یکی از زمینه هایی که بسیاری از آژانس ها به طور کلی فاقد آن هستند، به خصوص در سئوی محلی، گزارش است. بر خلاف کسب و کارهای شرکتی و بین المللی با مدیران و سهامداران، بسیاری از کسب و کارهای محلی فقط به دنبال ترافیک بیشتر هستند. بنابراین، با سادهسازی رویکرد و تمرکز بر گزارش دهی دادههای مرتبط، آژانسهای سئو میتوانند بهتر به مشاغل محلی خدمت کنند و روابط قویتری ایجاد کنند.
سادهسازی گزارشهای سئو نکتهای نیست که فقط آژانسهای سئو محلی باید از آن پیروی کنند، بلکه معمولاً هر آژانسی نیز باید از آن پیروی کند.
اولین کار ما به عنوان سئوکار، ارائه گزارشی تا حد امکان دقیق است. زمانی که سئوکارها نیاز دارند نتایج بد را زیر کوهی از اطلاعات پنهان کنند، این موضوع حتی بیشتر صادق است.
با این حال، گزارش ها باید یک داستان واضح و مختصر در مورد عملکرد سئو را بیان کند. گزارش های پیچیده با دیتای غیرضروری حواس را منحرف میکند و باعث میشود برخی از خواندن آنها چشمپوشی کنند.
این نکات را دنبال کنید تا گزارش های سئوی محلی برای مشتریان ساده و قابل هضم باشد:
اهداف پروژه را بالای گزارش ها مشخص کنید و مرتبط ترین معیارها را در ارتباط با پیشرفت خود به سمت آن اهداف ذکر کنید.
برای تازه کار سئو، معیارهایی مانند حجم کل کلمات کلیدی، برداشتها و بک لینکها در صورتی که ترافیک را به سمت فروشگاه هدایت نکنند، اهمیت کمی دارند.
صرف نظر از اینکه از چند ابزار استفاده می کنید، باید یک دوره گزارش به عنوان مثال، 30 روز یا دو هفته گذشته را بر اساس زمان توزیع گزارش ها پیگیری کنید.
ابزارهایی مانند Semrush نمودارهای دایره ای و نمودارهای خطی را برای کلمات کلیدی مهم ارائه می دهند که می تواند به مشتریان در تجسم پیشرفت کمک کند. گوگل آنالیتیکس همچنین تصاویری را برای معیارها، مانند کاربران جدید یا بازگشتی، ارائه می دهد.
فقط از معیارهای کاربر مستقیماً به معیارهای رسانههای اجتماعی رد نشوید، بدون اینکه گزارشها را به طور واضح به بخشها جدا کنید. به عنوان مثال، من دوست دارم گزارش های خود را در فصل هایی مانند “نمای کلی ترافیک”، “نمای کلی کلمه کلیدی محلی”، “نمای کلی رسانه های اجتماعی” و غیره سازماندهی کنم.
مشتریان را فقط با معیارهای متریک غرق نکنید. در عوض، معیارها را در پاراگرافهای کوتاه در بالا یا پایین نمودار توضیح دهید. من گاهی اوقات یک آغازگر مختصر سئو یک صفحه ای را در ابتدای گزارش ها و ممیزی ها قرار می دهم تا به مردم کمک کنم بفهمند ما چه ارزشی اضافه می کنیم.
بخشی از گزارش، انتخاب دیتای صحیح مرتبط با آن گزارش است. اکثر مشاغل محلی فقط به دو معیار حیاتی اهمیت می دهند:
با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید تمام معیارهای مهم را نادیده بگیرید، بلکه باید معیارهایی را انتخاب کنید که مرتبط با داستان شما هستند. حتی معیارهایی مانند ترافیک کلی به شما نشان نمیدهند که این ترافیک چقدر واجد شرایط است یا از چه کانالهایی سرچشمه میگیرد.
به همین دلیل است که من دوست دارم معیارهای حیاتی زیر را از Google Analytics اضافه کنم:
این معیارها به مشتریان ما می گوید که کدام کمپین ها بیشترین جریان ترافیک را دارند و از کدام شهرها و منابع. من همچنین دوست دارم برای ردیابی دادههای SERP (صفحه نتایج موتور جستجو)، مانند کلیکها، نمایشها و CTR (نرخ کلیک)، دادههای کنسول جستجوی Google را در گزارشهای خود لحاظ کنم.
همچنین به ابزاری برای گزارش دیتای کلمات کلیدی مانند Semrush یا Ahrefs نیاز دارید. Semrush یک ابزار منظم برای ساخت گزارش و ساختن قالب برای مشتری های آینده فراهم میکند.
با ورود به برخی از جنبه های محلی سئو، باید مطمئن شوید که گزارش ها به اندازه کافی بهینه شده اند تا فقط دیتای کلمات کلیدی محلی را ارائه دهند. برای این بخش، به یک ابزار کلمات کلیدی پیشرفته مانند Semrush، Moz یا Ahrefs نیاز دارید.
من از Semrush برای ایجاد یک پروژه جدید و پیاده سازی ردیابی موقعیت روی استراتژیک ترین کلمات کلیدی خود در این مثال استفاده کردم.
همانطور که در زیر می بینید، من ردیابی موقعیت را برای جستجوها به طور خاص در منطقه شهری هوستون تنظیم کردم. سپس میتوانم کلیدواژههایی را که دنبال میکنم از Semrush یا حتی Google Analytics برای گزارشدهی آپلود کنم.
برای فیلتر کردن کلمات کلیدی که دنبال میکنم، میتوانم برچسبهایی اضافه کنم که آنها را به دستههای خاصی تقسیم میکند.
میتوانید با جدا کردن کلمات کلیدی خود با عبارات سؤالی، جستجوهای «نزدیک به من» یا گنجاندن یک کلمه کلیدی مبتنی بر شهر از فهرست خود، به همان اندازه که میخواهید فهرست خود را به صورت جزئی دریافت کنید.
هنگامی که ردیابی موقعیت و تگ ها را تنظیم کردید، می توانید به راحتی آن کلمات کلیدی را به ابزار گزارش CSV یا Semrush صادر یا اضافه کنید.
درست مثل گزارش های بر حسب مکان، فیلتر کردن داده ها بر اساس دستگاه بسیار مهم است. به همین دلیل است که میخواهم بخشهایی را در گزارشهای خود بگنجانم که ترافیک بر اساس دستگاه را مشخص میکند و حتی بر اساس مکان و دستگاه، جزئیات را مشخص میکند.
با توجه به سئوی محلی، ترافیک جستجوی تلفن همراه مسلماً مهمتر از ترافیک دسکتاپ است، بهویژه زمانی که تماسها و سفارشدهی تلفن همراه را که معمولاً روی یک تلفن هوشمند یا دستگاه تلفن همراه دیگر انجام میشوند، در نظر بگیرید.
یکی دیگر از تفاوتهای بزرگ در نحوه رویکرد گوگل به جستجوهای محلی، استفاده از ابزارهایی مانند بسته جستجوی محلی و نمایه کسب و کار گوگل است.
برای چندین کسبوکار محلی، فهرستهای نمایه کسبوکار گوگل میتواند منبع بسیار بالاتری برای تبدیل و ترافیک ورودی به یک کسبوکار نسبت به وبسایت واقعی آنها باشد.
برای ردیابی دادههای نمایه کسبوکار گوگل با استفاده از هر ابزار گزارشدهی معمولی، باید برای یک رابط ثبتنام کنید.
با این حال، بسیاری از ابزارهای کلمه کلیدی مانند Semrush اطلاعات دقیق کلمه کلیدی را در مورد نتایج جستجوی محلی، مانند نتایج بسته محلی و قطعه های برجسته ارائه می دهند.
این اطلاعات برای کسبوکارهایی که به دنبال رتبهبندی در جستجوهای «نزدیک من» هستند که ترافیک زیادی برای کسبوکارشان ایجاد میکنند بسیار مرتبط است.
این داده ها را به یک CSV صادر کنید یا مستقیماً در ابزار گزارش دهی Semrush آپلود کنید.
فراتر از بسته محلی، میتوانیم چندین KPI اضافی (شاخصهای کلیدی عملکرد) را به گزارشهای سئو محلی خود اضافه کنیم که بسیار مرتبط با مشاغل هستند.
برای مثال، معیارهای زیر را در گزارش سئوی محلی بعدی خود در نظر بگیرید:
ممکن است لازم باشد حساب Semrush خود را ارتقا دهید تا اشاره ها و تعامل در رسانه های اجتماعی را دنبال کنید.
با این حال، میتوانید برای نظارت بر تغییرات در رتبهبندیهای مرور، نامهای تجاری بدون پیوند، یا مشارکت رسانههای اجتماعی در پستهای پرطرفدار، تحقیقات دستی انجام دهید تا به گزارشهای خود اضافه کنید.
در نهایت، باید گزارشهای خود را با افزودن بخشی در پایان خلاصهای از نتایج کمپین و اقدامات آتی بر اساس دادههایی که ارائه میکنید، جمعبندی کنید. این بخش به شما کمک می کند داستان خود را با استفاده از داده های ارائه شده تکمیل کنید و به مشتریان کمک می کند آنچه را که به آنها ارائه کرده اید درک کنند.
همچنین افزودن بخش پایانی برای توصیهها را مهم میدانم زیرا بسیاری از کمپینها میتوانند توسط بودجه کم یا مشتریانی که نمیخواهند تمام اقدامات لازم را برای تغییر سایت خود انجام دهند، با مشکل مواجه شوند.
بنابراین، اگر کمپین شما به دلیل اینکه یک کسب و کار محلی سایت خود را به روز نمی کند یا تغییرات توصیه شده را اعمال نمی کند، دچار گرفتگی شده است، حتماً در پایان گزارش خود به آن ها به خوبی یادآوری کنید و مزایای توصیه های خود را توضیح دهید.
پیشنهادهای ما:
بسته محلی گوگل چیست و چطور به موفقیت وب سایت شما کمک می کند؟