تجربه اصلی(core experience) وب سایت شما که بین کاربر و موتور جستجو به اشتراک گذاشته می شود، صرفاً محتوای شما نیست، بلکه ناوبری اصلی وب سایت تان است.
بعضی وقت ها لازم است استراتژی ها را متوقف کنیم. فرقی نمی کند مربوط به کدام بخش است: بازاریابی، رتبهبندی کلمات کلیدی یا ایجاد محتوا. لازم است سرعت خود را کاهش دهیم تا موضوع اصلی سئو را درک کنیم.
ناوبری وب سایت به کاربر کمک می کند محتوا را پیدا کند و به موتور جستجو کمک می کند سلسله مراتب صفحات سایت تان را درک کند.
مهمتر از آن، به کاربر و موتور جستجو کمک می کند تا بفهمد چه چیزی برای برند شما مهم است و چه چیزی باید برای آنها مهم باشد.
ما از وب سایت هایی که در پیمایش اصلی اطلاعات بیش از اندازه ارائه می کنند عبور می کنیم چون باعث سردرگمی مان می شود.
از طرفی چون بسیاری از سایت ها برای هدف “اول موبایل” طراحی می شوند، پیمایش اصلی نمی تواند راهنمایی کافی ارائه کند.
همانطور که جلو می رویم، چندین ملاحظات مختلف را مشاهده خواهید کرد که باید در بهینه سازی ناوبری اصلی وب سایت انجام شود.
همچنین لازم به ذکر است که این فرآیند یک کار تک نفره نیست. داده ها عوامل کلیدی را در مورد خواسته های کاربران به ما می گویند.
اگر می خواهید بهترین تصمیم ها را درباره ناوبری سایت تان ببینید باید چند نفر باهم همکاری و مشارکت کنند:
این هفت نکته می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کاربران چگونه در وب سایت شما حرکت می کنند، ناوبری شما در کجا کافی نیست و چگونه آن را بهبود بخشید.
اولین توقف ما در جستجوی ناوبری اصلی کامل، مروری بر نحوه استفاده مخاطبان انسانی فعلی ما از ساختار پیوند برتر ما است.
ما میخواهیم موتورهای جستجو را خوشحال کنیم، و همچنین اولویت محتوای خود را نشان دهیم، اما تجربه کاربر بر همه اینها برتری دارد.
در نمایه Google Analytics خود، به «جریان کاربران» در بخش مخاطبان بروید. ابتدا می خواهیم ببینیم که مسیرهای مشترک کاربران در سایت چیست.
مهم است که افرادی که در صفحه اصلی فرود میآیند و همچنین افرادی که در یک صفحه داخلی قرار میگیرند، چه کارهایی را انجام خواهند داد، بررسی کنیم.
آیا اشتراکاتی در اولویت بازدید از صفحه دوم وجود دارد؟
در مرحله بعد، همانطور که در ابتدا جریان کاربران را از نمای همه کاربران بررسی کرده ایم، یک بخش پیشرفته برای مشاهده بازدیدهایی که منجر به تبدیل یا تراکنش شده اند ایجاد کنید.
می توانید از بخش های دیگر هم استفاده کنید:
ما بررسی کردهایم که کاربران وب از کدام پیوندهای ناوبری عبور میکنند تا محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنند.
بیایید لحظه ای را به مرور محتوایی که انتظار دارند ببینند اما پیدا نمی کنند اختصاص دهیم. محتوایی که در پیمایش اصلی به آسانی در دسترس نیست یا قابل درک نیست.
می توانید این کار را با تجزیه و تحلیل جستجوی سایت در گوگل آنالیتیکس انجام دهید.
نگاهی به عبارات جستجوی خاصی که کاربران تایپ میکنند، اینکه آیا جستجوهای خود را اصلاح میکنند، و نرخ خروجشان بیندازید.
این به شما کمک میکند بفهمید که چه لینکها و محتوایی از سایت شما انتظار دارند و چه محتوایی را در پیمایش اصلی شما پیدا نکردهاند.
با کاوش عمیقتر، میتوانید نتایج کلی جستجوی سایت را برای تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس صفحات شروع مربوطه کاربر، پشت سر بگذارید. این می تواند بینشی در مورد نیازهای ناوبری اضافی که ممکن است در خارج از ناوبری اصلی وجود داشته باشد، ارائه دهد.
در تحلیل قبلی، ما بیشتر از یک رویکرد داده محور/اعداد برای درک رفتار کاربر با ناوبری اصلی استفاده کردیم.
اکنون، از چنین دادههای رفتار دانهای فاصله میگیریم تا احساس بصری از واکنش کاربران به ناوبری اصلی به دست آوریم.
نه تنها به حرکت کلیک ناوبری اصلی کاربران صفحه اصلی، بلکه به عملکردهای داخلی صفحه نیز توجه کنید.
مهمتر از همه، بررسی نحوه تغییر رفتارها بین کاربران دسکتاپ و موبایل بسیار مهم است.
ممکن است در برنامه خود متوجه شوید که رفتار دسکتاپ و موبایل ممکن است همانطور که مثال نشان می دهد بسیار متفاوت به نظر برسد.
ارائه بین دسکتاپ و موبایل اغلب بسیار متفاوت است.
در یک صفحه نمایش فشرده، باید در نظر بگیرید که ناوبری اصلی چقدر آسان یا قابل ارتقا است.
لینک های فونت کوچک لینک دریافت نمی کنند. شایان ذکر است که در طراحی مجدد وب سایت بعدی خود، ناوبری دسکتاپ را با تقلید از مثال بالا در نظر بگیرید.
این تجربه به کاربران دسکتاپ شما امکان می دهد ارائه ای مشابه با کاربران تلفن همراه داشته باشند و سفر وب سایت خود را تنها از چند نکته اساسی شروع کنند.
این در حال تبدیل شدن به یک ارائه طراحی رایج از سادگی است.
شما دقت لازم را در درک رفتار کاربر انجام داده اید. این شروع به نشان دادن بینش مهمی در مورد پیوندها یا عناصر اصلی ناوبری می کند که باید نگه داریم.
“از ذهن خود خارج شوید و به ذهن مشتریان خود وارد شوید”
قبل از اینکه در پیمایش اصلی خود از تبلیغ برند خود استفاده کنید، به کسانی که وارد وب سایت شما می شوند آموزش دهید که به چه صنعت، خانواده محصول و ژانر محصولی خدمت می کنید.
آنچه که باید لنگرهای ناوبری اصلی خود را نام ببرید، به شدت به چند ناحیه متکی است.
به اطلاعات تیم های فروش، محصول و خدمات خود توجه کنید. بفهمید مشتریان و مشتریان بالقوه شما چگونه به محصولات یا خدمات شما اشاره می کنند. ذهنیت مشتریان خود را در نظر بگیرید و مسیریابی شما بهتر خواهد شد.
دوم، تحقیق کلمات کلیدی به معنای جهان در این تمرین کلی است. میتوانید از Google Ads Keyword Planner یا یک ابزار شخص ثالث برای تحقیق در مورد تقاضا و حجم کلمات کلیدی استفاده کنید.
این تحقیق می تواند به شما بگوید که کاربرانی که به وب سایت شما می رسند چگونه محصولات و خدمات شما را جستجو و نام می برند. این اطلاعات هنگام بهروزرسانی متن لنگر ناوبری اصلی شما حیاتی است.
در حوزه سئو، این تحقیق کلمات کلیدی همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند به چه بخش های محصول یا خدماتی خدمات می دهید.
تا این مرحله، ما روی دادههای خاص کاربر متمرکز شدهایم، اما اجازه دهید اکنون توجه خود را به SEO معطوف کنیم.
کسانی که به خوبی به سئو آشنایی دارند میدانند که هرچه بیشتر به محتوا پیوند داخلی داشته باشید، برتری بیشتری در وب سایت شما نشان میدهد. این بدان معنا نیست که شما باید لینک ها را در سراسر سایت خود اسپم کنید.
اما مهم است که صفحات خود را در پیمایش اصلی، پیمایش پاورقی، پشتیبانی از ناوبری داخلی و همچنین پیوند متقابل در محتوای منبع به یکدیگر پیوند دهید.
با این حال، امروز ما اینجا هستیم تا مطمئن شویم محتوای مهم در پیمایش اصلی قرار می گیرد.
در سرچ کنسول گوگل، بخش پیوندها، پیوندهای داخلی، گزارش را در مورد نحوه پیوند دادن به صفحات داخلی سایت تان می توانید ببینید.
بدیهی است که میتوانید در پیمایش اصلی خود ببینید به چه صفحات داخلی پیوند میدهید. اما این گزارش به شما این احساس را میدهد که در مواردی که ممکن است قبلاً بهشدت در سایر نمونههای ناوبری پشتیبانی کننده لینک داده باشید.
به یاد داشته باشید، ما نمیخواهیم لینکهای داخلی وبسایت خاصی را خیلی سنگین کنیم، اما ممکن است متوجه شوید که در کجا بهشدت نادرست معرفی شدهاید.
اگر تعداد زیادی لینک داخلی برای صفحاتی که از نظر شما اهمیت کمتری دارند می بینید، می خواهید علت آن را بررسی کنید و برخی از پیوندها را حذف کنید. یا، آنها را از مسیریابی اولیه به ثانویه منتقل کنید.
در حالی که متن لنگر نیازهای مرتبط با کلیدواژه در صفحه سئو را پوشش می دهد، ضروریات اصلی اصلی ناوبری سئو ریشه در ملاحظات فنی دارد.
به این به عنوان عاملی فکر کنید که “کارایی خزیدن” را احاطه کرده است.
گوگل و بینگ در طول سالها در خزیدن و فهرستسازی جاوا اسکریپت گامهای بزرگی برداشتهاند، اما من همچنان از این سبک ناوبری دوری میکنم.
اگر به طور تصادفی جاوا اسکریپت را بدون استفاده از robots.txt در سایت انجام دهید یا از استقرار ترجیحی مانند پیشرفت پیشرو استفاده نکنید، در معرض خطر داشتن یک ناوبری اصلی هستید که خزیدن آن برای موتور جستجو دشوار است.
بهترین روش این است که مطمئن شوید پیمایش اصلی شما در قالب HTML یا آنچه معمولاً به عنوان پیوندهای ارجاع شده “a href” نامیده می شود ساخته شده است.
یک اشتباه در ناوبری اصلی وجود دارد که اغلب اتفاق می افتد.
در طول عمر یک وب سایت، URL ها را تغییر مسیر می دهید. فراموش کردن بهروزرسانی پیمایش اصلی برای پیوند به URLهای صفحه فعلی آسان است.
بنابراین، پیوند ناوبری اصلی به یک تغییر مسیر می رود.
مجبور کردن یک موتور جستجوی خزنده برای تحمل تغییر مسیر، سرعت خزیدن را کاهش میدهد و خزیدن کارآمدی کمتری برای موتورهای جستجو ایجاد میکند.
برای ارزیابی این مشکل احتمالی در وضعیت فعلی پیمایش اصلی خود، از افزونه Chrome Check My Links استفاده کنید.
این ابزار لینک های تغییر مسیر (و شکسته) را که ممکن است در پیمایش اصلی شما وجود داشته باشد را برجسته می کند.
به عنوان بهترین روش، این تمرین باید هر بار که وبسایت دوباره طراحی میشود، هم در طراحی مجدد، هم در Q/A و هم در ارسال پست اجرا شود.
با بررسی همه رتبه بندیهای برتر جستجوی ارگانیک خود، میتوانید این احساس را داشته باشید که احتمالاً کجا شکافهای مقطعی یا سلسله مراتبی دارید.
پیوند بیشتر به این بخش های داخلی می تواند اهمیت این قسمت را به موتورهای جستجو نشان دهد.
ممکن است متوجه شوید که صفحه اصلی شما و همچنین صفحات زیرمجموعه محصولات رتبهبندی خوبی دارد، اما صفحات دستهبندی اصلی محصول نه.
این موضوع می تواند ناشی از پیمایش کشویی باشد. پیمایش کشویی کار خوبی برای پیوند دادن عمیق به محتوای سایت انجام می دهد، اما دسته اصلی به هیچ وجه به آن پیوند داده نمی شود.
این باعث عدم تناسب گسترده در میزان پیوند و اهمیت درک شده در سطوح عمیقتر سایت در مقایسه با صفحات دستهبندی سطح والدین میشود.
اولین قدم خوب این است که سطل کلمات کلیدی را بر اساس آنچه که پیمایش اصلی شما و همچنین کل خانواده پیشنهادات شما را تشکیل می دهد ایجاد کنید.
تحقیقات کلمات کلیدی را همانطور که در بالا انجام دادیم ارزیابی کنید، اما برای درک شکاف هایی که ممکن است وجود داشته باشد، به رتبه بندی رقبا نیز نگاهی بیندازید.
ممکن است مطالعه مقالات زیر را بپسندید: