برای بررسی اینکه آیا RankBrain یک فاکتور رتبه بندی گوگل است یا نه کمی به عقب بر می گردیم. کلیات RankBrain را مرور می کنیم و در نهایت به پاسخ سوال مان می رسیم. RankBrain فراتر از درک زبان است. با این اوصاف، ما به منظور شفاف سازی در مورد اینکه RankBrain چیست و چگونه بر نتایج جستجو تأثیر می گذارد، به کاوش عمیق پرداختیم.
درک گوگل از زبان انسان با چندین فناوری پیشرفت در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین امکان پذیر شده است. RankBrain در سال 2015 راه اندازی شد و اولین پیشرفت از درک زبان انسان بود. این به گوگل اجازه میدهد تا نتایج جستجوهایی را بدون سابقه جستجوی قبلی بازگرداند. عملکرد RankBrain از زمان معرفی اولیه آن تکامل یافته است. اکنون به الگوریتم های گوگل اجازه می دهد تا کاری را انجام دهند که انسان ها به طور غریزی انجام می دهند: کلمات را به مفاهیم دنیای واقعی مرتبط کنند.
در روزهای قبل از RankBrain، گوگل کلمات را به معنای واقعی کلمه تفسیر می کرد. مترادف یا معانی مجازی را درک نمی کرد. این هم کیفیت و هم کمیت نتایج جستجویی را که گوگل میتوانست ارائه کند محدود میکرد. توانایی تفسیر منظور انسان ها هنگام نوشتن پرس و جوها به زبان طبیعی، نقطه عطف قابل توجهی برای جستجوی گوگل است. RankBrain بیشتر از درک زبان انجام می دهد. اگر به یک اشاره به عملکرد دیگر آن نیاز دارید، به نام: رتبه است.
در این مقاله، ما ادعاهای مربوط به RankBrain را به عنوان یک عامل رتبهبندی بررسی میکنیم، و شفافسازی درباره اینکه RankBrain چیست و چگونه بر نتایج جستجو تأثیر میگذارد، میپردازیم.
RankBrain یک فناوری است که به نظر می رسد بر نحوه برگرداندن نتایج جستجو توسط گوگل تأثیر می گذارد. به دلیل ارتباط آن با جستجو، بسیاری از افراد RankBrain را یک عامل رتبه بندی می دانند.
بدون دانستن معنای «RankBrain»، افراد تازه وارد به سئو ممکن است تصور کنند که به فناوریای اشاره دارد که گوگل برای رتبهبندی نتایج جستجو از آن استفاده میکند. این فرض دور از دسترس نیست، اما هر جزء از الگوریتم جستجوی گوگل به خودی خود یک عامل رتبه بندی نیست. بخش زیر به این موضوع می پردازد که گوگل RankBrain را برای انجام چه کاری طراحی کرده است و چگونه به پاسخگویی به سوالات کمک می کند.
RankBrain یک سیستم هوش مصنوعی(AI) است که در سال 2015 برای کمک به گوگل برای بازگرداندن نتایج جستجوها بدون دیتای جستجوی قبلی معرفی شد. این وضعیت زمانی بین بهار 2015 و 2016 تغییر کرد.
گوگل بهروزرسانی RankBrain را اعلام کرد که هوش مصنوعی را در تمام درخواستها ادغام میکرد. Wired این اطلاعات را در مقالهای فاش کرد که یادآور میشود گوگل در مورد اینکه RankBrain چگونه همه پرس و جوها را بهبود میبخشد مشخص نیست، اما بر رتبهبندی تأثیر میگذارد.
«گوگل مشخصاً در مورد اینکه دقیقاً چگونه جستجو را بهبود میبخشد مبهم است (چیزی به دنبال طولانی است؟ تفسیر بهتر درخواستهای مبهم؟) اما [مهندس Google جف دین] میگوید که RankBrain در هر پرس و جو دخالت دارد و بر رتبهبندی واقعی تأثیر میگذارد. “احتمالا نه در هر پرس و جو بلکه در بسیاری از پرس و جوها.”
چیزی که RankBrain را از سایر الگوریتمهای گوگل متمایز میکند، توانایی آن در یادگیری نحوه پاسخگویی به سوالات مبهم است. همانطور که گری ایلیس می گوید، RankBrain حدس هایی می زند که کاربر احتمالاً روی چه چیزی کلیک می کند تا پرس و جوی قبلاً دیده نشده باشد.
RankBrain یک مؤلفه رتبهبندی یادگیری ماشینی روابط عمومی است که از دادههای جستجوی تاریخی برای پیشبینی اینکه کاربر به احتمال زیاد برای جستجوی نادیده قبلی روی چه چیزی کلیک میکند، استفاده میکند.
RankBrain به گوگل اجازه می دهد تا مشکلاتی را که قبلاً با الگوریتم های سنتی با آن مواجه می شد حل کند. برخلاف تئوری های رایج در مورد نحوه عملکرد RankBrain، از دیتای جمع آوری شده از تعاملات کاربران با یک صفحه وب استفاده نمی کند.
RankBrain بیشتر بر دیتای جمع آوری شده از تعامل کاربران با نتایج جستجو متکی است.
“این یک قطعه مهندسی واقعاً جالب است که هر زمان که الگوهای سنتی مانند الگوهای سنتی بودند، بارها و بارها نجات داد. معمولاً فقط به دادههای (گاهی) ماههای قبل در مورد آنچه در خود صفحه نتایج رخ داده است، تکیه میکند، نه در صفحه فرود.»
به طور خلاصه: RankBrain یک سیستم یادگیری ماشینی است که به الگوریتم جستجوی گوگل اجازه می دهد تا نتایج مرتبط تری ارائه دهد. RankBrain این کار را از طریق درک بهتر پرس و جوهای مبهم و کلمات کلیدی طولانی انجام می دهد.
RankBrain از دادههای جمعآوریشده از تعامل کاربران با نتایج جستجو استفاده میکند تا پیشبینی کند که احتمالاً روی کدام صفحهها برای یک عبارت جستجوی جدید کلیک میشود.
RankBrain علاوه بر برگرداندن نتایج برای جستارهای مبهم و هرگز دیده نشده، قادر است کلمات را به مفاهیم مرتبط کند. پاندو نایاک، معاون جستجوی گوگل، نحوه کارکرد این کار را با مثالی از پرس و جو که حاوی عبارت “زنجیره غذایی” است، توضیح می دهد.
«زنجیره غذایی» میتواند به ارگانیسمهای موجود در یک اکوسیستم (معنی تحت اللفظی)، یا میتواند به سلسله مراتبی از افراد (معنای مجازی) اشاره کند. همانطور که نایاک بیان می کند، RankBrain به گوگل کمک می کند تا معنای مورد نظر کلمات را بر اساس نحوه استفاده جستجوگر از آنها در یک جستجو تعیین کند:
به عنوان مثال، اگر «عنوان مصرفکننده در بالاترین سطح زنجیره غذایی چیست» را جستجو کنید، سیستمهای ما از دیدن آن کلمات در صفحات مختلف متوجه میشوند که مفهوم زنجیره غذایی ممکن است با حیوانات مرتبط باشد، و نه مصرف کنندگان انسانی با درک و تطبیق این کلمات با مفاهیم مرتبط آنها، RankBrain میفهمد که شما به دنبال چیزی هستید که معمولاً از آن به عنوان یک شکارچی اپکس یاد میشود. نایاک تأیید میکند که به لطف این درک، RankBrain میتواند بهترین ترتیب را برای نتایج جستجوی برتر با رتبهبندی آنها بر اساس ارتباط، تعیین کند.
گوگل تایید کرده است که RankBrain برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می شود و در همه پرس و جوها دخالت دارد.
در سال 2016، آندری لیپاتسف، استراتژیست ارشد کیفیت جستجوی گوگل، گفت: RankBrain یکی از سه سیگنال مهم رتبه بندی(همراه با محتوا و پیوندها) است. RankBrain همچنان نقش اساسی در نتایج جستجو دارد. RankBrain با فاکتورهای رتبهبندی سنتی متفاوت است، زیرا روش واضحی برای بهینهسازی فعال برای آن وجود ندارد.
چگونه برای کلمات کلیدی مبهم یا پرس و جوهایی که هیچ کس در گوگل وارد نکرده است، بهینه سازی می کنید؟
تنها گزینه این است که تا حد امکان اطلاعات بیشتری را در مورد یک صفحه در اختیار گوگل قرار دهید، که در هر صورت صاحبان سایت در صورت ایجاد محتوای جامع برای کاربران باید این کار را انجام دهند. یک بار از ایلیس این سوال پرسیده شد و با احساسی مشابه پاسخ داد:
شما محتوای خود را برای کاربران و در نتیجه برای RankBrain بهینه می کنید.
پیشنهادهای ما:
تاثیر به روز رسانی الگوریتم اصلی گوگل
به روز رسانی الگوریتم هسته ای اصلی چیست؟
الگوریتم گوگل پاندا و تاثیری که بر سئو و رتبه بندی سایت ها می گذارد