چه در حال ایجاد یک وب سایت شرکتی، یک فروشگاه اینترنتی یا یک وبلاگ باشید، یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) به شما این امکان را می دهد که محتوا، طراحی و عملکرد سایت خود را بدون دست زدن به کدها کنترل کنید.
صدها سیستم مدیریت محتوا در بازار وجود دارد که هر کدام عملکرد منحصر به فردی را برای تحقق اهداف تجاری مختلف ارائه می دهند. برای انتخاب بهترین CMS برای کسب و کار خود، باید اطمینان حاصل کنید که ویژگی های آن با نیازها و اهداف شما همخوانی دارد.
فرض کنید می خواهید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. سپس، ممکن است بخواهید از یک پلتفرم با ابزارهای سئو داخلی استفاده کنید. برای مثال، با CMS Hub، در همان مکانی که در حال ایجاد پستهای وبلاگ، صفحات فرود و سایر محتوا هستید، توصیههای سئوی درون صفحه را دریافت خواهید کرد.
در هسته هر CMS داشبورد مدیریت قرار دارد. هر CMS باید به شما امکان دهد تا تمام وظایف مربوط به تولید و توزیع محتوا را مستقیماً از داشبورد خود مدیریت کنید. این وظایف شامل زمانبندی محتوا، نظارت بر تهدیدات، ردیابی فعالیت کاربر، نصب ماژولها و افزونهها، و بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد و سایر مسئولیتها است.
برای مثال CMS Hub را در نظر بگیرید. نه تنها می توانید پست های وبلاگ چندرسانه ای و صفحات فرود را در داشبورد خود ایجاد کنید، بلکه می توانید عملکرد آنها را مدیریت، بهینه سازی و پیگیری کنید. و از آنجایی که با ابزارهای بازاریابی، فروش و خدمات HubSpot یکپارچه شده است، می توانید گزارش های ترافیک وب سایت را در همان مکانی که تست های A/B را اجرا می کنید، تبلیغات را مدیریت می کنید و تغییر مسیرهای URL را ویرایش می کنید، تجزیه و تحلیل کنید.
هنگام ارزیابی پلتفرم های CMS مختلف، مهم است که به انتخاب تم هایی که هر کدام ارائه می دهند نگاه کنید. تم ها برای ایجاد ظاهر و احساس ثابت در سراسر سایت شما مهم هستند.
به عنوان مثال، اگر یک سایت فروشگاهی دارید، ممکن است نمی بخواهید که شامل موارد زیر باشد:
بسته به CMS خود، می توانید چنین تمی را دانلود یا خریداری کنید یا آن را بسازید.
همچنین باید مطمئن شوید که تم شما واکنش گرا است تا هر پست و صفحه منتشر شده در سایت شما برای همه دستگاه ها بهینه شود.
هر چه برای افزودن محتوا به وب سایت خود کار کمتری انجام دهید، می توانید کار بیشتری را برای ساخت آن محتوا با کیفیت بالا انجام دهید. به این ترتیب، شما به یک ویرایشگر محتوای قدرتمند نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید به راحتی انواع مختلف محتوا را ایجاد و منتشر کنید – از پست های وبلاگ با طرح بندی سفارشی گرفته تا صفحات فرود با منابع جاسازی شده.
در حالت ایدهآل، باید بتوانید تصاویر، ویدئوها، CTAها، فرمها و موارد دیگر را اضافه کنید و این عناصر را در واسط انتشارات مرتب کنید. همچنین باید بتوانید پیشنمایش صفحه را قبل از انتشار مشاهده کنید.
بسیاری از پلتفرم های CMS دارای ویرایشگر دارند که به شما امکان می دهد یک صفحه را بدون نوشتن کد HTML تغییر دهید و تغییرات را در حین ایجاد آنها مشاهده کنید.
همچنین باید مطمئن شوید که CMS برنامه ریزی، انتشار، به روز رسانی و مدیریت محتوا را به همان اندازه که نیاز دارید آسان می کند. این رابط باید بصری باشد تا از انتشار تصادفی محتوای ناتمام جلوگیری کند.
در حالت ایدهآل، هر CMS این سطح از کنترل را بر روی محتوای شما در اختیار شما قرار میدهد.
علاوه بر ویژگیهای ویرایش و انتشار، سیستمهای مدیریت محتوا را در نظر بگیرید که راهی برای ذخیره و پیگیری کار شما در حین حرکت دارند. ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که نیاز داشته باشید به نسخه قدیمی محتوای خود بازگردید – وقتی یک CMS این کار را آسان می کند، بسیار خوب است.
همچنین، CMS چگونه پشتیبانگیری را مدیریت میکند؟ آیا آنها خودکار هستند یا باید آنها را به صورت دستی ایجاد کنید؟ آیا پشتیبان گیری یک ویژگی بومی است یا باید افزونه ای برای آنها نصب کنید؟ بهتر است اکنون این موضوع را کشف کنید تا اینکه منتظر یک مورد از دست دادن داده ها، یک وب سایت خراب یا هک باشید – در همه این موارد، شما می خواهید یک نسخه اضافی از سایت خود در دسترس داشته باشید.
توجه داشته باشید که میزبان وب شما ممکن است خدمات پشتیبان گیری برای سایت شما نیز ارائه دهد. برنامه هاست خود را (اگر دارید) بررسی کنید تا ببینید آیا این خدمات شامل می شوند یا خیر.
برای گسترش دسترسی خود به مشتریان در کشورهای مختلف، به یک CMS با ویژگی های محتوای چند زبانه نیاز دارید. این کار باعث میشود تا بتوانید زبانهای مختلف صفحات خود را سریع و آسان ایجاد کنید.
صرف نظر از اندازه کسب و کار شما، این احتمال وجود دارد که بیش از یک نفر محتوا را در سایت شما منتشر کنند. شما ممکن است نویسندگانی داشته باشید که فقط مسئول ایجاد پیشنویسها، ویراستارانی برای بررسی آن پیشنویسها و مدیران برای زمانبندی و انتشار آنها هستند.
به همین دلیل است که کنترلهای انتشار در هر CMS مهم هستند. اختصاص نقشها و سطوح مختلف دسترسی در CMS به شما کمک میکند یک گردش کار برای ایجاد، تأیید و انتشار داراییهای خلاقانه مختلف ایجاد کنید. آنها همچنین از انجام کارهایی که نباید در سایت شما انجام دهند توسط کاربران جلوگیری می کنند – برای مثال، احتمالاً نمی خواهید یک نویسنده مستقل برای اولین بار پست خود را بدون تأیید شما منتشر کند.
در وردپرس، میتوانید یکی از پنج نقش را به کاربران اختصاص دهید: مدیر، ویرایشگر، نویسنده، مشارکتکننده و مشترک. هر نقش مجموعه ای از قابلیت های متفاوتی دارد. برای مثال، مشارکتکنندگان فقط میتوانند پست ایجاد کنند، نه اینکه آنها را منتشر کنند. در حالی که نویسندگان می توانند پست های خود را منتشر و مدیریت کنند، ویراستاران می توانند پست های دیگران را منتشر و مدیریت کنند.
یک CMS با ابزارهای سئو داخلی به شما کمک می کند تا محتوای خود را برای جستجو بهینه کنید و شانس خود را برای رتبه بندی در صفحات نتایج موتور جستجو افزایش دهید.
ابتدا، باید بررسی کنید که خود پلتفرم سئو دوستانه است: آیا از نشانه گذاری HTML مناسب استفاده می کند؟ پیوندهای دائمی سئو پسند؟ عناصر طراحی واکنشگرا؟ اینها همه اقدامات اساسی هستند که همه صفحات شما باید از آنها پیروی کنند تا در موتورهای جستجو در جایگاه خوبی قرار گیرند.
پس از آن، ببینید آیا CMS ویژگی های پیشرفته سئو را ارائه می دهد یا خیر. می توانید توصیه هایی برای گنجاندن عبارت کلیدی در عنوان، اضافه کردن توضیحات متا و استفاده از دو موضوع فرعی مشاهده کنید. این پیشنهادها همگی برای کمک به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو برای درک بهتر صفحه درباره موضوع طراحی شدهاند، که به نوبه خود توانایی شما را برای رتبهبندی بهبود میبخشد.
همچنین میتوانید دستههای موضوعی ایجاد کنید که به طور خودکار محتوای پشتیبانی را به صفحات اصلی «ستون» پیوند میدهند. این استراتژی محتوا تضمین می کند که موتورهای جستجو می توانند به راحتی سایت شما را بخزند و تخصص شما را در یک موضوع مشخص تشخیص دهند.
هیچ CMS واحدی نمی تواند تمام نیازهای وب سایت کسب و کار شما را در داخل انجام دهد. در عوض، CMS شما باید بر قابلیتهای یکپارچهسازی خود تکیه کند تا نرمافزار شخص ثالث را وارد جریان کاری شما کند. به این ترتیب، داده های CMS شما می توانند آزادانه بین برنامه ها جریان داشته باشند تا به شما در توزیع و تجزیه و تحلیل محتوای سایت کمک کنند.
در اینجا چند ادغام وجود دارد که می خواهید هنگام خرید CMS بررسی کنید:
رسانه های اجتماعی: برای هدایت ترافیک ارجاع به سایت شما، یک CMS باید قابلیت های اجتماعی یکپارچه داشته باشد. آیا به شما اجازه می دهد پست های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید؟ آیا می توانید دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی را به پست های خود اضافه کنید؟ آیا تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی در داشبورد شما گنجانده شده است؟
اتوماسیون بازاریابی: برخی از سیستمهای مدیریت محتوا ممکن است دارای برخی از ویژگیهای اتوماسیون بازاریابی داخلی باشند، اما ممکن است ترجیح دهید با یک ابزار اتوماسیون شخص ثالث ادغام شوید تا تبدیلهای بیشتری را افزایش دهید.
CRM: یکپارچه سازی CRM به جذب سرنخ ها و سازماندهی آنها در یک سیستم قابل مدیریت کمک می کند – به عنوان مثال، می توانید وردپرس را از طریق افزونه وردپرس HubSpot به HubSpot متصل کنید.
به طور معمول، یکپارچهسازیها به شکل «افزونهها» یا «افزونهها» برای یک CRM معین، که از یک بازار در دسترس است، ارائه میشوند. در حالی که وردپرس یکی از بزرگترین انتخاب های افزونه ها را دارد، با بیش از 50000 افزونه رایگان موجود در فهرست خود، گزینه های جایگزین وردپرس نیز انتخاب های چشمگیری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، دروپال بیش از 44000 ماژول بسیار قابل تنظیم در فهرست خود دارد.
این به صاحبان سایت با تجربه در توسعه وب سایت امکان می دهد تا کنترل دقیقی بر عملکرد سایت های خود داشته باشند. با استفاده از ماژول ها، می توانید منوهای کشویی واکنش گرا را به سایت دروپال خود اضافه کنید یا متا تگ ها را بسته به زبان مرورگر سفارشی کنید.
به شما امکان می دهد به هر ابزاری که نیاز دارید دسترسی داشته باشید. برای مثال، اگر به دنبال راههایی برای پیشبرد استراتژی محتوا و تلاشهای سئوی خود هستید، میتوانید کنسول جستجوی گوگل را با HubSpot ادغام کنید تا دادههای ارزشمندی درباره عملکرد وبسایت خود را مستقیماً در CMS خود بیاورید.
بینشهایی مانند اینکه شخصیتهای هدف شما در کجا قرار دارند، از چه دستگاهی استفاده میکنند، چگونه با محتوا در دستگاههای مختلف تعامل میکنند و کدام قسمتهای محتوا محبوبتر هستند، برای اصلاح استراتژی محتوای شما بسیار مهم هستند.
در حالت ایده آل، CMS شما دارای تجزیه و تحلیل داخلی برای اندازه گیری این شاخص های عملکرد درست در داشبورد شما خواهد بود. اگر اینطور نیست، باید با گوگل آنالیتیکس یا یکی دیگر از ابزارهای تحلیلی محبوب ادغام شود.
به عنوان مثال، با وردپرس، می توانید یک افزونه Google Analytics را نصب کنید.
وقتی به مجموعه برنامهها و ادغامهای یک پلتفرم نگاه میکنید، بررسی کنید که چه قالبهایی را نیز ارائه میدهند. از آنجایی که میتوانید هر بار که میخواهید محتوای جدید منتشر کنید، به جای ایجاد یک پست یا صفحه از ابتدا از یک الگو استفاده کنید، این موارد کلیدی برای سادهسازی فرآیند انتشار شما هستند.
توجه به این نکته مهم است که یک الگو با یک موضوع یکسان نیست، اگرچه اصطلاحات اغلب با هم ترکیب می شوند. یک قالب یک طرح بندی تک صفحه ای است که در یک موضوع موجود است یا با یک موضوع سازگار است و می تواند به طور جداگانه دانلود شود. برخی از پلتفرم ها صفحه فرود، صفحه وب سایت و قالب های ایمیل از پیش ساخته شده را ارائه می دهند تا به حداکثر رساندن تلاش های بازاریابی شما کمک کنند.
حالا فرض کنید الگویی را پیدا نمی کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند. در این صورت، شما یک CMS را میخواهید که قالبهای از پیش طراحی شده را ارائه دهد و به شما امکان ایجاد قالبها و سبکهای سفارشی را بدهد. CMS Hub یک مثال است. HubSpot علاوه بر ارائه بیش از 6000 قالب در بازار دارایی خود، به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا دارایی های جاوا اسکریپت، HTML، HubL و CSS سفارشی را در همان مکانی که صفحات منتشر می شوند ایجاد کنند.
وقتی سایت شما فعال شد، بعید است که برای مدت طولانی یکسان به نظر برسد. چه در حال راهاندازی یک محصول جدید باشید و چه طراحی سایت خود را به طور کامل بازنگری کنید، موقعیتهای زیادی وجود دارد که در آن باید تغییرات اساسی در سایت خود ایجاد کنید.
به جای ایجاد این تغییرات در سایت زنده خود، در حالت ایده آل، این تغییرات را آزمایش کنید و مطمئن شوید که تجربه بازدیدکنندگان را قبل از انتشار آنها بهبود می بخشد. به همین دلیل شما به یک CMS نیاز دارید که به شما امکان می دهد محتوا را مرحله بندی و پیش نمایش کنید.
در حالی که برخی از پلتفرم ها از شما می خواهند که با یک ارائه دهنده میزبانی خاص ثبت نام کنید یا یک ماژول را دانلود کنید، برخی دیگر مانند CMS Hub دارای یک محیط مرحله بندی داخلی هستند.
به حداکثر رساندن امنیت در سایت شما فقط از داده های شما محافظت نمی کند، بلکه از بازدیدکنندگان و شهرت برند شما محافظت می کند. سرقت اطلاعات شخصی اولین نگرانی جرم در ایالات متحده در سال 2020 بود، و این مسئولیت شماست که از تبدیل شدن این نگرانی برای مشتریان به واقعیت جلوگیری کنید.
هنگام ارزیابی سیستمهای مدیریت محتوای مختلف، ویژگیهای داخلی را در نظر بگیرید که پلتفرم چه ویژگیهایی را ارائه میدهد و چقدر کار برای تیم شما برای دستیابی به استانداردهای امنیتی شما انجام میشود.
در اینجا چند سوال وجود دارد که ممکن است هنگام ارزیابی امنیت یک پلت فرم بپرسید:
اکثر پلتفرمهای منبع باز بخش خدمات مشتری ندارند که بتوانید با سؤال تماس بگیرید. در عوض، آنها اسناد گستردهای را ارائه میکنند و سپس برای ایجاد و اجرای ویکیها، انجمنها، گروههای کاربری و رویدادها برای پر کردن شکافها به جامعهای متشکل از کاربران متکی هستند
به عنوان مثال، جوملا دارای 700000 عضو انجمن است که به طور منظم در انجمن پشتیبانی جوملا با یکدیگر در ارتباط هستند تا در مورد نرم افزار بحث کنند.
جوامع منبع باز می توانند منبع قابل اعتمادی از اطلاعات باشند که به شما امکان می دهد مسائل را خودتان حل کنید. با این حال، ممکن است همیشه وقت نداشته باشید که این منابع را بررسی کنید یا منتظر پاسخ در یک انجمن پشتیبانی باشید. مثلاً بگویید سایت شما خراب شد و نمی توانید دلیل آن را بفهمید. سپس در اسرع وقت کمک می خواهید. در آن صورت، یک CMS اختصاصی که پشتیبانی زنده را ارائه می دهد ایده آل خواهد بود.
وقتی پلتفرمها را بر اساس پشتیبانی ارزیابی میکنید، انواع مختلفی از پشتیبانی را که برای موقعیتهای غیر بحرانی و بحرانی ارائه میدهند را در نظر بگیرید.
ممکن است با CMS انتخابی خود وب سایت خود را از ابتدا راه اندازی کنید. یا ممکن است تعداد زیادی فایل وب سایت را وارد کنید. در این مورد، سیستم های مدیریت محتوا را با ویژگی هایی برای کمک به فرآیند در نظر بگیرید. برخی حتی اگر از CMS دیگری نقل مکان می کنید، خدمات مهاجرت ایمن را ارائه می دهند.
برعکس، ارزش این را دارد که ببینید چگونه میتوانید محتوای خود را از CMS خارج کنید. ممکن است متوجه شوید که CMS بهترین گزینه برای شرکت شما نیست، یا ممکن است در حین رشد به یک راه حل مقیاس پذیرتر نیاز داشته باشید. در هر صورت، بررسی کنید که چگونه می توانید با خیال راحت داده های خود را از پلت فرم خارج کنید. آیا شرکت به شما کمک می کند یا خروج را مسدود می کند؟
در حالی که هر CMS منحصر به فرد است، برخی از ویژگی های اصلی وجود دارد که باید هنگام انتخاب یک پلتفرم برای کسب و کار خود به دنبال آنها باشید. پلتفرمی که داشبورد کاربرپسند را با ابزارهای سئو داخلی و تنظیمات امنیتی پیشرفته ترکیب میکند، از جمله ویژگیهای کلیدی دیگر، به شما امکان میدهد سایتی بسازید و رشد دهید که بازدیدکنندگان خود را جذب، جذب و خوشحال میکند.