وقتی از سئوی سایت صحبت می کنیم دقیقا چه منظوری داریم؟ سئوی وب سایت یعنی کاری انجام دهیم که با روشهای درست، وب سایت شما در نتایج گوگل و موتورهای جستجو بالاتر از رقیبانتان قرار بگیرد. سئو همان بهینه سازی سایت است. کار سئو درنظرگرفتن الگوریتمها و فاکتورهای رتبهبندی گوگل و جلب مخاطب ارگانیک است. سئو کاری میکند که وب سایت شما را هم مخاطبان و هم موتورهای جستجو مخصوصا گوگل دوست داشته باشند. اگر کسب و کار شما در تبریز قرار دارد با سئوی سایت تان می توانید به مخاطبان و مشتریانی از شهرهای دیگر دست یابید.
یکی از مهمترین مزایای داشتن وب سایت این است که مشتریان بالقوه که حتی از نظر جغرافیایی با شما فاصله دارند می توانند به شما و کسب و کارتان دسترسی داشته باشند. اما مخاطب ها چطور می توانند وب سایت شما را از بین هزاران سایت دیگر پیدا کنند؟ وقتی سایت تان طراحی شد و حتی کمی زودتر از آن، برنامه ریزی برای بهینه سازی و سئوی سایت اتفاق می افتد. با سئو رتبه وب سایت شما افزایش پیدا می کند و اگر طراحی و محتوای خوبی داشته باشد حتی می تواند در صدر نتایج گوگل ظاهر شود. تبریز شهر بزرگی است و بدون سئوی سایت، شناساندن کسبوکارتان حتی به مخاطبان محلی کار سخت و هزینهبری است. در حالیکه با بهینه سازی و سئو می توانید پا را فراتر از جغرافیای شهرتان بگذارید و در عین حال در رتبه های بالاتر جستجوهای محلی قرار بگیرید.
در واقع سئوی وب سایت حتی قبل از طراحی آن آغاز می شود. در این مرحله با آنالیز هدف وب سایت شما، استراتژی سئوی سایت تان پایه ریزی می شود. اگر هنوز وب سایت تان را راه اندازی نکرده اید بهترین زمان برای تصمیم گیری درباره سئوی سایت تان است. چون می توانید نام دامنه، هاست، قالب وب سایت و… را بر مبنای اصول سئو انتخاب کنید. تمامی این موارد و فاکتورهای بسیار دیگری که هر کدام بخشی از سئوی فنی را شامل می شوند در رتبه بندی وب سایت شما نقش دارند.
بیشتر وب سایت ها با کمی تاخیر متوجه می شوند که به بهینه سازی نیاز دارند. متاسفانه بعضی ها هرگز به سئو اهمیت نمی دهند. در حالیکه از داشتن وب سایت سرخورده شدهاند -چون به نتیجه مطلوب نرسیده اند- وب سایت و کسب و کار آنلاین خود را رها می کنند. اگر وب سایت دارید اما از نتایج بهدستآمده راضی نیستید سایت شما به سئو نیاز دارد. نگران زمان از دست رفته نشوید بلکه به این فکر کنید که با غافلشدن از بهینه سازی وب سایت تان چه زمانهای مهمتری را در آینده از دست خواهیدداد.
با توجه به کسب و کارتان و هدف طراحی سایت درباره مخاطب های وب سایت شما تحقیق می کند. هدف وب سایت شما ممکن است فروش محصولات تولیدی باشد، یا امکان دارد تمایل داشته باشید خدمات تان را بفروشید. شاید هدف وب سایتی تقویت برندینگ کسب و کارش باشد. وب سایت ها می توانند هر هدفی داشته باشند که هر کدام مخاطبان خودشان را دارند. همین طور سن یا موقعیت یا جنسیت مخاطبان هم می تواند در استراتژی سئوی سایت شما تاثیر بگذارد. یک شرکت معتبر سئو با در نظر گرفتن این عوامل، مشاوره خوبی به شما میدهد و سپس با هم درباره آینده و سئوی وب سایت تان بهترین تصمیم را میگیرید.
وقتی مخاطب سایت تان شناسایی شد باید محتوایی تولید کنید که به نیازهای کاربر پاسخ دهد. محتوا ممکن است متنی، ویدئویی، پادکست، تصویر یا ترکیبی از این ها باشد. زمانی بیل گیتس گفته بود: “محتوا پادشاه است” و هنوز این جمله کار میکند. بدون محتوا وب سایت شما مثل خانه ای است که اثاثیه ای ندارد و نمی توانید در موتورهای جستجو رتبه ای کسب کنید. برای قرار گرفتن در صدر نتایج گوگل، تولید محتوای وب سایت تان باید توسط یک تیم حرفهای انجام شود. اگر محتوای وب سایت تان ضعیف باشد تلاش های سئو بی نتیجه خواهد ماند.
پس از تولید محتوا و انتشار آن باید صفحات سایت توسط ابزارهای سئو به خوبی بررسی شوند. شاید بعضی از صفحات ایندکس نشده باشند. امکان دارد صفحات وب سایت تان برای کلمات کلیدی مناسب، بهینه نشده باشند. برای درک مسایلی از این دست باید از ابزارهای سئو مثل سرچ کنسول گوگل یا گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم. ابزارهای زیادی برای سئوی وب سایت وجود دارد که هر کدام کاربرد خودشان را دارند. اما برای شروع دست کم باید از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.
اگر وب سایت شما مشکلات جدی نداشته باشد و بتواند تا حدی کاربر ارگانیک جذب کند باید این ورودی ها تحلیل شوند. از کجا می آیند، چه کاری انجام می دهند و آیا تمایل دارند در وب سایت شما باقی بمانند یا نه. اگر کاربرها پس از وارد شدن به سایت بلافاصله آن را ترک می کنند باید متوجه شویم که مشکل از کجاست. آیا وب سایت شما سرعت پایینی دارد. آیا به نیاز کاربر پاسخ نمی دهد. بعضی وقتها ممکن است ظاهر وب سایت آنقدر پیچیده باشد که کاربر نتواند چیزی را که دنبال آن است پیدا کند. با بهبود تجربه کاربری بخش مهمی از مشکلات سایت حل خواهد شد. همه این مسایل بر سئوی وب سایت شما اثر می گذارند و باید نسبت به بهینه سازی اقدام شود.
پس از تحلیل مراحل قبلی استراتژی سئوی سایت شما بازنگری یا تثبیت می شود. کارهای درست تقویت می شوند و کارهای بی فایده باید تعطیل شوند. نتیجه تکرار این چرخه کسب نتایج بالا در موتورهای جستجو خواهد بود. با قرار گرفتن در رتبه های بالاتر گوگل، سایت شما بهتر دیده میشود و کاربران بیشتری آن را میبینند. یک شرکت معتبر با تسلط بر الگوریتم های گوگل می تواند استراتژی سئوی سایت را بهبود دهد.
احتمالا با خواندن این مقاله سئوی سایت در نظرتان کمی نگرانکننده شدهاست. البته سئو فاکتورهای زیادی دارد اما برای یک تیم حرفهای راهی است که بارها پیموده شدهاست. شرکتی که سئوی وب سایت شما را به عهده دارد باید گزارشی از فعالیتهای انجام شده ارائه دهد. با مشاهده گزارش رسمی میتوانید نسبت به بهبود نتایج به دست آمده امیدوار باشید. همین طور این گزارش باید متناسب با قراردادی باشد که در ابتدا با شرکت سئوی مورد نظر توافق کرده اید.
تعرفه سئوی وب سایت با توجه به کارهایی که باید انجام شود تعیین می شود. قبل از تعیین هزینه سئو باید بررسی کنیم که مهم ترین نیازهای سایت شما چه چیزهایی هستند. سپس نیازها را اولویت بندی کنیم و براساس اولویت های وب سایت شما، سئو را آغاز کنیم. اگر مشتریان شما محلی هستند می توانید صرفا برای جستجوهای محلی، سئو را درخواست کنید. در صورتی که ماهیت کسب و کار شما مناسب شهر خودتان است سئوی محلی برای تان بهتر است. برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو نگاه جامعی خواهیم داشت. اصول تکنیکال سئو را پیاده خواهیم کرد تا شاهد بهبود رتبه گوگل سایت تان باشیم.