توضیحات متا برای بهینه سازی جستجو مهم هستند. اگر به درستی انجام شود، کاربران را تشویق میکنند تا از صفحات نتایج جستجو کلیک کنند. هدف ارائه خلاصه ای از صفحه وب است. نوشتن توضیحات متا به شکل مناسب، می تواند CTR شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
ازهمان اوایل، توضیحات متا یک نکته مهم در بهینه سازی سایت بوده است.
گوگل می گوید توضیحات متا به هیچ وجه به رتبه بندی کمک نمی کنند. اما، به عنوان یک سیگنال غیر مستقیم، روی بهینه سازی سایت شما اثر می گذارد.
مواردی مانند نرخ کلیک (CTR)، و درک آنچه وب سایت شما ارائه می دهد، وقتی توصیفات متا را به درستی می نویسید، تغییر می کنند. پس باید یاد بگیریم چگونه توضیحات متا را جذاب تر بنویسیم.
توضیحات متا یک تگ HTML است، از نظر فنی، عنصر HTML نامیده می شود که خلاصه ای از چیزی که یک صفحه وب در مورد آن است را به موتورهای جستجو و کاربران ارائه می دهد. در صفحات نتایج موتورهای جستجو(SERP) زیر عنوان صفحه نمایش داده می شود. توضیحات متا برچسبی است که توضیحی درباره آنچه در مورد صفحه است ارائه می دهد.
توضیحات متا از محتوای صفحه تولید میشد و به آن یادداشت باج(ransom notes) می گفتند چون قطعه های تصادفی با کلمات کلیدی در آنها هست.
توضیحات متا به عنوان فاکتورهای رتبه بندی استفاده نمی شود. پس چرا مهم هستند؟ از آن برای متقاعد کردن کاربران استفاده کنید که محتوا همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند.
“توصیفات متا مانند زمینی هستند که کاربر را متقاعد می کنند که صفحه دقیقا همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند.”
هدف از سئو رتبه بندی سایت در بالای نتایج جستجو است. آنچه که توضیحات متا را برای سئو مهم می کند این است که با متقاعد کردن کاربر برای کلیک کردن روی صفحه وب، رتبه برتر را به یک برد تبدیل می کند.
راهنمای گوگل برای بهترین شیوه های توصیفات متا، استفاده از تگ توضیحات متا را برای خلاصه کردن محتوای صفحه وب توصیه می کند. گوگل می گوید: آنها به رتبه بندی کمک نمی کنند و یک سیگنال رتبه بندی نیستند.
Yoast گفته و خودمان هم تجربه کرده ایم که گوگل بسیاری از توصیفات متا را به تنهایی و بدون توجه به آنچه که نوشته شده ایجاد کرده است.
مهم نیست که Yoast توضیحات متای طولانی یا کوتاه ایجاد می کند و اینکه آیا تراکم کلمات کلیدی زیاد یا کم برای آنها اجرا می شود، در دو سوم مواردی که آنها بررسی کردند، گوگل از جملات پاراگراف اول استفاده کرد.
البته، این ادعای خاص، تضمینی نیست که گوگل برای سایت شما نیز همین کار را انجام دهد. ملاحظات مهم دیگری برای توصیفات متا فراتر از ارزش سئو آنها وجود دارد.
خوب است بدانید داده های مورد استفاده برای تولید قطعه های جستجو به طور سنتی از توضیحات متا و گاهی اوقات خود محتوا می آید.
توصیفات متا با تاثیر گذاری در نرخ کلیک می توانند بازدید وب سایت، نرخ تبدیل و درامد را افزایش دهند:
برخی از افراد به اشتباه عبارات “توضیحات متا” و “SERP Snippets” را، جای یکدیگر استفاده می کنند. اما توصیفات متا و SERP Snippets دو چیز متفاوت هستند. URL، عنوان و توضیحات متا با هم چیزی را تشکیل می دهند که قطعه جستجو نامیده می شود.
توصیفات متا یک برچسب HTML است که شما آن را کنترل می کنید. می توانید توضیحات متا را خودتان ایجاد و بهینه کنید.
SERP Snippets توصیفاتی است که گوگل برای صفحات وب شما نشان می دهد.
قطعه جستجو می تواند حاوی توصیفات متا از یک صفحه وب یا متنی باشد که گوگل از قسمت قابل مشاهده خود صفحه وب انتخاب می کند. کنترل SERP Snippets دست گوگل است.
دستورالعملهای گوگل بیان میکند که تنها در صورتی از توضیحات متا استفاده میکنند که دقیق باشد. اگر فکر کند که توضیح دقیقتری نسبت به محتوای درون صفحه به کاربران ارائه میکند، گاهی اوقات گوگل از تگ <meta name=”description”> از یک صفحه برای ایجاد یک قطعه در نتایج جستجو استفاده میکند.
با توجه به چیزی که کاربر جستجو می کند امکان دارد گوگل توضیح متایی برای صفحه شما ایجاد کند که متفاوت از توضیحی باشد که خودتان نوشته اید.
این چیز جدیدی نیست و سالهاست گوگل این فرآیند را خودکار کرده است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که گوگل 70 درصد مواقع توصیفات متا را بازنویسی می کند.
یک دلیل این رفتار گوگل این است که:
ممکن است چیزی که کاربر جستجو کرده عینا در مقاله شما وجود داشته باشد اما در توضیحات متا وجود نداشته باشد.
بنابراین؛
گوگل آن بخش از مقاله را که مرتبط با جستجوی کاربر است، نشان خواهد داد نه توصیفات متا را.
برای سالها بهترین روش استاندارد سئو در نظر گرفته میشود که توضیحات متا را در حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ کاراکتر یا ۱۵۶ تا ۱۶۰ کاراکتر بسته به اینکه با چه کسی صحبت میکنید، حفظ شود. این بهینه سازی به جلوگیری از کوتاه شدن توضیحات متا در نتایج جستجو کمک می کند.
گوگل از توضیحات متا برای درک بهتر صفحه وب استفاده می کند و محدودیتی برای طولانی بودن توضیحات متا وجود ندارد، اگرچه گوگل بیشتر از یک پاراگراف کوتاه را پیشنهاد نمی کند.
«تگ توضیحات متا صفحه به گوگل و سایر موتورهای جستجو خلاصه ای از آنچه صفحه درباره آن است می دهد. … تگ توصیفات متا صفحه ممکن است یک یا دو جمله یا حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. سئوکاران توصیه می کنند که توصیفات متا را در یک محدوده تعیین شده بر اساس مقداری از توضیحات متا که گوگل می تواند در صفحه نتایج جستجو نشان دهد، نگه دارید.
گوگل می گوید مختصر باشید و به اندازه یک پاراگراف بنویسید. استانداردهای W3C HTML بیان میکنند که هیچ محدودیتی وجود ندارد به غیر از اینکه یک «رشته آزاد» است، به این معنی که هیچ قانونی در مورد میزان استفاده از متن وجود ندارد. اگر قرار است با آنچه گوگل توصیه میکند مطابقت داشته باشد، میتوان گفت که طول ایدهآل یک متا توصیفات تا زمانی است که باید صفحه وب را به طور دقیق خلاصه کنید، اما بیشتر از یک پاراگراف کوتاه نباشد. در نهایت، از قضاوت خود استفاده کنید.
اواخر سال گذشته، گوگل تغییر در SERP Snippets را اعلام کرد و آنها را تا 300 کاراکتر در نظر گرفت، که بیش از دو برابر حد معمول 150-165 کاراکتر است که توصیه می شود.
moz یک مطالعه انجام داد که مشخص کرد نوشتن 300 کاراکتر باید به عنوان یک محدودیت جدید در نظر گرفته شود.
پس از آن، گوگل به سرعت به حد استاندارد نویسه تعداد کلمات بازگشت.
گوگل چهار دسته از نمونه های توضیحات متا خوب و بد را فهرست کرده است. در اینجا لیستی از چهار روش بد برای ایجاد توصیفات متا وجود دارد:
گوگل توصیفات متا را فرا می خواند که صرفاً فهرستی از کلمات کلیدی هستند، توضیحات متا را توصیف می کنند که حاوی کلمات کلیدی هستند و به خود زحمت نمی دهند چیزی را خلاصه کنند.
این زمانی است که توضیحات متا الگو هستند و برای اسناد مختلف وب یکسان هستند.
این یک اشتباه رایج برای توضیحات متا است. عادت کردن به نوشتن توصیفات متا با تمرکز بر عبارت کلیدی یا موضوع آسان است و فراموش می کنید که صفحه در مورد چه چیزی خلاصه می شود.
این خود توضیحی است و به نوعی مشابه مورد قبلی است. اگر توضیحات متا آنقدر مختصر است که صفحه وب را خلاصه نمی کند، بهینه سازی نشده است.
این جالب است زیرا توصیفی از آنچه در صفحه وب وجود دارد نیست، بلکه توضیحی است از آنچه کسب و کار در مورد آن است. اساساً، این اطلاعاتی است که کاربران تجاری مایلند بدانند.
دومین نمونه از توضیحات متا خوب، یکی از یک مقاله خبری است که از یک قطعه از خود مقاله استفاده می کند. این هم جالبه اگر CMS عملکردی دارد که 70 کلمه اول را از هر قطعه بازیابی می کند، به این معنی است که خلاصه کردن آنچه در مورد مقاله در همان جمله اول است مهم است، که برای شروع تمرین خوبی است. استفاده از اولین جمله از یک صفحه محتوا راه حلی است که در برخی از نرم افزارهای تالار گفتمان استفاده می شود، بنابراین خوب است که این رویکرد تایید شده باشد.
در سومین روش برتر، گوگل می گوید که خلاصه کردن کل صفحه وب بهترین راه برای نزدیک شدن به توصیفات متا است. این احتمالاً همان چیزی است که گوگل از توصیفات متا می خواهد.
آخرین مثال یک توضیحات متا برای یک صفحه محصول است. توصیه برای این وضعیت این است که بر روی جزئیات خاص محصول برای فروش در صفحه محصول تمرکز کنید. این مثال گوگل از توصیفات متا صفحه محصول است:
“<meta name=”description” content=”Self-sharpening mechanical pencil that autocorrects your penmanship. Includes 2B auto-replenishing lead. Available in both Vintage Pink and Schoolbus Yellow. Order 50+ pencils, get free shipping.”>”
“<meta name=”description” content=”مداد مکانیکی خود تراش که قلم شما را تصحیح می کند. شامل 2B سرب تکمیل خودکار. در دو رنگ صورتی وینتیج و زرد Schoolbus موجود است. 50+ مداد سفارش دهید، ارسال رایگان دریافت کنید.”>”
نمونههایی از توضیحات متا با کیفیت بالا برای قطعه های جستجو مفید هستند. به عنوان مثال، در سال 2007، گوگل منتشر کرد که اضافه کردن توضیحات متا از طریق برنامهریزی با استفاده مجدد از محتوای داخل صفحه قابل قبول است:
«برای سایتهای بزرگتر مبتنی بر دیتابیس، مانند جمعآوریکنندههای محصول، توضیحات دستنویس دشوارتر است.
اگرچه در مورد دوم، تولید برنامهای توصیفها میتواند مناسب باشد و تشویق میشود – فقط مطمئن شوید که توضیحات شما “هرزنامه” نیستند.
توصیفات خوب برای انسان قابل خواندن و متنوع هستند. دادههای خاص صفحه که در نکته دوم به آن اشاره کردیم، کاندیدای خوبی برای تولید برنامهای است.»
به طور کلی می توان گفت که در مورد آنچه که صفحه وب در مورد آن است، دقیق و توصیفی است. اگر در مورد یک محصول است، محصول را در توصیفات متا توصیف کنید. اگر صفحه اطلاعاتی است، کل صفحه وب را خلاصه کنید. در برخی موارد، استفاده از محتوای مستقیم از خود صفحه وب اشکالی ندارد.
با توجه به کنسرسیوم وب جهانی (W3C)، سازمان بین المللی که مسئول تعریف استانداردهای HTML است، توصیفات متا دارای سه کیفیت است.
2 دیدگاه
سلام اگه توضیحات متا تو پستای مختلف یکی باشند محتوای تکراری محسوب میشند؟ با تشکر
سلام دوست عزیز حتی اگه محتوای تکراری محسوب نشند، گوگل توصیه میکنه توضیحات متا برای هر پست منحصر بفرد باشه. موفق باشید.