با تغییرات مداوم الگوریتم های گوگل و رفتار کاربران سئو به جستجوی صوتی نیاز پیدا کرده است.
طبق گفته Think with Google، درصد27% از جمعیت جهان از جستجوی صوتی در دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند.
خرید صوتی از سال 2018 تا 2021 درصد213% رشد داشته است.
با این اطلاعات بیایید نگاهی به روند سئو داشته باشیم:
53 درصد از کل ترافیک وب سایت از جستجوی ارگانیک است.
چه چیزی به گوگل کمک می کند تا مشخص کند کدام نتایج در بالای صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) قرار دارند؟ البته سئو.
سئو در حالت تغییر است که می تواند ترسناک باشد.
این تغییر توسط سه چیز هدایت می شود:
یکی ازالگوریتم های مهم گوگل که بر جستجوها تاثیر گذاشته، الگوریتم Vicinity است. Vicinity در دسامبر 2021 راه اندازی شد. بزرگترین به روز رسانی جستجوی محلی گوگل در پنج سال گذشته بود. با استفاده از Vicinity به عنوان یک عامل رتبه بندی، کسب و کارهای محلی در نتایج پرس و جو وزن بیشتری دارند.
Vicinity به وب سایت های کوچک امکان می دهد با کسب و کارهای بزرگ رقابت کنند اما سئو را با چالش مواجه می کند. فضای جستجوی ارگانیک کوچک تر می شود.
تغییرات در جستجوی محلی نیز بر SERP تأثیر گذاشته است. گوگل در تلاش بی پایان خود برای ارائه نتایج مرتبط تر به کاربران، بسته محلی را به نتایج جستجو اضافه کرد. به نظر میرسد این گروه متشکل از سه کسبوکار در نزدیکی این درخواست را برآورده میکند. آنها در بالای صفحه اول نتایج، همراه با نقشه ای که موقعیت آنها را نشان می دهد، فهرست شده اند.
با در نظر گرفتن این موضوع، و با کاهش نتایج ارگانیک، به راحتی می توان فهمید که چرا برخی از متخصصان سئو ناامید می شوند. اما بازاریابهای آنلاین باهوش این موارد را بیشتر فرصت می دانند تا چالش.
مثلا، اگر نمی توانید لینک سایت خود را در بالای یک SERP قرار دهید، می توانید از نشانه گذاری داده های ساخت یافته برای گرفتن یک قطعه برجسته استفاده کنید. اگرچه این از نظر فنی یک تاکتیک سئو نیست، اما راهی برای ایجاد کلیک و ترافیک است که هدف نهایی است.
بیشترین تاثیر RankBrain و یادگیری ماشینی روی کلمات کلیدی طولانی بوده است.
در گذشته، وبسایتها اغلب کلمات کلیدی خاصی را در محتوای خود جستجو میکردند، اما به ندرت کلمات کلیدی را جستجو میکردند. این به آنها اجازه داد تا در جستارهای مربوط به آن موضوعات ظاهر شوند.
RankBrain نحوه مدیریت گوگل با این موارد را تغییر داد که به این معنی بود که تمرکز بر کلمات کلیدی طولانی دیگر استراتژی خوبی نیست. همچنین به حذف محتوا از هرزنامههایی که به دنبال رتبهبندی برای این شرایط بودند کمک کرد.
همچنین درک درستی از مترادف ها ایجاد کرد. بنابراین اگر یک صفحه وب با یک پرس و جو مطابقت داشته باشد، ممکن است در نتایج ظاهر شود، حتی اگر شامل کلمه کلیدی جستجو شده نباشد.
یادگیری ماشینی، به ویژه در مورد زبان طبیعی، به گوگل این امکان را می دهد که هدف پشت جستجو را بهتر درک کند و در نتیجه گزینه های مرتبط تری را ارائه دهد. محتوای شما باید به جای استفاده از کلمات کلیدی، بر پاسخگویی به سوالات تمرکز کند.
کلمات کلیدی طولانی برای پاسخ دادن به سؤالات خاص، به ویژه در بخش پاسخ های ویژه مهم هستند. اما تمرکز صرف بر روی آنها یک استراتژی قدیمی و ناکارآمد است.
در نتیجه تغییر اولویتبندی ظاهری، متخصصان سئوی ارگانیک مجبور میشوند تا استراتژیهای نوآورانه جدیدی را نه تنها برای نمایش در صفحه اول بلکه برای رقابت با تبلیغات پولی ایجاد کنند.
با وجود «جستجوهای صفر کلیک» که کاربران بدون کلیک کردن پاسخ جستجوی خود را پیدا می کنند، سئو به تخصص بیشتری نیاز دارد. در سال 2020، تقریباً 65٪ از کل جستجوها هیچ کلیکی دریافت نکردند، که برای هر کسی که با ایجاد آنها امرار معاش می کند، نگران کننده است.
جستجوهای صفر کلیک تقریباً دو سوم کل جستجوها را تشکیل می دهند. این به سئو لطمه می زند اما به شما امکان می دهد با استفاده از داده های ساخت یافته، یک نقطه برجسته را به خود اختصاص دهید.
اگر هیچ کلیکی در کار نباشد، چگونه برای وب سایت خود کلیک ایجاد می کنید؟ پاسخ کاملا واضح است: شما باید برای جستجوی صوتی بهینه سازی کنید.
دستگاههای کنترلشده صوتی مانند جستجوی دستی عمل نمیکنند، بنابراین محتوای سئوی شما باید این را در نظر بگیرد.
بهترین راه برای انجام این کار، بهبود کیفیت اطلاعاتتان است. محتوای شما باید بهترین پاسخ به سؤال یک فرد باشد، و مطمئن شود که در بالاترین رتبه قرار می گیرد.
سوال های خاص پاسخ های خاص تری ایجاد می کنند، مهم است که محتوای شما این جایگاه را پر کند.
هر یک از بهروزرسانیها نحوه کار گوگل را تغییر دادند. بنابراین هر یک از متخصصان سئو میخواست رویکرد خود را بازبینی کنند و استراتژی خود را تغییر دهد تا مطمئن شود نتایج مورد نیاز را دریافت میکنند. اما نیاز به خدمات آنها باقی ماند.
گوگل هرگز از الگوریتم های خود راضی نخواهد بود. همیشه احساس می کند که فضایی برای رشد و بهبود توانایی خود برای پاسخگویی دقیق به یک پرس و جو وجود دارد. سئو، اهمیت آن در حرکت رو به جلو را تضمین می کند.
نتایج بالای جستجوی ارگانیک به دلیل تبلیغات پولی و سایر ویژگی ها از دست می روند. با این حال، این فرصتهایی را برای متخصصان باهوش سئو فراهم میکند تا از طریق مواردی مانند جستجوی محلی، به اوج برسند.
استفاده از جستجوی صوتی و دستیارهای دیجیتال شخصی در حال افزایش است. بنابراین لازم است استراتژی های سئو و بهینه سازی محتوا را بازبینی کنید و خود را برای جستجوی صوتی آماده کنید.
موضوعی که در تمام این استراتژی ها مطرح است بقای بهترین هاست. جستجوی صوتی کمک می کند در سئو بقا داشته باشید.
برای اطمینان از اینکه ترافیک مهم وب را از دست نمی دهید، باید دائماً وضعیت سئو را زیر نظر داشته باشید و مانند همیشه با تغییرات سازگار شوید.
مهمتر از همه، باید به خاطر داشته باشید که محتوای شما همچنان مهمترین چیز است. اگر بتوانید به بهترین شکل به یک سوال پاسخ دهید، سایت شما ترافیک مورد نظر شما را دریافت خواهد کرد. اگر نمی تواند، باید آن را دوباره انجام دهید تا زمانی که به هدفتان برسید.