اگر به سئو فکر می کنید، جستجو در سایت چیزی بیشتر از یک جعبه جستجو است. این یک جنبه مهم از نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت شما است.
مهم نیست که چقدر وب سایت شما برای پیمایش آسان است یا تجربه کاربری UX چقدر تمیز است، عملکرد جستجو حیاتی است.
بازدیدکنندگان سایت شما راهی مستقیم می خواهند تا دقیقا آنچه را که می خواهند پیدا کنند.
این برای گوگل خیلی مهم است. امروزه کاربران انتظار دارند جستجو بی عیب و نقص انجام شود. یعنی جستجوی شما در سایت باید نتایج مربوطه را نشان دهد در غیر این صورت بازدیدکنندگان ممکن است آنجا را ترک کنند و شما از کسب و کار بالقوه ضرر کنید.
بنابراین چگونه می توانید مطمئن شوید که جعبه جستجو در سایت کمک می کند سئو بهبود یابد و بازدید کنندگان سایت به مشتری تبدیل شوند؟
آیا ایجاد یک ویجت جستجو در سایت کافی است؟ نه کاملا. اگر ویژگی جستجو انتظارات مشتریان را برآورده نکند بیشتر به یک مانع تبدیل می شود تا کمک. یعنی شما فقط یک مانع بین کاربران و محصولی که می خواهند از شما بخرند قرار می دهید.
7 روش از بهترین روش هایی که باید هنگام افزودن جعبه جستجو به وب سایت خود رعایت کنید آورده شده است:
نوار جستجوی شما باید به راحتی پیدا شود. هیچ کس در پاورقی دنبال جعبه جستجوی سایت شما نمی رود. هنگامی که شخصی وب سایت شما را مشاهده می کند باید در یک نقطه برجسته ترجیحا در قسمت های بالایی سایت جعبه جستجوی شما را ببیند.
مراقب باشید کادر جستجو را خیلی نزدیک به کادرهای دیگر مانند ثبت نام خبرنامه قرار ندهید زیرا ممکن است باعث سردرگمی کاربران شود.
به طور مشابه باید فورا مشخص شود جعبه جستجو چه می کند. 3 عنصر طراحی وجود دارد:
کادر جستجو جایی است که کاربران پرس و جوها را تایپ می کنند. اگر فیلد ورودی خیلی کوتاه باشد افراد نمی تونند تمام متن خود را ببینند و ویرایش جستجوی خود را به راحتی دشوار می کند.
یک قانون سرانگشتی خوب این است که یک ورودی متنی 27 کاراکتری داشته باشید که اکثر پرس و جوهای جستجوی کاربر را در خود جای می دهد. افزودن دکمه جستجو به طرح خود به کاربران کمک می کند تا درک کنند که یک مرحله اضافی برای شروع عمل جستجو وجود دارد.
گنجاندن ذره بین ضروری است زیرا نمادی است که به طور گسترده برای “جستجو” ساخته شده است. نماد باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا سیگنال واضحی را به مصرف کننده ارائه دهد حتی در یک دستگاه تلفن همراه.
متنی در کادر جستجو قرار دهید تا معلوم شود که کاربران می توانند از آن برای جستجو استفاده کنند.
پیش بینی و تکمیل خودکار آنچه را که کاربر در سایت جستجو می کند براساس عبارت های جستجوی محبوب یا پیشنهادی به جستجوی کاربر کمک می کند.
این ویژگی برای سریع تر کردن فرایند جستجو نیست بلکه برای کمک به کاربران برای پرسیدن سوالات جستجوی بهتر است. مراقب باشید کاربران را با پیشنهادات بیش از حد سردرگم نکنید. حداکثر 10 نتیجه پیشنهاد می شود.
حالا بیایید درباره آنچه که پس از جستجو اتفاق می افتد صحبت کنیم.
کاربر شما کادر جستجو را به راحتی پیدا می کند. متن را وارد می کند دکمه جستجو را می زند و در صفحه نتایج جستجو قرار می گیرد. به عنوان مدیر وب سایت می خواهید اولویت بندی کنید که کدام صفحات در بالای نتایج جستجوی سایت شما قرار می گیرند.
امکان رتبه بندی دستی صفحات کنترل لازم برای تبلیغ محصولات فصلی یا محصولات ویژه را فراهم می کند.
چیزی که نمی خواهید اتفاق بیفتد صفحه بدون نتایج است.
صفحه بی نتیجه مثل یک بن بست است. وقتی بازدید کنندگان صفحه بی نتیجه را می بینند ممکن است سایت شما چیزی را که به دنبال آن هستند ندارد و سایت تان را ترک کنند. ارائه یک مسیر رو به جلو برای بازدیدکنندگان بهترین روش است. در زیر پیام “نتایج صفر” چند محصول یا دسته بندی مرتبط اضافه کنید که ممکن است علاقه بازدید کنندگان را برانگیزد.
هدف جستجو در سایت یافتن سریع چیزی است که به دنبال آن هستید. این بدان معناست که نتایج جستجو در سایت باید ساده شود. فیلترها به مشتریان این امکان را می دهند که جستجوی خود را برای یافتن آنچه جستجو می کنند اصلاح کنند.
طبق تحقیقات Forrester بازدیدکنندگان آنلاینی که از جعبه جستجو استفاده می کنند 2 تا 3 برابر بیشتر از افرادی که جستجو نمی کنند تبدیل می شوند.
اطلاعاتی که درباره افرادی که 3 برابر بیشتر در معرض تبدیل قرار دارند نکته قابل توجهی است.
نظارت منظم بر داده های جستجو در سایت به شما این امکان را می دهد که از تلاش های سئوی خود به روش های زیر پشتیبانی کنید:
اگر متوجه روندی در جستجوهایی سایت شدید که از یک صفحه خاص شروع می شود چیزی از دیدگاه ناوبری گم شده است. به آن صفحه نگاهی بیندازید و سعی کنید پرس و جوی پرطرفدار را متمرکز تر روی صفحه کنید.
مثلا اگر اکثر جستجوها هنگام جستجو از صفحه اصلی شما شروع می شود و اکثر جستجوها مربوط به عبارت “سئو” است لازم است روش هایی را برای برجسته تر کردن دکمه “سئو” در صفحه اصلی وب سایت آزمایش کنید.
کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند در کادر جستجوی سایت شما وارد می کنند. این پرس و جوهای جستجو در سایت به احتمال زیاد شبیه به آنچه که در ابتدا در جستجوی گوگل تایپ کردند هستند.
افرادی که این پرسش ها را جستجو می کنند بیشتر به مشتریان شما تبدیل می شوند. این ها “کلمات کلیدی گرند اسلم” شما هستند که 3 برابر برای سایت شما موثر هستند. از جستجو در سایت به نفع خود در تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.
اگر عباراتی با جستجوهای منحصر بفرد بالا و نرخ خروج بالا می بینید مردم به دنبال این اطلاعات هستند اما نمی تونند آن را پیدا کنند.
این داده ها به شما می گویند که مخاطبان شما به چه نوع محتوایی نیاز دارند.
اگر صفحه اصلی وب سایت شما به عنوان نتیجه جستجو ظاهر می شود “جستجوی گوگل” ممکن است یک کادر جستجوی دامنه دار به وب سایت شما نشان دهد. با این حال این تضمین نمی کند که کادر جستجوی پیوندهای سایت در نتایج جستجو نشان داده شود.
قبل از اینکه این مورد را در وب سایت خود پیاده سازی کنید یک خطر سئو وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. اگر اجازه دهید URL های جستجوی داخلی سایت ایندکس شوند برخی از پیامدها می توانند بر عملکرد سایت شما تاثیر بگذارند.
دستور العمل های مدیر وب سایت به وضوح موضع گوگل را در مورد این موضوع توضیح می دهد:
“از فایل robots.txt در سرور خود برای مدیریت بودجه خزیدن خود با جلوگیری از خزیدن در فضاهای بی نهایت مانند صفحات نتایج جستجو استفاده کنید”
داشتن بسیاری از URL های جستجوی داخلی سایت برای سئو مناسب نیست.
صفحات نتایج جستجوی داخلی خود را نو-ایندکس کنید.
مطمئن شوید که کادر جستجو به راحتی پیدا می شود و نحوه استفاده از آن در دسکتاپ و موبایل واضح است. به دنبال یک ویجت جستجو باشید که به شما امکان می دهد نتایج را سفارشی کنید. نسبت به صفحه “نتیجه مورد نظر پیدا نشد” بی تفاوت نباشید. از آن به عنوان فرصتی برای برقرای ارتباط با مقوله های مورد علاقه استفاده کنید. برای بهبود سئو و حفظ بودجه خزیدن وب سایت تان صفحات نتایج جستجو را، ایندکس نکنید.
از داده هایی که جستجوی کاربران در سایت به دست می آورید مثل یک گنج برای سئو استفاده کنید.
شاید این مقالات را هم بپسندید:
نحوه خزیدن وب سایت و ایندکس کردن صفحات توسط موتورهای جستجو
CTA خود را بهینه کنید: جایگزین های بهتر برای “اینجا کلیک کنید”