الگوریتم گوگل پاندا به عنوان بخشی از تلاش گوگل برای حذف تاکتیک های سئو کلاه سیاه و هرزنامه های وب راه اندازی شد. در آن زمان، شکایات کاربران در مورد نفوذ فزاینده “مزارع محتوا” بیداد می کرد.
در سال 2010، کاهش کیفیت نتایج جستجوی گوگل و ظهور “مزرعه محتوا” به دغدغه تبدیل شد. شرکت Demand Media مظهر یک مزرعه محتوا است. روزانه 7000 قطعه محتوا تولید می کند. از طریق شبکه های اجتماعی پخش می کند و با تبلیغات پول زیادی به دست می آورد.
پاندا اولین بار در 23 فوریه 2011 معرفی شد. در 24 فوریه، گوگل یک پست وبلاگی در مورد این به روزرسانی منتشر کرد و گفت که بهبود الگوریتمی بزرگی راه اندازی کرده اند به طوری که بر 11.8% جستجوها اثر می گذارد.
هدف از این به روزرسانی این بود:
این به روزرسانی برای کاهش رتبه سایتهای کیفیت پایین طراحی شده است. سایتهایی که ارزش پایینی برای کاربران دارند، محتوای سایتهای دیگر را کپی میکنند یا سایتهایی که خیلی مفید نیستند. در عین حال، رتبهبندی بهتری را برای سایتهای با کیفیت بالا، سایتهایی با محتوای اصلی و اطلاعاتی مانند تحقیق، گزارشهای عمیق، تجزیه و تحلیل متفکرانه و غیره ارائه میکند به همراه دارد.
آن روزها نام این الگوریتم Farmer بود. بعدا گوگل فاش کرد که بین خودشان پاندا صدایش می کنند. پاندا اسم مهندسی است که پیشرفت های اولیه این الگوریتم را ارائه کرده است. این به روزرسانی بر رفتار مزارع محتوا اثر گذاشت. بعضی از این مزارع هم آسیب دیدند. به طوری که Demand Media در سه ماهه چهارم سال 2012 ، 6.4 میلیون دلار از دست داد.
آشکارترین تغییر در صنعت سئو این بود که به «بازاریابی مقاله» ضربه زد. متخصصان سئو از انتشار مقالات با کیفیت پایین در سایت هایی مانند ezinearticles.com به عنوان شکلی از ایجاد لینک استفاده می کردند. همچنین سایتهایی که بیشترین بازدید را داشتند طراحیهای کمتر جذاب، تبلیغات مزاحمتر، تعداد کلمات متورم، استانداردهای پایین تحریریه، عبارتهای تکراری، تحقیقات ناقص داشتند و به طور کلی مفید یا قابل اعتماد نبودند.
این مثال را در نظر بگیرید: بیشتر دانش آموزان باید برای دبیرستان مقاله بنویسند. بسیاری از دانش آموزان برای صرفه جویی در وقت و تلاش با انجام یک یا چند مورد زیر از میانبر استفاده می کنند:
در سال 2014 گوگل اصول E-A-T را در دستورالعمل های کیفیت جستجوی خود با تمرکز بر تخصص، اقتدار و اعتماد معرفی کرد. از سال 2018 این اصول بیشتر مورد توجه بازاریابان قرار گرفت.
مانند پاندا، بهروزرسانیهای بعدی و تغییرات الگوریتمی اصلی بر کیفیت محتوا و تجربه کاربر تمرکز دارند.
و مانند پاندا، تمرکز بر اجتناب است:
پاندا با محتوایی که آن را به عنوان دارای کیفیت بالا طبقه بندی می کند، عملکرد سایت ها را افزایش می دهد، روش دوستی با پاندا این است که کیفیت و منحصر به فرد بودن محتوای خود را افزایش دهید.
در صنعت سئو به این نتیجه رسیده اند که پاندا با استفاده از یادگیری ماشین کار می کند. چیزی که کمتر واضح است این است که چه سیگنالهایی در الگوریتم یادگیری ماشین گنجانده میشود تا مشخص شود کدام سایتها از نظر کیفیت پایین هستند و کدامها نیستند.
شایع ترین افسانه در مورد پاندا این است که در مورد محتوای تکراری است. جان مولر تصریح کرده است که محتوای تکراری مستقل از پاندا است. کارمندان گوگل تاکید کرده اند که پاندا محتوای منحصر به فرد را تشویق می کند، اما پاندا درباره محتوای تکراری نیست. چیزی که پاندا به دنبال آن است، اطلاعات منحصربهفردی است که ارزش فوقالعادهای را برای کاربران فراهم میکند.
مولر به یکی از وبلاگ نویسان هم گفت که حذف موارد تکراری فنی در واقع یک اولویت بسیار کم است و در عوض آنها باید “به این فکر کنند که چه چیزی وب سایت شما را در مقایسه با سایت برتر مطلق شما متفاوت می کند.”
در سال 2021، جان مولر توضیح داد که محتوای تکراری یک عامل رتبه بندی منفی نیست.
در سال 2017، گری ایلیس در توییتر گفت: «ما حذف محتوا به طور کلی برای پاندا را توصیه نمیکنیم، بلکه محتوای باکیفیت بیشتری اضافه کنید».
جان مولر هم در یوتیوب گفت: “به طور کلی، کیفیت سایت باید به طور قابل توجهی بهبود یابد تا بتوانیم به محتوا اعتماد کنیم. گاهی اوقات سایتی که ما می بینیم دارای محتوای ضعیفی است. شاید محتوایی وجود داشته باشد که از منابع دیگر جمع آوری می کنید. یا محتوای تولید شده توسط کاربر وجود داشته باشد که در آن افراد مقالاتی را ارسال می کنند که کیفیت پایینی دارند. چیزهایی که ممکن است بخواهید به آنها نگاه کنید و بگویید چه کاری می توانم انجام دهم.از یک طرف، اگر بخواهم این مقالات را نگه دارم، شاید از ظاهر شدن آنها در جستجو جلوگیری کنم. شاید از یک تگ noindex برای این موارد استفاده کنید”.
پاسخ گوگل همیشه یا عدم ایندکس یا بهبود محتوا بوده است –هرگز آن را به طور کامل قطع نمی کند مگر اینکه انجام این کار حرکتی برای برندسازی باشد. به طور کلی، حذف محتوا باید از نظر برندسازی کلی سایت شما مورد توجه قرار گیرد، نه حرکتی که جریمه پاندا را حذف می کند.
هدف الگوریتم گوگل پاندا محتوای تولید شده توسط کاربر نیست. پاندا میتواند محتوای تولید شده توسط کاربر را هدف قرار دهد، اما دوست دارد سایتهایی را که محتوای کیفیت پایین تولید میکنند مانند پستهای مهمان، هرزنامه یا انجمنهای پر از هرزنامه را بی اهمیت کند.
محتوای تولید شده توسط کاربر را حذف نکنید. خواه این انجمن ها، نظرات وبلاگ یا مشارکت های مقاله باشد. در عوض از منظر کیفیت به آن نگاه کنید.
بسیاری از سایتهای رتبه بالا به محتوای تولید شده توسط کاربر متکی هستند. چنین سایت هایی به دلیل حذف آن نوع محتوا، ترافیک و رتبهبندی قابل توجهی را از دست میدهند. دیدگاه ها برای یک مقاله میتواند باعث بهبود رتبهبندی آن سایت و حتی دریافت یک قطعه برجسته شود.
تعداد کلمات یکی دیگر از جنبه های پاندا است که متخصصان سئو اغلب آن را اشتباه می دانند. بسیاری از سایتها این اشتباه را مرتکب میشوند که از انتشار هر محتوایی خودداری میکنند، مگر اینکه از تعداد کلمات معینی بیشتر باشد، با ۲۵۰ کلمه و ۳۵۰ کلمه. درعوض، گوگل به شما توصیه میکند که به چند کلمه برای موفقیت در محتوا برای کاربر نیاز دارد فکر کنید.
سایتهای ساخته شده برای تبلیغات اغلب بیشتر از سایتهای دیگر مورد حمله پاندا قرار میگیرند، اما به این دلیل نیست که بهطور خاص هدف الگوریتم گوگل پاندا هستند. زمانی که عملکرد اصلی یک سایت این است که کاربران را با تبلیغات یا لینک های وابسته به سایت های دیگر هدایت کند. یا محتوایی منتشر کند که به طور گسترده در اینترنت در دسترس است. یا محتوای عجولانه تولید کند، گوگل پاندا دست به کار می شود.
مولر هم گفت: “ما بسیاری از شرکتهای وابسته را میبینیم که اساساً افراد تنبلی هستند که فیدهایی را که دریافت میکنند کپی و جایگذاری میکنند و آنها را در وبسایتهای خود منتشر میکنند. نشان دادن این نوع محتوای ضعیف در نتایج جستجو برای ما سخت است.”
به عبارت دیگر، این سایتها به همین دلایل مورد ضربه قرار میگیرند: آنها در ارائه محتوای جذاب، منحصربهفرد و جذاب شکست میخورند.
الگوریتم گوگل پاندا تقریبا بیشترین رکورد به روزرسانی را دارد. دلیل اش این است که گوگل پاندا قبلا خارج از الگوریتم های اصلی گوگل اجرا می شد. الگوریتم پاندا با اینکه مستقیما در الگوریتم های اصلی گوگل نبود اما مرتب به روزرسانی میشد. مثل نسخه های نرم افزارها این به روزرسانی ها گاهی قابل توجه و گاهی هم جزیی بودند. پاندا وقتی متولد شد مدل کسب و کار صنعت سئو را تغییر داد و آن زمان مزرعه های محتوا مجبور شدند به کار خود پایان دهند. آخرین آپدیت تایید شده الگوریتم گوگل پاندا 17 ژوئیه 2015 بود. ژانویه 2016 گوگل تایید کرد که پاندا بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شده است.
حالا الگوریتم گوگل پاندا جایش را در الگوریتمهای یادگیری ماشین پیدا کرده است. بنابراین، به روزرسانیهای مرتبط با گوگل پاندا مستقل دیده نمیشوند.
با تبدیل شدن پاندا به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل، دیگر شاهد آپدیت های جداگانه پاندا نیستیم. بهروزرسانیهای الگوریتم اصلی -بهویژه آنهایی که بر کیفیت و محتوا تمرکز دارند- از نظر تئوری به پاندا مربوط میشوند. برای دوستی با الگوریتم گوگل پاندا باید از تکنیک های کلاه سیاه و لینک های اسپم دوری کنید. روی محتوای باکیفیت برای کاربر و تجربه آن ها تمرکز کنید. شاید دیگر نام پاندا مطرح نباشد اما اصول آن پابرجاست.
پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر درباره الگوریتم های گوگل:
به روزرسانی اصلی الگوریتم گوگل در می 2022 چه تاثیری بر رتبه بندی سایت ها داشت؟