انجام یک حسابرسی فنی سئو یک معامله بزرگ است. دانستن اینکه حسابرسی سئوی شما به نتیجه رسیده است، خوشحالی و اعتماد به نفس بالایی به همراه دارد. یک حسابرسی فنی سئو مشتری شما را در بهترین مکان ممکن قرار می دهد. هدف اصلی این است که با کارهای خود هم برای کوتاه مدت و هم برای بلند مدت برای مشتری و وب سایت آن ارزش اضافه کنید.
سؤالاتی که باید از یک مشتری جدید سئو بپرسید
در اینجا چند سوال کلیدی وجود دارد که بهتر است در اولین جلسه از مشتری بپرسید:
- اهداف کلی کسب و کار شما چیست؟ اهداف کانال شما (PR، اجتماعی و غیره) چیست؟
- مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
- آیا شراکت تجاری دارید؟
- وب سایت هر چند وقت یکبار به روز می شود؟
- آیا شما یک توسعه دهنده وب یا یک بخش فناوری اطلاعات دارید؟
- آیا تا به حال با یک مشاور سئو کار کرده اید؟ آیا قبلاً کار سئو انجام شده بود؟
چه زمانی باید حسابرسی فنی سئو را انجام دهم؟
می توانید قبل از قرارداد رسمی یک ماه آزمایشی کار کنید.
این به مشتری و شما این فرصت را می دهد که قبل از قرار ملاقات، ابتدا با هم دوست شوید. در طول این ماه، وقت خود را برای انجام یک حسابرسی فنی سئو اختصاص دهید. این حسابرسی های فنی سئو بسته به اندازه وب سایت می تواند از 40 ساعت تا 60 ساعت طول بکشد. این ممیزی ها در سه بخش مجزا قرار می گیرند و با اسلایدهای گوگل ارائه می شوند.
- فنی: خطاهای خزیدن، نمایه سازی، میزبانی
- محتوا: تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا، نقشه های محتوا، داده های متا
- پیوندها: تجزیه و تحلیل پروفایل بک لینک، تاکتیک های رشد
پس از یک ماه اول، اگر مشتری کار شما را دوست داشته باشد، اجرای حسابرسی فنی سئو را آغاز کنید. در ادامه، ماهانه یک حسابرسی کوچک و هر سه ماه یک حسابرسی فنی عمیق سئو انجام دهید.
برنامه کلی یک حسابرسی فنی سئو برای مشتریان:
آنچه از یک مشتری قبل از حسابرسی فنی سئو انتظار داریم
موقع شروع کار یک Google Doc را با آنها به اشتراک بگذارید که فهرستی از گذرواژه ها و فروشندگان را درخواست می کند. شامل:
- دسترسی به گوگل آنالیتیکس و هر ابزار تجزیه و تحلیل شخص ثالث
- تبلیغات گوگل و بینگ
- ابزارهای وب مستر
- دسترسی باطن وب سایت
- حساب های رسانه های اجتماعی
- لیست فروشندگان
- لیست اعضای داخلی تیم(شامل هر کاری که برون سپاری می کنند)
ابزارهایی برای حسابرسی فنی سئو
مراحل انجام حسابرسی فنی سئو
پس از معرفی ابزارها اجرای حسابرسی فنی سئو را قدم به قدم می خوانیم:
مرحله 1 حسابرسی فنی
سایت را به DeepCrawl و Screaming Frog اضافه کنید. بسته به اندازه سایت مشتری شما، خزیدن ممکن است یک یا دو روز طول بکشد تا نتایج برگردد.
هنگامی که نتایج DeepCrawl را دریافت کردید، موارد زیر را بررسی کنید:
محتوای تکراری
برای یافتن محتوای تکراری، گزارش «صفحات تکراری» را بررسی کنید. اگر محتوایی تکراری شناسایی شود، در توصیههای خود به مشتری برای بازنویسی این صفحات، این را در اولویت اول قرار دهید و با این کد را اضافه کنید. در واقع به صفحات تکراری برچسب می زنید:
<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>
خطاهای رایج محتوای تکراری که کشف خواهید کرد:
- عناوین متا و توضیحات متا تکراری.
- محتوای بدنه را از صفحات تگ کپی کنید( Copyscape برای کمک به تشخیص اینکه آیا چیزی سرقت ادبی شده است یا خیر).
- دو دامنه(مثلا: yourwebsite.co، yourwebsite.com).
- زیر دامنه ها(مثلا jobs.yourwebsite.com).
- محتوای مشابه در یک دامنه متفاوت.
- صفحات صفحه بندی که به درستی اجرا نشده اند.
نحوه رفع :
- تگ کنونیکال را در صفحات خود اضافه کنید تا به گوگل بفهمانید که URL ترجیحی شما چیست.
- نشانیهای اینترنتی نادرست را در robots.txt مجاز نکنید.
- محتوا را بازنویسی کنید(از جمله کپی متن و ابرداده).
اگر لازم شد برای بهبود بودجه خزیدن، تابع Disallow را به robots.txt به URL های نادرست اضافه کنید.
صفحه بندی
دو گزارش برای بررسی وجود دارد:
- صفحات اول: برای اینکه بدانید چه صفحاتی از صفحه بندی استفاده می کنند، گزارش “صفحات اول” را مرور کنید. سپس، می توانید به صورت دستی صفحات را با استفاده از این در سایت بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا صفحه بندی به درستی اجرا شده است یا خیر.
- صفحات صفحهبندی بدون پیوند: برای اطلاع از اینکه آیا صفحهبندی به درستی کار میکند، گزارش «صفحات صفحهبندی بدون پیوند» به شما میگوید که آیا rel=”next” و rel=”prev” به صفحات قبلی و بعدی پیوند دارند یا خیر.
نحوه رفع :
- اگر صفحه «مشاهده همه» یا «بارگذاری بیشتر» دارید، تگ rel=»canonical» را اضافه کنید.
- اگر همه صفحات خود را در صفحات جداگانه دارید، علامت گذاری استاندارد rel=”next” و rel=”prev” را اضافه کنید.
- اگر از اسکرول بی نهایت استفاده می کنید، URL صفحه صفحه بندی شده معادل را در جاوا اسکریپت خود اضافه کنید.
حداکثر تغییر مسیرها گزارش “Max Redirections” را مرور کنید تا تمام صفحاتی که بیش از 4 بار تغییر مسیر داده اند را مشاهده کنید.
جان مولر در سال 2015 اشاره کرد که اگر بیش از 5 تغییر مسیر باشد، گوگل می تواند دنبال کردن آن را متوقف کند.
برخی از افراد به این خطاهای خزیدن به عنوان خوردن «بودجه خزیدن» اشاره میکنند، گری ایلیس هم از آن به عنوان «بار میزبان» یاد میکند. مهم است که مطمئن شوید صفحات شما به درستی ارائه می شوند زیرا می خواهید از بار میزبان شما به طور موثر استفاده شود.
کدهای پاسخی است که ممکن است ببینید را با هم مرور می کنیم:
- 301 – اینها اکثر کدهایی هستند که در طول حسابرسی فنی سئو خواهید دید. تا زمانی که تنها یک تغییر مسیر وجود داشته باشد و هیچ حلقه تغییر مسیری وجود نداشته باشد، 301 تغییر مسیر مشکلی ندارد.
- 302 – این کدها مشکلی ندارند، اما اگر بیشتر از 3 ماه یا بیشتر باقی بمانند، آنها را به صورت دستی به 301s تغییر دهید تا دائمی شوند. این یک کد خطایی است که اغلب در سایتهای تجارت الکترونیک وقتی کالایی موجود نیست دیده می شود.
- 400 – کاربران نمی توانند به صفحه دسترسی پیدا کنند.
- 403 – کاربران مجاز به دسترسی به صفحه نیستند.
- 404 – صفحه یافت نشد(معمولاً به این معنی است که مشتری یک صفحه را بدون تغییر مسیر 301 حذف کرده است).
- 500 – خطای سرور داخلی که برای تعیین علت باید با تیم توسعه وب ارتباط برقرار کنید.
نحوه رفع :
- پیوندهای داخلی که به صفحات 404 قدیمی اشاره می کنند را حذف کنید و آنها را با پیوند داخلی صفحه تغییر مسیر داده شده به روز کنید.
- با حذف ریدایرکت های میانی، زنجیره های تغییر مسیر را خنثی کنید. به عنوان مثال، اگر ریدایرکت A به تغییر مسیر B، C و D برود، میخواهید تغییر مسیرهای B و C را لغو کنید. نتیجه نهایی تغییر مسیر A به D خواهد بود.
هنگام استفاده از Screaming Frog به دنبال چه چیزی باشید
دومین کار این است که URL آنها را به Screaming Frog اضافه کنید. بسته به اندازه سایت مشتری شما، ممکن است تنظیمات را برای خزیدن مناطق خاصی از سایت در یک زمان پیکربندی شود.
تنظیمات Screaming Frog :
می توانید این کار را در تنظیمات عنکبوتی خود یا با حذف مناطقی از سایت انجام دهید. هنگامی که نتایج Screaming Frog را دریافت کردید، مواردی که لازم است به دنبال آن باشید اینجا آمده است:
کد گوگل آنالیتیکس
Screaming Frog می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید کدام صفحات کد Google Analytics(UA-1234568-9) را ندارند. برای پیدا کردن کد گوگل آنالیتیکس گم شده، مراحل زیر را دنبال کنید:
- در نوار پیمایش به Configuration و سپس Custom بروید.
- analytics\.js را به فیلتر 1 اضافه کنید، سپس منوی کشویی را به Does not contain تغییر دهید.
نحوه رفع :
با توسعه دهندگان مشتری خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید کد را به صفحات خاصی که گم شده است اضافه کنند.
گوگل Tag Manager
Screaming Frog همچنین میتواند به شما کمک کند تا با مراحل مشابه متوجه شوید کدام صفحهها قطعه Google Tag Manager را ندارند:
- به تب Configuration در نوار ناوبری و سپس Custom بروید.
- <iframe src-“//www.googletagmanager.com/ را با گزینه Does not contain در فیلتر اضافه کنید.
نحوه رفع :
به Google Tag Manager بروید تا ببینید آیا خطا وجود دارد یا خیر و در صورت نیاز به روز رسانی کنید.
کد را با توسعه دهندگان مشتری خود به اشتراک بگذارید تا ببینند آیا می توانند آن را دوباره به سایت اضافه کنند.
اسکیما
در حسابرسی فنی سئو نباید از نقش طرحواره ها غافل شوید. بررسی کنید که آیا سایت مشتری شما از نشانه گذاری طرحواره در سایت خود استفاده می کند یا خیر. طرحواره یا داده های ساخت یافته به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند یک صفحه در سایت چیست.
برای بررسی نشانه گذاری طرحواره در Screaming Frog، این مراحل را دنبال کنید:
- به تب Configuration در نوار ناوبری و سپس Custom بروید.
- itemtype=”http://schema.\.org/ را با انتخاب “Contain” در فیلتر اضافه کنید.
- نمایه سازی شما می خواهید تعیین کنید که چند صفحه برای مشتری شما ایندکس می شود، این را در Screaming Frog دنبال کنید:
- پس از بارگذاری سایت شما در Screaming Frog، به بخش Directives > Filter > Index بروید تا بررسی کنید که آیا کد گم شده ای وجود دارد یا خیر.
- اگر سایت جدید است، ممکن است گوگل هنوز آن را ایندکس نکرده باشد.
- فایل robots.txt را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر چیزی را که میخواهید Google خزیده کند، ممنوع نمیکنید.
- بررسی کنید تا مطمئن شوید نقشه سایت مشتری خود را به کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ ارسال کرده اید.
فلش
گوگل در سال 2016 اعلام کرد که کروم به دلیل کاهش سرعت بارگذاری صفحه، فلش را مسدود می کند. بنابراین، اگر در حال انجام حسابرسی فنی سئو هستید، میخواهید تشخیص دهید که آیا مشتری جدید شما از Flash استفاده میکند یا خیر.
برای انجام این کار در Screaming Frog، این را امتحان کنید:
- در ناوبری به پیکربندی عنکبوت بروید.
- روی Check SWF کلیک کنید.
- پس از پایان خزیدن، تب داخلی را با فلش فیلتر کنید.
نحوه رفع :
ویدیوها را از YouTube جاسازی کنید. گوگل یوتیوب را در سال 2006 خریداری کرد، اما اینجا بی خیال.
یا هنگام افزودن ویدیو، استانداردهای HTML5 را انتخاب کنید.
JavaScript
طبق اعلام گوگل در سال 2015، استفاده از جاوا اسکریپت تا زمانی که هیچ چیزی را در robots.txt خود مسدود نکنید، برای وب سایت شما مناسب است. اما، شما همچنان می خواهید نگاهی به نحوه تحویل جاوا اسکریپت به سایت خود بیندازید.
نحوه رفع :
- جاوا اسکریپت را مرور کنید تا مطمئن شوید توسط robots.txt مسدود نشده است.
- مطمئن شوید که جاوا اسکریپت روی سرور اجرا می شود(این به تولید داده های متنی ساده در مقابل پویا کمک می کند).
- اگر از Angular JavaScript استفاده میکنید، ممکن است تلاشهای سئوی شما را از بین ببرد.
- در Screaming Frog، به Spider Configuration در نوار ناوبری بروید و روی Check JavaScript کلیک کنید. پس از پایان خزیدن، نتایج خود را در برگه داخلی با جاوا اسکریپت فیلتر کنید.
Robots.txt
وقتی برای اولین بار یک robots.txt را بررسی میکنید، میخواهید ببینید آیا چیزی مهم مسدود یا غیرمجاز شده است.
به عنوان مثال، اگر این کد را مشاهده کردید:
User-agent: *
Disallow: /
وب سایت مشتری شما از همه خزنده های وب مسدود شده است.
اما، اگر چیزی مانند فایل Zappos robots.txt دارید، باید آماده باشید.
# Global robots.txt as of 2012-06-19 User-agent: *
- Disallow: /bin/
- Disallow: /multiview/
- Disallow: /product/review/add/
- Disallow: /cart
- Disallow: /login
- Disallow: /logout
- Disallow: /register
- Disallow: /account
آنها فقط مواردی را مسدود می کنند که نمی خواهند خزنده های وب پیدا کنند. این محتوایی که مسدود می شود برای خزنده وب مرتبط یا مفید نیست.
نحوه رفع :
- robots.txt شما به حروف بزرگ و کوچک حساس است، بنابراین آن را بهروزرسانی کنید تا تمام حروف کوچک باشد.
- هر صفحهای را که بهعنوان غیرمجاز فهرست شدهاند که میخواهید موتورهای جستجو خزیده شوند، حذف کنید.
- Screaming Frog به طور پیشفرض نمیتواند URLهایی را که robots.txt مجاز نکرده است بارگیری کند. اگر تنظیمات پیشفرض را در Screaming Frog تغییر دهید، همه robots.txt را نادیده میگیرد.
- همچنین میتوانید صفحات مسدود شده را در Screaming Frog در تب Response Codes مشاهده کنید، سپس پس از تکمیل خزیدن توسط فیلتر Blocked by Robots.txt فیلتر میشوید.
- اگر سایتی با چندین زیر دامنه دارید، باید برای هر کدام یک robots.txt جداگانه داشته باشید.
- مطمئن شوید که نقشه سایت در robots.txt فهرست شده است.
Crawl Errors
ابزارهای DeepCrawl، Screaming Frog و Google و Bing برای یافتن و بررسی خطاهای خزیدن پیشنهاد می شوند.
برای پیدا کردن خطاهای خزیدن در Screaming Frog، این مراحل را دنبال کنید:
- پس از اتمام خزیدن، به گزارش های انبوه بروید.
- به پایین بروید و به کدهای پاسخ بروید، سپس گزارش خطای سمت سرور و گزارش خطای مشتری را دریافت کنید.
نحوه رفع :
- در گزارش خطاهای مشتری، شما باید بتوانید اکثر خطاهای 404 را در قسمت پشتی سایت 301 تغییر مسیر دهید.
- گزارش خطای سرور، برای تعیین علت با تیم توسعه همکاری کنید. قبل از رفع این خطاها در دایرکتوری ریشه، حتما از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید. ممکن است به سادگی نیاز به ایجاد یک فایل دسترسی .html جدید یا افزایش محدودیت حافظه PHP داشته باشید.
- همچنین میخواهید هر یک از این تغییر مسیرهای دائمی را از نقشه سایت و هر پیوند داخلی یا خارجی حذف کنید.
- همچنین می توانید از 404 در URL خود برای کمک به ردیابی در Google Analytics استفاده کنید.
حلقه های تغییر مسیر
زنجیرههای تغییر مسیر نه تنها باعث تجربه کاربری ضعیف میشوند، بلکه سرعت صفحه را کاهش میدهند، نرخ تبدیل کاهش مییابد و هر پیوند خوبی که قبلا دریافت کرده اید ممکن است از بین برود.
تعمیر زنجیره های تغییر مسیر یک پیروزی سریع برای هر شرکتی است.
نحوه رفع :
- در Screaming Frog بعد از اینکه خزیدن خود را کامل کردید، به Reports > Redirect Chains بروید تا مسیر خزیدن تغییر مسیرهای خود را مشاهده کنید.
- در یک صفحه گسترده اکسل، می توانید ردیابی کنید تا مطمئن شوید تغییر مسیرهای 301 شما 301 تغییر مسیر باقی مانده است.
- اگر خطای 404 را مشاهده کردید، باید آن را پاک کنید.
لینک های داخلی و خارجی
وقتی کاربر روی لینکی به سایت شما کلیک می کند و خطای 404 دریافت می کند، تجربه کاربری خوبی نیست. این به موتورهای جستجو کمکی نمی کند که شما را بهتر دوست داشته باشند. برای یافتن پیوندهای داخلی و خارجی خراب خود از Integrity برای مک استفاده کنید. همچنین اگر کاربر رایانه شخصی هستید، می توانید از Xenu Sleuth استفاده کنید.
نحوه رفع :
- اگر از Integrity یا Xenu Sleuth استفاده می کنید، URL سایت مشتری خود را اجرا کنید و لیست کاملی از URL های خراب را دریافت خواهید کرد. میتوانید خودتان این موارد را بهصورت دستی بهروزرسانی کنید یا اگر با یک تیم توسعهدهنده کار میکنید، از آنها کمک بخواهید.
- اگر از Screaming Frog استفاده میکنید، پس از اتمام خزیدن، به صادرات انبوه در نوار پیمایش و سپس All Outlinks بروید. می توانید بر اساس URL ها مرتب کنید و ببینید کدام صفحات سیگنال 404 را ارسال می کنند. همین مرحله را با All Inlinks تکرار کنید.
- اگر از DeepCrawl استفاده می کنید، به تب Unique Broken Links در قسمت Internal Links بروید.
URL ها
هر بار که مشتری جدیدی را انتخاب می کنید، می خواهید قالب URL آنها را بررسی کنید. در URL ها به دنبال چه چیزی هستیم؟
- پارامترها: اگر URL دارای کاراکترهای عجیب و غریب مانند ?، = یا + باشد، یک URL پویا است که در صورت بهینه سازی نشدن می تواند باعث ایجاد محتوای تکراری شود.
- کاربر پسند: من دوست دارم URL ها را کوتاه و ساده نگه دارم و در عین حال هر گونه اسلش اضافی را نیز حذف کنم.
نحوه رفع :
- شما می توانید URL های پارامتر را در گوگل با انجام site:www.buyaunicorn.com/inurl: “?” جستجو کنید. یا هر چیزی که فکر می کنید پارامتر ممکن است شامل شود.
- پس از اجرای خزیدن در Screaming Frog، نگاهی به URL ها بیندازید. اگر پارامترهایی را مشاهده کردید که در حال ایجاد موارد تکراری از محتوای شما هستند، باید موارد زیر را پیشنهاد دهید:
- یک تگ کنونیکال به صفحه URL اصلی اضافه کنید.
- پارامترهای خود را در Google Search Console در Crawl > URL Parameters به روز کنید.
- نشانیهای اینترنتی تکراری در robots.txt ممنوع است.
مرحله 2: کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ را مرور کنید.
ابزار:
- کنسول جستجوی گوگل
- ابزارهای وب مستر بینگ.
- Sublime Text (یا هر ابزار ویرایشگر متن).
یک دامنه ترجیحی تنظیم کنید
از زمان بهروزرسانی پاندا، روشن کردن دامنه ترجیحی برای موتورهای جستجو مفید است. همچنین کمک میکند مطمئن شوید که همه پیوندهای شما به جای پخش شدن در دو سایت، به یک سایت قدرت بیشتری میدهند.
نحوه رفع :
- در کنسول جستجوی گوگل، روی نماد چرخ دنده در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.
- انتخاب کنید کدام یک از URL ها دامنه ترجیحی است.
- شما نیازی به تنظیم دامنه ترجیحی در ابزار وب مستر بینگ ندارید، فقط نقشه سایت خود را ارسال کنید تا به بینگ در تعیین دامنه مورد نظر شما کمک کند.
بک لینک ها
با اعلام اینکه پنگوئن بلادرنگ است، بسیار مهم است که بک لینک های مشتری شما با استانداردهای گوگل مطابقت داشته باشد. اگر متوجه شدید که تعداد زیادی بک لینک از یک صفحه در یک وب سایت به سایت مشتری شما می آید، باید اقدامات لازم را برای پاکسازی آن انجام دهید و سریع!
نحوه رفع :
- در کنسول جستجوی گوگل، به لینک ها بروید > سپس سایت های پیوند دهنده برتر خود را مرتب کنید.
- با شرکت هایی که از یک صفحه به شما لینک می دهند تماس بگیرید تا از آنها بخواهید پیوندها را حذف کنند یا آنها را به لیست disavow کردن خود اضافه کنید. هنگام اضافه کردن شرکت ها به لیست disavow، مراقب باشید که چگونه و چرا این کار را انجام می دهید. نباید پیوندهای ارزشمند را حذف کنید.
کلمات کلیدی
به عنوان یک مشاور سئو، کار من این است که شروع به یادگیری چشم انداز بازار مشتری خود کنم. من باید بدانم مخاطبان هدف آنها چه کسانی هستند، چه چیزی را جستجو می کنند و چگونه جستجو می کنند. برای شروع، من نگاهی به عبارات جستجوی کلیدواژه ای می اندازم که از قبل ترافیک دریافت می کنند.
در گوگل سرچ کنسول، در قسمت Search Traffic > Search Analytics به شما نشان می دهد که مشتری ها با کدام کلمات کلیدی وب سایت شما را دیده اند.
نقشه سایت
نقشه سایت برای ترغیب موتورهای جستجو به خزیدن در وب سایت مشتری شما ضروری است. به زبان آنها صحبت می کند. هنگام ایجاد نقشه سایت، چند نکته وجود دارد که باید بدانید:
- URL های پارامتر را در نقشه سایت خود وارد نکنید.
- هیچ صفحه غیر قابل نمایه سازی را درج نکنید.
- اگر سایت دارای زیر دامنه های مختلف برای موبایل و دسکتاپ است، تگ rel=”alternate” را به نقشه سایت اضافه کنید.
نحوه رفع :
- به Google Search Console > Index > Sitemaps بروید تا URL های فهرست شده در نقشه سایت را با URL های موجود در فهرست وب مقایسه کنید.
- سپس، یک جستجوی دستی انجام دهید تا مشخص شود صفحات ایندکس نمی شوند و چرا.
- اگر URL های قدیمی تغییر مسیر داده شده را در نقشه سایت مشتری خود پیدا کردید، آنها را حذف کنید. توجه کنید که اگر آنها را حذف نکنید، این تغییر مسیرهای قدیمی تأثیر نامطلوبی بر سئوی شما خواهد داشت.
- اگر مشتری جدید است، یک نقشه سایت جدید برای او در هر دو ابزار وب مستر بینگ و کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید.
Crawl یا خزیدن
بررسی خطاهای Crawl بسیار مهم است زیرا نه تنها برای کاربر بد است بلکه برای رتبه بندی وب سایت شما نیز مضر است.
جان مولر اظهار داشت که نرخ پایین خزیدن ممکن است نشانه یک سایت با کیفیت پایین باشد.
- برای بررسی این موضوع در Google Search Console، به Coverage > Details بروید.
- برای بررسی این موضوع در ابزار وب مستر بینگ، به گزارشها و دادهها > اطلاعات خزیدن بروید.
نحوه رفع :
- خطاهای خزیدن خود را به صورت دستی بررسی کنید تا مشخص کنید آیا خطاهای خزیدن ناشی از محصولات قدیمی هستند که دیگر وجود ندارند یا اینکه خطاهای خزیدن را می بینید که باید در فایل robots.txt غیرمجاز باشند.
- هنگامی که مشخص کردید از کجا می آیند، می توانید 301 تغییر مسیر را به صفحات مشابهی که به صفحات مرده پیوند می دهند، پیاده سازی کنید.
- همچنین باید آمار خزیدن در کنسول جستجوی Google را با میانگین زمان بارگذاری در Google Analytics بررسی کنید تا ببینید آیا ارتباطی بین زمان صرف شده برای دانلود و صفحات خزیده شده در روز وجود دارد یا خیر.
Structured Data
همانطور که در بالا در بخش طرحواره Screaming Frog ذکر شد، میتوانید نشانهگذاری طرحواره مشتری خود را در سرچ کنسول گوگل بررسی کنید. از گزارش وضعیت نتایج غنی فردی در کنسول جستجوی Google استفاده کنید.(گزارش داده های ساختار یافته دیگر در دسترس نیست). این به شما کمک میکند تا تعیین کنید چه صفحاتی دارای خطاهای دادههای ساختاری هستند که باید در طول مسیر برطرف کنید.
نحوه رفع :
- وقتی نسخه زنده را آزمایش میکنید، گوگل سرچ کنسول به شما میگوید چه چیزی در این طرح وجود ندارد.
- بر اساس کدهای خطای خود، طرحواره را در یک ویرایشگر متن بازنویسی کنید و برای به روز رسانی به تیم توسعه وب ارسال کنید. می توانید از Sublime Text برای ویرایش متن خود استفاده کنید.
مرحله 3: Google Analytics را مرور کنید
ابزار:
- تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل.
- برنامه افزودنی Chrome Tag Manager Assistant.
- راهنمای برچسب گذاری کمپین آنی کوشینگ.
بازدیدها:
برای مشتری جدید 3 نمای مختلف در Google Analytics تنظیم کنید:
- نمای گزارش
- نمای اصلی
- نمای آزمایشی
نماهای مختلف این امکان را می دهد تا بدون تاثیر بر داده ها، بتوانید تغییراتی ایجاد کنید.
نحوه رفع :
- در Google Analytics، به Admin > View > View Settings بروید تا سه نمای مختلف بالا را ایجاد کنید.
- حتماً قسمت فیلترینگ ربات را بررسی کنید تا همه بازدیدها از ربات ها و عنکبوت ها حذف شوند.
- Google Search Console و Google Ads را پیوند دهید.
- در نهایت، مطمئن شوید که ردیابی جستجوی سایت روشن است.
Filter
میخواهید مطمئن شوید که آدرس IP خود و آدرس IP مشتری خود را به فیلترهای Google Analytics اضافه میکنید تا ترافیک کاذب دریافت نکنید.
نحوه رفع :
- به Admin > View > Filters بروید.
- سپس، تنظیمات باید روی Exclude > ترافیک از آدرس های IP > که برابر هستند تنظیم شود.
کد رهگیری
- می توانید به صورت دستی کد منبع را بررسی کنید یا می توانید از تکنیک Screaming Frog استفاده کنید.
- برای بررسی این موضوع، به وب سایت مشتری خود بروید و کمی روی سایت کلیک کنید.
- سپس به Google Analytics > Real-Time > Locations بروید، مکان شما باید پر شود.
اگر از Google Tag Manager استفاده میکنید، میتوانید این مورد را با افزونه Google Tag Assistant کروم نیز بررسی کنید.
نحوه رفع :
- اگر کد کار نمی کند، باید قطعه کد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کد صحیح است. اگر چندین سایت را مدیریت می کنید، ممکن است کد سایت دیگری را اضافه کرده باشید.
- قبل از کپی کردن کد، از یک ویرایشگر متن استفاده کنید، نه از یک واژه پرداز برای کپی کردن قطعه در وب سایت. این می تواند باعث ایجاد کاراکترها یا فضای خالی اضافی شود.
- توابع به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند، بنابراین بررسی کنید که همه چیز با حروف کوچک باشد.
Indexing
اگر با سرچ کنسول کار کرده اید، احتمالاً متوجه بخش Coverage شده اید. زمان حسابرسی فنی سئو برای یک مشتری، نمایه سازی آنها را در کنسول جستجوی گوگل در مقایسه با Google Analytics بررسی کنید:
- در Google Search Console، به Coverage بروید.
- در Google Analytics، به Acquisition > Channels > Organic Search > Landing Page بروید.
- وقتی اینجا هستید، به Advanced > Site Usage > Sessions > 9 بروید.
نحوه رفع :
اعداد کنسول جستجوی گوگل را با اعداد گوگل آنالیتیکس مقایسه کنید، اگر اعداد بسیار متفاوت هستند، می دانید که حتی اگر صفحات ایندکس می شوند، فقط کسری ترافیک ارگانیک دریافت می کنند.
برچسب گذاری
آخرین چیزی که باید در گوگل آنالیتیکس بررسی کنید این است که آیا مشتری شما از برچسب گذاری کمپین به درستی استفاده می کند یا خیر.
نحوه رفع:
- یک استراتژی برچسب گذاری کمپین برای گوگل آنالیتیکس تنظیم کنید و آن را با مشتری خود به اشتراک بگذارید.
- اگر مشتری شما از تبلیغات تلفن همراه یا ویدیو استفاده می کند، ردیابی رویداد را تنظیم کنید.
کلمات کلیدی
برای یافتن کلمات کلیدی در گوگل آنالیتیکس مراحل زیر را دنبال کنید:
- به Google Analytics > Behavior > Site Search > Search Terms بروید. این به شما دیدی از آنچه مشتریان در وب سایت جستجو می کنند را می دهد.
- در مرحله بعد، از آن عبارات جستجو برای ایجاد یک بخش جدید در Google Analytics استفاده کنید تا ببینید چه صفحاتی در سایت قبلاً برای آن کلمه کلیدی خاص رتبه بندی شده اند.
مرحله 4: بررسی دستی
ابزار:
- تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل.
- دسترسی به سرور و میزبان مشتری.
- شما سیگنال دریافت می کنید.
- Pingdom
- ابزارهای سرعت صفحه.
- ماشین راه برگشت.
تمام روش های مختلف جستجو برای یک وب سایت را بررسی کنید. مثلا:
http://arezoolar.ir
https://arezoolar.ir
http://www.arezoolar.ir
هایلندر می گوید، “تنها یک وب سایت می تواند وجود داشته باشد که قابل جستجو باشد.”
نحوه رفع این مشکل: از ریدایرکت 301 برای همه URL هایی که سایت اصلی نیستند به سایت اصلی استفاده کنید.
صفحات ایندکس شده
یک جستجوی دستی در گوگل و بینگ انجام دهید تا مشخص کنید چند صفحه توسط گوگل ایندکس می شوند. این عدد همیشه با داده های گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجوی گوگل شما دقیق نیست، اما باید تخمینی تقریبی بدهد.
برای بررسی موارد زیر را انجام دهید:
- جستجوی سایت را در موتورهای جستجو انجام دهید.
- هنگام جستجو، به صورت دستی اسکن کنید تا مطمئن شوید فقط نام تجاری مشتری شما ظاهر می شود.
- بررسی کنید تا مطمئن شوید صفحه اصلی در صفحه اول است. جان مولر گفت که لازم نیست صفحه اصلی به عنوان اولین نتیجه ظاهر شود.
چگونه رفع کنیم:
- اگر برند دیگری در نتایج جستجو ظاهر می شود، مشکل بزرگتری در دستان شماست. شما می خواهید برای تشخیص مشکل وارد تجزیه و تحلیل شوید.
- اگر صفحه اصلی به عنوان اولین نتیجه نمایش داده نمی شود، وب سایت را به صورت دستی بررسی کنید تا ببینید چه چیزی کم است. همچنین می تواند به این معنی باشد که سایت دارای جریمه یا معماری ضعیف سایت است که یک مشکل بزرگتر در طراحی مجدد سایت است.
- تعداد صفحات فرود ارگانیک را در Google Analytics بررسی کنید تا ببینید آیا با تعداد نتایج جستجویی که در موتور جستجو دیدهاید مطابقت دارد یا خیر. این می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که موتورهای جستجو چه صفحاتی را ارزشمند می بینند.
استفاده از کش
یک بررسی سریع انجام دهید تا ببینید آیا صفحات برتر توسط گوگل کش می شوند یا نه. گوگل از این صفحات ذخیره شده برای ارتباط محتوای شما با عبارت های جستجو استفاده می کند. برای بررسی اینکه آیا گوگل صفحات مشتری شما را در حافظه پنهان ذخیره می کند، این کار را انجام دهید:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://dbchista.ir/
حتماً به نسخه Text-Only سوئیچ کنید.
شما همچنین می توانید این را در ماشین Wayback بررسی کنید.
نحوه رفع :
- سرور مشتری را بررسی کنید تا ببینید آیا از کار افتاده یا کندتر از حد معمول کار می کند. ممکن است یک خطای سرور داخلی یا اتصال دیتابیس خراب باشد. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که چندین کاربر در تلاش برای دسترسی همزمان به سرور باشند.
- بررسی کنید تا ببینید چه کسی دیگری در سرور شما با بررسی آدرس IP معکوس است. برای این مرحله می توانید از وب سایت You Get Signal استفاده کنید. ممکن است لازم باشد سرور مشتری خود را ارتقا دهید یا استفاده از CDN را شروع کنید، اگر دامنههای واضحی دارید که سرور را به اشتراک میگذارند.
- بررسی کنید که آیا مشتری صفحات خاصی را از سایت حذف می کند یا خیر.
هاستینگ
در حالی که ممکن است برای برخی کمی فنی باشد، برای موفقیت در سئوی شما حیاتی است که نرم افزار میزبانی مرتبط با وب سایت مشتری خود را بررسی کنید. هاست می تواند به سئو آسیب برساند و تمام تلاش شما بیهوده خواهد بود. برای بررسی دستی هرگونه مشکل، باید به سرور مشتری خود دسترسی داشته باشید. رایج ترین مشکلات هاستینگ داشتن TLD اشتباه و سرعت پایین سایت است.
نحوه رفع :
- اگر مشتری شما TLD اشتباهی دارد، باید مطمئن شوید که آدرس IP کشور با کشوری مرتبط است که مشتری شما در آن بیشترین فعالیت را دارد.
- یا اگر مشتری شما یک دامنه .co و همچنین یک دامنه .com دارد، باید .co را به دامنه اصلی مشتری خود در .com هدایت کنید.
- اگر مشتری شما سرعت سایت پایینی دارد، باید به سرعت به این موضوع رسیدگی کنید زیرا سرعت سایت یک عامل رتبه بندی است.
با ابزارهایی مانند PageSpeed Tools و Pingdom دریابید که چه چیزی باعث کندی سایت می شود.
برخی از مشکلات رایج سرعت صفحه نگاهی می اندازیم:
- میزبان.
- تصاویر بزرگ
- ویدیوهای جاسازی شده
- پلاگین ها
- تبلیغات
- موضوع.
- ابزارک ها
- اسکریپت تکراری یا کد متراکم.
حسابرسی فنی سئو با Core Web Vitals
Core Web Vitals چیست؟
Core Web Vitals از سه معیار تشکیل شده که نشان دهنده تجربه کاربری یک وب سایت است. در مجموع مشخص می کند که مهم ترین بخش صفحه شما با چه سرعتی بارگذاری می شود، سرعت کاربر چقدر می تواند با صفحه تعامل داشته باشد(مثال: روی یک دکمه کلیک کنید) و سرعت تبدیل صفحه وب چقدر طول می کشد:
- بزرگترین رنگ محتوایی (LCP)
- تاخیر ورودی اول (FID)
- تغییر چیدمان تجمعی (CLS)
چرا مهم است که Core Web Vitals را در حسابرسی فنی سئو بگنجانید؟
بهبود امتیازات Core Web Vitals نه تنها به رتبه بندی جستجو کمک می کند، بلکه ممکن است با افزایش نرخ تبدیل درآمد وب سایت تان رابیشتر کند.
ارتقای میزبانی وب و نصب یک افزونه جدید ممکن است سرعت صفحه را بهبود بخشد اما تأثیر کمی(در صورت وجود) بر Core Web Vitals خواهد داشت. اندازه گیری در نقطه ای انجام می شود که شخصی به معنای واقعی کلمه سایت شما را در تلفن همراه خود دانلود می کند.این بدان معناست که گلوگاه در اتصال اینترنت آنها و دستگاه تلفن همراه است. یک سرور سریع سرعت اتصال اینترنت کند را در یک تلفن همراه ارزان قیمت افزایش نمی دهد.
از آنجا که بسیاری از راه حل ها شامل تغییر کد در قالب یا فایل های اصلی خود سیستم مدیریت محتوا است، افزونه سرعت صفحه کاربرد بسیار کمی خواهد داشت. منابع زیادی برای کمک به درک راه حل ها وجود دارد. اما اکثر راهحلها به کمک توسعهدهندهای نیاز دارند که بتواند در بهروزرسانی و تغییر فایلهای اصلی در سیستم مدیریت محتوای شما تخصص داشته باشد.
توجه به این نکته مهم است که فرآیند بهبود Core Web Vitals شامل تغییر کدنویسی در هسته وردپرس و سایر CMS ها است. اساساً، بهبود Core Web Vitals مستلزم این است که یک وبسایت کاری را انجام دهد که وقتی توسعهدهندگان یک تم یا CMS ایجاد میکردند، هرگز قصد انجام آن را نداشتند.
هدف از ممیزی Core Web Vitals شناسایی مواردی است که نیاز به تعمیر دارد و آن اطلاعات را به توسعهدهنده تحویل میدهد تا بتواند تغییرات لازم را انجام دهد.
رفع مشکلات Core Web Vitals ممکن است دشوار باشد. وردپرس، دروپال و سایر سیستمهای مدیریت محتوا(CMS) در برابر Core Web Vitals ممکن است چندان سربلند نباشند.
استفاده از Screaming Frog برای Core Web Vitals
- Screaming Frog این قابلیت را دارد که ارزیابی پاس یا عدم موفقیت Core Web Vitals را نمایش دهد.
- باید Screaming Frog را از طریق یک کلید به PageSpeed Insights API متصل کنید.
- برای ثبت کلید Page Speed Insights API خود با Screaming Frog، ابتدا به Configuration > API Access > PageSpeed Insights بروید.
- در آنجا مکانی را مشاهده می کنید که می توانید کلید API خود را وارد کرده و آن را به سرویس متصل کنید.
- در همان پنجره PageSpeed Insights، میتوانید برگه Metrics را نیز انتخاب کنید و کادرهایی را علامت بزنید که نشان میدهد چه معیارهایی را میخواهید گزارش کنید.
- مطمئن شوید که Mobile را برای دستگاه انتخاب کنید زیرا این معیاری است که برای اهداف رتبه بندی مهم است.
- اگر برگه فرصتها را انتخاب کنید، پس از خزیدن، Screaming Frog لیستی از انواع پیشرفتها را به شما نشان میدهد(مانند به تعویق انداختن تصاویر خارج از صفحه، حذف CSS استفاده نشده و غیره).
قبل از خزیدن سایت برای حسابرسی فنی سئو، این را در نظر داشته باشید:
به طور کلی نیازی به خزیدن کل سایت و تهیه یک حسابداری جامع صفحه به صفحه از اشتباهات هر صفحه وب سایت نیست.
قبل از خزیدن، ممکن است بخواهید خزیدن مجموعه ای نماینده از صفحات را در نظر بگیرید. برای انجام این کار، ابتدا گروهی از صفحات را انتخاب کنید که نشان دهنده انواع صفحات مشترک در هر بخش یا دسته بندی وب سایت است. یک صفحه گسترده، فهرست فایل های متنی ایجاد کنید یا به صورت دستی URL ها را با استفاده از برگه آپلود در Screaming Frog جایگذاری کنید.
صفحات و پست های بیشتر سایت ها ساختار و محتوای صفحه مشابهی دارند. به عنوان مثال، تمام صفحات در یک دسته “اخبار” تقریباً مشابه هستند، صفحات در یک دسته “بررسی” نیز مشابه یکدیگر خواهند بود.
میتوانید با خزیدن یک گروه نماینده از صفحات در زمان خود صرفهجویی کنید تا مشکلات رایج در بین دستهها و همچنین مشکلات مشترک در همه صفحات در سرتاسر سایت را که نیاز به اصلاح دارند شناسایی کنید. به دلیل شباهت صفحه ها مشکلات پیدا شده هم شبیه خواهند بود. ممکن است فقط لازم باشد تعداد انگشت شماری از صفحات معرف از هر نوع دسته را جستجو کنید تا مشخص شود که چه نوع مسائلی برای هر یک از آن بخش ها خاص است.
انواع چیزهایی که در حال رفع هستند معمولاً مشکلاتی در سراسر سایت هستند که در کل سایت رایج هستند، مانند CSS استفاده نشده که از هر صفحه بارگیری می شود یا تغییر چیدمان تجمعی ناشی از یک واحد تبلیغاتی واقع در ناحیه سمت چپ صفحات وب.
از آنجایی که وبسایتهای مدرن قالببندی میشوند، اصلاحات در سطح قالب یا با کدنویسی سفارشی در شیوه نامه و غیره اتفاق میافتد.
خزیدن سایت با Screaming Frog
هنگامی که URL ها به طور کامل خزیده شدند، می توانید روی برگه PageSpeed کلیک کنید و همه توصیه ها را بخوانید و نمادهای عبور / شکست را برای معیارهای مختلف مشاهده کنید.
روی فرصت های URL بزرگنمایی کنید
یکی از ویژگیهای مفید در Screaming Frog Core Web Vitals Audit این است که میتوانید یک URL از لیست URLهای موجود در صفحه بالا انتخاب کنید و سپس فرصتهای بهبود را در قسمت پایین صفحه نمایش Screaming Frog مشاهده کنید.
Official Google Tool
گوگل ابزاری را منتشر کرده است که می تواند ممیزی ارائه دهد:
https://web.dev/measure/
یک URL برای نمای کلی از عملکرد صفحه وارد کنید. اگر وارد سیستم شده باشید، گوگل به مرور زمان صفحه را برای شما ردیابی می کند. با کلیک بر روی لینک مشاهده گزارش، صفحه جدیدی باز می شود که حاوی گزارشی است که در آن پیوندهایی به راهنماهایی که نحوه رفع هر مشکل را نشان می دهد وجود دارد.