احتمالا خوش تان بیاید وقتی بدانید منطق بولی چطور بر سئو اثر می گذارد. وقتی نحوه کار کردن منطق بولی یا جستجوی بولی را می فهمید حسی شبیه کشف یک راز در سئو و نتایج جستجو به شما دست می دهد. موضوع هم به همین جا ختم نمی شود بالاخره می بینیم که منطق بولی و درس های آکادمیک در عرصه کسب و کار ما و صنعت سئو چقدر به درد بخور است.
جستجوی بولی در سئو از منطق بولی استفاده می کند که شامل گروه خاصی از عملگرهای جستجو است که به کلمات AND، OR، و Not مربوط می شود. اگرچه آنها سه کلمه ساده هستند، اما صحبت کردن درباره تأثیر آنها بر نتایج جستجو و سودمندی شان در سئو اغراق نیست.
این عملگرهای جستجو بهعنوان حروف ربط استفاده میشوند که به فرد اجازه میدهد کلمات را:
جستجوی بولی یا منطق بولی روش اصلی جستجو برای به دست آوردن اطلاعات مرتبط با سئو است.
هنگامی که جستجوهای بولی به طور کامل کاوش و درک شدند، می توان سایر عملگرهای جستجو و سئو را فراتر از منطق بولی که AND, OR, و NOT بخشی از آن هستند، یاد گرفت. جستجوهای بولی توانایی بسیار زیادی دارند، و مدام به آن ها احساس نیاز می شود. برای همین است که درک و تسلط بر منطق بولی حتی در سئو مهم است.
Boolean به جورج بول، ریاضیدان قرن نوزدهمی اشاره دارد که منطق بولی را اختراع کرد. اگرچه جورج بول در اوایل تا اواسط دهه 1800 زندگی می کرد، اما مشارکت او در منطق و ریاضیات به عنوان یکی از پیشوایان اساسی علوم کامپیوتر مدرن در نظر گرفته می شود.
قدرت And، OR، و NOT را دست کم نگیرید. آنها یک راه قدرتمند برای استخراج اطلاعات مفید مرتبط با سئو از جستجوهای گوگل هستند.
منطق بولی به این دلیل مفید هستند که میتواند نتایج یک جستجو را دقیق و مشخص کنند. همین طورمی تواند نتایج را برای یافتن اطلاعات بیشتر توسعه دهند. آنها روش های قدرتمندی برای کنترل آنچه گوگل در نتایج جستجو نشان می دهد هستند. منطق بولی به جستجوگر کمک می کند تا از الگوریتم منظم گوگل برای تولید نتایج جستجوی دقیق تری دوری کند.
هر کلمه ای که در جستجو استفاده می شود به طور پیش فرض با هم در نظر گرفته می شود. موتورهای جستجوی مدرن همچنین یک پرس و جو را گسترش می دهند و شروع به استفاده از مترادف می کنند، که گاهی اوقات می تواند نتایج را به روش های ناخواسته تغییر دهد.
مشکل استفاده از مترادف ها این است که گاهی اوقات ما کلمات خاصی را در نتایج جستجو می خواهیم و بنابراین باید از منطق بولی “AND” استفاده کنیم تا موتورهای جستجو را مجبور کنیم که نتایج جستجو را که حاوی کلمات خاصی است که ما می خواهیم برگردانند.
یک راه برای وارد کردن منطق “و(AND)” به جستجو، استفاده از علامت نقل قول (“”) است.
علامت نقل قول موتور جستجو را مجبور می کند تا نتایج جستجویی را ارائه دهد که دقیقا حاوی کلمات کلیدی مورد نظر کاربر باشد.
در نظر داشته باشید که علامت نقل قول دقیقا کار «AND» را انجام نمی دهند. علامت نقل قول یک منطق بولی نیست با این حال در سئو موثر است و نتایج را مطابق نظر کاربر برمی گرداند.
عملگر AND در بسیاری از زمینه های سئو مفید است. مثلا می توانید با استفاده از منطق بولی AND برای یافتن صفحاتی که شامل کلمات خاصی در وب سایت مورد نظر هستند استفاده کنید.
عملگر OR مثل استفاده از چندین کلمه کلیدی است. به کاربر این فرصت را می دهد تا با یک پرسش چندین جستجو را انجام دهد. نتیجه ای که برمی گرداند شامل یکی از درخواست های کاربر است نه لزوما تمام آن.
توجه کنید که در تمام این عملگرها از حروف بزرگ استفاده می کنیم.
حذف کلمات کلیدی از جستجو یک راه دیگر برای جستجوهای مرتبط با سئو است. یک علامت منفی (-) وجود دارد که کار NOT را انجام می دهد. سایت هایی را با عبارات کلیدی مورد نظر به جز عبارت کلیدی که با علامت منفی پیش گفته است، پیدا می کند.
به عبارت دیگر، هر کلمه ای که در کنار آن علامت منفی داشته باشد، حذف می شود.
علامت منفی برای تحقیق در مورد بک لینک ها عالی است. در حالی که بسیاری از ابزارها می توانند همین کار را انجام دهند، جستجوی گوگل خودش راه خوبی برای نمایش صفحات وب است که گوگل ایندکس کرده است. علامت منفی راهی برای یافتن تمام سایت هایی است که به یک دامنه پیوند دارند. راه انجام آن این است که دامنه را جستجو کنید اما خود دامنه را حذف کنید.
example.com -site:example.com
اگر وب سایت یک نام تجاری منحصر به فرد دارد، می توانید جستجوی مشابهی را با استفاده از نام تجاری انجام دهید.
example -site:example.com “links”
اگر با آن مشکل دارید، می توانید پیوندها را بر اساس دامنه سطح بالا (TLD) تقسیم کنید.
بخش بندی جستجوها با اپراتور جستجوی علامت منها. مثال:
اشاره به منطق بولی در سئو یک راه برای استفاده از قابلیت آن برای کشف اطلاعات معنادار است. این مثال ها یک نقطه شروع برای درک این فرصت جذاب است. اگر علاقه داشته باشید می توانید از این روش ها به جای چندین ابزار سئو استفاده کنید.