انتخاب رنگ برای طراحی وب سایت می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای کسانی که دانش محدودی در مورد رنگ ها یا مهارت های هماهنگی رنگ ضعیف دارند. برای کمک به شما در انتخاب رنگ و فرآیند ترکیب رنگ، ما این مقاله را آماده کرده ایم تا به شما در درک بهتر رنگ ها و نحوه استفاده از آنها در طراحی وب کمک کنیم.
مطالعات نشان داده است که 85 درصد از مشتریان رنگ را به عنوان یکی از عواملی که آنها را برای خرید یک محصول خاص تحت تأثیر قرار می دهد ذکر می کنند، که تأثیر رنگ 60 تا 90 درصد از قضاوت های فوری مشتریان در مورد محصول شما را تشکیل می دهد. این رقم بسیار بالایی است که شما نمی خواهید آن را به شانس بسپارید. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که طراح وب شما در طرح رنگ وب سایت شما فکر زیادی می کند تا بازدیدکنندگان شما را با تصور مثبتی از برند شما به جا بگذارد و آنها را تشویق کند که برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مراجعه کنند.
در اینجا چند اصل اساسی در مورد رنگ ها وجود دارد که برای پروژه طراحی وب شما ارزش دانستن دارند:
چرخه رنگ ابزاری است که به طراحان کمک میکند تا روابط بین سه دسته رنگ اصلی، ثانویه و سوم را ببینند.
رنگ های اصلی قرمز، آبی و زرد هستند. ترکیب هر دو از این رنگ ها باعث ایجاد رنگ های ثانویه می شود که شامل بنفش/بنفش، نارنجی و سبز می شود. رنگ های اولیه را نمی توان با مخلوط کردن رنگ های دیگر با یکدیگر تشکیل داد.
رنگ های سوم را می توان با ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه ایجاد کرد. طراحان می توانند از بین شش رنگ درجه سوم، از جمله قرمز-بنفش، آبی-بنفش، زرد-نارنجی، قرمز-نارنجی، زرد-سبز و آبی-سبز یکی را انتخاب کنند
طرح رنگی وب سایت شما می تواند از رنگ های مکمل یا رنگ های مشابه تشکیل شده باشد.
رنگ های مکمل رنگ های متضادی هستند که به خوبی با هم کار می کنند. برای ایجاد طرحی با رنگهای مکمل، رنگهایی را انتخاب کنید که دقیقاً در طرف مقابل چرخه رنگ قرار میگیرند. نمونه هایی از رنگ های مکمل عبارتند از بنفش و زرد، آبی و نارنجی و قرمز و سبز.
هنگامی که در اشباع 100٪ استفاده می شود، رنگ های مکمل ظاهری پر جنب و جوش به هر وب سایتی می بخشند. این بهخوبی کار میکند، مخصوصاً اگر میخواهید بخشهای خاصی از وبسایت شما برجسته باشد.
برعکس، رنگ های مشابه، سه رنگی هستند که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این رنگ ها جلوه ای دلپذیر، راحت و آرامش بخش را برای بینندگان ایجاد می کنند. آنها به طور طبیعی با هم مطابقت دارند حتی اگر کنتراست کمی دارند. اگر می خواهید تضاد را به طرح رنگ مشابه خود اضافه کنید، یک رنگ اصلی را انتخاب کنید و یک رنگ ثانویه اضافه کنید. همچنین می توانید از سیاه یا سفید به عنوان لهجه استفاده کنید.
در طراحی وب، دو نوع سیستم رنگ وجود دارد:
RGB معمولاً در همه انواع صفحه نمایش استفاده می شود در حالی که CMYK معمولاً در چاپ استفاده می شود. از آنجایی که بازدیدکنندگان وب سایت شما از رایانه و دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند، توصیه می کنیم از سیستم رنگ RGB برای پروژه های طراحی وب خود استفاده کنید.
گروه های رنگی را می توان به سه دسته گرم، سرد و خنثی تقسیم کرد.
رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد شور و هیجان را برمی انگیزند. آنها می توانند احساسات شدید خشم را برانگیزند و سطح بالایی از توجه را طلب کنند. این توضیح می دهد که چرا رنگ قرمز اغلب در اعتراضات، علائم هشدار دهنده یا پیام های خطا استفاده می شود.
رنگ های سرد معمولا از رنگ های آبی، سبز و بنفش تشکیل می شوند. آنها باعث می شوند مردم به هوای سرد، آب های آبی کریستالی، یخ یا شب فکر کنند. این رنگها میتوانند حس مالیخولیا را برانگیزند یا اثری آرامبخش و آرامبخش ایجاد کنند.
در نهایت، رنگهای خنثی به اندازه رنگهای گرم و سرد احساسات را برانگیخته نمیکنند. اینها عبارتند از خاکستری، مایل به قهوه ای، عاج، بژ و قهوه ای. رنگهای خنثی اغلب بهعنوان پسزمینه یا لهجه برای رنگهای زنده استفاده میشوند.
رنگ ها می توانند توسط بازدیدکنندگان وب شما به صورت مثبت و منفی تفسیر شوند. نوع تفسیر آنها بستگی به دیدگاه شخصی آنها در مورد رنگ ها و نحوه استفاده از طرح های رنگی شما دارد.
قرمز اغلب با اشتیاق، قدرت و تسلط همراه است، قرمز می تواند بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار دهد تا تصمیمی فوری بگیرند یا حداقل توجه آنها را جلب کند. یک مطالعه نشان داد که یک دکمه اکشن قرمز با کتیبه سفید ممکن است به افزایش نرخ تبدیل وب سایت تا 34٪ کمک کند.
محصول قرمز و زرد، نارنجی باعث ایجاد احساس شادی و نشاط می شود. همچنین میتواند فعالیت ذهنی را تقویت کند، به همین دلیل است که برخی از طراحان وب از آن برای تحریک احساس اضطراب برای جذب خریداران آنلاین تحریکپذیر استفاده میکنند.
رنگ شادی که می تواند توجه بازدیدکنندگان وب سایت شما را به خود جلب کند، زرد برای برجسته کردن ویژگی های مثبت یک برند استفاده می شود. همچنین خوش بینی، اعتماد به نفس و هوش را برمی انگیزد.
این رنگ نمادی از قدرت شفابخش طبیعت، آرامش و قدرت است. به همین دلیل است که رنگ سبز معمولاً در وب سایت هایی استفاده می شود که به مسائل زیست محیطی می پردازند. در بازاریابی، رنگ سبز به تحریک تعادل و هماهنگی در مغز مشتری کمک می کند، که می تواند آنها را تشویق کند تا در مورد یک محصول یا خدمات تصمیم بگیرند.
آبی نماد حرفه ای بودن و اعتماد است. اگر می خواهید در صنعت خود به عنوان یک مقام یا شخصیت قابل اعتماد در صنعت خود توسط مخاطبان مورد نظر خود دیده شوید، از رنگ آبی برای وب سایت خود استفاده کنید.
ترکیبی از قرمز و آبی، بنفش نماد ثروت، معنویت، خلاقیت و عرفان است. همچنین رنگ سلطنتی و پیچیدگی است، به همین دلیل است که معمولاً توسط برندهای لوکس استفاده می شود.
رنگی خنثی، مشکی به معنای توانمندی، پیچیدگی و ظرافت است. همچنین یک رنگ پسزمینه خوب برای داراییهای دیجیتالی است که در پسزمینههای تیره بیشتر از پسزمینه سفید قابلتوجه هستند.
رنگ سفید برای بیرون کشیدن احساسات مثبت و صلح آمیز شناخته شده است. همچنین با تمیزی، تازگی، مینیمالیسم، ظرافت و معصومیت همراه است. فضای سفید، زمانی که به طور موثر استفاده شود، می تواند توجه بازدیدکنندگان شما را به سمت بخش های مهم تر وب سایت شما هدایت کند.
این سه نکته را دنبال کنید تا شانس خود را برای داشتن یک وب سایت موثر افزایش دهید.
این سوالات را از خود بپرسید:
وقتی نوبت به انتخاب رنگ برای وب سایت شما می رسد، دیدگاه مشتری شما در مورد رنگ ها باید وزن بیشتری نسبت به خود رنگ ها داشته باشد. انتخاب رنگ فقط به این دلیل که رنگ مورد علاقه شماست یا در حال حاضر محبوب است توصیه نمی شود و ممکن است نتایج مورد نظر شما را به ارمغان نیاورد. استراتژیک بودن و علمی بودن در مورد انتخاب رنگ شما کمک زیادی به جذب، حفظ و تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت شما خواهد کرد.
اگر فقط از یک رنگ برای بقیه صفحه وب خود استفاده می کنید، بازدیدکنندگان ممکن است وب سایت شما و تا حدی نام تجاری شما را غیر جالب بدانند. استفاده از تنها یک رنگ همچنین درک محتوایی که باید به آن توجه بیشتری داشته باشند را برای بازدیدکنندگان دشوارتر می کند.
به طور سنتی، طراحان تنها از یک یا دو رنگ در وب سایت خود استفاده می کنند. اما استفاده از تعداد محدودی از رنگ ها و حفظ علاقه بازدیدکنندگان به سطح بالایی از دانش و مهارت نیاز دارد. به همین دلیل، توصیه می کنیم از رنگی متفاوت برای برجسته کردن یا تاکید بر مهمترین عناصر تعاملی سایت خود، مانند دکمه های عمل یا پیوندها استفاده کنید.
خوانایی محتوای خود را بر زیبایی شناسی اولویت دهید تا تجربه کاربری بازدیدکنندگان خود را افزایش دهید. اگر بازدیدکنندگان شما حتی نتوانند متن وب سایت شما را بخوانند، طراحی وب شما شکست خواهد خورد. کنتراست رنگ بین رنگ متن و رنگ پس زمینه را بررسی کنید. اگر هنگام خواندن متنی با رنگ زرد در پس زمینه قرمز احساس ناراحتی کردید، ترکیب رنگ دیگری را تست کنید. قانون کلی این است که از رنگ فونت سیاه در پس زمینه سفید استفاده کنید یا برعکس. ثابت شده است که انتخاب طرح رنگ تیره روی روشن یا روشن به تاریک برای محتوای متنی وب شما امتیازات خوانایی بالایی نسبت به طرح های رنگی تیره روی تاریک یا روشن به روشن ایجاد می کند.
به عنوان یکی از مهم ترین عناصر طراحی وب، رنگ ها باید به دقت مورد توجه قرار گیرند و هنگام ساخت وب سایت خود انتخاب شوند. استفاده از یک طرح رنگی که مخاطب هدف شما نسبت به آن احساس خوبی داشته باشد، به احتمال زیاد منجر به ایجاد ارتباط مثبت و انتقال موفقیت آمیز پیام مورد نظر شما می شود.
مقالات پیشنهادی:
چگونه یک وب سایت مینیمالیستی طراحی و سئو کنیم؟