تا به حال فکر کرده اید که تمام طراحی های وب سایت های حرفه ای و خوب چه ویژگی هایی دارند؟ می دانید، آن طرح هایی که به نظر می رسد بازدیدکنندگان را روی صفحه نمایش خود می چسبانند؟ و در واقع باعث فروش و سود می شود؟ این پست به این سوال برای شما پاسخ می دهد تا بتوانید یک وب سایت جذاب، جذاب و مفید بسازید. بیش از 80 درصد از مصرف کنندگان قبل از خرید محصول در یک فروشگاه فیزیکی، تحقیقات آنلاین محصول را انجام می دهند. وقتی آنها از وب سایت شما بازدید می کنند، فقط 50 میلی ثانیه طول می کشد تا تصمیم بگیرند که آیا می مانند و با آن ارتباط برقرار می کنند یا به سمت خروجی حرکت می کنند. این تصمیم فوری می تواند آنها را وادار کند که خرید خود را ادامه دهند یا نه.
این فقط نشان می دهد که موفقیت وب سایت شما و تا حدی کسب و کار شما به طراحی وب سایت شما بستگی دارد. هشت اصل طراحی سایت خوب را برای شما در ایجاد یک وب سایت جذاب و موثر راهنمایی می کنیم.
امروزه بیش از 400 میلیارد وب سایت در جهان وجود دارد که بسیاری از آنها دارای عناصر طراحی بسیار زیادی هستند. خطر داشتن یک صفحه وب بیش از حد طراحی شده، پتانسیل بالای آن برای گیج کردن بازدیدکنندگان و منحرف کردن آنها از پیام اصلی شما است. در مطالعهای در سال 2013، محققان دریافتند که وبسایتهای پیچیدهتر بصری (مثلاً آنهایی که کنتراست بالایی بین عناصر طراحی دارند) کمتر کاربران را تحت تأثیر قرار میدهند. طرح های ساده جذاب تر هستند و کمتر حواس آنها را از کاری که قرار است در صفحه وب شما انجام دهند منحرف می کند. به طور کلی، وب سایت هایی با طراحی مینیمالیستی و ساده به کدهای ساده تری نیز نیاز دارند که در نتیجه زمان بارگذاری سریعتر در دستگاه ها و مرورگرهای مختلف را به همراه دارد.
همان مطالعه سال 2013 به این نتیجه رسید که سن، جنسیت و سطح تحصیلات بر برداشت افراد از وب سایت تأثیر می گذارد. از آنجایی که ترجیحات طراحی مشتریان شما متفاوت است، بسیار مهم است که داده های مشتری خود را در فرآیند طراحی وب خود لحاظ کنید. به این ترتیب، میدانید که چه نوع تصاویر، رنگها، نوع و طول متن، از جمله ویژگیهای دیگر، جذاب هستند.
به یاد داشته باشید که تقریباً 40٪ از مشتریان استفاده از یک وب سایت غیرجذاب و کم بارگذاری را متوقف می کنند. در حالی که استانداردهای جذابیت و سرعت از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بهتر است از داشتن تصاویر پیکسلی، نام تجاری ناسازگار، و لینک ها یا صفحات شکسته خودداری کنید.
پیچیدگی بصری یک وب سایت به ساختار آن یا نحوه توزیع فضایی اطلاعات در یک صفحه مرتبط است. اگر یک صفحه کلمات و تصاویر زیادی داشته باشد و رنگ ها بسیار زیاد باشد، به احتمال زیاد نمی توانید تأثیر مثبتی بر بازدیدکنندگان خود ایجاد کنید. هنگام طراحی وب سایت خود، تعادل، تقارن و تعادل را در نظر بگیرید. تقارن به این معنی است که سمت راست یک عنصر طراحی (به عنوان مثال، تصاویر) با سمت چپ متناسب است. تعادل را می توان با داشتن تعداد مساوی محتوای بصری یا متنی در همه طرف های صفحه خود به دست آورد: چپ، راست، بالا و پایین. در نهایت، تعادل همه چیز در مورد متمرکز کردن وزن حول نقطه وسط یک تصویر یا متن است. پیروی از این سه اصل، پردازش اطلاعات بصری وب سایت شما را برای بازدیدکنندگان آسان تر می کند.
ما نمی توانیم در مورد طراحی وب خوب بدون اشاره به طرح های رنگی صحبت کنیم. رنگ ها احساسات را برمی انگیزند، بنابراین مطمئن شوید که رنگ هایی را انتخاب می کنید که احساساتی را که می خواهید بازدیدکنندگان وب سایت شما در مورد برند شما داشته باشند، برانگیزد. هنگام انتخاب یک طرح رنگ، توصیه می کنیم شخصیت برند و ترجیحات مشتری خود را در نظر بگیرید، همانطور که در نکته قبل بحث شد. فقط 3 تا 4 رنگ را انتخاب کنید تا مشتریان خود را تحت فشار نگذارید. استفاده از رنگهای مکمل و متضاد در کنار هم ممکن است تأثیر دلپذیری بر بینندگان شما ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که از فضای سفید به درستی استفاده می کنید تا محتوای شما خواناتر به نظر برسد و در نتیجه برای بازدیدکنندگان جذاب تر شود.
مصرفکنندگان وبسایتهایی را دوست دارند که بتوانند بهطور مستقیم در آنها پیمایش کنند، دارای اطلاعاتی که به راحتی میتوان آنها را یافت و کپیهای فراخوان را به راحتی درک کرد. اگر مسیریابی شما مبهم و پیچیده باشد، بازدیدکنندگان شما علاقه کمتری به بازگشت مجدد برای بازدید دوم خواهند داشت.
برای اطمینان از اینکه وب سایت شما دارای ناوبری واضح و شهودی است، پیشنهاد می کنیم یک سلسله مراتب صفحه منطقی ایجاد کنید، از پودرهای نان استفاده کنید و دکمه های عمل اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ پیوند شکسته ای بین صفحات شما برای وبگردی بدون درز وجود ندارد. پیروی از “قانون سه کلیک” به طوری که مشتریان شما بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را تنها با سه کلیک پیدا کنند، همچنین تجربه کاربری آنها را افزایش می دهد.
مگر اینکه بازدیدکنندگان شما خوانندگان مشتاق باشند، به احتمال زیاد نسخه شما را کلمه به کلمه نخوانند. درعوض، آنها محتوای وب شما را اسکن می کنند یا مرور می کنند. هنگامی که در حال نوشتن نسخه برای صفحه اصلی خود هستید، مطمئن شوید که تمام نکات کلیدی را پوشش داده اید:
سلسله مراتب محتوای خود را به این ترتیب سازماندهی کنید: مهم ترین محتوا را در بالا و کم اهمیت ترین محتوا را در پایین قرار دهید. استفاده مناسب از سرفصل ها، زیرعنوان ها و نقاط گلوله نیز دیوارهای متن را از بین می برد و قابلیت اسکن صفحه شما را بهبود می بخشد.
از زمان ظهور گوشی های هوشمند و تبلت ها، ترافیک موبایل در حال افزایش بوده است. بیش از نیمی از ترافیک وب جهان از دستگاههای تلفن همراه میآید، و این امر همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد زیرا افراد بیشتری از تلفنهای هوشمند خود برای فعالیتهای آنلاین خود استفاده میکنند. از ابزار تست سایت موبایل برای بررسی نحوه نمایش وب سایت خود در چندین دستگاه استفاده کنید. اگر به نظر می رسد و متن شما به سختی خوانده می شود، به این معنی است که هنوز وب سایت خود را برای استفاده از تلفن همراه بهینه نکرده اید. نتیجه آن این است که شما سهم بازار موبایل خود را به رقبای خود از دست می دهید. شما می توانید با همکاری با یک طراح وب متخصص در طراحی وب واکنش گرا از این اتفاق جلوگیری کنید. طراحی وب ریسپانسیو به طور خودکار با هر اندازه صفحه تنظیم می شود بدون اینکه سرعت آن کاهش یابد یا کیفیت محتوای بصری شما کاهش یابد. این باعث می شود وب سایت شما برای کاربران دسکتاپ و موبایل جذاب باشد.
سرعت در ایجاد فروش ضروری است، به خصوص اگر در یک پلت فرم دیجیتال هستید. اگر بارگذاری صفحات وب شما زمان زیادی طول بکشد، مشتریان شما به جای آن به سراغ رقبای شما خواهند رفت. تقریبا 50 درصد از کاربران در واقع انتظار دارند که وب سایت ها در عرض 2 ثانیه بارگذاری شوند. برای بررسی اینکه آیا صفحات وب شما با این استاندارد بالا مطابقت دارند یا خیر، از ابزارهای تست سرعت مانند GTMetrix و Pingdom استفاده کنید. این ابزارها همچنین توصیه هایی در مورد اینکه چگونه می توانید سرعت بارگذاری خود را بهبود ببخشید ارائه می دهند. بر اساس تجربه ما، متوجه شدیم که وب سایت هایی با ویجت ها و افزونه های بیش از حد از جمله وب سایت هایی هستند که زمان بارگذاری کندی دارند. بهتر است فقط افزونه هایی را نصب کنید که کاملاً به آنها نیاز دارید. همچنین پیشنهاد میکنیم اندازههای تصویر خود را بهینه کنید و فایلهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت خود را به حداقل برسانید تا درخواستهای HTTP را کاهش دهید و در نتیجه فرآیند بارگیری سریعتر انجام شود.
طراحی وب خوب نه تنها از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است، بلکه کاربردی و کاربر پسند است. از شما میخواهد مشخصات مشتری فعلیتان را بررسی کنید، اصول طراحی وبسایت تثبیتشده و نوآورانه را اعمال کنید، و مهارتهای تفکر انتقادی خود را برای ارائه تجربه کاربری که بازدیدکنندگان شما مدام به آن بازمیگردند، به کار ببندید.
مقالات پیشنهادی: