چه برای اولین بار «طراحی ux» را در گوگل جستجو کرده باشید، یا از قبل به این فکر کنید که آیا طراحی UX ممکن است مسیر خوبی برای پیشبرد حرفه شما باشد، داشتن درک خوبی از اصول طراحی UX ضروری است. علیرغم محبوبیت نسبی صنعت طراحی UX، هنوز سردرگمی زیادی در مورد اینکه طراحی UX چیست و طراحان UX واقعاً چه میکنند وجود دارد. برای کمک به رفع این عدم قطعیت، ما این راهنمای جامع و مبتدی را برای همه چیز UX ایجاد کردهایم – یک «نخستین طعم» خوب از طراحی UX! در اینجا چیزی است که ما پوشش خواهیم داد:
طراحی UX به سرعت دنیای اطراف ما و نحوه تعامل ما با محصولات، مشاغل، خدمات و یکدیگر را متحول می کند. ایجاد محصولات قابل استفاده و مطلوب که به شرکت ها، مصرف کنندگان و حتی کل جوامع کمک می کند تا راه حل هایی برای مشکلات دشوار یا دردسرساز پیدا کنند، ضروری است.
ابتدا، بیایید منظورمان از «کاربر» – یا بهتر بگوییم، منظورمان چه کسی است را تجزیه کنیم. به زبان ساده، کاربر شخصی است که یک محصول، رابط دیجیتال یا خدمات را خریداری کرده یا با آن تعامل دارد. بنابراین، تجربه کاربری (UX) مجموعه رویدادهایی است که زمانی اتفاق میافتد که آن شخص واقعاً از محصول، رابط دیجیتال یا خدمات استفاده میکند.
اگر طراحی UX هنر مدیریت دقیق تجربه ای است که کاربر هنگام تعامل با یک محصول یا خدمات خاص خواهد داشت، طراحان UX هنرمندانی هستند که کار ایجاد آن تجربه را انجام می دهند. این بدان معنا نیست که شما باید به معنای سنتی کلمه هنرمند باشید! در واقع طراحان UX طیف وسیعی از مهارتها (از جمله مهارتهای غیر طراحی) را پرورش میدهند که ارتباط کمی با «هنرمند بودن» دارند یا اصلاً ارتباطی ندارند. طراحان UX هنگام ایجاد یک تجربه کاربری خوب، خیلی چیزها را در نظر می گیرند، نه فقط زیبایی شناسی یا تصاویر چشمگیر. آنها باید قابلیت استفاده و دسترسی محصول و همچنین انواع اصول طراحی، اکتشافی قابلیت استفاده و معماری اطلاعات را در نظر بگیرند. و بیایید اهمیت درک انتظارات کاربران (که از طریق تحقیقات کاربر کشف شد) و فاکتورگیری در اهداف تجاری (با یک استراتژی UX مستحکم) را فراموش نکنیم.
اصول مهم زیادی در طراحی UX وجود دارد، اما برای سادهتر کردن کارها، آنها را به پنج مفهوم اصلی تقسیم کردهایم: همدلی، استراتژی، قابلیت استفاده، فراگیری و اعتبار.
طراحی UX با کیفیت، نیازهای کاربران را در خط مقدم توسعه محصول قرار می دهد. برای درک کاربر و اینکه با چه موانعی روبرو هستند، طراحان UX باید طراحی همدلانه را تمرین کنند. با همدلی، طراحان می توانند خود را به جای کاربر بگذارند و در مورد زندگی روزمره آنها، مشکلاتی که باید حل شوند، انتظاراتی که هنگام تعامل با محصولات خاص دارند و تجربه خوبی برای آنها به نظر می رسد، بیاموزند.
طراحی راه حل های موثر برای مشکلات دشوار می تواند فرآیند پیچیده ای باشد. بنابراین، بخش مهمی از طراحی UX داشتن یک برنامه و مجموعه اهداف کاملاً تعریف شده قبل از شروع هر پروژه است. بسیاری از طراحان یک استراتژی UX ایجاد می کنند که اهداف مختلف UX از جمله روش های تحقیق انتخابی، طراحی ترجیحی و سیستم های تست، و موفقیت برای کاربر و کسب و کار را مشخص می کند. در حالی که یک دستورالعمل مهم برای دنبال کردن است، یک استراتژی UX تغییر ناپذیر نیست و ممکن است با حرکت طراحان در فرآیند طراحی اصلاح شود.
در دنیای فناوری به سرعت در حال پیشرفت و گاهی اوقات گیج کننده، مصرف کنندگان اغلب به سمت محصولاتی گرایش پیدا می کنند که برای کارکردن آنها نیروی مغز کمی مصرف می کند. آخرین چیزی که کاربر میخواهد این است که احساس کند سفارش تحویل غذا از طریق تلفنش معادل تکمیل یک پازل 1000 تکه است. بخش بزرگی از طراحی UX ساخت محصولات و خدماتی است که استفاده از آنها برای افراد در هر سن و توانایی ساده و شهودی است. برای انجام این کار، طراحان هنگام طراحی برای استفاده بهینه و بدون زحمت، مواردی مانند روانشناسی رفتاری، دسترسی، امکانات و مدل های ذهنی را در نظر می گیرند.
بودن عبارت رایجی که ممکن است در صنعت UX بشنوید «طراحی برای همه» است، به این معنی که تلاشهای طراحی ما باید نیازهای افراد از هر نژاد، سن، جنسیت، پیشینه، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و غیره را در نظر بگیرد. طراحان UX توانایی شکل دادن به دنیای اطراف خود را از طریق طرح های خود و قدرت حل مشکلات پیچیده ای دارند که طیف وسیعی از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. طراحی مثال زدنی UX تجربه و نیازهای گروههای تحت ستم یا کمنمایش را در بر میگیرد و حتی میتواند راهحلهایی برای مشکلات منحصربهفرد آنها بیابد. طراحی فراگیر تضمین می کند که هنگام طراحی برای جمعیت های مختلف، صداهای مختلفی شنیده می شود.
هر چقدر هم که طراحی چشمگیر به نظر برسد، اگر توسط آزمایش کاربر تایید نشود، هیچ معنایی نخواهد داشت. یکی از مهمترین جنبههای طراحی UX، آزمایش راهحلهای پیشنهادی با افرادی است که واقعاً از آنها در زندگی واقعی استفاده میکنند. بازخورد کاربر روند طراحی را راهنمایی و اطلاع رسانی می کند و کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات ساخته شده همان محصولاتی هستند که مردم با خوشحالی می خواهند از آن استفاده کنند. حتی پس از عرضه محصولات، طراحان به طور مداوم از روشهایی برای ارزیابی موفقیت خود و جایی که میتوان پیشرفتها را انجام داد، استفاده میکنند.
جعبه ابزار یک طراح UX گسترده است و مجموعه مهارت های آنها معمولاً بسیار گسترده است. به طور روزانه، طراحان UX وظایفی مانند تحقیقات کاربر، تست قابلیت استفاده، ترسیم قالبها و نمونههای اولیه، اجرای گروههای تمرکز، یا ارائه کار خود به سهامداران را انجام میدهند. برای درک بیشتر در مورد آنچه طراحان UX انجام می دهند، بیایید به فرآیند طراحی UX نگاه کنیم:
همدلی کلیدی است – و تحقیقات کاربر برای یافتن این درک و ارتباط با نیازها و اهداف کاربران شما ضروری است. بنابراین اولین قدم انجام تحقیقات گسترده و فراگیر در مورد افرادی است که با محصول تعامل خواهند داشت. راه های زیادی وجود دارد که طراحان می توانند در مورد کاربران خود بیاموزند. اینجا چندتایی هستند:
پس از اینکه آنها نیازها و اهداف کاربران خود را درک کردند، طراحان UX متوجه می شوند و تعریف می کنند که چه مشکلاتی نیاز به حل دارند و دستورالعمل های مستقیمی را برای وظایف پیش رو تعیین می کنند. در اینجا طراحان UX ایده روشنی از پروژه ای که مشتری یا کارفرما برای آنها در نظر گرفته است و اهداف کسب و کار به دست می آورند. طراحان همچنین ممکن است با تیم های طراحی خود همکاری کنند و یک رویکرد موثر برای ایجاد راه حل های طراحی ارائه دهند. هنگامی که طراحان ایده جامعی از کاربران خود داشته باشند، یافته های خود را در قالب یک شخصیت کاربر ارائه می کنند – یک فرد کهن الگو که نشان دهنده نیازها و رفتارهای جمعیت بزرگتر است. آنها همچنین ممکن است یک نقشه سفر کاربر ارائه دهند تا تجربه ایده آل مشتری را به صورت بصری نشان دهد.
اینها دو تحویل متداول هستند که به تعریف نیازهای کاربر و طراحی فرصت ها به شیوه ای بصری تر کمک می کنند.
این مرحله اغلب به صورت بازگشتی در طول مراحل تعریف، نمونه سازی و حتی آزمایش اتفاق می افتد – شما نیازهای کاربر را کشف می کنید و تخیل شما شروع به یافتن راه هایی برای حل این مشکلات می کند! اما طراحان UX ماهر همچنین می دانند که چگونه به روش های سیستماتیک ایده هایی ارائه دهند. پس ایده پردازی اغلب در یک کارگاه تفکر طراحی اتفاق می افتد. همچنین طیف گسترده ای از تمرین های تفکر طراحی وجود دارد که به طراحان UX (و افرادی که با آنها همکاری می کنند) کمک می کند تا راه حل های خلاقانه و لذت بخشی برای مشکلات طراحی ایجاد کنند.
حالا وقت آن است که قلم را روی کاغذ بیاوریم و طراحی را شروع کنیم! این مرحله ای است که اکثر مردم هنگام طراحی UX به آن فکر می کنند زیرا شامل ایجاد واقعی محصول یا خدمات می شود. طراحان مدلها و نمونههای اولیه را ایجاد میکنند تا در ابتدا ایدههای خود را آزمایش کنند تا مطمئن شوند که واقعاً مطابق با هدف کار میکنند. در مراحل بعدی، UXers چارچوبهایی را ایجاد میکنند تا اطمینان حاصل کنند که ایدهها به خوبی از طراحی به توسعه ترجمه میشوند و سپس به جهان و در دست کاربران ارائه میشوند.
تست همانطور که قبلا اشاره کردیم، هیچ فرآیند طراحی UX بدون آزمایش راهحلهای طراحی شما کامل نمیشود تا مطمئن شوید که آنها در واقع همانطور که میخواهید کار میکنند! بنابراین، اکنون که یک طرح ایجاد شده است، زمان آن رسیده است که آن طراحی را در برابر کاربران واقعی با تست قابلیت استفاده آزمایش کنیم. طراحان مشاهده می کنند که کاربران خود با طرح هایشان تعامل دارند و از آنها می خواهند کارهای خاصی را انجام دهند یا اطلاعات را مرتب کنند. آنها احساسات، زبان بدن، اظهارات، ناامیدی و مشکلات کاربر هنگام استفاده از محصول را مورد توجه قرار می دهند. پس از آزمایش، طراحان داده ها را جمع آوری می کنند، آن ها را تجزیه و تحلیل می کنند و تعیین می کنند که چه پیشرفت هایی باید انجام شود.
سپس … تکرار کنید! فرآیند طراحی UX یک فرآیند چرخهای است به این معنی که پس از ایجاد طرحها و دریافت بازخورد کاربر، زمان تکرار مجدد مراحل فرا رسیده است. با هر چرخه ای از فرآیند طراحی، طراحان آنچه را که از موارد قبلی آموخته اند می گیرند و به مشکلات جدید می پردازند، بهبودهای معنی داری ایجاد می کنند و راه حل های موثرتری طراحی می کنند. حتی پس از انتشار محصول، طراحان به دریافت بازخورد کاربران و تکرار طرحهای اصلی خود ادامه خواهند داد.
طراحان UX افزودنی ارزشمند برای طیف وسیعی از صنایع در توسعه محصول و فراتر از آن هستند. پس چرا UX اهمیت دارد و طراحان UX واقعا چه کاری انجام می دهند؟ ما آن را به این پنج نکته اصلی محدود کرده ایم.
یک تجربه کاربری با ارزش و لذت بخش برای جذب و حفظ مشتریان وفادار بسیار مفید است. طراحی UX میتواند به محصولات، برنامههای تلفن همراه و وبسایتهای یک شرکت کمک کند که با کمترین اصطکاک کار کنند و اطمینان حاصل کند که مدرن، قابل اعتماد و همتراز با روندهای فعلی به نظر میرسند – همه چیزهایی که به جذب مشتریان و جذب آنها کمک میکند.
زمانی که کاربر از تجربه خود با یک نام تجاری راضی باشد، نه تنها به استفاده از آن یا خرید بیشتر ادامه خواهد داد، بلکه ممکن است تجربه مثبت خود را با همتایان خود به اشتراک بگذارد. تعامل ارگانیک و تبلیغات شفاهی می تواند برای حاشیه سود شرکت معجزه کند. طراحان UX آموزش دیده اند تا بفهمند کاربر چه می خواهد و چگونه برای نرخ تبدیل بالاتر طراحی کنند و پتانسیل افزایش فروش را بسیار بالا می برد.
طراحان UX برای یافتن راه حل های بهینه هم برای کاربر و هم برای کسب و کار آموزش دیده اند. رویکرد آنها به حل مسئله و طراحی به دقت برنامه ریزی شده و با شواهد حاصل از تحقیقات کاربر پشتیبانی می شود. بنابراین، با داشتن یک طراح UX در هیئت مدیره، بسیاری از شرکتها میتوانند هزینههای توسعه را پایین نگه دارند و منابع هدر رفته را به حداقل برسانند زیرا نیاز کمتری به طراحی مجدد و عیبیابی وجود دارد.
گاهی اوقات کاربری که یک طراح برای او ایجاد می کند یک مشتری نیست بلکه کارمندان شرکت است. کسبوکارها ممکن است طراحان UX را برای کمک به سادهسازی فرآیندهای کسبوکار، بهینهسازی خطمشی شرکت، یا طراحی مجدد نرمافزار کارکنان که استفاده آسانتر و کارآمدتر است، استخدام کنند. گردش کار روان اغلب منجر به افزایش بهره وری کارکنان، انگیزه و عملکرد بهتر شرکت می شود.
طراحی UX این پتانسیل را دارد که مشکلات پیچیدهای را که گریبانگیر جمعیتهای کمخدمت، جوامع مشکلدار یا افرادی در مشاغل پر استرس میشود را حل کند. از طراحان UX برای بهبود دسترسی افراد به مراقبت های بهداشتی، آموزش، مسکن، غذا و موارد دیگر خواسته شده است. توانایی ایجاد تأثیر مثبت، معنادار و طولانی مدت بر زندگی افراد، بخش بزرگی از چیزی است که طراحی UX را به چنین انتخاب شغلی جذابی تبدیل می کند.
چیزهای زیادی برای دانستن در مورد UX وجود دارد و این مقاله فقط نوک کوه یخ است. تقاضای فزاینده ای برای طراحان UX وجود دارد – متخصصان فناوری که در تحقیق، طراحی همدلانه، نمونه سازی اولیه، تست قابلیت استفاده و موارد دیگر مهارت بالایی دارند. این امر به این دلیل است که مجموعه مهارت های طراحی UX به طور گسترده برای تجارت مفید است و به طور خاص به افرادی که برای محصولات و خدمات هزینه می پردازند سود می رساند.