با MUM، پاسخگویی به نیازهای پیچیده در جستجو برای گوگل آسان تر است، اما آیا بر رتبه بندی جستجو تأثیر می گذارد؟
در Google I/O 2021، گوگل فناوری جدیدی به نام MUM (مدل یکپارچه چند وظیفه ای) را معرفی کرد که از آن برای کمک به سیستم های رتبه بندی خود برای درک بهتر زبان استفاده خواهد کرد.
از زمان اعلام، بحث های زیادی در مورد اینکه آیا یا چه زمانی MUM به یک عامل رتبه بندی تبدیل می شود، وجود داشته است.
MUM که «نقطه عطف جدید هوش مصنوعی برای درک اطلاعات» نامیده می شود، به گونه ای طراحی شده است که پاسخگویی به نیازهای پیچیده در جستجو را برای گوگل آسان تر کند.
گوگل قول داده است که مام(MUM) 1000 برابر قدرتمندتر از سلف یادگیری انتقال NLP خود، BERT خواهد بود.
MUM از مدلی به نام T5، مبدل انتقال متن به متن، استفاده می کند تا وظایف NLP را در قالب یکپارچه متن به متن تغییر دهد و درک جامع تری از دانش و اطلاعات ایجاد کند.
به گفته گوگل، آنها میتوانند MUM را برای خلاصهسازی اسناد، پاسخگویی به سؤال و وظایف طبقهبندی مانند تجزیه و تحلیل احساسات اعمال کنند.
MUM یک اولویت مهم در Googleplex است، بنابراین باید جزو توجهات سئو باشد.
وقتی گوگل برای اولین بار اخبار مربوط به MUM را اعلام کرد، بسیاری از کسانی که آن را مطالعه کردند به طور طبیعی تعجب کردند که چگونه ممکن است بر رتبه بندی جستجو(به ویژه رتبه آنها) تأثیر بگذارد.
گوگل هر سال هزاران به روز رسانی را برای الگوریتم های رتبه بندی خود انجام می دهد، و در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مورد توجه قرار نمی گیرند، برخی از آنها تاثیرگذار هستند.
BERT یکی از این نمونه هاست. این در سال 2019 در سراسر جهان عرضه شد و مهمترین بهروزرسانی در پنج سال اخیر توسط خود گوگل بود.
و مطمئنا BERT حدود 10٪ از جستجوهای جستجو را تحت تأثیر قرار داد.
RankBrain که در بهار 2015 عرضه شد، نمونه دیگری از یک به روز رسانی الگوریتمی است که به طور قابل توجهی بر SERP ها تأثیر گذاشته است.
اکنون که گوگل در مورد MUM صحبت می کند، واضح است که متخصصان سئو و مشتریانی که به آنها خدمات می دهند باید توجه داشته باشند.
راجر مونتی اخیراً در مورد حق اختراعی نوشت که معتقد است می تواند بینش بیشتری در مورد عملکرد درونی MUM ارائه دهد.
در حال حاضر، بیایید در نظر بگیریم که آیا MUM یک عامل رتبه بندی است یا خیر.
پاندو نایاک، همکار گوگل و معاون جستجو، در معرفی ماه مه 2021 خود برای MUM، روشن کرد که فناوری MUM هنوز در حال اجرا نیست:
«موتورهای جستجوی امروزی به اندازه کافی پیچیده نیستند که بتوانند به روشی که یک متخصص پاسخ می دهد پاسخ دهند. اما با فناوری جدیدی به نام Multitask Unified Model یا MUM، به کمک شما برای رفع این نوع نیازهای پیچیده نزدیکتر میشویم. بنابراین در آینده، برای انجام کارها به جستجوهای کمتری نیاز خواهید داشت.»
سپس، جدول زمانی ارائه شده برای زمانی که ویژگیها و بهروزرسانیهای مجهز به MUM فعال میشوند، «در ماهها و سالهای آینده» شد.هنگامی که از دنی سالیوان، رابط جستجوی گوگل، پرسیده شد که آیا وقتی MUM در جستجو فعال می شود، صنعت مورد توجه قرار می گیرد یا خیر.
زمانی که RankBrain عرضه شد، تا شش ماه پس از آن اعلام نشد. و اکثر بهروزرسانیها اصلاً اعلام یا تأیید نمیشوند.
با این حال، گوگل در به اشتراک گذاری به روز رسانی های تاثیرگذار قبل از وقوع آنها بهتر شده است.
به عنوان مثال، BERT برای اولین بار در نوامبر 2018 اعلام شد، در اکتبر 2019 برای درخواست های انگلیسی زبان منتشر شد و اواخر همان سال در دسامبر در سراسر جهان عرضه شد.
ما حتی زمان بیشتری برای آماده شدن برای سیگنال تجربه صفحه و Core Web Vitals داشتیم. گوگل آنها را بیش از یک سال قبل از عرضه نهایی در ژوئن 2021 اعلام کرد.
گوگل قبلاً گفته است که MUM در راه است و یک معامله بزرگ خواهد بود.
اما آیا MUM میتواند مسئول کاهش رتبهبندی بسیاری از سایتهایی باشد که در بهار و تابستان 2021 تجربه شدهاند؟
همانطور که قول داده بود، گوگل برنامه های جدید و بالقوه MUM را به صورت عمومی اعلام کرد.
در ژوئن 2021، گوگل اولین کاربرد MUM و چگونگی بهبود نتایج جستجو برای اطلاعات واکسن کرونا را توضیح داد.
با MUM، ما توانستیم بیش از 800 نوع نام واکسن را در بیش از 50 زبان در عرض چند ثانیه شناسایی کنیم. پس از تأیید یافتههای MUM، آنها را در جستجوی Google اعمال کردیم تا مردم بتوانند اطلاعات بهموقع و با کیفیتی درباره واکسنهای کووید-۱۹ در سراسر جهان پیدا کنند.
سپتامبر 2021، گوگل روشهایی به اشتراک گذاشت که ممکن است در آینده از MUM استفاده کند، از جمله روشهای جدید برای جستجو با تصاویر و متن – و همچنین صفحه جستجوی بازطراحیشده برای طبیعیتر و شهودیتر کردن آن.
در فوریه 2022، گوگل بینشی ارائه کرد که چگونه RankBrain، تطبیق عصبی، BERT و MUM منجر به درک اطلاعات می شود.
«در حالی که ما هنوز در روزهای اولیه استفاده از پتانسیل MUM هستیم، قبلاً از آن برای بهبود جستجوهای اطلاعات واکسن COVID-19 استفاده کردهایم و راههای بصریتری برای جستجو با استفاده از ترکیبی از متن و تصویر ارائه خواهیم کرد. در گوگل لنز در ماه های آینده.
اینها برنامه های بسیار تخصصی هستند – بنابراین MUM در حال حاضر برای کمک به رتبه بندی و بهبود کیفیت نتایج جستجو مانند RankBrain، تطبیق عصبی و سیستم های BERT استفاده نمی شوند.
در مارس 2022، گوگل بهروزرسانیای درباره نحوه اعمال MUM برای جستجوهای مربوط به یک بحران شخصی منتشر کرد.اکنون، با استفاده از آخرین مدل هوش مصنوعی ما، MUM، میتوانیم به طور خودکار و دقیقتر طیف وسیعتری از جستجوهای بحران شخصی را شناسایی کنیم.
MUM میتواند هدف پشت سؤالات افراد را برای تشخیص اینکه چه زمانی یک فرد نیازمند است، درک کند، که به ما کمک میکند اطلاعات قابل اعتماد و قابلاعتمادتری را در زمان مناسب نشان دهیم. ما استفاده از MUM را برای ایجاد این بهبودها در هفتههای آینده شروع خواهیم کرد.”
بعداً در این پست، گوگل به توضیح اینکه چگونه MUM می تواند نتایج جستجو را بهبود بخشد، ادامه داد.
«MUM میتواند دانش را به ۷۵ زبانی که روی آنها آموزش دیده است، انتقال دهد، که میتواند به ما کمک کند تا حفاظتهای ایمنی را در سرتاسر جهان بسیار کارآمدتر کنیم. وقتی یک مدل MUM را برای انجام یک کار آموزش می دهیم – مانند طبقه بندی ماهیت یک پرس و جو – یاد می گیرد که آن را به تمام زبان هایی که می داند انجام دهد.
به عنوان مثال، ما از هوش مصنوعی برای کاهش صفحات هرزنامه غیرمفید و گاهی خطرناک در نتایج جستجوی شما استفاده می کنیم. در ماههای آینده، از MUM برای بهبود کیفیت حفاظت از هرزنامهها و گسترش به زبانهایی که دادههای آموزشی بسیار کمی داریم، استفاده خواهیم کرد.
ما همچنین میتوانیم پرسشهای مربوط به بحران شخصی را در سرتاسر جهان بهتر تشخیص دهیم، و با شرکای محلی قابل اعتماد برای نشان دادن اطلاعات عملی در چندین کشور دیگر کار میکنیم.»
در حالی که گوگل هنوز از MUM به عنوان سیگنال رتبه بندی جستجو استفاده نمی کند، به احتمال زیاد در آینده می تواند.
در پستهای متعدد درباره MUM در وبلاگ The Keyword، نایاک قول میدهد که MUM قبل از اینکه Google آن را در جستجو پیادهسازی کند، تحت فرآیندهای آزمایشی دقیق مانند BERT قرار میگیرد.
پیشنهاد ما:
آیا نرخ کلیک کاربر CTR یک عامل رتبه بندی گوگل است؟