در طراحی وب، breadcrumb یا breadcrumb trail یک طرح ناوبری ثانویه است که تجربه کاربری کلی وب سایت، به ویژه قابلیت استفاده و یافتن محتوای آن را بهبود می بخشد. به زبان ساده، breadcrumb به شما کمک می کند راه خود را در یک وب سایت پیدا کنید. به جای اینکه چند بار روی دکمه برگشت کلیک کنید، breadcrumbs به شما این امکان را می دهد که تنها با یک کلیک به صفحات سطح بالاتر مانند صفحه اصلی یا صفحه دسته والد بروید.
breadcrumb معمولا درست زیر منوی اصلی پیمایش یافت می شود. این مکان به شما امکان می دهد فوراً ببینید در کجای وب سایت هستید.
پودر سوخاری مبتنی بر ویژگی معمولاً توسط سایتهای تجارت الکترونیک استفاده میشود. این نوع پودر سوخاری ویژگی ها یا ویژگی های خاص یک صفحه خاص یا، در مثال تجارت الکترونیک ما، یک محصول را نشان می دهد. آنها رابطه بین محصولات و دسته هایی را که به آنها تعلق دارند نشان می دهند و معمولاً همراه با خرده سوخاری مبتنی بر مکان استفاده می شوند. نمونه ای از breadcrumb مبتنی بر ویژگی ها این است:
صفحه اصلی > کاپشن > کت زنانه > کت زمستانی > نساجی > پشمی
این نوع پودر سوخاری که به عنوان پودر سوخاری مبتنی بر سلسله مراتب نیز شناخته می شود، برای وب سایت هایی با بیش از دو سطح در سلسله مراتب یا ساختار آنها ایده آل است. آنها رایج ترین نوع پودر سوخاری هستند که توسط وب سایت ها استفاده می شود. آنها ساختار وبسایت شما را نشان میدهند، که برای کاربرانی که از منبع دیگری به یکی از صفحات سطح عمیقتر شما وارد شدهاند (به عنوان مثال، یک پست وبلاگ در وبسایت دیگر یا یک نتیجه موتور جستجو) مفید است. اگر هنگام بررسی فید رسانه های اجتماعی خود به طور تصادفی با این پست برخورد کردید،breadcrumb مبتنی بر مکان را در سمت چپ بالای صفحه پیدا خواهید کرد که به شکل زیر است: HowStuffWorks / حیوانات / حقایق حیوانات اگر این پست برای شما جالب نیست، می توانید به راحتی سایر حقایق حیوانات یا سایر موضوعات مرتبط با حیوانات را بررسی کنید.
آرد سوخاری مبتنی بر تاریخ نیز نامیده می شود، این نوع آرد سوخاری است که بیشتر شبیه به نمونه کلاسیک محبوب کودکان است. تاریخچه یا صفحات واقعی را به شما نشان می دهد – به ترتیب واقعی که از آنها بازدید کرده اید – قبل از اینکه به صفحه فعلی برسید. یک مثال متداول از breadcrumb مبتنی بر مسیر این است:
صفحه اصلی > صفحه قبلی > صفحه قبلی > صفحه فعلی این کم طرفدارترین نوع breadcrumb است زیرا تمایل کاربران را گیج می کند. این به این دلیل است که کاربران به احتمال زیاد از یک صفحه به صفحه نامرتبط دیگر می پرند. یک مثال واقعی از مسیری که یک بازدیدکننده برای اولین بار طی کرده است:
صفحه اصلی > محصولات > توصیفات > درباره ما > سیاست حفظ حریم خصوصی > مکان ها > تماس با ما > صفحه در حال مشاهده
دنباله سوخاری از لینکهایی تشکیل شده است که به دستهها، بخشها یا صفحات وبسایت شما با یک نماد از هم جدا میشوند. نماد “بزرگتر از” (>) رایجترین و قابل تشخیصترین نمادی است که در خردههای نان استفاده میشود، لینکها را جدا میکند و نشاندهنده سلسله مراتب است. نمادهای دیگری مانند (|)، (>>)، یا (/) نیز توسط وب سایت های دیگر استفاده می شود.
اینها سه دلیل اصلی هستند که چرا ممکن است بخواهید از پودر سوخاری در وب سایت خود استفاده کنید.
تجربه کاربری بهبود یافته Breadcrumbs به کاربرپسندتر شدن وب سایت شما کمک می کند. آنها در وقت بازدیدکنندگان شما صرفه جویی می کنند. آنها آنها را با کمترین تلاش خود به بخش های سطح بالاتر یا قبلی سایت شما می آورند. با کاهش تعداد کلیک های لازم برای رفتن به صفحات مورد نظر، وب سایت شما استفاده و پیمایش را برای کاربران شما تقریباً بدون دردسر می کند. آنها همچنین خطر گم شدن در وب سایت شما را به حداقل می رسانند.
نرخ پرش پایین تر Breadcrumbs درصد کاربرانی که از وب سایت شما خارج می شوند را کاهش می دهد. این کار را با ارائه گزینه های مختلف به بازدیدکنندگانی که برای اولین بار برای بازدید از وب سایت شما ارائه می دهند، انجام می دهد. اگر بازدیدکنندگان شما به یکی از صفحات شما از سایت دیگری (نه از طریق صفحه اصلی شما) وارد شدند و آن را بی ربط به نیازهای خود دیدند، خرده نان می تواند شانس ماندن و کاوش بیشتر سایت شما را افزایش دهد.
سازگار با موتورهای جستجو گوگل طرفدار خرده نان است زیرا به این غول موتور جستجو کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را درک کند. Breadcrumbs همچنین ممکن است در صفحات نتایج موتور جستجوی Google ظاهر شود، که می تواند نتیجه صفحه خاص شما را برای بازدیدکنندگان جذاب تر کند.
Breadcrumbs تجربه کاربری بازدیدکنندگان وب سایت شما را افزایش می دهد. آنها یک راه آسان تر و کارآمدتر برای پیمایش وب سایت شما ارائه می دهند که می تواند مانع از خروج زودهنگام آنها از وب سایت شما شود. این در نهایت به سود کسب و کار شما خواهد بود زیرا هر چه بازدیدکنندگان مدت بیشتری در وب سایت شما بمانند، شانس شما برای جذب و تبدیل آنها بیشتر می شود.