صفحه splash در طراحی وب صفحه ای است که قبل از ورود به وب سایت واقعی ظاهر می شود. به آن «صفحه پاشیده-صفحه پخش» و گاهی اوقات «صفحه فرود» نیز گفته می شود. صفحه اسپلش همان URL ریشه را با صفحه اصلی سایت به اشتراک می گذارد. بیشتر آنها برای جذب بازدیدکنندگان و ایجاد هیجان قبل از ورود بازدیدکنندگان به وب سایت شما، خلاقانه طراحی شده اند. معمولاً دارای یک دکمه پرش یا خروج قابل مشاهده است که به بازدیدکنندگان وب سایت اجازه می دهد تا صفحه splash را حذف کرده و بلافاصله به سایت اصلی هدایت شوند.
یک صفحه splash خوب صفحه ای است که قبل از ورود کاربران به وب سایت اصلی به عنوان مقدمه عمل می کند. هدف آن ارتقای بیشتر تجربه کاربر است. صفحات اسپلش که ارزشی به تجربه کاربری نمیافزایند، فقط یک لایه ناراحتی برای کاربران هستند.
یک صفحه پخشsplash میتواند سلب مسئولیت یا هشداری را برای محدود کردن برخی از کاربران از دسترسی به محتوای خاص نشان دهد. صفحه splash معمولاً قبل از اینکه به بازدیدکنندگان اجازه ورود به وب سایت اصلی را بدهد، به تأیید سن نیاز دارد.
میتواند به عنوان راهی برای اطلاعرسانی باشد:
گاهی اوقات از صفحات اسپلش برای هدایت بازدیدکنندگان به مناسب ترین نسخه سایت استفاده می شود. سپس از بازدیدکنندگان درخواست می شود که زبان مورد نظر خود یا کشوری را که در حال حاضر در آن هستند انتخاب کنند.
بسته به اینکه کاربران چگونه میخواهند با توجه به سرعت اتصال اینترنت خود مرور کنند، میتوان از یک صفحه splash استفاده کرد تا از بازدیدکنندگان بپرسد که آیا مایلند صفحه را فقط به صورت متنی (بدون تصویر) ببینند یا بین پهنای باند کم انتخاب کنند.
همچنین بهترین پیکربندی، نسخه مرورگر و افزونه های مورد نیاز را برای تجربه بهینه سایت به کاربران توصیه می کند.
یک صفحه اسپلشsplash ممکن است گزینه هایی را برای مشاهده سایت ارائه دهد، چه در حالت استاندارد و چه در حالت تمام صفحه.
میتواند راهنماها و دستورالعملهایی را برای ناوبری سایت ارائه دهد تا ویژگیهای وب سایت را به حداکثر برساند تا به بهترین تجربه کاربر دست یابد.
طراحان گاهی اوقات از یک صفحه splash به عنوان یک تیزر برای ایجاد هیجان قبل از ارائه محتوای واقعی سایت استفاده می کنند.
میتوان از صفحه اسپلشsplash استفاده کرد تا به کاربر اطلاع داد که صدا یا تصاویر وجود خواهد داشت، تا بتواند بلندگوهای خود را روشن کند یا برای استفاده این ویژگی از هدفون استفاده کند.
در نهایت، یک صفحه اسپلشsplash می تواند به عنوان شکلی از تبلیغات عمل کند.
از آنجایی که یک صفحه splash می تواند اهداف مختلفی را انجام دهد، در واقع مجموعه خاصی از ویژگی های مورد نیاز را ندارد. البته اکثر صفحات splash حاوی پیام اصلی مرتبط با عملکرد آن هستند که واضح و آسان برای درک و همچنین یک دکمه خروج است. گاهی اوقات پیام با یک تماس برای اقدام و دکمه ای برای پاسخ به آن تماس همراه است. گاهی اوقات، میتواند فرمی ارائه دهد که از بازدیدکنندگان میخواهد اطلاعات خود را مانند نام، آدرس ایمیل و تاریخ تولد(معمولاً برای تأیید سن) وارد کنند. یک صفحه splash لزوماً طراحی فانتزی یا پسزمینه خیرهکنندهای ندارد، با این حال، برخی از طراحان تمایل دارند با صفحه splash خود خلاقیت به خرج دهند.
بسیاری از کاربران وب علاقه ای به صفحات اسپلش ندارند. تحقیقات نشان می دهد که 25 درصد از بازدیدکنندگان به جای رفتن به وب سایت اصلی، یک سایت را پس از استقبال از یک صفحه اسپلش ترک می کنند. صفحات اسپلش که حاوی انیمیشن هستند، به ویژه برای بازدیدکنندگان بازگشتی، تکراری و آزاردهنده هستند. به طور مشابه، هر نوع صفحهای که بیش از یک بار با آن مواجه میشوید، برای اکثر کاربران ارزشی ندارد، بنابراین مطمئن شوید که دکمه خروج یا پرش را برای زمانی که میخواهند به سایت اصلی بروند، آماده کنید.
یک راه حل برای این کار استفاده از کوکی ها برای شناسایی بازدیدکنندگان بازگشتی و برنامه ریزی صفحه splash برای غیرفعال شدن خودکار برای این کاربران است. یکی دیگر از ناراحتیهایی که ممکن است باعث شود یک صفحه اسپلش ایجاد کند این است که به بازدیدکنندگان اجازه میدهد با باز کردن یک برگه یا پنجره دیگر وارد سایت اصلی شوند(مانند مرورگرهای خاص).
علاوه بر این، برخی از صفحات splash میتوانند بدون توجه به اینکه دکمهها و لینکهای قابل کلیک قابل رویت را نمایان میکنند، بسیار اساسی طراحی شوند که کاربران در یافتن آنها با مشکل مواجه شوند.
صفحات اسپلش برای سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو کاندیدای خوبی نیستند، زیرا محتوای زیادی برای کشف و بهینه سازی موتورجستجو در دسترس نیست. گزارش شد که گوگل و سایر موتورهای جستجو شروع به اعمال جریمههایی برای وبسایتهایی کردند که انواع خاصی از صفحات اسپلش را میزبانی میکردند که کیفیت تجربه کاربر را کاهش داد و باعث تاخیر در سرعت سایت شد. هر صفحهای که بازدیدکنندگان را از داشتن یک تجربه کاربری خوب باز میدارد و مانع از تعامل کامل آنها با برند شما میشود، برخلاف اهداف شما برای کسبوکار شما عمل میکند و باید به سرعت به آن رسیدگی شود.
طراحی وب خوب مستلزم آن است که تمام عناصر موجود در وب سایت شما -از جمله صفحه splash- با هم کار کنند تا یک تجربه کاربری مثبت ارائه دهند. به دلیل عملکردهای زیادی که دارد، یک صفحه اسپلش این پتانسیل را دارد که تجربه کاربری بازدیدکنندگان شما را افزایش دهد. فقط باید از معایب داشتن یک صفحه اسپلش آگاه باشید و مطمئن شوید که اثربخشی و کارایی سایت شما را به خطر نمی اندازد. در نهایت، از صلاحدید آگاهانه استفاده کنید تا تصمیم بگیرید که آیا وب سایت شما به یک لایه یا ویژگی اضافه شده در ایجاد هدف اصلی خود نیاز دارد یا خیر. هنگامی که یک صفحه به درستی اجرا می شود، می تواند یک پیش درآمد تاثیرگذار برای تجربه های فوق العاده و فراموش نشدنی کاربر باشد.