منوی اصلی وب سایت شما بسیار مهم است زیرا به کاربران کمک می کند تا در سایت شما حرکت کنند. مطمئناً، گاهی اوقات یک کاربر مستقیماً از گوگل به صفحه ای که به دنبال آن بود می رسد. اما معمولا بازدیدکنندگان شما تمایل دارند صفحات مختلف سایت شما را مشاهده کنند. منوی شما باید در هر صفحه در دسترس باشد، بنابراین اگر آن را به خوبی طراحی کنید مهم نیست که کاربران شما کجا میآیند: آنها همیشه میتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.
علاوه بر عملکرد ضروری ناوبری یک منو، همچنین راهی است که به کاربران اجازه می دهد بدانند سایت شما چه چیزی ارائه می دهد. می توانید آن را مانند یک بنر در هر صفحه در نظر بگیرید که “این کاری است که ما انجام می دهیم”. از این فرصت نهایت استفاده را ببرید!
به انتخاب طراحی کمک می کند:
همه این تصمیمات به توسعه دهنده وب شما کمک می کند نه تنها موضوعی را بیابد که برای سایت شما به خوبی کار کند، بلکه مطمئن شوید که اجزای کلیدی شما در آینده به خوبی کار خواهند کرد.
اگر سایت خود را برای سئو بهینه می کنید، این یک قدم عالی برای طراحی سایت بر اساس کلمات و عبارات کلیدی است. افزودن صفحات اضافی با محتوا نه تنها به مخاطبان شما می گوید که در مورد چه چیزی هستید، بلکه به گوگل کمک می کند تا آن را نیز تعیین کند.
یک سند ناوبری یا سند ساختار منو نیازی به یک اثر هنری فانتزی ندارد. میتوانید از نوعی ویرایشگر بصری برای سازماندهی محتوای خود استفاده کنید، اما میتوانید یک طرح کلی بنویسید. آیتم های سطح بالا(L1s) ابتدا هستند و موارد کشویی(L2s) به صورت تورفتگی و زیر آیتم های سطح بالا ظاهر می شوند.
به یاد داشته باشید، به ندرت موردی برای صفحات یتیم وجود دارد. اگر میخواهید پیوندهایی به صفحهای در صفحه اصلی یا سایر صفحات داشته باشید، مطمئن شوید که آن صفحه در برخی از ناوبری جایی قرار میگیرد.
منوهای وبسایت یکی از مواردی هستند که شما آن را بدیهی میدانید، تا زمانی که سعی کنید از یک منوی بسیار بد استفاده کنید. در سناریوی ایده آل، کاربران یک نمای کلی از آنچه یک سایت ارائه می دهد دریافت می کنند و می توانند تنها با یک یا دو کلیک به تمام موارد مهم دست یابند. در بدترین موارد، کاربران در نهایت گم شده و ناامید می شوند و نمی توانند آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند. این پست شما را با اصول طراحی منو آشنا میکند و به شما کمک میکند تا بفهمید کدام گزینه برای سایت شما بهتر عمل میکند.
یک منوی سایت عالی باید شامل لینک هایی به تمام بخش های مهم وب سایت شما باشد. بنابراین این به شما بستگی دارد که در نهایت چه چیزی را در آن قرار دهید. اما هر محتوایی که تصمیم به گنجاندن آن دارید، کاملاً ضروری است که منوی خود را قابل استفاده کنید.
یک منوی اصلی وب سایت ساده که منوی ناوبری یا نوار پیمایش نیز نامیده می شود ممکن است دارای پنج تا هفت مورد باشد. اینها معمولاً شامل صفحات درباره ما، محصولات، خدمات، تماس و سوالات متداول هستند. در این آیتم های منوی اصلی، می توانید آیتم های زیر منو را نیز پیدا کنید که معمولاً به صورت کشویی نمایش داده می شوند.
برای مثال، آیتم منوی اصلی «محصولات» ممکن است شامل یک منوی فرعی برای هر دسته محصول باشد. کاربر به سادگی باید مکان نما خود را روی آیتم منوی اصلی کلیک کرده یا بیاورد تا گزینه های زیر منوی پنهان را نشان دهد.
به طور خلاصه، منوی اصلی یا منوی پیمایش جایی است که کاربران لینک های مهم ترین صفحات یا بخش های سایت شما را پیدا می کنند. یک منوی اصلی موثر برای موفقیت وب سایت شما و همچنین برای رضایت کاربران شما بسیار مهم است.
منوهای اصلی در دو نوع هستند: منوی افقی و عمودی یا چپ. از بین این دو، نوع افقی به دلیل دید بالا و همچنین قابلیت استفاده بیشتر، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. یک منوی اصلی افقی به درستی طراحی شده می تواند بر ترافیک و تبدیل شما تأثیر مثبت بگذارد.
حقیقت این است که اکثر بازدیدکنندگان وب سایت انتظار دارند منوهای اصلی را در بالای هر وب سایت پیدا کنند. بنابراین، قرار دادن آن در این موقعیت و جهت گیری استاندارد افقی می تواند استفاده از وب سایت شما را به خصوص برای کاربران سطح مبتدی آسان تر کند.
اکثر منوهای اصلی در بالای صفحه قرار میگیرند زیرا این موقعیت به برآورده کردن انتظارات کاربر کمک میکند، راه سریعتری را برای کاوش در سایت به کاربران ارائه میدهد، فضای عمودی را حفظ میکند، به شما امکان میدهد پهنای صفحه خود را به حداکثر برسانید، و توجه کاربران را به بیشترین مقدار هدایت میکند.
دلایل دیگری هم وجود دارد که بیشتر منوهای اصلی عمداً در بالای صفحات وب قرار می گیرند زیرا:
بازدیدکنندگان وب سایت شما قبلاً به خواندن از راست به چپ عادت کرده اند. قرار دادن منوی اصلی افقی خود در بالای صفحه، آنچه را که انتظار دارند به آنها می دهد و بنابراین، حرکت در وب سایت شما را برای آنها آسان تر می کند. قرار دادن منوی رادیکال که ممکن است قبلاً هرگز ندیده باشند ممکن است آنها را گیج کند.
منوهای اصلی بالای صفحه بیشتر از منوهای عمودی قابل مشاهده هستند، چون بیشتر در معرض دید هستند، به این معنی که دقیقاً زیر لوگو و هدر و درست بالای محتوای اصلی صفحه وب قرار میگیرند. که عناصر رابط بصری غالب هستند. هنگامی که کاربر در یک وب سایت یا هر صفحه وب با منوی اصلی در بالا قرار می گیرد، می تواند به سرعت ببیند که روی کدام آیتم از منو کلیک کند.
یک منوی اصلی افقی تنها فضای کمی را در صفحه وب شما اشغال می کند. با استفاده از این نوع منو، هرگز نگران کمبود فضا برای بقیه مطالب خود نخواهید بود. این نوع قرار دادن منو، فضای کافی برای نمایش متن و تصاویر بزرگ و همچنین عناصر تعاملی و طرحبندیهای خلاقانه را بدون شلوغ جلوه دادن و شلوغ کردن صفحات وب در اختیار شما قرار میدهد.
یک گرایش اصلی در طراحی وب پر کردن کل صفحه با متن و عناصر گرافیکی است که به عنوان طرح بندی کامل نیز شناخته می شود. این می تواند یک راه موثر برای ترکیب تصاویر، فیلم ها یا انیمیشن های با کیفیت بالا در صفحه وب شما باشد. و میتوانید با نوار پیمایش افقی از صفحههای بزرگتر استفاده بهتری کنید، زیرا به شما امکان میدهد کل ردیف را برای آیتمهای منوی خود اشغال کنید.
این به طور خاص در مورد سایتهای خاص اعمال میشود، جایی که محتوا برای مخاطبانی با مجموعهای از علایق خاص، مانند صنایع دستی، مشاوره، والدین، و آموزشها تنظیم میشود. از آنجایی که زمینه مورد علاقه مخاطبان بسیار خاص است، هر آیتم منو را می توان اولویت بالایی در نظر گرفت. بنابراین، توانایی اسکن چندین مورد پنهان در منوهای کشویی، که منوی اصلی چپ/عمودی فراهم می کند، دقیقاً در اینجا مورد نیاز نیست. آنچه شما نیاز دارید یک نوار ناوبری است که به افراد امکان می دهد فوراً موارد منو با اولویت بالا را تشخیص دهند. به همین دلیل است که منوی بالا در این زمینه منطقی تر است، زیرا به کاربران امکان می دهد محتوای مورد نظر خود را سریعتر پیدا کنند.
همه این مزایا منجر به بهبود قابلیت استفاده و تجربه کاربری بهتر میشود که برای موفقیت هر وبسایتی مفید است.
شامل برچسبهای منوی واضح و توصیفی باشد. از برچسبهای عمومی مانند «سرویسها» و «محصولات» که به کاربران و سایتهای موتورهای جستجو در مورد آنچه که شما دقیقاً ارائه میدهید نمیگویند اجتناب کنید. بهترین کار این است که کلمات توصیفی یا حتی عبارات کلیدی را در منوی اصلی خود بگنجانید تا پیام خود را به وضوح منتقل کنید تا مردم بدانند که در مکان مناسب هستند.
تعداد آیتم های منو را به حداقل برسانید. هفت یک عدد ایده آل برای کار است: کاربرانی که حافظه کوتاه مدت دارند فقط می توانند تا هفت مورد را به خاطر بسپارند. شما نمی خواهید کاربران خود را با صدها پیوند غرق کنید تا وقتی منوی اصلی شما را می بینند روی آنها کلیک کنند. آنچه شما می خواهید این است که پیدا کردن صفحه ای که می خواهند از آن بازدید کنند را برای آنها آسان کنید. محدود کردن منو از پنج به هفت آیتم به بهبود قابلیت استفاده و امتیاز کاربر پسند آن کمک می کند.
موارد زیر منوی خود را بر اساس اولویت مرتب کنید. هنگام ایجاد منوی فرعی برای آیتم منوی اصلی خود به عنوان مثال، بخش محصولات، مواردی را که برای کاربران شما مهم هستند در بالای لیست قرار دهید، زیرا در اینجا توجه و حفظ کاربر در بالاترین حد خود است.
ناوبری سایت خود را بهینه کنید. از تجزیه و تحلیل سایت خود برای درک نحوه استفاده بازدیدکنندگان از منوی اصلی استفاده کنید. ببینید کدام موارد کار می کنند و کار نمی کنند، سپس تنظیمات لازم را برای ارائه تجربه کاربری بهتر انجام دهید.
یکی از اولین گامهایی که باید هنگام ساختن یک وبسایت جدید یا بازطراحی شده بردارید، ایجاد ساختار منو یا ناوبری است. این بسیار مهم است زیرا شما واقعاً باید به این فکر کنید که چه نوع محتوایی را می خواهید در وب سایت خود قرار دهید و این محتوا را کجا باید قرار دهید. این مرحله به شما کمک میکند تا با استفاده از کلمات و عبارات کلیدی که میخواهند ببینند یا باید درباره آنها بدانند، با افراد انتخابکننده خود برنامهای داشته باشید. ابتدا ناوبری خود را توسعه دهید، مطمئن شوید که “شما مکانی برای همه چیز دارید، و همه چیز در جای خود است”.
بهترین گزینه این است که در مورد آنچه در منوی خود قرار می دهید انتخاب کنید، اما برای سایت های بزرگتر یا پیچیده تر این امکان پذیر نخواهد بود. خوشبختانه، راهحلهای زیادی برای یک منوی شلوغ وجود دارد.
یکی از بدترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که منوی خود را با تعداد زیادی لینک بارگذاری کنید. این باعث می شود که درهم به نظر برسد و کاربران باید سخت تلاش کنند تا آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. بسته به انتخاب شما برای طراحی منو، اگر تعداد زیادی لینک داشته باشید، ممکن است برخی از پیوندها غیرقابل دسترسی باشند. به عنوان مثال، اگر از یک منوی کشویی استفاده می کنید، کاربران ممکن است برای دسترسی به پیوندهایی که خارج از صفحه نمایش داده می شوند مشکل داشته باشند.
وقتی از رایانه رومیزی برای ساخت وب سایت خود استفاده می کنید، فراموش کردن کاربران تلفن همراه آسان است. منویی که خوب به نظر می رسد و روی دسکتاپ به خوبی کار می کند ممکن است در تلفن یا رایانه لوحی کاملاً غیرقابل استفاده باشد. اکنون که افراد بیشتری از دستگاه های تلفن همراه برای آنلاین شدن استفاده می کنند، بسیار مهم است که طراحی منو برای دسکتاپ و موبایل را در نظر بگیرید.
دو گزینه برای ایجاد منویی وجود دارد که هم روی دسکتاپ و هم در موبایل کار می کند. در مرحله اول، میتوانید یک منوی واکنشگرا با طرحبندی که با اندازه صفحه نمایش استفاده میشود، اضافه کنید. از طرف دیگر، می توانید یک منوی خاص برای نسخه موبایل سایت خود ایجاد کنید. هر راه حلی را که انتخاب می کنید، آن را روی چند اندازه صفحه نمایش مختلف آزمایش کنید تا مطمئن شوید که نتیجه نهایی کاربرپسند است.
سبک های مختلفی از منو برای انتخاب وجود دارد. منوهای همبرگر، منوهای کشویی و منوهای نوار کناری چند نمونه شناخته شده هستند. همچنین برخی از منوهای بسیار انتزاعی و خلاقانه وجود دارد! با این حال، روشی که شما این سبکها را پیادهسازی میکنید، تأثیر زیادی بر برداشت کلی و قابلیت استفاده دارد.
درباره بعضی از گزینه های استاندارد و پرکاربرد صحبت می کنیم:
اگر یک وب سایت ساده دارید و فقط یک یا دو هدف آنلاین دارید، منطقی است که یک طراحی منو مینیمالیستی را انتخاب کنید.
برخی از سایتها از سبک منوی مینیمالیستی برای ارائه خدمات به کاربران تلفن همراه خود استفاده میکنند. منوی همبرگر(که به شکل زیر است: ☰) یک انتخاب مینیمالیستی محبوب برای سایتهای تلفن همراه است زیرا فضای بسیار کمی از صفحه را اشغال میکند. راه حل هایی مانند این می توانند در دستگاه های تلفن همراه واقعاً خوب کار کنند.
منوهای کلاسیک احتمالاً ساده ترین منوها برای کار با آنها هستند. اینها بر انتخاب دستهها یا مناطق اصلی سایت تمرکز میکنند و از دکمههایی با برچسبهای متنی برای راهنمایی کاربران به مکان مناسب استفاده میکنند.
مگا منوها نوعی منوی کشویی هستند، اما به جای داشتن یک ستون از پیوندها در زیر هر آیتم منوی اصلی، فضایی برای چندین ستون وجود دارد. این منوها در میان سایتهای بزرگتر و پیچیدهتر محبوب هستند، زیرا نسبت به سایر سبکهای منو فضایی برای پیوندهای بسیار بیشتری ارائه میدهند. بنابراین از نظر تئوری، میتوانید در مورد اینکه کدام پیوندها را وارد کنید، کمتر حساس باشید.
خوب در واقع، این مزیت فرضی می تواند سقوط منوهای بزرگ باشد. حتی اگر همه پیوندها در آن جا قرار گیرند، از جمله محتوای بیش از حد در منوی شما می تواند برای کاربران طاقت فرسا باشد. همانطور که گفته شد، اگر خود را به مقدار متوسطی از لینک های منو محدود کنید، یک مگا منو می تواند گزینه بسیار خوبی برای سایت شما باشد. در yoast.com میتوانید ببینید که از یک مگا منو با تعداد پیوندهای قابل مدیریت در زیر هر آیتم منوی اصلی استفاده کرده اند.
شما می توانید کارهای زیادی با منوی سایت خود انجام دهید، اما این تنها گزینه ناوبری نیست. بسیاری از سایت ها لینک های ناوبری اضافی را به سرصفحه یا پاورقی سایت خود اضافه می کنند. اغلب گزینههایی برای ورود به سیستم یا تغییر زبان سایت در این فضاها مشاهده خواهید کرد. با این حال، اگر انتخاب کنید پیوندهای پاورقی اضافه کنید، باید اسکرول بی نهایت را غیرفعال کنید، در غیر این صورت کاربران شما هرگز نخواهند توانست به پاورقی دسترسی پیدا کنند.
امکان دیگر ایجاد یک صفحه نقشه سایت است که کاربران بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. این یک لیست ساختار یافته از تمام صفحات سایت شما را نشان می دهد. اینها نسبت به گذشته محبوبیت کمتری دارند، اما همچنان می توانند ابزاری قدرتمند برای ناوبری سایت باشند.
آیا منوی سایت شما بر سئو تاثیر می گذارد؟ مطمئنا این کار را می کند! بعید است که با افزودن آیتم ها به منوی خود از مزایای پیوند داخلی زیادی بهره مند شوید. اما راههای دیگری وجود دارد که منوی شما میتواند برای سئوی شما مفید باشد، و این مزیت مربوط به نحوه تجربه کاربران از سایت شما است.
اگر کاربران نتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، احتمالاً سریعتر آن را ترک می کنند و ممکن است دیگر به سایت شما باز نگردند. گوگل می تواند این نوع سیگنال ها را دریافت کند. بنابراین یک منوی عالی قطعا می تواند به سئو شما کمک کند، البته به صورت غیر مستقیم.
به عنوان یک قانون کلی، ایده خوبی است که منوی خود را تا حد امکان ساده نگه دارید. به خصوص برای سایتهای کوچکتر و آنهایی که تازه راهاندازی شدهاند، یک منو به سبک کلاسیک یا مینیمالیستی باید برای شما عالی باشد. اگر سایت بزرگی دارید، باید بیشتر در مورد آنچه کاربران شما باید ببینند، و بهترین نحوه نمایش آن محتوا فکر کنید.
هنگامی که طرحی دارید که از آن راضی هستید، ضرری نخواهد داشت که از چند نفر بخواهید آن را امتحان کنند و نظرات خود را به شما ارائه دهند. اگر واقعاً در مورد قابل استفاده کردن منوی سایت خود جدی هستید، می توانید آزمایش کاربر مبتنی بر وظیفه را انجام دهید. در هر صورت، مطمئن شوید که منوی وب سایت شما برای کاربران شما کار می کند و تجربه عالی را برای آنها فراهم می کند!
نوار منو در وب سایت نویسنده شما کنترل می کند که بازدیدکنندگان چگونه در سایت شما حرکت می کنند و به محتوای مهم داخلی شما دسترسی پیدا می کنند. بنابراین اگرچه نوار منو ممکن است هیجان انگیزترین عنصر در طراحی وب سایت نویسنده شما نباشد، نباید از آن غافل شد. یک نوار ناوبری با طراحی ضعیف ممکن است برای بازدیدکنندگان شما نامرتب، نامشخص و ناکارآمد به نظر برسد.
نوارهای منوی افقی استاندارد در طراحی وب سایت هستند. معمولاً در بالای یک صفحه وب قرار می گیرند، همچنین می توانند در پاورقی یا زیر یک هدر سفارشی قرار گیرند. نوار منوی استاندارد اصلی حرفهای به نظر میرسد، ساده و آسان برای استفاده است و در بخش های قبلی مقاله درباره آن صحبت کردیم.
نوار منوی عمودی یکی دیگر از گزینه های محبوب در طراحی وب است. معمولاً در سمت راست یا سمت چپ صفحه در یک ستون جداگانه قرار می گیرد. با خاموش کردن نوار منو به کنار، همچنان قابل مشاهده و کاربردی، میتوانید تمرکز را بر روی محتوای دیگر افزایش دهید.
چرخشی مدرن در نوار منوی افقی سنتی، این نوع پیمایش تنها زمانی ظاهر میشود که کاربران ماوس خود را نزدیک بالا یا کنار صفحه نمایش خود قرار دهند. اگر محتوا یا تصاویری دارید که نمیخواهید در نوار منو پنهان شوند، ایدهآل است. نکته منفی این است که منوهای شناور بلافاصله قابل مشاهده نیستند و ممکن است به طور بالقوه لایه ای از مشکل را به پیمایش وب سایت اضافه کنند.
سه خط کوچک انقلابی در نحوه استفاده از نوارهای منو ایجاد کرده است! اکثر کاربران وب سه خط را که یادآور یک همبرگر انباشته شده است، به عنوان نشانه ای برای کلیک تشخیص می دهند. منوی همبرگر تمام مسیریابی شما را تا زمانی که روی آن کلیک شود، پنهان نگه می دارد. سپس در نوار منوی بهینه شده باز می شود. این گزینه ناوبری بسیار سازگار با موبایل و استاندارد برای اکثر وب سایت ها و برنامه های مبتنی بر تلفن همراه و تبلت است.
تعویض یا جفت کردن متن با نمادها و تصاویر یک رویکرد سرگرم کننده برای نوار منو است. می توانید از نماد صندوق پستی برای پیمایش مخاطبین خود، نماد کتاب برای اتصال به صفحه انتشارات خود و موارد دیگر استفاده کنید.
گزینه های مختلف نوار منو برای نویسندگان و ژانرهای مختلف کار خواهد کرد و همچنان در استانداردهای طراحی وب حرفه ای قرار می گیرند. حتی ممکن است استفاده از نوارهای منوی مختلف را برای صفحه اصلی و صفحات داخلی خود در نظر بگیرید. اما زیاده روی نکنید، ثبات در طراحی وب سایت نویسنده حرفه ای و موثر کلیدی است!
پیشنهادهای ما:
صفحه اصلی وب سایت مان را چطور طراحی کنیم و چه چیزهایی در آن بنویسیم؟