فرض کنید مشتری شما در یک شرایط بحرانی به شما مراجعه کرده است. سایت او به طور ناگهانی بازدیدش را از دست داده یا حتی صفحات ایندکس نمی شود و همکاران دیگر شما نتوانسته اند مشکل را پیدا کنند و شما فقط چند ساعت مهلت دارید مشکل را پیدا کنید و راه حل ارائه کنید.
شما به یک طرح سئو تریاژ نیاز دارید که بنوانید به سرعت آن را اجرا کنید. یکی که میدانید نتیجه خواهد داد
طرح تریاژ سئو به شما یک فرایند تشخیصی می دهد که زمانی که یک وب سایت مشکل واضحی با ترافیک یا رتبه بندی دارد و این موقعیت حساس به زمان است دنبال کنید
احتمالا زمان زیادی برای تشخیص و ترمیم مشکل آن طور که می خواهید ندارید بنابراین مسابقه ای با زمان برای یافتن مسایلی است که بیشترین نتایج را در سریع ترین زمان ممکن در سایت شما ایجاد می کنند
هدف در تریا سئو شناسایی بردهای سریع است که در کوتاه مدت برای سایت مفید خواهد بود.
ممکن است مشکلات زیادی برای سایت وجود داشته باشد و در حالیکه برخی از آن ها را می توان در طول تریاژ سئو شناسایی کرد برخی دیگر ممکن است نیاز به تعمیر در مدت زمان طولانی داشته باشند. اما باید بدترین مشکل را متوقف کنید و اعتماد مشتری را جلب کنید.
بیایید نگاهی به مواردی بیندازیم که باید در طرح تریاژ سئو خود بررسی کنید:
با توجه به انتظارات مشتری یا کارفرما می توانید از طریق این طرح تریاژ 11 نقطه ای سئو شروع به کار کنید تا بدترین مشکلات و بهترین فرصت های خود را پیدا کنید
انجام یک تحلیل اولیه رقابت به چند دلیل ایده خوبی است اولین چیز این است که مطمئن شوید موقعیتی ندارید که در برابر شانس های غیر ممکن قرار بگیرید(باید این ها را با مشتری در میان بگذارید). اگر چنین است باید در اسرع وقت توضیح دهید که احتمالا تلاش های شما نتایج عالی به همراه نخواهد داشت. به آن ها بگویید که چقدر زمان و منابع مورد نیاز است. در مرحله بعد شناسایی کاری که رقیب شما انجام می دهد می تواند به شما کمک کند تا تجزیه و تحلیل تریاژ سئو خود را در مواردی که در کوتاه مدت نتایج را به ارمغان می آورد لیزرکنید
نگاه به:
در موقعیت های رقابتی کمتر می توانید با سئوی قوی روی صفحه و حداقل لینک بیلدینگ کنار بیایید
اما برای عرصه های رقابتی تر ممکن است چندین سال تلاش برای رسیدن به بالای نتایج جستجو طول بکشد
در هر صورت ارزیابی صحیح شما یکی از لولین گام ها به سوی یک فرایند تریاز موفق سئو است
این به شما کمک می کند تا مشکلاتی را که باید در کمترین زمان مورد نیاز تعمیر شوند شناسایی کنید
یکی از مسایل مهمی که می تواند بر رتبه بندی کلی سایت تاثیر بگذارد استراتژی هدف قرار دادن کلمات کلیدی کم حجم و رقابت کم است که رتبه بندی همه آن ها فوق العاده آسان است. آن ها longtail نیستند و معمولا ROI مناسبی دارند
در این سناریو ایجاد شبکه گسترده تر و یافتن کلمات کلید یمناسب تر می تواند حرکتی عالی باشد و نتایج بهتری به همراه داشته باشد
شما می توانید خود را از متخصص سئو که کلمات کلیدی فوق العاده آسان را انتخاب می کند متمایز کنید زیرا کسی باشید که بازدهی قابل توجه تر اما کم ارزش تر در سرمایه گذاریآن وب سایت داشته است
اطمینان از عدم تداخل کد موجود در صفحات وب با خزیدن و نمایه سازی بخش مهمی از تریاژ سئو است
اگر کدی دارید که با این فرایند مهم تداخل دارد ممکن است گوگل در رتبه بندی سایت با مشکل مواجه شود و ممکن است صفحه را به اندازه کافی برای ایندکس شدن ارزشمند نبیند
بررسی کنید و مطمئن شوید که از display:none برای کد css استفاده نمی کند
اگر به هر دلیلی غیر از ناپدید کردن عمدی پیوندهای خود از display:none در پیوندهای خود استفاده می کنید ممکن است ناخواسته گوگل از ایندکس کردن صفحات خود منصرف کنید
یکی دیگر از مواردی که باید در این بررسی های اولیه مراقب باشید این است که دکمه های “ادامه مطلب” ندارند. اگر چه ممکن است برای کاربران شما مناسب باشند اما ممکن است باعث مشکلات خزیدن شوند زیرا گوگل با دکمه ها تعامل نمی کند و متن پیوند را می خواند
اگر آآن محتوا به اندازه کافی قابل درک نباشد گوگل می تواند از رتبه بندی صفحه شما چشم پوشی کند.
دلایلی وجود دارد که چرا می خواهید نمایه لینک سایت خود را بررسی کنید:
اگر تعداد زیادی پیوند تصادفی دارند که برایشان خوب نیست ممکن است بخواهید یک فایل Disavow ایجاد کنید و آن را برای آن ها آپلود کنید
در مرحله بعد سرچ کنسول گوگل را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن ها تحت مجازات دستی نیستند
علایم مجازات دستی گوگل می تواند این ها باشد:
افت 20درصد یا بیشتر در نتیجه صفحات سایت
افت 20 تا 30 درصد در کل وب سایت
هرگونه رتبه بندی مرموز و کاهش ترافیک اخیرا تجربه شده
حتی شرایطی وجود دارد که ترافیک ممکن است در طول شب 90 درصد یا بیشتر کاهش یابد. اگر نمایه پیوند سایت در روز تحویل نامرتب تر از یک احتکار است باید آن را در وضعیت “rabbit hole” بگذارید و گزینه های واقعی تر دیگر را بررسی کنید. چون نباید کل پروژه تریاژ سئوی خود را برای چیزی که منجر به ساعت های بیشتر و تجزیه و تحلیل بیشتر در مسیر می شود هدر دهید
در مورد جایی که وقت خود را سپری می کنید هوشیار باشید
با جستجو در سرچ کنسول گوگل می توان کلمات کلیدی را که عملکرد ضعیفی دارند بررسی کرد
محدوده تاریخ خود را برای 3 تا 6 ماه تنظیم کنید و واقعا کلمات کلیدی و جستجو هایی را که سایت برای آن ها رتبه می کند جستجو کنید
با انجام یک شیرجه عمیق تر به این روش احتمالا می توانید یک یا دو جواهر عجیب پیدا کنید که به بازگرداندن رتبه و ترافیک برای آن مشتری کمک می کند هنگامی که پرس و جوها و صفحات با عملکرد ضعیف را شناسایی کردید می توانید با بهینه سازی ها و اصلاحات سریع یا در صورت نیاز تغییر مسیرها جلو بروید
آیا کسب و کار در افزایش تبدیل موفق بوده است؟
اگر داشته باشند به احتمال زیاد راهی برای اندازه گیری آن دارند
دریابید که این چیست شاید آن ها تنظیمت اهداف گوگل آنالیتیکس یا راه حل های تجزیه و تحلیل شخص ثالث را داشته باشند
مطمئن باشید که اکنون میزان تبدیل آن ها را اندازه گیری می کنید تا بتوانید هر گونه پیشرفتی را که می توانید در تبدیل آن ها در طول این پروژه انجام دهید شناسایی کنید
اغلب اوقات تاکتیک هایی مانند اینکه تبدیل ها را بهبود می بخشد می تواند آسان باشد آن ها می توانند به سادگی اطمینان از داشتن کلمات کلیدی منطبق در بالای صفحه یا اطمینان از قابل ردیابی شماره تلفن آن ها باشد
تاکتیک های پیشرفته تر می توانند پیچیده باشند و به عیب یابی عمیق تر نیاز داشته باشند اما دوباره تریاژ سئو را متوقف کنید
چک های تریاژ سریع که می توانند بازده خوبی داشته باشند اغلب در صفحه اصلی یافت می شوند مشکلات جاوا اسکریپت می تواند بر توانایی شما برای دستیابی به خزیدن و نمایه سازی مداوم تاثیر گذارد پیوندها می توانند در JS کدگذاری شوند که می تواند مشکلات مهمی ایجاد کند
به عنوان مثال اگر صفحه ای دارید که با جاوا اسکریپت کدگذاری شده و گوگل نمی تواند متن را بخواند دچار مشکل شده اید
گوگل باید محتوای متنی صفحه را ببیند تا آن را بررسی کند و بفهمد که آن صفحه دقیقا در مورد چیست
سایر مشکلات کد را که می تواند بر توانایی وب سایت در رتبه بندی تاثیر گذارد شناسایی کنید به دنبال مواردی مانند عدم کدگذاری لینک ها با فرمت مناسب باشید
آگاه باشید که چگونه اینکار می تواند اثر بخشی هر بهینه سازی انجام شده را کاهش دهد
بررسی کنید که آیا کلاینت دارای تنگناهای قابل توجهی در سرعت صفحه است یا خیر. خواه از سرور باشد یا از سمت مرورگر مشتری.
با اجرای صفحه از طریق Google Page Speed Insights و Lighthouse و بررسی این صفحات در GA و GSC متوجه شوید که آیا اسکریپت های شخص ثالث در تجربه صفحه تداخل دارند یا خیر.
مطمئن شوید شماره تلفن به راحتی قابل کلیک است این چیزی است که اغلب نادیده گرفته می شود و می تواند تفاوت بزرگی را از نظر تعداد مشتریان بالقوه به فروش واقعی ایجاد کند
این امر در مورد بسیاری از انواع سایت ها صدق می کند. ایجاد یک ساختار URL تمیز و قابل درک می تواند به سایت شما در نتایج جستجو کمک زیادی کند
اگر با یک سایت وردپرس کار می کنید باید بررسی کنید و ببینید که دسته بندی های وبلاگ به درستی پیاده سازی شده اند
برای اکثر وب سایت های اطلاعاتی به این شکل است:
category/page-name
ایجاد دسته ها به این روش زمینه و درک بهتری از آنچه می تواند در URLهای شما برای گوگل باشد ایجاد می کند
برای وب سایت های تجارت الکترونیک تنظیم سایت شما برای داشتن URLهای قابل خواندن است
اطمینان از اینکه ساختار URL شما باعث سردرگمی گوگل نمی شود چیزی است که نمی تواند نتایج سریعی نیز ارائه دهد مخصوصا اگر سایتی دارید که انبوهی از مشکلات است
علاوه بر این URLهای قابل خواندن برای کاربرانی که ممکن است در صفحات نتایج جستجو با آن ها مواجه شوند بهتر است.
معیارهای CVW یک آیتم مهم برای تحقیق در طول تریاژ سئو شما هستند وقتی به CVW نگاه می کنیدCLS FID LSP را بررسی کنید
این معیارها جز اصلی به روزرسانی تجربه صفحه گوگل هستند و شناسایی مشکلات مربوطه به این معیارها و تعمیر آنها می تواند به عملکرد سایت شما کمک کند
این امر به ویژه در صورتی صادق است که آنها تصاویر 5 مگابایتی داشته باشند که در تمام صفحات اصلی آنها بیش از حد طولانی باشد
افزونه های شخص ثالث برای وردپرس می توانند به طور قابل توجهی بر این معیارهای اصلی وب همراه با هر عنصر صفحه ثالث مانند فونت های گوگل و جاسازی های ویدئویی از سایت های اشتراک گذاری ویدئو تاثیر بگذارند
این موارد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تجربه صفحه شما مطابق با انتظارات احتمالی مشتری است
این مشکلات می تواند از نمایش صفحات در نتایج جستجو جلوگیری کند. این را با پنالتی اشتباه نگیرید اینطور نیست این یک فیلتر است
اگر گوگل بیشتر از یک صفحه پیدا کند که از نظر فیزیکی صددرصد شبیه دیگری است یا به طور قابل ملاحظه ای تکراری است احتمالا صفحات منحصر بفرد دیگری را نسبت به صفحه شما ترجیح می دهد
تشخیص اینکه آیا محتوای شما به سرقت رفته و در سایت های دیگر تکراری شده یا خیر چیزی است که باید بررسی کنید.
اگر متوجه شدید که شخصی تمام محتوای شما را دزدیده و آن را در چندین دامنه کپی کرده این فرصتی است که می توانید یک درخواست DMCA را با میزبان وب خود ارسال کنید و آن محتوا را حذف کنید
این یکی دیگر از کارهایی است که در وب سایت های کوچکتر نباید زمان زیادی را صرف کند
طرح تریاژ سئو شما چیست؟
این طرح به شما امکان می دهد کارهای با اولویت بالا را در سریع ترین ترین زمان ممکن انجام دهید و در عین حال ارزش بالایی برای مشتری خود ایجاد کنید