اگر وب سایت شما برای رتبه بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجو مشکل دارد ممیزی سئو سازمانی می تواند به شما در شناسایی دلیل آن کمک کند.
ممیزی سئوی سازمانی می تواند به تیم شما کمک کند تا زمان، منابع و بودجه را سمت بهینه سازی هایی هدایت کنید که بیشترین تاثیر را دارند.
این 24 مورد باید قبل از شروع کمپین سئو در چک لیست شما باشد.
ارزیابی یک وب سایت برای شناساسس مسایلی که مانع از رتبه بندی آن در نتایج موتورهای جستجو می شود.
ممیزی سئو برای وب سایت هایی است که صدها یا هزاران صفحه دارند.
درک نقاط قوت و ضعف یک وب سایت می تواند به شما کمک کند تا کمپین های سئوی خود را مطابق آن تنظیم کنید.
انجام ممیزی همچنین به تیم شما کمک می کند تا زمان منابع و بودجه شما را به سمت بهینه سازی هایی هدایت کند که بیشترین تاثیر را دارد.
مواردی که باید در ممیزی سئوی سازمانی خود لحاظ کنید:
برای اجرای موفقیت آمیز ممیزی سئو باید از ابزارهای سئو استفاده کنید. مثلا Ahrefs, Screaming Frogs, SearchAtlas
اساس همه سئوهای موفق هدف گذاری استراتژیک کلمات کلیدی است.
نه تنها کلمات کلیدی مورد نظر شما باید مرتبط با محصولات و خدمات شما باشند بلکه باید اهداف واقعی برای وب سایت شما نیز باشند.
بنابراین قبل از تجزیه و تحلیل اینکه آیا وب سایت سازمانی شما به درستی بهینه شده است مطمئن شوید که اهداف کلمه کلیدی شما قابل دسترسی هستند.
این امکان وجود دارد که کلمات کلیدی مورد نظر شما بیش از حد رقابتی باشند یا کلمات کلیدی با حجم جستجو یا پتانسیل تبدیل به اندازه کافی بالا را هدف قرار نداده باشید.
می توانید از ابزار ردیابی کلمات کلیدی استفاده کنید تا ببینید وب سایت سازمانی شما در حال حاضر برای چه عباراتی رتبه بندی می کند و از ان ترافیک ارگانیک کسب می کند.
سپس هر گونه تحقیق در مورد کلمات کلیدی لازم را برای یافتن کلمات کلید که ممکن است برای وب سایت شما مناسب تر باشد انجام دهید.
هنگامی که مطمئن شدید کلمات کلیدی را اشتباه انتخاب نکرده اید به بقیه حسابرسی سایت خود ادامه دهید.
URLها باید منحصر بفرد توصیفی کوتاه و شامل کلمات کلیدی باشند.
URLها قابل مشاهده هستند و می توانند بر روی کلیک یا عدم کلیک کاربر بر صفحه تاثیر بگذارند.
از خط فاصله بین کلمات استفاده کنید تا مسیرهای URL را خوانا نگه دارید و اعداد غیرضروری را حذف کنید.
خزنده های گوگل به تگ های عنوان و توضیحات متا نگاه می کنند تا بفهمند محتوای وب سایت شما در مورد چیست و ارتباط ان با کلمات کلیدی خاص چیست.
مانند URLها این تگ ها نیز در SERPها قابل مشاهده هستند و روی کلیک یا عدم کلیک کاربر تاثیر می گذارند.
ممیزی شما باید شامل بررسی این باشد که متا تگ های صفحه وب شما منحصر بفرد هستند و از بهترین شیوه های سئو پیروی می کنند.
ابزار ممیزی سایت برای شناسایی صفحات وب جهت آدرس دهی برای تسریع فرایند استفاده کنید:
اگرچه طول محتوا یک عامل رتبه بندی نیست محتوای عمیق اغلب ویژگی هایی را نشان می دهد که گوگل دوست دارد، مانند بینش اصلی، گزارش، تجزیه و تحلیل عمیق، کاوش موضوع. هیچ عدد جادویی در مورد طول محتوا وجود ندارد. دستورالعمل های ارزیابی کیفیت گوگل بیان می کند که صفحات وب باید دارای محتوای “راضی کننده” باشند.
اگر نسبت به طول محتوای خود تردید دارید به رقیبان خود نگاه کنید و طول محتوای آنها را با طول محتوای خود مقایسه کنید سپس سعی کنید محتوای برابر یا عمیق تر از محتوای آنها داشته باشید.
پیوندهای داخلی به گوگل کمک می کنند تا صفحات شما را پیدا و فهرست کند.
هم چنین سلسله مراتب وب سایت، سیگنال های مرتبط، وسعت موضوعی و انتشار در سراسر رتبه صفحه شما ارتباط برقرار می کند.
همین طور از انکرتکست پیوندهای داخلی خود اطمینان حاصل کنید که مناسب باشند.
گوگل هم چنین برای درک محتوای وب سایت و اعتبار وب سایت ها به پیوندهای خارجی نگاه می کند.
پیوندهای خارجی فقط باید به منابعی با Domain Authority بالاتر از خودتان پیوند داده شود.
در غیر این صورت ممکن است گوگل فکر کند به وب سایت هایی باکیفیت پایین لینک می دهید و اعتمادش به شما کم شود.
گوگل دوست دارد عناصر تعاملی را در صفحه ببیند. با این حال اگر این عناصر زمان بارگذاری صفحه را بیشتر می کنند برای تلاش های سئوی شما اثر معکوس دارد.
از آن جایی که گوگل نمی تواند تصاویر را ببیند، برای درک محتوای تصویر به alt text تکیه دارد که ببیند چگونه با محتوای شما ارتباط برقرار می کند.
ممیزی سئو باید شامل alt text توصیفی و کلمات کلیدی باشد.
با وجود صدها تا هزاران صفحه فرود ممکن است مواقعی پیش بیاید که صفحات فرود شما نه تنها با رقبای شما بلکه سایر صفحات فرود در وب سایت شما رقابت می کنند.
به این می گویند آدمخواری کلمات کلیدی و زمانی اتفاق می افتد که خزنده های گوگل مطمئن نباشند کدام صفحه در سایت شما مرتبط ترین است.
چند نکته برای حل و فصل آدم خواری کلمات کلیدی:
فاکتور رتبه بندی شماره 1 گوگل همچنان ثابت است: بک لینک ها
اگر وب سایت سازمانی شما در حال رقابت با متصدیان شناخته شده در صنعت شماست، به احتمال زیاد آن ها دارای یک پروفایل بک لینک قوی هستند که رقابت وب سایت شما در SERP ها را دشوار می کند.
می توانید از ابزار بک لینک مانند Ahrefs برای شناسایی کل بک لینک ها و دامنه های ارجاع منحصر بفرد رقیب خود استفاده کنید.
اگر شکاف قابل توجهی در بک لینک ها یا دامنه های ارجاع دهنده وجود داشته باشد، احتمالا منبعی برای رتبه بندی کلمات کلیدی کمتر یا موقعیت های رتبه پایین تر است.
اگر می خواهید از رقبای خود پیشی بگیرید بخش قابل توجهی از کمپین سئوی خود را به لینک بیلدینگ و روابط عمومی دیجیتال اختصاص دهید.
اگرچه بک لینک ها برای بهبود اعتبار سایت مهم هستند اما نوع اشتباه بک لینک ها می تواند به یک وب سایت آسیب برساند.
اگر وب سایت شما دارای بک لینک های سمی از وب سایت های هرزنامه باکیفیت پایین باشد، ممکن است گوگل وب سایت سازمانی شما را متهم به دستکاری بک لینک کند.
گوگل در تشخیص لینک های بی کیفیت بهتر شده است و پس از به روزرسانی هرزنامه لینک در سال 2021، گوگل نیز ادعا می کند که لینک های هرزنامه را باطل می کند و آنها را در بین وب سایت ها به حساب نمی آورد.
با این حال ممکن است هنوز هم لحظاتی وجود داشته باشد که بک لینک های سمی باید رد شوند.
شما می خواهید روی شناسایی این لینک های سمی تمرکز کنید و اقدامات لازم را برای ایجاد و ارسال یک فایل انکار انجام دهید.
انکار نادرست می تواند به عملکرد سئوی شما آسیب برساند، بنابراین اگر با این ابزار گوگل آشنا نیستید مطمئن شوید که از یک ارائه دهنده سئو کمک بگیرید.
گوگل هم چنین برای درک ارتباط و اعتبار به متن بک لینک های شما نگاه می کند. Anchor Text مرتبط مهم است، اما همه وب مسترها به یک شکل لینک نمی دهند.
اکثر Anchor Text شما دارای مارک است، اشکالی ندارد. به دنبال Anchor Text با تطابق زیاد یا متن لنگر CPC بالا باشید که خزنده های گوگل ممکن است برای دستکاری مشکوک بک لینک پرچم گذاری کند.
از آن جایی که وب سایت های سازمانی هزاران صفحه فرود دارند یکی از رایج ترین مسایلی که در ممیزی سئو سازمانی کشف می شود مربوط به فهرست بندی موتورهای جستجو است.
به همین دلیل است که تولید و ارسال نقشه XML سایت مهم است. سلسله مراتب وب سایت شما را به خزنده های جستجو منتقل می کند. هم چنین به آن ها می گوید کدام صفحات وب سایت شما مهم ترین برای خزیدن منظم و فهرست بندی هستند.
اگر وب سایت سازمانی شما صفحات محصول یا محتوای جدیدی را به وب سایت شما اضافه می کند می توانید از نقشه سایت خود برای نشان دادن صفحات جدید به گوگل استفاده کنید نه اینکه منتظر بمانید تا خزنده ها آن ها را از طریق پیوندهای داخلی کشف کنند.
خزنده های وب گوگل فقط زمان زیادی را صرف خزیدن صفحات وب سایت شما می کنند به این معنی که وب سایت شرکتی شما ممکن است صفحاتی داشته باشد که در فهرست گوگل قرار نگیرند.
اگرچه بهبود سرعت صفحه و اعتبار سایت شما می تواند منجر به افزایش بودجه خزنده توسط گوگل شود اما این کار زمان می برد. بنابراین روی هوشمندانه کردن بودجه خزیدن وب سایت خود تمرکز کنید.
اگر ممیزی شما صفحات ضروری را که ایندکس نمی شوند کشف کند، وب سایت سازمانی شما ممکن است از بهینه سازی بودجه خزیدن بهره مند شود. شما می خواهید صفحاتی که بیشترین ارزش و بیشترین تبدیل را دارند در فهرست گوگل قرار گیرند.
یک بهینه سازی بسیار قدرتمند که وب سایت سازمانی شما می تواند از آن استفاده کند، نشانه گذاری طرحواره است.
اگر وب سایت سازمانی شما قبلا دارای طرحی در برخی از صفحات شما است باید تایید کنید که طرح شما تایید شده است و برای نتایج غنی واجد شرایط است.
می توانید از نتایج غنی گوگل برای آزمایش صفحات خود که دارای نشانه گذاری طرح واره هستند استفاده کنید تا تایید شود که به درستی تایید شده اند.
اما برای اینکه حتی کارامدتر باشید، از خزنده سایت مورد علاقه خود برای آزمایش همه صفحات خود به طور همزمان استفاده کنید.
با گذشت زمان پیوندها به طور طبیعی از بین می روند زیرا وب سایت ها محتوای خود را به روز می کنند یا صفحات قدیمی را حذف می کنند. مهم است که وب سایت شرکتی خود را بررسی کنید تا تایید کنید پیوندهای خارجی و داخلی شما به صفحات زنده اشاره دارند.
در غیر اینصورت به نظر گوگل می رسد که وب سایت شما به خوبی نگه داری نمی شود و گوگل کمتر احتمال دارد صفحات وب شما را در SERP ها تبلیغ کند.
وب سایت های سازمانی مخصوصا سایت های تجارت الکرونیک ممکن است محتوای تکراری داشته باشند که مناطق مختلف را هدف قرار می دهد یا به صورت برنامه نویسی ساخته شده است.
اگر آن صفحات دارای برچسب های متعارف نباشند گوگل به آنها به شکل محتوای تکراری نگه می کند. تایید اینکه بهترین و عمیق ترین نسخه صفحه دارای یک برچسب متعارف است مهم است. همه صفحات مشابه شامل برچسب های متعارفی هستند که نسخه اصلی صفحه را مشخص می کنند.
یک ابزار ممیزی سایت مانند SearchAtlas می تواند تایید کند که آیا URLهای متعارف شما به درستی پیاده سازی شده اند و خزنده های گوگل متوجه می شوند که کدام صفحه را در SERPها تبلیغ کنند.
برای وب سایت های چند زبانه سازمانی برچسب های Hreflang می توانند به شما کمک کنند محتوای زبانی مناسب را به جستجوگران مناسب نشان دهید.
این سیگنال های مرتبط شما را بهبود می بخشد و می تواند تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل شما داشته باشد.
با این حال اشتباه کردن هنگام اجرای تگ های Hreflang و Canonical آسان است.
به عنوان یک قاعده کلی فقط تگ های Hreflang را به صفحات وب خود اضافه کنید که دارای استانداردهای مرجع خود باشند نه کپی های تکراری از صفحه
اگر صفحات شما با استانداردهای CWV گوگل مطابقت نداشته باشد بعید است رتبه بندی شوند.
گوگل می داند که زمان بارگذاری، پاسخ دهی و ثبات بصری بر کیفیت تجربه کاربر و در نتیجه بر کیفیت یک صفحه وب و رتبه بندی آن تاثیر می گذارد.
یک وب سایت امن نیز برای کیفیت تجربه کاربر ضروری است. اگر صفحات وب شما از پروتکل های HTTPS استفاده نمی کنند، تجربه مرور ایمن را برای کاربران فراهم نمی کنید.
اکثر جستجوها در حال حاضر در دستگاه های تلفن همراه انجام می شود. هم چنین با نمایه سازی اول موبایل گوگل عمدتا از صفحات موبایل در فهرست خود استفاده می کنید.
هم چنین در مقایسه با رقبای خود، هنگام تعیین مکان برای رتبه بندی صفحات، احتمال بیشتری وجود دارد که از تلفن همراه خود استفاده کنید.
آگر وب سایت شما جزو وب سایت های YMYL است باید بدانید که گوگل استانداردهای بسیار بالایی برای این سایت ها در نظر گرفته است.
E-A-T مخفف تخصص اقتدار اعتماد است. تعیین کمیت آن دشوار است اما برخی از عوامل ملموس عبارتنداز:
اگر هنوز در این موضوع شک دارید به محتوای با رتبه برتر رقبای خود نگاه کنید تا موضوع را متوجه شوید.
اگر هدف شما رتبه بندی برای جستجوهای برند است، سایر وب سایت های معتبر ممکن است محتوایی درباره برند شما ارائه دهند که با شما در SERP رقابت می کند.
در صورتی که شرکت شما دارای یک صفحه ویکی پدیا یا مطبوعات در نشریات آنلاین با اعتبار دامنه بالا باشد آن مکان های دیجیتال ممکن است بالاتر از دامنه شما قرار بگیرند.
اگر اینطور است ممکن است لازم باشد رویکرد منحصر بفردتری برای ایجاد لینک برای بهبود سیگنال های برند محتوای خود داشته باشید. بهینه سازی هایی مانند schema می توانند اطمینان دهند که اطلاعات مربوط به نام تجاری شما دربالای SERP نشان داده می شوند.
افکار نهایی در مورد انجام حسابرسی سازمانی شما ممیزی در سطح سایت می تواند دلهره آور باشد، اما ارزش زمان و تلاش برای ایجاد یک استراتژی کمپین سئوی سفارشی را دارد. از نرم افزارهای مناسبی برای این حسابرسی استفاده کنید.
هنگامی که این ممیزی ها کامل شد، می توانید به راحتی آن دسته از بهینه سازی هایی را که بیشترین تاثیر سئو را خواهند داشت اولویت بندی کنید.
پیشنهاداتی برای مطالعات بهبود سئوی عمومی وب سایت شما
راهنمای سئو در سال جدید، نکات برتر و اساسی