عنوان راهنما برای هر دو طرف برای کل مدت پروژه خواهد بود:
خلاصه پروژه شما باید شامل موارد زیر باشد:
اگر از قبل ایده روشنی در مورد اینکه میخواهید وب سایت جدیدتان چگونه باشد دارید، میتوانید در خلاصه پروژه خود نیز بنویسید:
هنگام ملاقات با طراحان سایت، یک نسخه از خلاصه پروژه خود را به آنها بدهید و در طول جلسه خود به این سند مراجعه کنید.
نکته: گنجاندن تصاویر نمونه از طرح های وب که دوست دارید، به طراح شما کمک می کند تا نتیجه دلخواه شما را تجسم کند. با طراح سایت خود در میان بگذارید که چه چیزی در مورد این طرح های خاص توجه شما را به خود جلب کرده است.
در مدیریت پروژه، چیزی وجود دارد که ما آن را “خزش دامنه” می نامیم. این به درخواست های خارج از محدوده یا تغییرات دائمی در پروژه اشاره دارد که پس از شروع رسمی پروژه وارد می شود. اگر طراح شما منابع لازم برای اولویت بندی درخواست های شما را نداشته باشد یا از انجام کارهای اضافی امتناع کند، می تواند باعث تاخیر در پروژه، هزینه های اضافی و به خطر افتادن کیفیت روابط تجاری شما شود.
به همین دلیل است که تعیین نتایج مورد انتظار شما در خلاصه پروژه بسیار مهم است. هنگامی که در حال گفتگوی مختصر پروژه خود با طراحان وب سایت بالقوه هستید، آنها می توانند فوراً ارزیابی کنند که آیا توانایی ها و منابع لازم برای برآورده کردن نیازهای شما را دارند یا خیر.
هنگامی که یک طراح وب با پروژه شما موافقت کرد و متعهد شد، توصیه می کنیم قراردادی را تهیه کنید که شامل اهداف خاص پروژه، محدوده کار، جدول زمانی و نتایج مورد انتظار باشد. این امر از هر دو طرف در برابر هرگونه سوء تفاهم ناشی از انتظارات نادرست محافظت می کند. همچنین میتوانید نوع پروژه (به عنوان مثال، بلندمدت یا یکبار)، شرایط پرداخت (به عنوان مثال، نرخ ساعتی یا ثابت)، افراد تعیینشده، مالک طرح، محرمانگی و قرارداد فسخ را در قرارداد خود بگنجانید.
نکته: زمانی که محصولات ارائه شده توسط طراح وب خود را فهرست می کنید تا جایی که می توانید دقیق باشید. تعداد بازبینیهایی را که متعهد به ارائه آنها هستند و اینکه در چه مرحلهای برای کار اضافی از شما هزینه دریافت میشود، درج کنید.
یک عبارت رایج در صنعت طراحی وب وجود دارد که می گوید نمی توان یک طراحی خوب توسط کمیته انجام داد. چرا؟ به این دلیل است که داشتن تصمیم گیرندگان بیش از حد می تواند منجر به اختلاف نظر، مصالحه و تعدیل دائمی استانداردهای طراحی شود که در نهایت منجر به کار پایین تر می شود. اگر اعتماد محکمی بین مشتری و طراح وب وجود نداشته باشد، مدیریت خرد بر فرآیند طراحی به روش غالب تبدیل می شود. اما این میتواند بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد و پروژه را برای هر دو طرف دشوار کند.
شما می توانید با انتصاب مدیر پروژه برای پروژه طراحی وب خود از این اتفاق جلوگیری کنید. داشتن تنها یک مدیر پروژه به جای یک کمیته می تواند روند تصمیم گیری را تسریع کند، بهره وری طراح وب شما را افزایش دهد و شانس پیروی از جدول زمانی شما را افزایش دهد. نکته: مدیر پروژه خود را در اولین جلسه خود به طراح وب خود معرفی کنید. این می تواند راه را برای شروع آرام پروژه شما هموار کند.
بسیاری از طراحان وب روی جذابیت بصری یک وب سایت تمرکز می کنند، و به درستی، با توجه به اینکه 48٪ از کاربران طراحی را به عنوان یک عامل اصلی در قضاوت در مورد اعتبار یک تجارت می دانند. با این حال، بسیاری نیز فراموش میکنند که بر روی مهمترین چیزها تمرکز کنند – پیادهسازی معیارهای تجاری که منجر به نتایج میشود.
زیبایی شناسی فقط می تواند کارهای زیادی برای وب سایت و کسب و کار شما انجام دهد. اینکه چه چیزی یک وب سایت را زیبا می کند ذهنی است، اما ارقام میزان ترافیک وب سایت شما یا میزان فروش وب سایت شما مطلق است. تمام معیارهایی را که برای شما و کسب و کارتان مهم است به طراح وب خود در میان بگذارید. این به آنها کمک میکند تا مطالعات طراحی را انجام دهند که نه تنها از نظر بصری جذاب به نظر میرسند، بلکه تعامل و تبدیلهای بیشتری را به همراه خواهند داشت. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را به آنها ارائه دهید تا آنها را در تحقیقات، برنامه ریزی طراحی و توسعه UX/UI برای وب سایت خود راهنمایی کنید.
نکته: به طراح وب خود یک کپی از این معیارها را بدهید که بیشترین اهمیت را در جلسه اولیه شما دارند.
هر بازخوردی که خیلی دیر در فرآیند طراحی و به صورت نامرتب ارائه شود، جدول زمانی پروژه شما را خراب می کند. همچنین می تواند کیفیت طراحی وب شما را کاهش دهد، به خصوص اگر طراح شما مجبور است برای انجام بازبینی های مورد نظر شما عجله کند تا به ضرب الاجل شما برسد. بازخورد تاخیری می تواند منجر به به تعویق افتادن راه اندازی وب سایت شما شود و در نهایت باعث شود شما و طراح وب شما احساس ناامیدی کنید.
برای جلوگیری از وقوع این موارد، مطمئن شوید که مدیر پروژه شما منابع (یعنی زمان، مهارت و فناوری) را برای سازماندهی، فیلتر کردن و ارسال بازخوردهای مهم به طراح وب شما در طول پروژه دارد. نکته: سعی کنید ظرف 24 تا 48 ساعت پس از دریافت مطالعات طراحی به طراح وب خود بازخورد بدهید.