آیا رابطه ای بین ریدایرکت 301 و رتبه بندی گوگل وجود دارد؟ استفاده از ریدایرکت 301 هنگام انتقال دائمی یک صفحه وب قدیمی به یک URL جدید بسیار مهم است. آنها با اتصال فوری کاربران به محتوایی که دنبال آن هستند، یک تجربه کاربری مثبت را تضمین می کنند. اما آیا ریدایرکت 301 بر رتبه بندی شما در جستجوی ارگانیک تأثیر می گذارد؟ طبق معمول برای بررسی این موضوع ابتدا فرض می کنیم که ریدایرکت 301 فاکتور رتبه بندی است و بعد شواهدی برای فرض مان می آوریم. سپس شواهدی برای نقض این فرض و در نهایت نتیجه گیری.
تغییر مسیر 301 چیست؟ ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر سمت سرور برای یک URL به طور دائم تغییر یافته است. ریدایرکت 301 برای سناریوهای زیر استفاده می شود:
بیشتر بحث پیرامون ریدایرکت های 301 بر این موضوع متمرکز است که آیا رتبه صفحه از URL قدیمی به URL جدید منتقل می شود یا خیر. یا اگر پیوندهای ورودی برای URL قدیمی وجود داشته باشد، آیا آنها به طور خودکار در URL جدید اعمال می شوند؟
در مورد ریدایرکت 301 به عنوان یک فاکتور رتبه بندی، به طور رسمی چیز زیادی گفته نشده است.
در سال 2012، مت کاتز گفت که گوگل تعداد نامحدودی تغییر مسیر از یک صفحه به صفحه دیگر را دنبال خواهد کرد. حتی اگر یک صفحه به صفحه دیگری هدایت شود، و سپس بارها و بارها هدایت شود، گوگل حتی چندین پرش انجام می دهد. او خاطرنشان کرد که Googlebot ممکن است پس از چهار تا پنج پرش، دنبال کردن تغییر مسیرها را متوقف کند. در سال 2013، کاتتس تأیید کرد که درصد کمی از رتبه صفحه در 301 تغییر مسیر از بین می رود. برخی از متخصصان سئو ضرر 15 درصدی را نقل می کنند، کاتس نمی گوید که درصد خاصی وجود دارد.
در سال 2019، مولر تأیید کرد که HTTPS یک فاکتور رتبه بندی سبک وزن است. هنگام بحث در مورد اینکه چگونه SSL بر رتبه بندی جستجوی وب سایت تأثیر می گذارد. تغییر مسیر یک وب سایت از HTTP به HTTPS نزدیکترین راهی است که 301 تغییر مسیر به فاکتورهای رتبه بندی مرتبط می شود.
در ژانویه 2020، مولر در مورد پیامدهای احتمالی سئو از رشته تغییر مسیرهای 301 صحبت کرد. تغییر مسیرها می توانند بر سرعت تأثیر منفی بگذارند. همچنین توجه داشته باشید: گوگل فقط تا پنج “پرش” را در یک زنجیره تغییر مسیر میخزد.
در آوریل 2020، مولر درباره اینکه چقدر طول میکشد تا گوگل یک URL جدید را به جای آدرس قبلی که 301 هدایت شده است گفت که:
ریدایرکت 301 تغییر مسیر متعارف سیگنال را انجام میدهد، اما گوگل از عوامل دیگری نیز برای متعارفسازی استفاده میکند.
او به یک ویدیوی قبلی اشاره می کند که در آن بحث می کند چگونه گوگل URL متعارف مناسب را انتخاب می کند. سپس میگوید که میتوانید با بهروزرسانی لینکهای داخلی، نقشههای سایت و سایر ارجاعها به صفحه اصلی برای ارجاع به URL جدید، به گوگل کمک کنید تا URL مقصد ترجیحی را فراتر از تغییر مسیر 301 تعیین کند.
در ژوئن سال 2021، مولر در مورد اینکه چگونه گوگل میتواند یک URL جدید را بدون تغییر مسیر نسبت به یک URL قدیمی انتخاب کند، بحث کرد. فرض کنید محتوا را از یک URL قدیمی به یک URL جدیدتر کپی می کنید و یک تغییر مسیر قرار نمی دهید. در آن صورت، ممکن است گوگل به دلیل سیگنال های دیگر (لینک های داخلی، لینک های نقشه سایت و غیره) همچنان بتواند URL جدید را به عنوان آدرس کنونیکال انتخاب کند.
گری ایلیس هم در سال 2016، اشاره کرد که: تغییر مسیرهای 301 دیگر رتبه صفحه را از دست نمی دهند.
در ژوئیه سال 2021، گری ایلیس توصیه کرد که تغییر مسیرهای 301 حداقل برای یک سال در جای خود باقی بمانند و به گوگل زمان می دهد تا مطمئن شود سیگنال های رتبه بندی به درستی به URL جدید منتقل می شوند. گوگل همچنین به طور مرتب راهنمای خود را برای تغییر مسیرها و جستجوی گوگل در اسناد سئوی پیشرفته خود به روز می کند. با توجه به این ها تغییر مسیرهای سمت سرور بهترین هستند.
“اگر نیاز دارید URL صفحه را تغییر دهید، توصیه می شود تا حد امکان از تغییر مسیر دائمی سمت سرور استفاده کنید. این بهترین راه برای اطمینان از اینکه جستجوی گوگل و افراد به صفحه صحیح هدایت می شوند، است.”
آنها همچنین در سؤالات متداول برای تغییر URL ها اضافه می کنند که تغییر مسیرهای 301 و 302 منجر به از دست دادن رتبه صفحه نمی شود.
ریدایرکت های 301 ممکن است رتبه بندی صفحات وب شما را افزایش ندهند، اما میتوانند اطمینان حاصل کنند که هم گوگل و هم کاربران جستجو به محتوایی که میخواهید پیدا کنند هدایت میشوند.
آنها همچنین تضمین می کنند که سیگنال های رتبه بندی ساخته شده برای URL های قدیمی را هنگام انتقال آنها به آدرس های جدید از دست نمی دهید. اما در حالی که آنها برای سیگنالدهی سیگنالهای رتبهبندی مناسب ضروری هستند، ما هیچ تایید رسمی مبنی بر اینکه تغییر مسیرهای 301 یک فاکتور رتبهبندی است نداریم. به یاد داشته باشید که فقط به این دلیل که چیزی یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست، به این معنی نیست که بی اهمیت است. همچنان باید تغییر مسیرها را با دقت مدیریت کنید و از مسائل فنی مانند زنجیره های تغییر مسیر اجتناب کنید.
پیشنهادهای ما:
ممیزی سئو برای سازمان های بزرگ