ساختار سایت برای سئو واقعا مهم است. ساختار سایت یا همان طبقه بندی سایت نه تنها بر ساختار سازمانی وب سایت، بلکه بر نحوه درک آن در موتورهای جستجو و نحوه حرکت کاربران در سایت تاثیر می گذارد. برای همین توجه کردن به سئو ساختار سایت به عنوان یک اولویت یک قدم مهم برای ثبات وب سایت تان است.
وقتی درباره ساختار سایت صحبت می کنیم در واقع درباره سیستم طبقه بندی وب سایت صحبت می کنیم. این سیستم همه چیز را در ساختار سایت کنترل می کند. نحوه کنترل کردن ساختار سایت و تاثیر آن بر سئو بر اساس ویژگی های معنایی و نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر است.
ساختار وب سایت شما چیزی است که می تواند نقش مهمی در نحوه خزیدن گوگل در سایت شما و نحوه درک کاربران از تجربه کاربری داشته باشد. همچنین به شدت بر سئو و رتبه بندی سایت تان در موتورهای جستجو تاثیر می گذارد. ساختار وب سایت بر نحوه لینک سازی داخلی نیز اثر می گذارد.
دستورالعمل های وب مستر گوگل بیان می کند که باید یک ساختار سایت سلسله مراتبی ایجاد کنید:
سایت خود را طوری طراحی کنید که یک سلسله مراتب صفحه مفهومی واضح داشته باشد.
گوگل یک ساختار سایت مفهومی واضح را ترجیح می دهد که شامل دسته بندی های سطح بالا بر اساس نوع محتوای سایت باشد. این ساختار باید شامل موضوعات مرتبط سازماندهی شده باشد.
یک ساختار سازمان یافته می تواند بر تعامل مثبت کاربران با وب سایت تان تأثیر گذار باشد. به ویژه زمانی که شما یک سازماندهی منطقی از محتوای خود داشته باشید. هرچه ساختار وب سایت بهتر باشد، کاربران شما منبع معتبرتری را خواهند دید و بیشتر می مانند و مطالب شما را می خوانند.
اگر سایتی ساختار مشخصی نداشته باشد، درک و مصرف محتوای شما برای کاربران بسیار مشکل خواهد بود.
بسیاری از کاربران در صورت سازماندهی ضعیف سایت، آن را ترک خواهند کرد. میخواهیم مطمئن شویم که کاربران هنگام تلاش برای پیمایش در وبسایت، راحتترین دسترسی ممکن را دارند. این برای سئو نیز مهم است زیرا به گوگل درک بهتری از ساختار سایت شما می دهد. علاوه بر این، خزیدن و نمایه سازی آسان تری برای ربات ها فراهم می کند.
ایجاد روابط مناسب بین تعاریف معنایی که در نمودار دانش گوگل اعمال می شود نیز توضیح می دهد که گوگل چگونه سایت شما را درک می کند.
انواع مختلفی وجود دارد که می تواند در ایجاد ساختار سایت برای سئو کمک کند.
ساختارهای های مسطح، یا سلسله مراتبی، زمانی استفاده می شوند که گروهی از موضوعات را داشته باشید که رابطه معنایی آن از قبل شناخته شده است. موجودیت ها به راحتی در یک طبقه بندی مسطح با یک بعد طبقه بندی استفاده می شوند.
استفاده از رابطه والد-فرزند در این ساختار می تواند به گوگل کمک کند تا عمیقاً در یک موضوع غوطه ور شود و می تواند به سازماندهی چیزها به روشی منطقی برای کاربران کمک کند.
زمانی که موضوعی با ابعاد مختلف ممکن است بخواهید از ساختارهای وجهی استفاده کنید. می توان از ساختارهای وجهی برای سازماندهی یک کتابخانه کامل و عمیق استفاده کرد.
نکته جالب در مورد ساختارهای وجهی این است که دانش کاملی از رابطه معنایی بین موجودیت ها لازم نیست.
میتوان یک ساختار موقتی ساخت که همه این قطعات محتوا را در بر میگیرد، صرف نظر از اینکه آنها ممکن است در کجای ساختار قرار بگیرند.
هرچه بتوانید تجزیه و تحلیل و درک ساختار کلی سایت خود را برای گوگل آسان تر کنید، عملکرد سایت شما در موتورهای جستجو و برای کاربران و سئو بهتر خواهد بود.
فرض کنید سایت شما موضوعات مختلفی را در زمینه بهینه سازی موتور جستجو هدف قرار داده است. آنها ممکن است شامل مواردی مانند:
همه اینها دسته بندی هایی هستند که می توانید برای سازماندهی محتوای خود از آنها استفاده کنید. اگر هر یک از کاربران شما به دنبال موضوعاتی در مورد سئو، نوشتن محتوا یا بازاریابی محتوا هستند، ساختار وب سایت ممکن است به شکل زیر باشد:
https://example.com/seo/page-name-here/
https://example.com/content-writing/ten-tips-for-content-writing-greatness/
https://exampe.com/content-marketing/the-ultimate-guide-to-content-marketing/
بخش اول URL (/content-writing/) دسته بندی است. اگر کسی دنبال چیزی مانند نوشتن محتوا است، احتمالاً به این صفحه دسته می رود، جایی که می تواند تمام مقالات مربوط به موضوع را که در این دسته سازماندهی شده اند بیابد. مهم است که موضوعات مرتبط نزدیک در این پیمایش سلسله مراتبی سازماندهی شوند.
دستورالعمل اصلی در اینجا این است که مطمئن شوید ساختار سایت شما برای کاربران و موتورهای جستجو خوب است. شما می خواهید تعادلی بین استفاده آسان و پیمایش آسان ایجاد کنید.
اگر کاربران نتوانند در سایت پیمایش کنند و محتوای سازماندهی شده را پیدا کنند، ممکن است تنها به رشد سایت خود دست پیدا کنید. به همین دلیل است که ما محتوا را به انواع دسته بندی ها تقسیم می کنیم: برای سازماندهی بهتر و ارائه آنها به کاربران و ربات ها. ناوبری دوگانه آسان یک پیروزی است، هم از منظر مهندسی و هم از منظر عوامل انسانی.
یک پایه محکم برای هر استراتژی موفقیت آمیز سئو، انجام تحقیق درست کلمات کلیدی و تحقیق در مورد موضوعات شما است. یکی بدون دیگری نمی تواند وجود داشته باشد.
این ترکیب به شما کمک می کند تا ساختار وب سایت خود را در دسته بندی های مفید و محتوای نوشته شده در آن دسته ها سازماندهی کنید و در نهایت مسیر سئو را طی کنید.
همه این کلمات کلیدی که شما در مورد آنها تحقیق می کنید باید با هر محتوایی که تولید می کنید مرتبط باشند. شما یک موضوع را برای دسته بندی انتخاب خواهید کرد. سپس، موضوعات و کلمات کلیدی را برای خوشه بندی در زیر آن انتخاب خواهید کرد.
این به شما کمک می کند تا یک خوشه موضوعی مرتبط بسازید که تمرکز موضوعی شما را در موضوعات خاصی در سایت شما تقویت می کند.
لازم نیست کلمه کلیدی مورد نظر خود را در هر پاراگراف، جمله یا هر چیز دیگری بگنجانید. در عوض، مطمئن شوید که محتوای شما بر اساس موضوع سازماندهی شده و ساختار یافته است و به طور طبیعی مینویسید. الگوریتم گوگل به برون یابی در مورد معنی و درک محتوای شما در نتیجه خزیدن آن کمک می کند.
ساختن یک طبقه بندی با صدها دسته بندی و زیرمجموعه، تمرینی برای بیهودگی است. شما فقط اوضاع را برای سایت خود در موتورهای جستجو بدتر می کنید و کار را برای گوگل و کاربران خود سخت تر می کنید. هرچه ساختار سایت خود را بدتر کنید، خزیدن و ایندکس کردن برای گوگل سخت تر می شود و زمان بیشتری طول می کشد. ممکن است چندین سال طول بکشد تا کاربران شما آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند.
در حالی که میتوان بدون توجه به جایگاه شما، چنین ساختار طبقهبندی را ارائه کرد، واقعیت این است که این فقط اصطکاک بین آنچه کاربران شما میخواهند و آنچه گوگل میخواهد ببیند، ایجاد میکند.
هرچه اصطکاک بیشتری اضافه کنید، برای کاربران و موتورهای جستجو دشوارتر می شود. یک ساختار سایت ایده آل به راحتی قابل پیمایش، متمرکز بر موضوعات و به اندازه کافی برای کاربران ساده است.
ساده نگه داشتن طبقه بندی خود به این معنی است که مطمئن شوید دسته های اصلی کمتری دارید و این دسته بندی ها می توانند زیر مجموعه های دیگری داشته باشند. این امکان وجود دارد که یک دسته سطح بالاتری داشته باشید که کاملاً بر روی سئوی درون صفحه تمرکز داشته باشد و محتوایی که در آن بخش ارسال می کنید همگی در مورد سئو داخلی صفحه باشد.
شما میتوانید یک ساختار دستهبندی خالص داشته باشید که فقط بر سازماندهی صفحات در آن دسته تمرکز دارد، یا میتوانید ساختار دقیقتری برای سازماندهی موضوعات خود در یک سیلو فیزیکی واقعی داشته باشید.
نتایج نشان می دهد که طبقه بندی های ساده تر در مقایسه با مشکلاتی که داشتن صدها طبقه بندی می تواند به همراه داشته باشد، ترجیح داده می شود.
برای ایجاد موثرترین طبقه بندی سایت، مهم است که دقیقاً بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چرا در سایت شما حضور دارند. همچنین باید نیازهای آنها و نحوه جستجوی آنها را بدانید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید بفهمید که آنها به طور کلی چگونه از وب سایت ها استفاده می کنند. به این ترتیب، می توانید محتوای خود را در طبقه بندی مناسب به درستی ساختار دهید. پرسونای خریدار ابزاری عالی هستند که می توانید برای شناسایی این حقایق از آن استفاده کنید.
میتوانید با مشاهده وبسایتهایی که قبلاً بهینهسازی شدهاند، به این موضوع پی ببرید، یا میتوانید از سایتی مانند usertesting.com استفاده کنید تا کاربران واقعی در سایت شما حرکت کنند و در این مورد بازخورد ارائه کنند. علاوه بر حل نحوه ارائه اطلاعات در مورد موضوع اصلی خود، همچنین می خواهید بدانید که آنها ممکن است بخواهند در مورد چه موضوعات پشتیبانی کننده ای بدانند و آنها را در مسیریابی خود بگنجانید.
با صرف زمان برای شناختن کاربران خود، می توانید مطمئن شوید که ساختار کلی وب سایت شما مطابق با آن طراحی شده و می تواند نیازهای آنها را برطرف کند.
اگر فقط تعداد محدودی از دستهها داشته باشید، و فقط به آن موضوعات بپردازید، در نهایت، چیزهایی برای صحبت در شما تمام خواهد شد. به همین دلیل است که اطمینان از اینکه فضای کافی برای رشد در طبقه بندی سایت خود باقی می گذارید بسیار مهم است.
این فقط برای اطمینان از داشتن موضوعات کافی برای بحث نیست، اگرچه این بخش بزرگی است. طبقه بندی شما احتمالاً با رشد کسب و کار کلی شما تغییر می کند.
همانطور که انواع جدیدی از محتوا ایجاد می شود، احتمالاً باید برخی از دسته ها را جابجا کنید تا مطمئن شوید که همه چیز همچنان به هم مرتبط است. همچنین باید مطمئن شوید که فضایی برای محتوای جدید دارید.
همچنین ممکن است نظر خود را تغییر دهید و متوجه شوید که برخی از دستهها آنقدر قوی نیستند که در ابتدا فکر میکردید. به همین دلیل است که باز بودن برای تغییر و سازگاری با تغییر شرایط بسیار مهم است. شما نمی خواهید آنقدر سفت و سخت باشید که امکان تغییر مخاطبان خود را نداشته باشید.
از طرف دیگر، شما نمی خواهید مرتباً طبقه بندی سایت خود را تغییر دهید زیرا ثبات در نتایج جستجو را از دست خواهید داد.
یافتن تعادلی که برای کاربران و رشد شرکت شما مفید باشد، کلیدی است.
همانطور که در ایجاد ساختار وب سایت تان بهتر می شوید، ثبات خود را اصلاح خواهید کرد، که عامل بسیار مهمی برای سئو است. اگر سایت شما سازماندهی ضعیفی دارد یا حاوی محتوای نامربوط است، ممکن است چیزی در نظر گرفته شود که کیفیت چندان بالایی ندارد.
گوگل برای درک رابطه معنایی بین محتوای شما به اندازه کافی هوشمند است. مطمئن شوید که سلسله مراتب ناوبری شما به اندازه کافی سازماندهی شده است تا این روابط معنایی را تسهیل کند.
با اطمینان از ایجاد یک سلسله مراتب طبقه بندی ساختاریافته، یک ساختار وب سایت ساده و آسان ایجاد می کنید که گوگل و کاربران می توانند از آن پیروی کنند. کمک قابل توجهی بهپیدا کردن محتوا می کند و به شما امکان می دهد محتوای خود را در آن ساختار مرتب کنید.
این ساختار سلسله مراتبی برای موتورهای جستجو نیز مناسب است، و گوگل متوجه می شود که کل سایت شما درباره چه چیزی است.
یک طبقهبندی خوب برنامهریزیشده نیز طبیعتاً سازگار است، زیرا به ناوبری موضوعی سازگارتر کمک میکند و تضمین میکند که محتوای خود را به راحتی به خوانندگان ارائه دهید. یک منوی پیمایش سازماندهی شده در یک طبقهبندی به خوبی برنامهریزی شده، اطمینان از یکپارچگی و سازگاری را بسیار آسانتر میکند.
آسانتر کردن سایت شما برای پیمایش برای موتورهای جستجو و کاربران شما، یک هدف حرفه ای سئو است. ساختار URL می تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست سایت شما باشد.
با ایجاد یک طبقهبندی سلسله مراتبی که شامل رابطه معنایی کامل بین موجودیتهای موضوعی شما میشود، میتوانید سیگنالهای درست را به گوگل بدهید و در عین حال مطمئن شوید که درک سایت شما خیلی سخت نیست.
مانند بسیاری از روش های سئو، طبقه بندی URL خوب و طبقه بندی URL بد وجود دارد. طبقه بندی URL بسیار بد شامل موارد زیر است:
https://example.com/2022/03/14/random-blog-name-loosely-related-to-topic/
https://example.com/2021/02/11/random-blog-name-loosely-related-to-topic-and-more-stuff-too/ https://example.com/2020/06/05/random-blog-name-loosely-related-to-topic-about-this-topic-with-more-comprehensive-information
مشکل ساختار این URL ها این است که بسیار پیچیده هستند و می توانند منجر به کاهش ارزش وب سایت تان شوند. این نوع طبقه بندی ها همه چیز را به درستی با هم دسته بندی نمی کنند و همچنین پست های وبلاگ شما را در یک بخش وب سایت گروه بندی نمی کنند. همچنین، URL هایی که در این ساختار خاص نشان داده شده اند، محتوای مرتبطی ندارند.
با این حال، یک طبقهبندی URL خوب، ساختاری قابل درک ایجاد میکند که خزیدن آن آسان است و کاربران به راحتی میتوانند آن را بخوانند. مثلا:
https://example.com/seo/differences-between-crawling-indexing/
https://example.com/link-building/advanced-guide-to-link-building/
https://example.com/content-writing/how-to-write-great-content/
ساختار URL خوب هم به پیدا کردن محتوا کمک می کنند هم به کاربران. چون اگر URL شما را در نتایج جستجوی گوگل ببینند، کوتاه تر و به یاد ماندنی تر می شود. آنها به ربات ها کمک می کنند زیرا از قدرت پردازش کمتری استفاده می کنند.
وقتی روی رابطه محتوای خود در یک سیلو تمرکز می کنید، می خواهید تمام صفحات مرتبط خود را در یک سیلو سازمان یافته گروه بندی کنید. این به ایجاد یک ساختار پایه برای وب سایت شما کمک می کند. وقتی محتوای خود را بر اساس رابطه آن محتوا سازماندهی میکنید، درک بهتری از محتوای خود به گوگل ارائه میدهید. سپس گوگل متوجه می شود که هر یک از محتوای گروه بندی شده شما در این سیلو به نحوی با هم مرتبط است. استفاده از این ساختار سلسله مراتبی برای سازماندهی صفحات محتوای خود در یک سیلو نیز توانایی کشف محتوا را بیشتر می کند.
در سیلوهای محتوای خود پیوندهای داخلی ایجاد کنید. پیوندهای داخلی ابزار قدرتمندی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا در مورد ساختار وب سایت فکر کنید. ایجاد پیوندهای داخلی در سیلوهای محتوای مختلف به گوگل کمک می کند تا زمینه بیشتری در مورد رابطه بین انواع مختلف محتوا فراهم کند.
هدف این است که از پیوندهایی با محتوای متنی مناسب اطراف آنها استفاده کنید تا بتوانید ارتباط متنی بسیار مهمی را در مورد آن پیوند ارائه دهید.
این کار به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا در مورد روابط بین موضوعات دروب سایت اطلاعات بیشتری کسب کنند.
ایجاد ساختار مناسب به سئو و آینده وب سایت شما کمک می کند. به ارتباط موضوعی و تمرکز موضوعی محتوا کمک می کند. کمک می کند موتورهای جستجو محتوای شما را به روشی درست که می خواهید کشف کنند.
علاوه بر این، به ایجاد اقتدار موضوعی کمک می کند. چون وب سایت تان سازماندهی شده است. همچنین از طریق پیوندها و URL های مرتبط با زمینه ای که ایجاد می کنید، اعتبار موضوعی ایجاد می کنید.
پیشنهادهای ما:
جستجو در سایت و تاثیر آن بر سئو و رتبه بندی وب سایت