آیا نرخ کلیک (CTR) می تواند بر عملکرد وب سایت شما به عنوان یک عامل رتبه بندی مستقیم تأثیر بگذارد؟ آیا گوگل از نرخ کلیک ارگانیک به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می کند؟ فرض می کنیم اینطور باشد:
نرخ کلیک (CTR) برای سئو یک فاکتور مهم است. تورستن یواخیمز از کورنل در مقاله خود در سال 2002 بهینه سازی موتورهای جستجو با استفاده از داده های کلیکی استدلال کرد که “یک سیستم بازیابی اطلاعات خوب باید اسناد مرتبط را در رتبه بندی بالا ارائه دهد.” او گفت که دادههای کلیکی از لاگ جستجوی موتورهای جستجو همراه با گزارش پیوندهایی که کاربران کلیک کردهاند باید در رتبهبندی استفاده شوند.
طی سال های اخیر لری کیم درباره نرخ کلیک CTR به عنوان یک عامل رتبه بندی بحث کرده است و اریک انج مخالف آن است. ای جی کوهن توضیح داد که چرا معتقد است نرخ کلیک یک سیگنال رتبه بندی است. دن تیلور عمیقاً بررسی کرد که چرا معتقد است اینطور نیست.
پس حق با کیست؟
در سال 2016، لری کیم آزمایشی انجام داد که CTRهای 1000 عبارت کلیدی را در یک جایگاه در جستجوی پولی و ارگانیک مقایسه کرد. او گفت: “چیزی غیرعادی در حال رخ دادن است،» و افزود: «تفاوت (ما فکر میکنیم) این است که RankBrain رتبهبندی جستجوی صفحاتی را افزایش میدهد که نرخ کلیک ارگانیک بالاتری دارند”.
کیم در آن زمان به این نتیجه رسید که نرخ کلیک و رتبه بندی متغیرهای همبسته هستند. رابطه ای وجود دارد، اما ماهیت دقیق آن نامشخص است.
ما نباید همبستگی را با عامل بودن اشتباه کنیم. این بحث در مورد اینکه آیا نرخ کلیک CTR یک عامل رتبه بندی است این سوال را مطرح می کند: آیا مستقیم است یا غیر مستقیم؟
چیزی که در این مقاله برای ما مهم است این است که آیا هر عامل یا موضوع که در سئو اهمیت دارد در الگوریتم های رتبه بندی گوگل استفاده می شود یا نه؟ در واقع اینجا می خواهیم بدانیم که آیا نرخ کلیک به عنوان یک عامل مهم در سئو، برای گوگل به عنوان فاکتور رتبه بندی مطرح است یا نه؟ باید دقت کنیم که بین این دو موضوع تفاوت قائل شویم.
رند فیشکین در سال 2014 یک آزمایش نرخ کلیک (CTR) ترتیب داد. او یک پست منتشر کرد و از مردم خواست که یک عبارت خاص را جستجو کنند، و بر روی آن کلیک کنند. این پست 228 بازدید داشت و در آن شب به رتبه اول در گوگل رسید.
فیشکین گفت: “این شواهد کافی نیست تا با اطمینان بگوییم که گوگل به طور قطعی از CTR برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می کند. ممکن است عوامل دیگری در کار باشد.» با این حال، این طرز فکر که نرخ کلیک (CTR) مستقیم تر از آنچه که قبلا تصور می شد بر نتایج گوگل تاثیر دارد متولد شد.
آزمایش فیشکین نشان داد که گوگل در آن زمان از CTR در الگوریتم freshness خود برای نشان دادن موضوعات پرطرفدار استفاده می کرد، نه اینکه CTR بیش از آنچه قبلاً گمان می رفت بر نتایج گوگل تأثیر می گذاشت.
راجر مونتی در ارزیابی سال 2018 خود از مقالات تحقیقاتی نرخ کلیک (CTR) اشاره کرد، حتی در مقاله فوق الذکر یواخیمز در سال 2002، مسائل عمده ای در مورد CTR به عنوان یک عامل رتبه بندی آینده نگر وجود داشت. حتی در آن زمان، کارشناسان دریافتند که استفاده از CTR به عنوان یک عامل رتبهبندی در برابر دستکاری آسیبپذیر است.
میتوانید همه چیز را از لایکهای فیسبوک و فالوورهای اینستاگرام گرفته تا پیوندها، نظرات و مقالات چرخشی خریداری کنید. چرا مردم هم کلیک نمیخرند؟ اگر این واقعاً یک عامل رتبهبندی بود، قطعاً این کار را میکردند.
گوگل تأیید کرده است که نرخ کلیک (CTR) در کنار سایر معیارهای تعامل در تستهای کیفیت جستجوی کنترلشده استفاده میشود. اما این یک عامل رتبه بندی نیست.
گری ایلیس از گوگل تایید کرد که CTR یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست. گری ایلیس گفت: «اگر به آن فکر کنید، به طور کلی کلیکها بسیار پر سر و صدا هستند. «مردم کارهای عجیب و غریبی را در صفحات نتایج جستجو انجام می دهند. آنها دیوانه وار به اطراف کلیک می کنند و به طور کلی پاک کردن این داده ها واقعاً بسیار دشوار است.
از نرخ کلیک (CTR) برای شخصیسازی استفاده میشود، زیرا انواع نتایجی که یک فرد معمولاً انتخاب میکند میتواند به الگوریتم گوگل «آموزش» دهد که آن شخص کدام نوع نتایج را ترجیح میدهد. اما آیا نرخ کلیک (CTR) می تواند بر عملکرد وب سایت شما در مقیاس به عنوان یک عامل رتبه بندی مستقیم تأثیر بگذارد؟ خیر.
هیچ مدرک قانع کننده ای وجود ندارد که گوگل از نرخ کلیک (CTR) به عنوان سیگنال رتبه بندی جستجوی مستقیم استفاده می کند.
یعنی با کلیک های غیر واقعی نمی توان برای رتبه بندی سایت بازی کرد. آیا باید نرخ کلیک (CTR) ارگانیک خود را جدی بگیرید و سعی کنید آن را بهبود ببخشید؟ بله، چون این معیاری است که می توانید برای درک موفقیت محتوای خود از آن استفاده کنید. اما به شما کمک نمی کند که در گوگل رتبه بهتری داشته باشید. با این حال دریافت ترافیک بیشتر به وب سایت همیشه چیز خوبی است.
CTR غیر ارگانیک راهی برای بازی است که به عنوان یک عامل رتبه بندی جدی گرفته نمی شود. به جای آن بهتر است بر روش های محترمانه سئو تمرکز کرد.
پیشنهاد می کنیم: