کاربران باعث موفقیت وب سایت می شوند. اما با وجود بیش از 400 میلیون وبسایت فعال آنلاین در هر زمان، اجرای استراتژی UX مناسب برای جلب توجه کاربران دشوار است – چه رسد به اینکه آنها را به اندازه کافی علاقه مند نگه دارید تا تبدیل فروش را افزایش دهید.
تلاشهای طراحی که تجربه کاربر (UX) را در اولویت قرار میدهند، اکنون برای کاهش اصطکاک و ناامیدی کاربر هنگام ورود به سایت شما بسیار مهم هستند. در حالی که تلاشهای اولیه UX عمدتاً بر روی سرعت بارگذاری وبسایت و صفحه متمرکز بود، این رشته در سالهای اخیر گسترش یافته است – اکنون، سایتها به برنامههای استراتژی UX کامل نیاز دارند تا تأثیر محتوا و کارایی سایت را به حداکثر برسانند و کاربران را به عقب برگردانند. بیایید مفهوم در حال تحول استراتژی UX، چرایی اهمیت آن را بررسی کنیم و چند نمونه از استراتژی کیفیت را در عمل مرور کنیم.
هرچه تجربه کاربری بهتر باشد، شانس شما برای جلب علاقه و ایجاد تبدیل بیشتر است. چالش؟ با توجه به گستره و مقیاس پرداختن به هر مشکل احتمالی وب سایت – و ایجاد تعادل بین نیازها و خواسته های چندین کاربر با اولویت های مختلف – تلاش برای ایجاد UX که همه چیز برای همه باشد اغلب با نتیجه معکوس به پایان می رسد. استراتژی UX با شناسایی ویژگیهایی که بیشترین تأثیر را بر تجربه کلی کاربر دارند، کدام عملکردها به بهبود بیشتر نیاز دارند و اینکه چگونه فناوری فعلی و محدودیتهای بودجه هر دوی این نیازها را برآورده میکنند، به حل این مشکل کمک میکند. در عمل، استراتژی UX ماموریت کسب و کار شما را با قابلیت های IT شما ترکیب می کند و کاربر برتر شما نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند که نگرانی های درست را در زمان مناسب با منابع مناسب برطرف می کنید. حالا بیایید به مؤلفه هایی نگاه کنیم که یک استراتژی UX خوب را تشکیل می دهند.
چشم انداز بلند مدت
این مرحله ساده است، شما باید قبل از تعیین استراتژی خود، هدف نهایی خود را بدانید. تنها چیزی که به آن بستگی دارد این است که کاربر هدف خود را بشناسید و چه چیزی را می خواهید برای آنها فراهم کنید. مثال: ایجاد یک انجمن بصری و در دسترس برای آموزش و اتصال توسعه دهندگان وب.
نوآوری
یک استراتژی UX خوب همیشه بر اساس فناوری جدید و نیازهای مشتری در حال تکامل است. بر نوآوری در شرکت خود تأکید کنید و هرگز از وضعیت موجود راضی نباشید.
تحقیقات مشتری
مانند هر محصول دیگری، همه چیز با مشتریان شما شروع می شود. نکته مهم در مورد استراتژی UX این است که اغلب می توانید با داشتن یک میز پشتیبانی، بازخورد بلادرنگ جمع آوری کنید. با تجزیه و تحلیل رایج ترین مسائلی که مشتریان خود مطرح می کنند، همیشه در صدر نقاط دردسر مشتری خواهید بود.
طرح
این باید خود توضیحی باشد. طراحی شما باید برای مشتری ارزش داشته باشد، از نظر بصری خوشایند باشد و محصول شما را تکمیل کند. ما در زیر چند نمونه عالی برای شما داریم.
احتمالاً آماری را دیدهاید که اغلب به آنها اشاره میشود که اگر سایتها در عرض سه ثانیه (یا بیشتر) بارگذاری نشوند، مصرفکنندگان کسبوکار خود را به جای دیگری خواهند برد. اگرچه این یک معیار مرتبط باقی می ماند – گوگل اخیراً سرعت صفحه را به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل رتبه سایت خود فاکتور می کند – سرعت به تنهایی برای ارائه UX عالی کافی نیست. به همین دلیل است: طبق دادههای نظرسنجی اخیر، در حالی که 20٪ از کاربران زمان بارگذاری کند را به عنوان بزرگترین ناراحتی سایت خود رتبه بندی کردند، 24٪ به غیرقابل اعتماد بودن صفحه اشاره کردند که شامل حرکت تصادفی یا عدم نمایش صحیح عناصر صفحه همراه با خطاهای 404 و پیوندهای شکسته است. در همین حال، 15٪ به تبلیغات پاپ آپ اشاره کردند و 13٪ گفتند که تبلیغات بر تجربه آنها تأثیر منفی می گذارد.
برای صاحبان مشاغل، مفهوم واضح است: در حالی که سرعت صفحه به ورود کاربران به سایت شما کمک می کند، نگه داشتن آنها کافی نیست. اگر صفحات به درستی بارگیری نمیشوند، پیمایش دشوار است یا تبلیغات بسیار زیاد است، هر حسن نیتی که از زمانهای بارگذاری سریع ایجاد کردهاید تقریباً فوراً از بین میرود. همراه با رفتار مصرفکننده که به سرعت در حال تغییر است – مانند حرکت به سمت اتصالات اول تلفن همراه و تمایل به خدمات یکپارچه مشتری در چندین کانال – این تجربه به عامل تعیینکننده موفقیت سایت تبدیل میشود. به زبان ساده؟ اگر می خواهید فروش بیشتری داشته باشید و وفاداری مشتری را افزایش دهید، به یک استراتژی UX قوی نیاز دارید.
مثال های استراتژی UX
بنابراین یک استراتژی UX خوب چگونه به نظر می رسد؟ بیایید چند نمونه را بشکنیم.
گوگل
صفحه جستجوی گوگل چیزی از زیبایی UX است. دلیل آن این است: ساده است و دقیقاً همان چیزی را که انتظار دارید انجام می دهد. در حالی که گزینه هایی برای دسترسی به Gmail، Google Images یا حساب Google شما وجود دارد، اکثریت قریب به اتفاق صفحه وب فضای سفید است. آنچه ما دوست داریم: خطوط تمیز و حداقل بهم ریختگی نوار جستجوی مرکزی را به تمرکز اصلی تبدیل می کند و هیچ سردرگمی برای کاربران در مورد نحوه عملکرد عملکرد جستجو وجود ندارد.
لینکدین
فرآیند ورود لینکدین نمونه ای عالی از UX است که به راهنمایی کاربران در فرآیند بهبود تجربه خود کمک می کند. به کاربران جدید وظایف خاصی برای انجام دادن داده می شود که به آنها کمک می کند “بهترین استفاده را از لینکدین ببرند”، با هر کار به مراحل ساده ای تقسیم می شود که با یک کلیک شروع می شود. آنچه ما دوست داریم: این طراحی تعاملی ساده، کاربران را درگیر خود نگه می دارد و در عین حال سودمندی هایی را که می توانند از خدمات لینکدین انتظار داشته باشند، به آنها منتقل می کند.
Rover
سرویس مراقبت از حیوانات خانگی، Rover، یک تجربه UX برتر را از لحظه ورود کاربران به صفحه اصلی ارائه می دهد. بازدیدکنندگان فرم سادهای پیدا میکنند که میپرسد چه نوع مراقبتی را میخواهند – شبانهروزی، نشستن در خانه، راه رفتن با سگ، و غیره – زمانی که به مراقبت نیاز دارند در کجا زندگی میکنند و سگ یا گربهشان چه اندازه است. با استفاده از این اطلاعات، Rover میتواند به سرعت نتایج جستجوی مرتبطی تولید کند که مدت زمانی را که کاربران باید صرف غربال کردن اطلاعات مراقبتی کنند که برای شرایط آنها قابل استفاده نیست، کاهش میدهد. آنچه ما دوست داریم: برخلاف دو مثال قبلی ما، Rover رویکردی دقیق به UX خود دارد تا بتواند دقیقاً به آنچه برای ارائه بهترین نتایج برای مشتریان خود نیاز دارد، بیابد.
برای جسی جیمز گرت، یکی از پیشگامان طراحی UX، تلاشهای کنونی اغلب زمانی که نوبت به ارائه یک تجربه واقعاً انسانمحور به میان میآید، نقطه ضعف را از دست میدهد. در مقاله اخیر Fast Company، او خاطرنشان میکند که بسیاری از تلاشهای UX «چیزی بیشتر از تئاتر UX است: ایجاد ظاهری با دقت کافی و مشروعیتی که به اندازه یک فرآیند طراحی قوی به نظر میرسد». به عبارت دیگر، بیشتر تلاشهای UX فقط برای نمایش است. بنابراین چگونه مطمئن می شوید که استراتژی UX واقعاً نتایج مورد نظر را ارائه می دهد؟ فرآیند را با این سه مرحله شروع کنید:
شرایط فعلی را در نظر بگیرید
. برای رسیدن به جایی که میروید، باید بدانید کجا هستید، و این با ارزیابی تلاشهای UX فعلی در وبسایت شما شروع میشود. هدف این است که شناسایی کنید چه چیزی کار می کند، چه چیزی نیست، و چه تغییراتی اولویت اصلی شماست. در حالی که بازخورد مشتری ارزشمند است، جمع آوری داده های ثابت از یک پایگاه کاربر گسترده می تواند دشوار باشد. در همین حال، اعضای کارکنان یک تابلوی صوتی عالی و به راحتی در دسترس را ارائه می دهند – آنها را تشویق کنید تا وب سایت فعلی شما را بررسی کنند و بازخورد صادقانه (و ناشناس) ارائه دهند. این فرآیند می تواند به شناسایی شکایات رایج و مکرر کمک کند و مرحله بعدی استراتژی UX شما را اطلاع دهد.
شناسایی اهداف خاص
مرحله بعدی شناسایی و تعریف اهداف خاص است. دلیل این امر این است: اگر بازخورد کاربران نشان می دهد که طراحی سایت شما گیج کننده و خسته کننده است، وسوسه انگیز است که به سادگی این مشکل را در مقیاس مورد هدف قرار دهید. با این حال، دامنه و مقیاس ویژگیها و عملکردهای سایت، این کار را اگر غیرممکن نگوییم، دشوار میکند – وقتی بخشی از سایت خود را تغییر میدهید، بقیه در پاسخ تغییر میکنند و به نوبه خود باعث ایجاد یک حلقه بازخورد ناامیدی میشوند. در عوض، اهداف خاصی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر پیمایش منو در سایت فعلی وردپرس شما دست و پا گیر و دست و پا گیر است، از آنجا شروع کنید. قبل از اینکه به تلاش های دیگر بروید، آن تعامل خاص و حل آن را اولویت بندی کنید
نقشه سفر را ترسیم کنید
هنگامی که اهداف کلیدی UX را شناسایی کردید، به یک برنامه گام به گام برای رفع آنها نیاز دارید. مثال سایت وردپرس بالا را در نظر بگیرید. اگر هدف شما بهبود مسیریابی است، چه ابزارهایی به شما در دستیابی به این هدف کمک می کنند؟ آیا به قالب یا تم جدید نیاز دارید؟ مجموعه ای متفاوت از پلاگین ها؟ آیا سایت خود نیاز به تجدید و طراحی مجدد دارد تا اطمینان حاصل شود که آیتم های منو مرتبط هستند و دسترسی آسان دارند؟ با ترسیم نقشه سفر UX خود قبل از شروع به کار، می توانید خطر اشتباهات احتمالی را کاهش دهید و کیفیت نتایج نهایی را افزایش دهید.
شاخص های کلیدی تجربه معیارها مهم است. آنها برای سرعت صفحه، سئو و نرخ تبدیل اهمیت دارند و همچنین برای استراتژی UX اهمیت دارند. اما چگونه تأثیر تلاشهای UX و دستاوردهای استراتژی UX خود را اندازهگیری میکنید؟ با این شاخص های کلیدی تجربه شروع کنید:
داده های کلی ترافیک
ترافیک بیشتر معمولاً نشان می دهد که تغییرات UX که ایجاد می کنید شروع به کار کرده اند. با اندازهگیری دادههای ترافیک در صفحات خاص قبل و بعد از اجرای استراتژی UX، میتوانید در سطح کلی ارزیابی کنید که آیا تلاشها نتیجه داده است یا خیر. در حالی که افزایش ترافیک موفقیت UX را تضمین نمی کند، این نشانه خوبی است که شما در مسیر درستی هستید.
حجم رسانه های اجتماعی
افزایش تعامل با پست های اجتماعی شما همچنین می تواند نشان دهنده افزایش رضایت کاربران به دلیل بهبود تجربه کاربری باشد – به خصوص اگر آنها در حال نظر دادن، اشتراک گذاری و لایک کردن پست های شما باشند. این به این دلیل است که اقدامات اجتماعی مستلزم تلاش از جانب کاربران است – تلاشی که اگر UX وبسایت شما در لحظه ورود آنها را به تعویق بیندازد، آنها را به زحمت نمیاندازد.
ثبت نام ایمیل
اگر خبرنامه ایمیل و ثبت نام های بازاریابی شما در حال افزایش است، به احتمال زیاد استراتژی UX شما کار می کند. چرا؟ زیرا ثبت نام های ایمیل نشان می دهد که کاربران محتوای شما را به اندازه کافی قانع کننده می دانند که روی آن کلیک کنند و اطلاعات تماس خود را ارائه دهند – چیزی که تنها زمانی اتفاق می افتد که تجربه آنلاین برای حفظ توجه آنها کافی باشد.
احساسات مصرف کننده
همچنین ارزش انجام نظرسنجیهای منظم از مصرفکنندگان را دارد تا ببینید نظر آنها در مورد UX فعلی شما چیست. در حالی که مشارکت عموماً کم است – معمولاً 30 درصد یا کمتر – این شاخص به ارزیابی نگرش کاربر به جای رفتار کمک میکند، که میتواند به ارائه دیدگاه دقیقتری از استراتژی UX شما کمک کند.
حل برای استراتژی UX در حالی که «حل کردن» چالش استراتژی UX به طور کامل غیرممکن است زیرا انتظارات مشتری برای تجربیات سایت تکامل می یابد، رویکرد UX مناسب می تواند کسب و کار شما را در مسیر بهبود تجربه پایدار در طول زمان قرار دهد. با ارزیابی منظم شرایط فعلی، شناسایی مشکلات اولویتدار، و اجرای راهحلهای گام به گام، میتوانید اقدامات سایت را سادهسازی کنید، ناامیدی کاربران را کاهش دهید و تعامل کلی را برای افزایش بازده کل افزایش دهید.