معیار جدید CWV گوگل و معنی امتیاز INP(تعامل برای رنگ بعدی) خوب و اینکه چگونه می توانید عملکرد کلی SEO شما را بهبود بخشد.
سئو کلی کلمات اختصاری دارد. از SEO گرفته تا FID و FCP(نخستین رنگ محتوایی) و INP. گوگل در حال حاضر در حال تغییر CWV است. دو معیار جدید به ترکیب اضافه کرده INP(تعامل برای رنگ بعدی) و TTFB(زمان تا اولین بایت).
INP به نحوه پاسخ صفحه به تعاملات خاص کاربر اشاره دارد. براساس معیار کلی INP اندازه گیری شده توسط داده های آزمایشگاهی گوگل کروم و داده های میدانی برنامه ریزی شده است.
TTFB مدت زمانی که طول می کشد تا اولین بایت توسط سرور منتقل شود را اندازه گیری می کند.
مدت هاست که TTFB به عنوان عاملی برای افزایش عملکرد قابل توجه مشکوک بوده است. به این معنی که این یک اولویت است که متخصصان سئو باید به عنوان بخشی از فرایند سئو خود بهینه سازی کنند.
گوگل به تازگی تصمیم گرفته تا TTFB را به عنوان یک معیار جدید پیاده کند تا متخصصان سئو بتوانند عملکرد سایت خود را در سطح سرور اندازه بگیرند.
INP یک معیار جدید CWV است که برای ارائه نمایش از تاخیر تعامل کلی یک صفحه طراحی شده است. این کار با استفاده از نمونه ای از طولانی ترین تعامل هایی که هنگام بازدید کاربر از صفحه اتفاق می افتد انجام می دهد.
اگر یک صفحه کمتر از 50 تعامل داشته باشد INP تعاملی را در نظر می گیرد که بدترین تاخیر را دارد. اندازه گیری INP نشان دهنده مدت زمانی است که کاربر برای تعامل با کل صفحه باید طول بکشد.
این در تضاد مستقیم با FID(تاخیر ورودی اول) است.
FID اولین پاسخ تعامل توسط یک کاربر خاص را اندازه گیری می کند.
جاوااسکریپت معمولا سیگنال اولیه هر تعاملی است که در یک صفحه ایجاد می شود.
انواع دیگری از تعامل وجود دارد از جمله دکمه های رادیویی(radio buttons) چک باکس ها و… . با این حال INP با انواع تعاملات زیر مرتبط است:
بیش از یک رویداد وجود دارد که می تواند تعامل در نظر گرفته شود.
هر تعامل چند مرحله دارد:
فراخوانی رویدادهای مرتبط شامل کل زمان لازم برای اجرای هر 3 فاز است.
طولانی ترین مدت یک تعامل منطقی کاربر چیزی است که ثبت خواهد شد.
گوگل می گوید مقدار INP خوب حدود 200میلی ثانیه یا کمتر است. INP برابر یا کمتر از 200 میلی ثانیه یعنی صفحه شما پاسخگویی خوبی دارد. بین 200 تا 500 میلی ثانیه یعنی صفحه شما نیاز به بهبود دارد. بالای 500 میلی ثانیه به این معنی است که صفحه شما پاسخ گویی ضعیفی دارد.
همچنین گوگل می گوید که INP فعلا آزمایشی است و راهنمایی های مربوط به آن احتمالا در آینده تغییر خواهد کرد.
تفاوت اصلی این است که FID فقط اولین تعامل در صفحه را در نظر می گیرد اما INP به تمام تعاملات توجه دارد.
FID فقط یک متریک تاخیر ورودی را اندازه می گیرد و کنترل کننده رویداد و مدت زمان پردازش آن ها را در نظر نمی گیرد. هم چنین تاخیر در ارائه فریم بعدی تعامل را در نظر نمی گیرد.
برای یافتن مسایل INP در یک وب سایت ابتدا باید تفاوت های بین داده های آزمایشگاهی و داده های میدانی را در نظر بگیریم.
تنها راه برای یافتن داده های واقعی در مورد آنچه کاربران شما تجربه می کنند استفاده از داده های میدانی است.
ابزار آزمایشگاهی مواردی هستند که به طور کامل با صفحه ارتباط برقرار نمی کنند و بنابراین معمولا در حین انجام کارهای اندازه گیری به ورودی دستی نیاز دارند. در غیر اینصورت استفاده از یک ابزار اتوماسیون Puppeteer می تواند به شما کمک کند تا تعاملات دستی را در زمانی که از ابزارهای آزمایشگاهی برای اهداف آزمایشی استفاده می کنید اسکریپت کنید.
در زمینه این نوع آزمایش، داده های آزمایشگاهی معیاری است که از طریق کنترل بارگذاری صفحه با استفاده از مجموعه ای از شرایط از پیش تعریف شده معمولا متناسب با دستگاه و شبکه تعیین می شود.
از آنجایی که این شرایط در یک محیط کنترل شده هستند به عنوان محیط آزمایشگاهی شناخته می شود و اصطلاح “داده های آزمایشگاهی” از اینجا می آید.
داده های میدانی که به داده هایRUM(Real User Monitoring)-نظارت کاربر واقعی- نیز معروف است با نظارت بر کاربران یک صفحه به دست می آید.
معیارهای عملکرد عملکرد فردی را اندازه گیری می کند و اغلب بینشی در مورد این معیارهای عملکرد خاص ارائه می دهد.
داده های میدانی براساس بازدید واقعی کاربر است.
بنابراین ممکن است در دستگاه های واقعی مکان های جغرافیایی کاربر و هم چنین شرایط شبکه آن دستگاه نمایش داده شود.
داده های میدانی در ابزارهای کروم ارائه شده است که داده ها را در CWV گزارش می دهد.
می توانید داده های میدانی را از گزارش CrUX(گزارش تجربه کاربری کروم) دریافت کنید.
اما گزارش CrUX تنها بخشی از موضوع است. به همین دلیل است که جمع آوری داده های میدانی به تنهایی مهم است. استفاده از CrUX به خودی خود می تواند بینش عملی کافی برای ایجاد تفاوت واقعی در عملکرد سایت شما ارائه دهد.
گوگل توضیح می دهد که مهم ترین بینش در مورد داده های میدانی این است که فقط یک عدد نیست. در واقع توزیعی از اعداد است. این به این معنی است که برای نمونه خاصی از کاربران، این امکان وجود دارد که سایت شما بسیار کند بارگذاری شود.
برای سایر کاربران ممکن است سایت شما خیلی سریع بارگیری شود. به عبارت دیگر داده های فیلد مجموعه ای از داده های عملکرد جمع آوری شده از همه کاربران شماست.
می توانید از افزونه Lighthouse کروم استفاده کنید که حالت بازه زمانی دارد. این به شما امکان می دهد تا راحت تر دقیقا آنچه را که در حین بارگذاری صفحه اتفاق می افتد نظارت کنید که می تواند به شما در عیب یابی مشکلات INP کمک کند.
بهترین راه برای انجام این کار این است که کار موضوع اصلی خود را بهینه کنید.
این به این معنی است که مطمئن شوید مواردی مانند فونت های شخص ثالث به حداقل می رسد(یعنی فقط با استفاده از فونت های سیستم) و از افزونه های زیادی که در بارگذاری صفحه بارگذلری می شوند استفاده نکنید
باید توجه داشته باشید که بهبود INP یک اتفاق جادویی فوری برای سئوی وب سایت شما اتفاق نمی افتد. در عوض فقط یکی از مواردی است که ممکن است نیاز به تکمیل به عنوان بخشی از مجموعه ای از تغییرات کیفیت داشته باشد که می تواند به ایجاد تفاوت در عملکردهای کلی سئو شما کمک کند.
شاید به مطالعه مقالات زیر علاقه داشته باشید: