ده سال از زمانی که گوگل الگوریتم پنگوئن را ارائه کرده می گذرد و در این مدت به روزرسانی های مهمی داشته است.
در بیشتر موارد گوگل ادعا می کند که بسیاری از لینک های بی کیفیت را نادیده می گیرد اما مراقب الگوهای غیر طبیعی مانند طرح های پیوند، PBN تبادل لینک و الگوهای پیوند غیرطبیعی خروج است.
در سال 2012 گوگل به طور رسمی “به روزرسانی الگوریتم وب اسپم” را راه اندازی کرد.
الگوریتم وب اسپم لینک های هرزنامه و شیوه های ساخت لینک های غیرطبیعی را هدف قرار می داد.
الگوریتم وب اسپم بعدا از طریق توییتی از مت کاتس که آن زمان رییس تیم وب اسپم گوگل بود به عنوان به روزرسانی الگوریتم پنگوئن رسما شناخته شد.
دلیل اینکه چرا این اسم را گذاشتند معلوم نیست.
قبل از الگوریتم گوگل پنگوئن، حجم لینک ها نقش مهمی در تعیین امتیاز صفحه وب موقع خزیدن و ایندکس کردن داشت.
گوگل جنگ خودش را با کیفیت های پایین، با الگوریتم پاندا شروع کرد و الگوریتم گوگل پنگوئن یک نیروی حمایتی بود.
پنگوئن آمد تا با ساخت لینک های کلاه سیاه مبارزه کند و مانع از دستکاری نتایج ارگانیک شود.
پنگوئن فقط با لینک های ورودی سایت سر و کار دارد.
زمانی که پنگوئن برای اولین بار در آوریل 2012 راه اندازی شد بیشتر از 3درصد از نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار داد.
طرح های پیوند اصطلاحی است برای شیوه های ساخت لینک های غیرطبیعی، مانند: مبادلات پیوند، پرداخت برای پیوند و سایر روش های غیر طبیعی.
راه اندازی اولیه پنگوئن بخاطر پر کردن کلمات کلیدی بود که آن زمان با الگوریتم پاندا که یک الگوریتم کیفیت محتوای سایت بود مرتبط شد.
این تغییری در خود الگوریتم نبود بلکه اولین به روزرسانی داده های درون آن بود.
در این به روزرسانی رتبه وب سایت هایی که تحت تاثیر راه اندازی قرار گرفته بودند و در پاکسازی لینک های خود فعال بودند مقداری بهبود یافت.
سایت هایی هم که بار اول توسط الگوریتم پنگوئن دستگیر نشده بودند کاهش رتبه داشتند.
این به روز رسانی پنگوئن پرس و جو های زبان انگلیسی و بین المللی را تحت تاثیر قرار داد.
این نسخه از نظر فنی پیشرفته تر بود و نحوه تاثیر الگوریتم بر نتایج جستجو را تغییر داد.
پنگوئن 2 حدود 2.3 درصد از پرس و جوهای انگلیسی و سایر زبان ها را تحت تاثیر قرار داد.
هم چنین اولین به روزرسانی پنگوئن بود که نه تنها صفحه اصلی بلکه سطح های عمیق تر وب سایت ها را از نظر لینک های هرزنامه مورد بررسی قرار می داد.
این به روزرسانی تنها به روزرسانی نسخه 2 الگوریتم پنگوئن بود. حدود 1% پرس و جوها را تحت تاثیر قرار داد.
هیچ توضیح رسمی از طرف گوگل وجود نداشت، اما داده ها نشان می دهند که در این نسخه، پنگوئن در خزیدن و تجزیه و تحلیل لینک های هرزنامه عمیق تر شد.
یک به روزرسانی بزرگ بود. سایت های که تحت تاثیر به روزرسانی های قبلی الگوریتم پنگوئن قرار گرفته بودند فرصت پیدا کردند جبران کنند.
افرادی هم که قبلا از دید پنگوئن پنهان مانده بودند دستشان رو شد.
این به روزرسانی کمتر 1% جستجوهای انگلیسی را تحت تاثیر قرار داد.
بزرگترین تغییری که در این به روزرسانی وجود داشت این بود که پنگوئن جزیی از الگوریتم اصلی گوگل شد.
وقتی یک الگوریتم به بخشی از الگوریتم اصلی تبدیل می شود به این معنی نیست که عملکرد الگوریتم تغییر کرده است یا ممکن است دوباره به شدت تغییر کند. این بدان معناست که درک گوگل از الگوریتم تغییر کرده نه خود الگوریتم.
در حال حاضر هم زمان با هسته، پنگوئن وب سایت ها و لینک ها را در زمان واقعی ارزیابی ارزیابی می کند. این یعنی به طور منطقی می توانید تاثیرات آنی لینک سازی یا اصلاح لینک سازی های اشتباه را، آنی متوجه شوید.
پنگوئن جدید در اجرای جریمه های مبتنی بر لینک سازی، خود لینک ها را بی ارزش کرد. قبلا سایت را مجازات می کرد.
بلافاصله پس از معرفی الگوریتم پنگوئن، وب مسترها و برندهایی که از تکنیک های ساخت لینک های کلاه سیاه استفاده می کردند رتبه سایت شان پایین آمد.
همین طور سایت هایی که پروفایل های خود را با مقادیر فراوانی از لینک های با کیفیت پایین پر می کردند، شاهد کاهش در ترافیک و رتبه بندی ارگانیک خود بودند.
کاهش رتبه در کل سایت نبود. بعضی از کاهش رتبه ها مربوط به کلمات کلیدی خاصی بود که بیش از اندازه برای موتورهای جستجو بهینه شده بودند.
تاثیر الگوریتم پنگوئن می تواند بین دامنه ها نیز منتقل شود. بنابراین تغییر دامنه و ریدایرکت مسیر قبلی به جدید می تواند در دراز مدت مشکلات بیشتری ایجاد کند.
آزمایش ها نشان می دهد که ریدایرکت 301 یا 302 اثر پنگوئن را از بین نمی برد و جان مولر هم تایید کرده که تغییر مسیر از یک دامنه به دامنه جدید می تواند باعث ایجاد عوارض شود.
به طور کلی توصیه می شود از تغییر مسیرهای meta refresh استفاده نشود چون باعث سردرگمی کاربران می شود و خزنده های موتورهای جستجو ممکن است آن را با attempted redirect اشتباه بگیرند.
ابزار Disavow یک سرمایه برای سئوکاران است.
گوگل توصیه می کند ابزار Disavow تنها باید به عنوان آخرین راه حل هنگام برخورد با لینک های اسپم استفاده شود. چون رد پیوند خیلی راحت تر از جذب پیوند است.
گاهی اوقات پس از اینکه مدیران وب سایت ها برای تمیز کردن پیوندهای خود تلاش های زیادی کرده اند هنوز شاهد افزایش ترافیک یا رتبه بندی نیستند.
چند دلیل احتمالی پشت این وجود دارد. از جمله:
وقتی از پنگوئن ریکاوری کردید انتظار نداشته باشید که رتبه شما به جایی که قبل از پنگوئن بود برگردد و اصلاح رتبه شما آنی نخواهد بود.
یک موضوع خیلی مهم هم این است که خیلی از صاحبان سایت ها در ارزیابی کیفیت لینک ها مشکل دارند. ممکن است اشتباهی بعضی از لینک های باکیفیت سایت تان را حذف کرده باشید.
توجه کنید که گوگل مرتبا الگوریتم های رتبه بندی خود را تغییر می دهد، بنابراین ممکن است عواملی که قبلا برای شما مفید بودند حالا تاثیرشان را از دست داده باشند.
پنگوئن ماهیت الگوریتمی دارد. پنالتی ها یا اقدام های دستی توسط عوامل انسانی صورت می گیرند نه توسط الگوریتم ها. درست است که جریمه شدن چه توسط الگوریتم ها باشد چه توسط عوامل انسانی افت شدید رتبه را دارد اما تفاوت های بسیاری دارند.
در مورد اقدام های دستی در سرچ کنسول اعلان دریافت می کنید، نه تنها باید مشکل گفته شده را حل کنید بلکه باید یک درخواست تجدید نظر به تیم وب اسپم گوگل ارسال کنید.
پس از حذف بک لینک های بد باید منتظر یک به روزرسانی می ماندید اما حالا پنگوئن در زمان واقعی اجرا می شود بنابراین خیلی سریع تر اتفاق می افتد.
بنا به دلیلی که در قسمت قبلی گفته شد پنگوئن به صورت الگوریتمی اجرا می شود و افت رتبه با الگوریتم ها به کسی اطلاع داده نمی شود. اطلاع دادن درمورد پنالتی ها و اقدام دستی است. اما روند بازیابی رتبه شبیه پنالتی است.
این روش بسیاری از لینک های باکیفیت پایین را حذف می کند اما کاملا زمان بر و اتلاف منابع بالقوه است. گوگل پنگوئن درصد پیوندهای باکیفیت خوب را در مقایسه با پیوندهایی که ماهیت اسپم دارند بررسی می کند. بنابراین به جای تمرکز بر حذف دستی آن پیوندهای با کیفیت پایین ممکن است ارزش آن را داشته باشد که تعداد پیوند های باکیفیت وب سایت تان را افزایش دهید.
این تاثیر بهتری روی درصدی که پنگوئن در نظر می گیرد خواهد داشت.
البته که می توانید نجات پیدا کنید اما به تجربه ای در برخورد با ماهیت بی ثبات الگوریتم های گوگل نیاز دارد.
بهترین رفتار برای از بین بردن اثرات منفی گوگل پنگوئن این است که همه پیوندهای موجود در وب سایت خود را فراموش کنید و پیوندهای جدید و باکیفیت به دست آورید.
هر چه تعداد لینک های باکیفیت بیشتر باشد راحت تر می توانید وب سایت خود را از پنگوئن رها کنید.
مقالات لینک سازی زیر را برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنیم:
مهم ترین نکات ساخت لینک خارجی در سئوی سایت