چه زمانی به ممیزی محتوا فکر می کنیم؟
وب سایت تان باید با محتوای خوب پر شود. بدون محتوای خوب ممکن است اصلا وب سایت نداشته باشید.
اما چطور متوجه می شوید که محتوای خوبی دارید؟
شاید بخشی از محتوا را بخوانید و فکر کنید کاملا خوب است اما راه مطمئن تری برای کشف آن وجود دارد.
اگر نمی دانید که آیا محتوای شما عملکرد خوبی دارد یا نه، وقت آن است که یک ممیزی محتوا انجام دهید.
ممیزی محتوا به شما این فرصت را می دهد تا تمام محتوای وب سایت خود را از نزدیک بررسی کنید و ارزیابی کنید که چگونه برای شما و اهداف فعلی شما کار می کند.
این به شما کمک می کند:
هم چنین بعضی از وب سایت ها وجود دارند که بیشتر از سایرین به ممیزی محتوا نیاز دارند.
اگر وب سایتی نسبتا جدید دارید که تمام محتوای شما هنوز تازه است برای مدتی واقعا نیازی به ممیزی محتوا نخواهید داشت
سایت های قدیمی و وب سایت هایی که حجم زیادی از محتوا دارند چیزهای بیشتری از انجام ممیزی محتوا به دست می آورند.
همین طور اندازه یک وب سایت بر میزان ضروری بودن ممیزی محتوا تاثیر می گذارد.
هیچ دلیل دقیقی وجود ندارد که چرا باید از ممیزی محتوا استفاده کنید.
محتوا یک سرمایه گذاری دیجیتال مارکتینگ است. چون در آینده نتیجه اش را خواهید دید.
آنچه زمانی برای وب سایت شما کار می کرد ممکن است دیگر به کار نیاید.
بنابراین منطقی است که به عقب برگردید و آن را بررسی کنید.
اگر رتبه بالایی ندارید ممکن است مشکل از محتوای شما باشد و برخی از محتوایی که دارید ممکن است سئو پسند نباشد و اگر چه ممکن است محتوا ارزشمند باشد اما راهی برای رتبه بندی بالا وجود ندارد.
اگر محتوایی که دارید خوب است بهینه سازی آن برای سئو می تواند یک تغییر ساده باشد که تفاوت زیادی در رتبه بندی ایجاد می کند.
حتی بهترین محتوا هم در یک نقطه قدیمی می شود.
پس از مدتی ممکن است کلمات کلیدی مهم را از دست بدهید.
محتوایی با لینک های شکسته، اطلاعات قدیمی ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشد.
اگر محتوای قدیمی تر عملکرد خوبی ندارد به این معنی نیست که نمی تواند هدف جدیدی برای وب شما داشته باشد.
به روزرسانی برخی از محتوای قدیمی تان می تواند تاثیری مشابه داشتن چیزی کاملا جدید به شما بدهد. بدون اینکه شما نیاز به انجام کاری که یک محتوای کاملا جدید نیاز دارد داشته باشید
هر چیزی که تا به حال پست کرده اید برای همیشه مرتب نخواهد بود.
برخی از محتوایی که در حال حاضر عالی هستند فقط برای مدت کوتاهی به نفع شما هستند.
در حالیکه ممکن است محتواهای قدیمی را در وب سایت خود بیابید که می توان آن ها را به روزرسانی کرد تا مفید تر باشند.
اما گاهی اوقات نامربوط اند. در چنین مواردی فقط فضا را اشغال می کنند و مجبور نیستید آن ها را نگه دارید.
علاوه بر حذف صفحات بی اهمیت می توانید محتوای تکراری را نیز پیدا کنید تا در طول ممیزی محتوا از شر آنها خلاص شوید.
محتوای تکراری ممکن است به طور تصادفی رخ دهد و برای تقلب در سیستم ایجاد نشده باشد اما صرف نظر از اینکه چراآن را دارید ممکن است توسط موتورهای جستجو جریمه شوید
اگر متوجه شدید که محتوایی بسیار مشابه یا تکراری دارید اما نمی توانید از شر آن خلاص شوید می توانید متوجه کمبودهای موجود در وب سایت خود شوید که باید برطرف شوند.
شما می توانید متوجه کمبودهای موجود در وب سایت خود شوید تا در آینده محتوای مفیدتری ایجاد کنید.
ممیزی محتوا با خواندن محتوا تفاوت دارد.
برای یک ممیزی محتوای موثر باید از ابزارهای آنلاین، برای دریافت داده های مورد نیازاستفاده کنید.
بنابراین قبل از شروع ممیزی محتوا مهم است که بدانید دقیقا چه کاری باید انجام دهید.
اگر در تلاش برای انجام ممیزی محتوا هستید این کار را بیهوده انجام ندهید.
باید هدفی وجود داشته باشد که شما را به انجام این کار سوق دهد.
شاید بخواهید سئوی خود را بهبود دهید تا بتوانید رتبه های بالاتری کسب کنید یا می خواهید محتوایی ایجاد کنید که سرنخ های واجد شرایط بیشتری را به همراه داشته باشد.
همه دلایل یکسانی برای داشتن ممیزی محتوا ندارند، اگر چه بسیاری از دلایل ممکن است مشابه به نظر برسند بنابراین آنچه شما می خواهید به دنبال آن باشید شاید متفاوت باشد
یکی از ابزارهایی که همیشه باید در طول ممیزی استفاده کنید Screaming Frog است.
از Screaming Frog برای ایندکس کردن URL های خود استفاده کنید.
این ابزار به شما این امکان را می دهد که با جمع آوری URLها از نقشه سایت خود فهرستی از محتوایی که در وب سایت خود دارید ایجاد کنید.
اگر کمتر از 500 صفحه برای بررسی دارید می توانید از نسخه رایگان استفاده کنید.
این یکی از ساده ترین راه ها برای جمعآوری تمام محتوای شما برای شروع ممیزی محتواست.
پس از اینکه فهرستی از محتوای وب سایت خود تهیه کردید باید عملکرد آن را ببینید.
برای اینکار گوگل آنالیتیکس می تواند تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد.
داده هایی که گوگل آنالیتیکس به شما می دهد تشخیص حرکت بعدی را آسان تر می کند.
پس از بررسی گزارش ها ممکن است مشخص شود که چه چیزی محتوای شما را ضعیف می کند.
راه حل ممکن است واضح نباشد. اما با نگاه دقیق به داده ها و کمی تحقیق می توانید به آن پی ببرید.
مثلا اگر یک محتوای عالی و باکیفیت دارید که بازدید زیادی ندارد شاید نیاز است کمی به روز شود و دوباره به منتشر شود.
درنهایت باید بفمید که تغییرات لازم چه خواهد بود و چگونه آن ها را ایجاد خواهید کرد.
اگر فهرست بلند بالایی از تغییراتی که دارید باید اجرا شوند در نظر بگیرید که کدام یک اولویت هستند و کدام یک را می توان در طول زمان اصلاح کرد.
برنامه ریزی برای آینده ممکن است نه تنها شامل تغییراتی باشد که باید در محتوای موجود ایجاد شود بلکه ترتیبات ایجاد محتوای جدید در آینده را شامل می شود.
در پایان
ممیزی محتوا ممکن است ترسناک به نظر برسد اما برای اطمینان از اینکه تمام محتوای وب سایت شما به نفع شما کار می کند نه علیه شما کلیدی است.
انجام ممیزی محتوا به این معنی نیست که اشتباهات بزرگی در محتوای خود مرتکب شده اید.
چنین ممیزی صرفا تعمیر و نگهداری است که حتی وب سایت هایی با بهترین محتوا باید انجام دهند.
ورود به این موضوع شاید دشوار به نظر برسد اما با کمک صحیح ممیزی می تواند باعث شود که شما نسبت به محتوای خود اعتماد بیشتری داشته باشید و شما را برای گام های بعدی راهنمایی کند.
مقالات زیر را برای تولید محتوای بهتر پیشنهاد می کنیم:
ایجاد محتوا برای تجربه کاربری بهتر