URL چیست؟URL یا Uniform Resource Locator آدرس یک وب سایت یا صفحه وب در اینترنت است. این یک آدرس منحصر به فرد است که شما را به یک صفحه وب خاص هدایت می کند. هر صفحه در اینترنت URL خاص خود را دارد، درست مانند صفحه ای که اکنون در آن هستید.
URL ها مانند نام های دامنه نیستند، اما مرتبط هستند. نام دامنه بخشی از URL است. در این مقاله، همه چیزهایی که در مورد URL ها باید بدانید را خواهید آموخت. ما توضیح خواهیم داد که آنها چه هستند و چه کاری انجام می دهند. چگونه آنها را ایجاد کنید، و برخی از بهترین روش ها را دنبال می کنیم!
URL بخش مهمی از یک وب سایت است. این چیزی است که افراد برای یافتن سایت شما در مرورگر خود تایپ می کنند و موتورهای جستجو مانند گوگل از آن برای فهرست بندی صفحات شما برای ارتباط استفاده می کنند. آدرس ها یا همان URL ها نه تنها برای یافتن آنلاین ضروری هستند، بلکه به عنوان راهی برای اطلاع بیشتر در مورد صفحه ای که شخصی می خواهد شما را ببینید نیز کار می کند.
می تواند نشان دهد که صفحه درباره چه چیزی است و چگونه با صفحات دیگر سایت شما ارتباط دارد(اگر زیرپوشه ای به نام “/blog/” در URL وجود داشته باشد، نشان می دهد که صفحه یک مقاله وبلاگ است). URL همچنین هنگام پیوند داخلی در وب سایت شما مفید خواهد بود زیرا به کاربران می گوید که می خواهید از کدام بخش سایت شما بازدید کنند.
برای اینکه به طور کامل بفهمید URL چیست، باید قسمتهای مختلفی را که آن را تشکیل میدهند، بشناسید.
اولین بخش URL یک طرح است که به مرورگر می گوید که برای دسترسی به صفحه باید از کدام پروتکل استفاده کند. در بیشتر موارد، این یا HTTP یا HTTPS است.
زیر دامنه ها راهی برای تقسیم یک وب سایت به بخش های مختلف هستند. WWW نیز یک زیر دامنه در نظر گرفته می شود.
این اساساً نام دامنه شما است، بدون دامنه سطح بالا. در نام دامنه ما، “dbchista.ir”، کلمه “dbchista” نشان دهنده دامنه سطح دوم است.
دامنه سطح بالا یا پسوند دامنه، قسمت نهایی نام دامنه است. به عنوان مثال، .com، .net یا .eu.
مسیر بیشتر توسط ساختار URL وب سایت شما تعریف می شود. در این صفحه مسیر /en/domain/what-is-a-url است.
برخی از URL ها دارای پسوند صفحه هستند، مانند html. به عنوان مثال، آدرس فایل ها و تصاویر. URL تصویر با یک پسوند تصویر، مانند png. به پایان می رسد.
URL می تواند یک پارامتر یا یک لنگر داشته باشد. پارامترها راهی برای اضافه کردن اطلاعات اضافی به یک URL خاص هستند. آنها می توانند برای چندین چیز مانند جستجوی سایت یا اهداف ردیابی استفاده شوند. می توانید پارامترهایی را در URL هایی که دارای علامت سوال هستند تشخیص دهید. علامت سوال شروع یک پارامتر را نشان می دهد. لنگر یک پیوند پرش است. با یک “#” شروع می شود. برای مثال، اگر #what-is-a-url-and-what-does-it-do را به URL این صفحه اضافه کنید، شما را به عنوان اول بازمی گرداند.
URL ها به دو دلیل اصلی مهم هستند:
داشتن یک ساختار URL خوب برای اطمینان از اینکه کاربران می توانند به راحتی در سایت شما حرکت کنند و برای رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو مهم است. پیمایش یک وب سایت با ساختار URL خوب برای کاربران آسان تر است. داشتن یک URL منطقی برای هر صفحه، راه خوبی برای ساختار وب سایت شما است.
از نظر عملکرد وب سایت، URL ها یکی از عواملی هستند که موتورهای جستجو برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کنند. هرچه URL های شما بهتر باشند – یعنی مرتبط تر و مختصرتر باشند – در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری خواهید داشت. بنابراین اگر به دنبال بهبود سئوی وب سایت خود هستید، مطمئن شوید که URL های شما تا جایی که می توانند خوب باشند! رایج ترین اشتباهاتی که مردم در URL های خود مرتکب می شوند عبارتند از ایجاد URL های بسیار طولانی، استفاده از کلمات یا عبارات بسیار پیچیده که به خاطر سپردن آنها دشوار است، و شامل کاراکترهای خاصی است که می تواند مرورگرها یا موتورهای جستجو را گیج کند.
نام دامنه بخشی از URL است. بنابراین اولین قدم شما این است که مطمئن شوید نام دامنه خوبی دارید. هنگامی که آن را دارید، و در حال ساختن وب سایت خود هستید، می توانید توجه خود را بر روی URL های فردی متمرکز کنید.
یک ساختار URL منطقی بسازید و از زیرپوشه ها برای دسته بندی محتوای خود استفاده کنید. این را می توان به روش های مختلف انجام داد. برای مثال میتوانید همه مقالات وبلاگ را در زیر yourwebsite.ir/blog و همه محصولات را در yourwebsite.ir/product قرار دهید. شما می توانید به ساختار URL به روشی مشابه به عنوان کاوشگر فایل در رایانه خود نزدیک شوید. تمام مقالات وبلاگ در پوشه وبلاگ و تمام صفحات محصول در پوشه محصول قرار خواهند گرفت.
URL های خود را کوتاه نگه دارید. هر چه تعداد کاراکترهای یک URL کمتر باشد، به خاطر سپردن و تایپ آن آسان تر است.
سعی کنید از کاراکترهای خاص در URL خود استفاده نکنید. اگر باید نویسههای خاصی را در URL خود بگنجانید، سعی کنید فقط از نویسههای رایج استفاده کنید که باعث سردرگمی نشود.
به جای فاصله، از خط تیره (-) استفاده کنید. آنها بر خلاف زیرخط (_) هم کاربر و هم موتور جستجو هستند.
در نوشتن URLها آینده وب سایت تان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر مقاله ای در مورد روندهای بازاریابی دیجیتال برای امسال می نویسید، سال را در URL وارد نکنید. این URL به زودی قدیمی می شود. در عوض، از URL مانند /digital-marketing-trends استفاده کنید تا بتوانید هر سال مقاله را بدون نیاز به تغییر URL به روز کنید.
با پیروی از این نکات ساده، می توانید URL هایی ایجاد کنید که موثر، کاربرپسند – و از همه بهتر – برای همه به راحتی به خاطر بسپارند!
URL ها را می توان در هر زمان تغییر داد، اما ممکن است کاربران و موتورهای جستجو را گیج کنید. به همین دلیل است که داشتن یک ساختار URL خوب بسیار مهم است. ساختار URL خوب این احتمال را افزایش می دهد که مجبور نباشید URL های خود را در آینده تغییر دهید. و با نکات بالا، اکنون می دانید که چگونه یک ساختار خوب بسازید.
اما حتی با ساختار URL خوب، همیشه ممکن است مواردی وجود داشته باشد که شما نیاز به تغییر URL یک صفحه داشته باشید.
هنگامی که تصمیم به تغییر URL ها دارید، مهم است که از تغییر مسیر 301 استفاده کنید. این تضمین میکند که کاربرانی که URL قدیمی را تایپ میکنند، به آدرس جدید هدایت میشوند، بنابراین در صفحه جدید فرود میآیند. اگر این کار را انجام ندهید، کاربران در صفحه 404 فرود می آیند و آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا نمی کنند.
تغییر مسیرهای 301 همچنین به سئو کمک می کند. ارزش را از URL قدیمی به URL جدید منتقل می کند و از دست دادن شما در رتبه بندی آن صفحه به حداقل می رسد. بدون تغییر مسیر، موتورهای جستجو نمی توانند ارتباطی را که URL تغییر کرده است برقرار کنند و احتمال از دست دادن رتبه و ترافیک بیشتر است.
حالامی دانید چگونه می توانید URL های خوبی ایجاد کنید. دفعه بعد که در حال ایجاد یک صفحه یا پست جدید در وب سایت خود هستید، کمی زمان بگذارید تا یک نام URL خوب که به طور دقیق محتوا را توصیف می کند پیدا کنید. به یاد داشته باشید، بهترین URL ها کوتاه، ساده و به خاطر سپردن آسان هستند.
مقالات پیشنهادی: