هدف از استراتژی سئو فقط رسیدن به رتبه بالای گوگل یا افزایش ترافیک سایت نیست. یکی از مهم ترین جنبه های سئو، افزایش ROI هست. اگر ترافیک سایت تان بالاست اما نرخ تبدیل پایینی دارید، شما جای درستی سرمایه گذاری نکرده اید.
مثال جالبی که برای استراتژی محتوای ضعیف خواندم، این بود که؛
فرض کنید منزل تان نامرتب باشد و شما مهمان دعوت کرده باشید. در چنین حالتی مهمان تمایلی به ماندن در خانه شما نخواهد داشت. اگر سرعت سایت تان پایین باشد، اگر سایت تان برای موبایل بهینه نشده باشد، اگر محتوای تان ضعیف باشد…کاربر سایت شما را ترک خواهد کرد.
با استراتژی های سئو رتبه بالای گوگل را کسب کرده اید. کاربر به دنبال پاسخ سوالاتش هست و گوگل وب شما را معرفی کرده. کاربر وارد سایت شما می شود اما به سرعت آن را ترک می کند. چرا؟ چون پاسخی که نیاز داشته در محتوای شما وجود ندارد. این موضوع خودش یک سیگنال منفی برای گوگل هم هست.
بعضی وقت ها هم افزایش ترافیک سایت بنا به دلایلی هست که ترجیح می دهید آنها را نادیده بگیرید. مثلا اگر مشکل قانونی برای شغل یا شرکت شما پیش آمده، و این مشکل سروصدا کرده و رسانه ای شده، احتمالا وب سایت شما مورد کنجکاوی قرار بگیرد. افزایش ترافیکی که در این شرایط تجربه می کنید شاید به نرخ تبدیل شما کمک نکند.
اگر با پرداخت های پولی و تبلیغ در همه جا(نه برای مخاطبان هدف) ترافیک جذب کرده باشید، باز هم نتیجه رضایت بخش نخواهد بود.
به گزارش های گوگل آنالیتیکس توجه کنید. اگر افزایش ترافیک وب سایت تان از طریق انسان نیست و spambot هست، نشانه مثبتی نیست. تخمین زده شده که 37% فعالیت وب سایت ها توسط ربات هاست و کمتر از نصفش ربات های مجاز هستند. با روش های درست تکلیف spambot ها را روشن کنید.
حتی اگر مخاطبان زیادی جذب کنید و حتی اگر محتوای شما معتبر باشد اگر مناسب مخاطب تان نباشد منابع شما هدر می رود. منابع شما نه تنها سرور و پهنای باند و…هستند بلکه انرژی منابع انسانی شما در پاسخ گویی به مخاطب های غیر هدف هم هدر خواهد شد.
مقالات پیشنهادی:
چطور SWOT سئو را برای وب سایت پیاده کنیم؟