ناوبری سایت معروف به معماری پیوند داخلی، پیوندهایی در وب سایت هستند که صفحات شما را به هم وصل می کنند.
هدف اصلی ناوبری وب سایت کمک به کاربران برای یافتن آسان مطالب در سایت شما است.
ناوبری خوب باعث می شود:
موتورهای جستجو از ناوبری وب سایت برای کشف و فهرست بندی صفحات جدید استفاده می کنند.
لینک ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوا و زمینه صفحه مقصد و همچنین روابط بین صفحات را درک کند.
اولویت با کاربر است. این هدف اساسی ناوبری وب سایت است که همیشه باید به خاطر داشته باشید. ابتدا رضایت کاربر را جلب کنید.
ناوبری را آسان کنید، سپس بدون آسیب رساندن به تجربه کاربرمحتوای تان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.
سلسله مراتب محتوا برای ساده کردن فرایند مکان یابی محتوا است.
وقتی حجم وسیعی از مکان یابی محتوا وجود داشته باشد می توان آن را به چند دسته کلی تقسیم کرد:
در این دسته بندی های گسترده می توانید طبقه بندی های محدودتری ایجاد کنید.
استفاده از سلسله مراتب محتوا صفحات یک وب سایت را به گونه ای سازماندهی می کند که برای کاربر و موتور جستجو منطقی باشد.
دسته بندی و طبقه بندی فرعی محتوا به صفحات کمک می کند تا در رتبه بندی برای عبارات اصلی و برای عبارات طولانی خاص بهبود پیدا کند.
طبقه بندی محتوا و ساخت سلسله مراتب سیلوهای محتوا را ایجاد می کند، مانند دسته هایی از موضوعات نزدیک.
گوگل صفحات مختلف را با سرعت های نختلف و با دنبال کردن لینک های سایت های مختلف می خزد.
بعضی از سیلوهای محتوا محبوبیت بیشتری دارند.
این صفحات ممکن است پیوندهای خارجی و ترافیک بیشتری نسبت به سایرین دریافت کنند و در نتیجه موقعیت های برجسته تری در جستجوهای ارگانیک کسب کنند.
سلسله مراتب محتوا می تواند خوشه های صفحه محبوب خاصی را که ممکن است بیش از حد در عمق سایت قرار داشته باشند جدا کند.
اینجاست که پیوند افقی وارد عمل می شود.
همان قدر که ارتباط لیتک به رتبه بندی کمک می کند عدم وجود پیوند متقابل بین سیلوهای محتوا می تواند برای رتبه بندی کلی سایت شما مضر باشد.
این واقعیت که همه صفحات به یک وب سایت تعلق دارند نشان می دهد که این صفحات کاملا بی ربط به یکدیگر نیستند.
بین صفحاتی که در دسته های مختلف قرار دارند اما دارای شباهت هستند، پیوند برقرار کنید.
می توانید از صفحات وبلاگ به صفحات محصول یا خدمات لینک دهید.
استفاده از این پیوند افقی در مورد محصولات یا خدمات اطلاعات کاربران را در مورد شما بیشتر می کند و عملکرد سئوی شما را افزایش می دهد.
حتی از محصولات نیز به وبلاگ پیوند دهید البته اگر موضوع آن پست متناسب با محصول یا خدمات شماست و اطلاعات بیشتری به کاربر می دهد.
گاهی وقت ها لینک ها و صفحات وب با جاوا اسکریپت نوشته می شوند.
این یک مشکل است، چون موتورهای جستجو در پیدا کردن پیوندهای داخلی ایجاد شده در جاوا اسکریپت مشکل دارند.
اگرچه گوگل در سال های اخیر پیشرفت هایی در این زمینه داشته اما متخصصان سئو به این نتیجه رسیده اند که نتایج متناقض هستند و گوگل در خواندن جاوااسکریپت توانایی چندانی ندارد.
بقیه موتورهای جستجو نیز قابلیت چندانی در خواندن جاوا اسکریپت ندارند. این بدان معنی است که وقتی موتورهای جستجو محتوای شما را می خزند پیوند داخلی شما کاملا از بین می رود.
از یک طرف بعضی از کارشناسان به طور کلی از جاوااسکریپت اجتناب می کنند از طرف دیگر طراحان وب و کارشناسان ادعا می کنند که جاوا اسکریپت برای تجربه کاربر ضروری است.
کارشناسان تجربه کاربری و متخصصان بهینه سازی تبدیل رفتار کاربر را به روش های مختلف دنبال می کنند.
گاهی اوقات این شامل استفاده از پارامترهای ردیابی در URL های داخل سایت است.
این باعث ایجاد مشکلات محتوای تکراری به دلیل پیوند دادن به URLهای مختلف می شود که دقیقا محتوای مشابهی دارند.
بنابراین باید دقت کنید که از استفاده از پارامترهای ردیابی در URL خودداری کنید.
یک صفحه که دارای چند لینک به یک URL است، مشکلاتی برای خزیدن ایجاد می کند که فقط اولین لینک در نظر گرفته می شود و پیوندهای تکراری نادیده گرفته می شوند.
به طور کلی اولویت لینک ها را به این ترتیب در نظر بگیرید:
سایت هایی که صدها هزار یا میلیون ها صفحه دارند ناوبری سایت می تواند یک چالش بزرگ باشد.
پیمایش طبیعی سایت در منوهای طبقه بندی شده، معمولا به تمام صفحات سایت پیوند دارد.
نقشه سایت XML هم می تواند به فهرست بندی همه صفحات کمک کند.
با این حال عدم وجود پیوند متقابل بین سیلوهای محتوا می تواند باعث ایجاد فاصله بین صفحات شود.
برای حل این مشکلات:
مقالات زیر به بهبود سئوی شما کمک می کنند:
نحوه خزیدن وب سایت ها و ایندکس کردن محتوا