عمل سئو به تکنولوژی در حال تکامل جستجوی گوگل گره خورده است. در اینجا روش هایی وجود دارد که سئو باید با تکامل جستجو سازگار شود.
گوگل نه تنها نحوه ارائه اطلاعات به کاربران و به روزرسانی الگوریتم ها را تغییر می دهد، بلکه روش جستجوی کاربران هم در حال تغییر است. بهترین روشهای سئو هر سال در حال تغییر هستند، بنابراین بهتر است با معنای بهینهسازی صحیح وبسایت امروز همراه باشید.
گوگل از آوریل 2021 پنج بهروزرسانی بررسی محصول را منتشر کرده است. دستورالعملهای مرتبطی که گوگل برای نوشتن بررسیهای محصول منتشر کرده است، فاکتورهای درون صفحهای را توصیه میکند که باید برای رتبهبندی صفحه برای عبارتهای جستجوی مرتبط با بررسی محصول وجود داشته باشند.
این یک تغییر فوق العاده در نحوه رتبه بندی سایت ها است. گوگل معنای مرتبط بودن یک صفحه وب برای یک عبارت جستجو را دوباره تعریف کرده است. تعریف جدید به این شکل است که یک صفحه وب باید در مورد آنچه کاربر در جستجوی آن بوده، باشد. در این به روزرسانی، هدف کاربر بررسی محصول است.
معمولاً بررسی محصول به عنوان بیان نظر در مورد یک محصول، مقایسه ویژگی های محصول با قیمت تمام شده و بیان قضاوت در مورد ارزش خرید یا عدم ارزش آن است.
اما اکنون، برای یک صفحه وب برای بررسی یک محصول کافی نیست. همچنین باید معتبر و مفید باشد. این یک تغییر بزرگ در نحوه رتبه بندی سایت ها است.
ما در حال معرفی دو بهترین روش جدید برای بررسی محصول هستیم تا در بهروزرسانی آینده اعمال شود.
اولین سیگنال در مورد صحت بررسی محصول است. سیگنال دوم مخصوص سایتهایی است که محصولات بررسی شده را نمیفروشند و مفید بودن برای بازدیدکنندگان سایت با دادن چندین فروشگاه به آنها برای خرید یک محصول است. اصالت و سودمندی به عنوان سیگنال های مرتبط تغییر بزرگی برای سئو است.
زمینه محیطی است که در آن چیزی گفته یا انجام میشود، که به آن اعمال یا تنظیمات معنا میدهد. زمینه جستجو می تواند بر نتایج جستجو تأثیر بگذارد. اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که گوگل با درک زمینه کاربر، معنای مرتبط بودن را دوباره تعریف می کند.
وقتی کاربر برای طراحی سایت جستجو می کند، گوگل آموزش طراحی سایت را نشان نمی دهد. شرکت های طراحی سایت را نشان می دهد. گوگل معنای عبارت کلیدی طراحی سایت را با توجه به بافت کاربر تعریف می کند که شامل موقعیت جغرافیایی آن کاربر می شود. زمینه دیگری که بر نتایج جستجو تأثیر می گذارد رویدادهای جاری است که می تواند معنای عبارت جستجو را تغییر دهد. این بخشی از چیزی است که به عنوان الگوریتم Freshness شناخته می شود.
الگوریتم Freshness فاکتورهای مبتنی بر زمان را در نظر می گیرد که می توانند معنای عبارت جستجو را تغییر دهند و این بر آنچه وب سایت ها نشان داده می شوند تأثیر می گذارد. بنابراین، اینها زمینههای جغرافیایی و زمان هستند که بر معنای مرتبط بودن برای یک عبارت جستجو تأثیر میگذارند.
همانطور که در بحث به روز رسانی مرغ مگس خوار در سال 2013 اشاره شد، گوگل از کلمات کلیدی دور می شود و بیشتر به سمت درک معانی در نتایج جستجو می رود.
در حال تعریف مجدد ارتباط از طریق مفهوم موضوعات است. وقتی کسی با کلمه کلیدی طراحی سایت جستجو می کند، محتمل ترین معنی آن شرکت طراحی سایت است، درست است؟
در تصویر بالا، گوگل چندین موضوع مرتبط با طراحی سایت را فهرست کرده است.
با کلیک بر روی هر یک از موضوعات ذکر شده در بالا، نتیجه جستجوی متفاوتی به دست می آید.
برخی از سایت های دارای رتبه برتر در موضوعات مختلف ظاهر می شوند زیرا به چندین موضوع مرتبط هستند.-این چیزیه که بهتره بهش فکر کنیم-
در سال 2018، دنی سالیوان درباره راهی برای تغییر نتایج جستجو بر اساس موضوع، که دکمههای موضوعی هستند که در بالا بررسی کردیم، توییت کرد. او گفت:
“یک راه پویا جدید برای تغییر سریع نتایج در راه است… این توسط لایه موضوع پشتیبانی میشود. راهی برای اعمال نفوذ نمودار دانش درباره افراد، مکانها و چیزها در موضوعات.”
گوگل یک پست وبلاگی در مورد این تغییرات منتشر کرد و آنها را در بخشی با عنوان سازماندهی پویای نتایج جستجو مورد بحث قرار داد.
گوگل توضیح داد که برخی از جستجوها را بر اساس موضوعات و موضوعات فرعی سازماندهی می کند.
“هر سفر جستجو متفاوت است. اگر با موضوع آشنا نباشید، همیشه مشخص نیست که جستجوی بعدی شما باید چه باشد تا به شما کمک کند بیشتر بدانید. بنابراین، ما یک روش جدید برای سازماندهی پویا نتایج جستجو را معرفی می کنیم که به شما کمک می کند راحت تر تعیین کنید که چه اطلاعاتی را در مرحله بعدی کاوش کنید.”
PAA راهی برای گوگل است که به کاربران کمک می کند تا به اطلاعاتی که به دنبال آن هستند حرکت کنند. این روش مخصوصا زمانی که کاربر با عبارت کلیدواژه مبهم جستجو می کند، مفید است.
پرس و جوهای فهرست شده در PAA موضوعات هستند. مردم دوست دارند آنها را به عنوان عبارات کلیدی در نظر بگیرند، اما آنها بیشتر از کلمات کلیدی هستند. آنها موضوعاتی برای صفحه وب محتوا هستند.
برخی از افراد و ابزارها دوست دارند از People Also Ask به عنوان کلمات کلیدی برای استفاده در یک مقاله استفاده کنند.
اما آنچه در این رویکرد مغفول مانده این است که هر پیشنهاد فردی یک موضوع واحد برای یک مقاله است. از آنجایی که گوگل دوست دارد محتوای دقیق را رتبه بندی کند، بهتر است برای هر موضوعی محتوا ایجاد کند تا یک صفحه غول پیکر از محتوا در چندین موضوع، زیرا یک صفحه غول پیکر دقیق نیست. تمرکز گوگل روی موضوعات همچنان ادامه دارد. در 28 سپتامبر 2022، گوگل راههای بیشتری برای ایجاد پرس و جوهای جستجو بر اساس موضوع معرفی کرد.
همانطور که شروع به تایپ کردن در کادر جستجو می کنید، گزینه های کلیدواژه یا موضوع را برای کمک به شما در ایجاد سوال ارائه می دهیم.
کلمات کلیدی مهم هستند زیرا استفاده صحیح از عبارات کلیدی صحیح به محتوا کمک می کند تا با کاربرانی که از آن کلمات کلیدی در هنگام جستجوی پاسخ یا اطلاعات استفاده می کنند ارتباط برقرار کند. کاربران پیشرفته تمایل دارند از اصطلاحات بیشتر استفاده کنند و کاربران کمتر پیشرفته که دانش کمتری دارند از اصطلاحات عمومی تر استفاده می کنند. با توجه به این درک، مهم است که به خاطر داشته باشید که گوگل دنیا را از نظر موضوعات و نه عبارات کلیدی میفهمد.
هنگامی که گوگل به یک صفحه نگاه می کند، صفحه را در سطح “این صفحه درباره چیست؟” می فهمد. وقتی نویسنده محتوا روی کلمات کلیدی تمرکز می کند، محتوا می تواند غیرطبیعی به نظر برسد.
این به این دلیل است که یک مقاله متمرکز بر کلمه کلیدی تمایل به پیچیدگی دارد. زیرا نویسنده سعی می کند مقاله را با عبارات کلیدی هدفمند پر کند و گاهی اوقات تکرار می کند.
محتوای متمرکز بر کلمه کلیدی غیرطبیعی به نظر می رسد زیرا نویسنده در تلاش برای ایجاد جملاتی است که شامل کلمات کلیدی باشد. یک راه بهتر برای ایجاد محتوا، به نظر من، تمرکز بر موضوعات و همچنین مفید بودن است.
برای برخی از انواع پرس و جوهای جستجو، گوگل ممکن است سایت هایی را رتبه بندی کند که به دسته ای از سایت ها تعلق دارند. حق اختراعی در سال 2015 با نام “رتبهبندی مجدد منابع بر اساس کیفیت طبقهبندی” وجود دارد که روشی را برای رتبهبندی صفحات وب بر اساس اینکه آیا دسته محتوا با دستهای که در عبارت جستجوی ذکر شده مطابقت دارد یا خیر، توصیف میکند. این پتنت ممکن است مربوط به به روزرسانی اوت 2018 گوگل باشد که به عنوان Medic Update شناخته میشود.
این به روزرسانی پزشکی نامیده شد زیرا به طور قابل توجهی بر دسته وب سایت های سلامت تأثیر گذاشت. این حق ثبت اختراع نشان دهنده یک تغییر انقلابی در نحوه تعیین موارد مرتبط با جستارهای خاص توسط گوگل است. همین طور در مورد نحوه رتبه بندی مجدد نتایج جستجو با توجه به اینکه آیا یک وب سایت به یک دسته موضوع تعلق دارد یا خیر بحث می کند.
حق اختراع گوگل ابتدا دو نوع جستجو را توصیف می کند: اطلاعاتی و ناوبری. جستجوی اطلاعاتی جستجویی است که می تواند توسط چندین نوع سایت پاسخ داده شود. گوگل از نمونه هایی از جستارهای مربوط به فوتبال و سفر فضایی به عنوان انواع جستجوهایی که اطلاعاتی هستند استفاده می کند.
سپس اشاره می کند که پرس و جوهای ناوبری زمانی هستند که کاربران با استفاده از نام یک سایت مانند داده بنیان چیستا جستجو می کنند.
سپس به نقطه حق اختراع می رسد، که نوعی جستجوی جستجو است که به دسته ای از اطلاعات مرتبط است.
ثبت اختراع می گوید:
با این حال، گاهی اوقات، کاربران ممکن است علاقه خاصی به دسته ای از اطلاعات داشته باشند که تعدادی منابع به خوبی برای آنها وجود دارد. به همین دلیل است که این حق اختراع “رتبه بندی مجدد منابع بر اساس کیفیت طبقه بندی” نامیده می شود و در چکیده(توضیحات پتنت) در مورد “رتبه بندی مجدد منابع برای پرس و جوهای طبقه بندی شده” است.
کلمه “مقوله” به معنای چیزی که متعلق به یک دسته است استفاده می شود. یک توصیف ساده از این حق ثبت اختراع این است که یک عبارت جستجو را رتبه بندی می کند و سپس یک فیلتر را برای نتایج جستجو اعمال می کند که بر اساس دسته هایی هستند که یک عبارت جستجو به آن تعلق دارد. این همان چیزی است که از کلمه “رتبه مجدد” استفاده می شود.
رتبهبندی مجدد فرآیند رتبهبندی وبسایتها برای یک عبارت جستجو و سپس انتخاب نتایج برتر با رتبهبندی مجدد نتایج بر اساس معیارهای اضافی است.
در قسمت زیر از پتنت از کلمات “شرایط کیفیت” و “منابع” استفاده شده است. در چارچوب این پتنت، «شرط کیفیت» به معنای کیفیت بخشی از یک دسته بندی است. یک “منبع” فقط یک صفحه وب است.
ابتدا دو سناریو رتبه بندی را شرح می دهد. رتبهبندی منظم وبسایتها(«رتبهبندی جستجو») و رتبهبندی دیگری به نام «رتبهبندی کیفیت» که صفحاتی را که به یک «رده» تعلق دارند، رتبهبندی میکند.
به یاد داشته باشید، منابع به معنای یک صفحه وب است و شرط کیفیت، کیفیت تعلق به یک دسته است. در اینجا بخش مهمی از پتنت آمده است:
سیستم جستجو با رتبه بندی مجدد نتایج جستجو برای زیرمجموعه مناسبی از منابع که شرایط کیفی را برآورده میکنند، مجموعهای از نتایج جستجو را ارائه میکند که فهرستی از منابع متعلق به یک دسته را بر اساس رتبهبندی کیفیتی که با رتبهبندی جستجوی دریافتی متفاوت است، فهرست میکند.”
«از آنجایی که نتایج جستجو بر اساس رتبهبندی ارائه میشوند که تا حدی بر اساس کیفیت با توجه به دستهبندی است، نتایج جستجو به احتمال بیشتری نیاز اطلاعاتی کاربر را برآورده میکنند زمانی که کاربران درخواستی را ارائه میکنند که برای دسته بندی طبقهبندی شده است.”
ابتدا، اشاره می کند که وقتی کاربران اطلاعات زیادی در مورد یک دسته ندارند، تمایل دارند از اصطلاحات مخصوص آن دسته استفاده نکنند و به جای آن از عبارات “گسترده تر” یا کلی تر استفاده کنند.
«…وقتی کاربر اطلاعات کمی در مورد دسته بندی دارد، احتمالاً سؤالات سؤالات گسترده تری هستند. این به این دلیل است که کاربر ممکن است درک درستی از این دسته نداشته باشد و ممکن است از وبسایتها و منابعی که به بهترین نحو به این دسته خدمت میکنند آگاه نباشد.»
در مرحله بعد، حق ثبت اختراع می گوید که آن پرس و جو عمومی مربوط به یک دسته را می گیرد و آن را با سایت هایی که در آن دسته قرار می گیرند مطابقت می دهد. به عنوان مثال، اگر شخصی در مورد تولید محتوا برای شرکت های حقوقی جستجو کند، گوگل ممکن است آن عبارت را با دسته وب سایت های تولید محتوا مطابقت دهد و نتایج جستجوی رتبه اول را مجدداً رتبه بندی کند تا فقط وب سایت هایی را نشان دهد که متعلق به دسته بندی وب سایت های حقوقی هستند.
پتنت توضیح می دهد:
«سیستمها و روشهایی که در زیر توضیح داده میشوند، منابع را برای یک جستار طبقهبندی گسترده با کیفیت متناظرشان در دستهای که پرس و جوی طبقهبندی با آن مطابقت دارد، رتبهبندی میکنند. مجموعهای از نتایج جستجوی رتبهبندیشده مجدد، احتمالاً وبسایتها و منابعی را نشان میدهند که به بهترین نحو به این دسته خدمات میدهند.»
نکته ثبت اختراع از سال 2015 این است که گوگل احتمالاً معنای مرتبط بودن را تغییر داده است. به عنوان مثال، برای پرس و جوهای پزشکی، گوگل وب سایت ها را با فاکتورهای رتبه بندی سنتی مانند لینک ها و محتوا رتبه بندی می کند.
اما سپس گوگل با فیلتر کردن تمام سایت هایی که در دسته بندی مناسب برای آن عبارت جستجو قرار نمی گیرند، نتایج جستجو را مجدداً رتبه بندی می کند. این تغییر برای گوگل در سال 2018 یک حرکت اساسی بود زیرا به این معنی بود که سایتهای سلامت جایگزین که قبلاً برای جستارهای پزشکی رتبهبندی میکردند از رتبهبندی برای آن جستجوها متوقف شدند.
آن سایتها بخشی از دسته پزشکی نبودند، آنها بخشی از دسته سلامت جایگزین بودند. گوگل گفت که به روز رسانی 2018 سایت های سلامت را هدف قرار نمی دهد. به سادگی در آن عمودی بیشتر قابل توجه بود. این بدان معنی است که این تغییر برای طیف گسترده ای از دسته های دیگر نیز اعمال می شود.
این بدان معنی است که معنای مربوط بودن برای برخی از پرس و جوها تغییر کرده است. وجود کلمات کلیدی خاص در محتوا برای عمودهای خاص کافی نیست، محتوا نیز باید در دسته بندی مناسب قرار گیرد که توسط پتنت به عنوان “کیفیت با توجه به دسته” توصیف شده است.
الگوریتم های رتبه بندی جستجوی گوگل به تدریج دقیق تر شده اند. دقت در نتایج جستجو چیزی است که پس از آپدیت مرغ مگس خوار گوگل در سال 2013 به شدت مطرح شد. چیزی که جستجو را پس از بهروزرسانی مرغ مگسخوار دقیقتر کرد این بود که گوگل از همه کلمات کلیدی در یک عبارت جستجو برای مطابقت با آنچه در یک صفحه وب است استفاده نمیکرد.
در عوض، چیزی که در حال رخ دادن بود این بود که گوگل برخی از کلمات را نادیده می گرفت، به ویژه در جستجوهای نوع زبان طبیعی، و بر معنای واقعی آن عبارت تمرکز می کرد و سپس از آن درک برای تطبیق عبارت جستجو با یک صفحه وب استفاده می کرد. دقت چیزی است که باید در مورد نحوه سئو کردن یک صفحه وب فکر کنید.
مرغ مگس خوار بازنویسی الگوریتم جستجوی اصلی است. فقط برای انجام بهتر تطبیق پرسشهای کاربران با اسناد، بهویژه برای جستارهای زبان طبیعی، میدانید که جستارها طولانیتر میشوند، کلمات بیشتری در خود دارند و گاهی آن کلمات مهم هستند و گاهی اوقات نه.»
کاتس دوباره ایده دقت را بسط می دهد:
«… ایده پشت مرغ مگس خوار این است که اگر در حال انجام یک پرس و جو هستید، ممکن است یک پرس و جو زبان طبیعی باشد و ممکن است کلمه ای را وارد کنید که لزوماً به آن نیاز ندارید… برخی از آن کلمات چندان مهم نیستند. قبلاً گوگل فقط کلمات موجود در پرس و جو را مطابقت می داد. اکنون، ما شروع به گفتن می کنیم که کدام یک واقعا مفیدتر هستند و کدام یک مهم تر هستند.”
این آغاز تکامل گوگل برای درک موضوعات و آنچه کاربران واقعاً میخواهند بود. مهمتر از همه، تمرکز گوگل بر روی دقت باقی می ماند و می توان آن را در فناوری های پیشرفته رتبه بندی آنها مانند لنز گوگل مشاهده کرد، جایی که گوگل می تواند صفحات وب را بر اساس جستجوی کاربران با تصاویر تلفن همراه خود رتبه بندی کند.
برای مثال، میتوان یک عکس فوری از یک باگ که روی زمین است تهیه کرد و با آن جستجو کرد.
تغییر در موتورهای جستجو که مربوط به سال های 2012/2013 است، افزایش استفاده گوگل از قصد کاربر در نتایج جستجو است. گوگل قصد معرفی کاربر را در نتایج جستجو اعلام نکرده است.
حدود 10 سال گذشته است و همه در مورد هدف کاربر صحبت می کنند. اما درک جدیدی از قصد وجود دارد که فراتر از درک فعلی از آن است. این درک این است که هدف کاربر چیزی بیشتر از اطلاعات، معاملات و غیره است.
این دستهبندیها در واقع بسیار کلی هستند، و در واقع یک راه ظریفتر برای درک هدف کاربر با درک افعال مورد استفاده در عبارتهای جستجو وجود دارد.
دیکسون جونز از سایت ابزارهای بهینه سازی محتوا Inlinks رویکرد انقلابی خود را برای درک هدف کاربر به اشتراک می گذارد:
«افعال اساساً تحقیق کلمات کلیدی را تغییر می دهند. بهترین توصیه من این است که مفهوم «نیت کاربر» را که به عنوان «نیت اطلاعاتی/ناوبری/معاملات/تجاری یا محلی» توصیف میشود کنار بگذارید. محدود کردن هدف کاربر فقط در چهار توصیف مبهم کاملاً دقیق نیست. نیت کاربر هنگام جستجو بسیار جزئی تر از تلاش برای انجام یکی از چهار کار است، بلکه مشخص تر است.
هدف کاربر با تجزیه و تحلیل افعال بسیار بهتر توصیف می شود. بیشتر دادههای تحقیقاتی کلیدواژه بر روی کلمات یا عبارات تمرکز میکنند، بدون درک قصد کاربر، که میتواند منجر به خطاهای اساسی شود.
بدون هیچ گونه اطلاعات دیگری در مورد کاربر، نمی توانید به جز حدس زدن بر اساس محبوب ترین هدف، مطمئن باشید. اما هنوز هم فقط یک حدس است. ممکن است گوگل بر اساس تاریخچه جستجوی کاربر، اطلاعات بیشتری در مورد کاربر بداند، اما تنها کاری که شما می توانید به عنوان سئو انجام دهید این است که به موضوع و هدف وب سایت خود صادق باشید.
اگر صرفاً به این دلیل که حجم جستجو زیاد است شروع به نوشتن محتوا در اطراف یک عبارت کلیدی کنید، ممکن است سایت به جای بهبود زمینه، زمینه را از دست بدهد. تجزیه و تحلیل افعال در تحقیق کلمات کلیدی یکی از ایده هایی است که پیشنهاد می شود. استفاده از الگوریتمهای NLP میتواند به حذف پیشنهادات کلمه کلیدی نامربوط در زمانی که موجودیتها و افعال در جستارهای کاربر برای نزدیکی به موضوعات در محتوای شما بررسی میشوند، کمک کند.
مهم است که توجه داشته باشید که گوگل به تکامل معنای جستجو ادامه می دهد. در ابتدا، جستجو به معنای تایپ کلمات در رایانه رومیزی یا لپ تاپ بود. سپس، شامل گفتن آن پرسشها با تلفن همراه بود. اکنون، جستجو با تصاویر از طریق برنامه Google Lens در حال تغییر است.
آنچه در مورد جستجوهای جستجوی تکامل یافته قابل توجه است این است که این گوگل است که با ایجاد راه های جدید برای جستجو برای کاربران، مانند Google Lens، تکامل را هدایت می کند. در 28 سپتامبر 2022، گوگل نه روش جدید را برای کاربران برای انجام جستجوی خرید اعلام کرد. به اشتراک گذاشت:
«امروز در رویداد سالانه Search On، نه روش جدید را اعلام کردیم که روش خرید شما با گوگل را تغییر میدهیم و تجربه خریدی فراگیرتر، آگاهانهتر و شخصیتر را برای شما به ارمغان میآوریم. قدرت بخشیدن به این تجربه، نمودار خرید، مدل تقویتشده هوش مصنوعی ما است که اکنون بیش از 35 میلیارد فهرست محصول را درک میکند – از 24 میلیارد فقط در سال گذشته.
با جستجوی چندگانه، میتوانید یک عکس *و* بپرسید تا به ظاهری که میخواهید برسید یا چیزی را اصلاح کنید. ما این روش جدید را برای جستجو به بیش از ۷۰ زبان ارائه می کنیم. و به زودی، می توانید “نزدیک من” را به تصویر خود اضافه کنید تا آنچه را که در این نزدیکی به دنبال آن هستید بیابید.
هر تغییر در نحوه جستجوی کاربران و نحوه ارائه اطلاعات توسط گوگل فرصتی برای کسب و کارها است تا سهمی از روش های جدید جستجو و کشف شدن را ادعا کنند. روش قدیمی 10 خط آبی مدت زیادی پشت سر ما است که با تغییرات در فناوری قدرت گرفته است. این یک دوره جدید برای جستجو است.