برچسب گذاری صفحات وب سایت اگر به درستی انجام شود می تواند تاثیر مثبتی در سئو و بهبود رتبه سایت تان داشته باشد. وقتی می پرسید آیا برچسب گذاری صفحات سایت مهم است متخصصان سئو با جمله بستگی دارد جواب می دهند. معنی ان این است که اگر صفحات وب سایت به درستی برچسب گذاری نشود می تواند تاثیر منفی بر سئو داشته باشد.
تگ یا همان برچسب یک کلمه کلیدی یا اصطلاحی است که به یک اطلاعات اختصاص داده می شود تا به توصیف آن کمک کند و مکان یابی آن را آسان کند. وقتی حجم اطلاعات وب با بیشتر شدن وب سایت ها و رسانه های اجتماعی بیشتر شد برچسب گذاری صفحات اهمیت پیدا کرد. افراد می توانند با توجه به کلمات کلیدی مورد نظرشان محتوای خود را برچسب گذاری کنند.
بعضی از متخصصان سئو می گویند که برچسب گذاری صفحات سایت می تواند برای کاربر خوب باشد اما برای سئو مضر است. خوب است بدانید بعضی از وب سایت های پربازدید از برچسب گذاری صفحات استفاده می کنند. جان مولر هم می گوید که از نظر موتورهای جستجو هیچ تفاوتی بین دسته و برچسب وجود ندارد.
بله تفاوت وجود دارد. دسته ها مجموعه ای از برچسب گذاری های مرتبط هستند. تفاوت اصلی بین برچسب گذاری صفحات سایت و دسته بندی این است که برچسب گذاری عبارت است از اختصاص یک اصطلاح به یک قطعه اطلاعات. با این حال، دسته بندی، آن اصطلاحات را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در خانواده مرتبط خود سازماندهی می کنند.
دسته بندی های فرعی چطور؟ دسته بندی های فرعی باز هم روشی برای سازمان دهی و مرتبط کردن برچسب گذاری صفحات مختلف وب سایت هستند.
مزیت برچسب گذاری برای سئو، دیده شدن توسط موتورهای جستجو است. اما برچسب گذاری صفحات فقط برای سئو نیست. میتواند به شخصیسازی ها کمک کند، تبلیغات را هوشمندانه کند و سطح دقیق تری از تحلیل وب سایت را ارائه دهد. در وب سایت های فروشگاهی استفاده از برچسب برای صفحات تاثیر مثبتی برای هدایت مشتریان از نتایج جستجو به سمت محصول دارد.
استفاده از اسامی خاص مثل نام اشخاص، اماکن، رویدادها و… توصیه می شود. چون اسامی خاص کلمات کلیدی هستند و به دیده شدن محتوای شما کمک می کنند.
گوگل چگونه تشخیص می دهد که کدام سایت در یک موضوع مرجع است؟ دنی سالیوان در یک وبینار گفته است که : “اگر وب سایت شما سابقه انتشار محتوای معتبر برای موضوعی را داشته باشد، می توانیم شما را به عنوان یک مرجع در آن حوزه ببینیم.”
آیا گوگل از صفحات برچسب گذاری برای تعیین اینکه آیا شما در آن موضوع مرجع هستید استفاده می کند؟ احتمالا نه. اما گوگل از پیوندها به عنوان نشانه قدرت استفاده می کند.
بزرگترین مشکل برچسب گذاری با سئو، بودجه خزیدن است. مشکلی که ایجاد می شود تجمع کلمه کلیدی است.
محتوای تکراری ممکن است با صفحات برچسب برای غلط املایی اتفاق بیفتد، یعنی باعث ایجاد دو صفحه برچسب تکراری شود. مثال رایج دیگر با مترادف ها اتفاق می افتد. در این حالت همه این مترادف ها به خودی خود معتبر هستند اما می توانند باعث ایجاد مارپیچی از برچسب های تکراری شوند. برای هر برچسب مترادف یک صفحه جدی ایجاد می شود که در وب سایت های بزرگ مشکل تجمع کلمات کلیدی و بودجه خزیدن ایجاد می کند.
تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی اولویت مشکلات سئو برچسب گذاری صفحات وب سایت است. برای مقابله با این مشکل استراتژی این است که: URL های رقیب را به یک URL منحصر به فرد برای آن موضوع، با استفاده از خوشه های موضوعی، ادغام کنید.
این راه حل ممکن است برای وب سایت های خبری جواب ندهد. چون کلمات کلیدی در عنوان مقاله یکی از قوی ترین فاکتورهای رتبه بندی برای اخبار هستند. مخصوصا در وب سایت های بزرگ خبری روزانه ممکن است چندین مقاله در یک موضوع خاص منتشر شود. این باعث می شود مقالات با یکدیگر رقابت کنند.
در چنین مواردی گوگل از برچسب گذاری صفحات کمک می گیرد و مقالات را متناسب با پرس و جوی کاربر نشان می دهد. برچسب گذاری صفحات وب سایت کمک می کند به جای رقابت چندین مقاله در یک موضوع با یکدیگر، با کاهش رتبه مقالات قدیمی، صفحات برچسب به رتبه بندی های ارگانیک کمک کنند.
گاهی اوقات میتوان تگها را توسط کاربر ایجاد کرد، جایی که تنها یک نتیجه وجود دارد. بعضی وقت ها برچسب ها توسط کاربر ایجاد می شوند. جایی که تنها یک نتیجه وجود دارد. اگر رقابت کم باشد این صفحات نیز خزیده و ایندکس می شوند. جایی که محتوای کمی برای این برچسب وجود دارد اما مقاله به موضوع مهمی اشاره می کند، ممکن است مقالات با سرعت کافی ایندکس نشوند و این جای تامل دارد.
تفاوت کمی بین بهترین شیوه های سئو فنی و برچسب گذاری صفحات وب سایت وجود دارد. از نظر گوگل ساختار URL برای صفحات برچسب یا صفحات دسته بندی فرقی ندارد. فقط صفحات برچسب گذاری با tag و صفحات دسته بندی با category نشان داده می شوند.
پیوندهای داخلی را می توان با صفحات برچسب خودکار کرد. نحوه انجام این کار به این صورت است که سیستم به طور خودکار به صفحه نمای کلی برچسب پیوند داده شود.
همین طور استفاده از نقشه سایت HTML موضوعی به کاهش احتمال یتیم شدن صفحات برچسب کمک می کند. این می تواند مثل یک راز مخفی برای سئوی سایت تان عمل کند.
اگر صفحات برچسب گذاری شما یک مقدار منحصر به فرد ارائه می دهند، باید ایندکس شوند. سناریوهایی وجود دارد که در آن یک صفحه برچسب خاص برای سلامت وب سایت ایندکس نشود بهتر است. در این موارد، ممکن است بهترین کار این باشد که آن صفحه برچسب حذف شود، یا دستورالعمل هایی به موتورهای جستجو داده شود که خزیده نشوند یا به URL دیگری ارجاع داده شود.
ممیزی محتوای برچسب گذاری در صفحات موجود، تمرین بسیار ارزشمندی برای تعیین اینکه آیا یک صفحه برچسب باید ایندکس شود یا خیر، انجام می شود. با فرض اینکه کار انجام شده و صفحات برچسب گذاری شده کم ارزش مدیریت شده اند، صفحات برچسب باید نقشه سایت XML جداگانه داشته باشند و به سرچ کنسول گوگل ارسال شوند.
هم برای نظارت بر عملکرد آنها در نتایج جستجو و هم پوشش شاخص آنها. برای کمک به گوگل برای کشف و خزیدن همه صفحات برچسب و همچنین عیب یابی مشکلات ایندکس شدن، جداسازی آنها در نقشه سایت XML خود این کار را آسان تر می کند.
برچسبگذاری دستی مقالات امکان کنترل بیشتر بر تعداد برچسبهای منتشر شده و همچنین مدیریت برچسبها مانند نامگذاری و سازماندهی برچسبها را فراهم میکند. مشکل برچسب گذاری دستی این است که مقیاس پذیر نیست و کار شما را بیشتر می کند. ابزارهای تجزیه و تحلیل متن می توانند به خودکار کردن برچسب گذاری صفحات کمک کنند.
ابزارهای برچسبگذاری میتوانند به خودکارسازی کشف و انتخاب برچسب کمک کنند. اما مدیریت برچسب ها برای سئو بهتر باید دارای کنترل ویرایشی و سئو باشد.
برچسبگذاری صفحات وب سایت مکانیزم زیربنایی وب مدرن است که توسط غولهای فناوری مانند توییتر و گوگل برای کمک به الگوریتمهای شخصیسازی آنها استفاده میشود. حتی در این صورت، اگر با بهترین شیوههای سئوی فنی و کیفیت محتوا ادغام نشود، برچسبگذاری میتواند یک مانع برای سئو باشد.
مقالات پیشنهادی:
استفاده از منطق بولی برای سئوی وب سایت
وقتی گوگل صفحه اشتباهی را برای کلمه کلیدی مورد نظر ما رتبه بندی می کند چکار کنیم؟