آنها می گویند که ثبات کلید موفقیت است. این ضرب المثل حتی با طراحی وب نیز صادق است – البته در زمینه کمی متفاوت. یک وب سایت که به طور مداوم طراحی شده باشد شانس بیشتری برای جلب توجه و علاقه کاربر دارد و این با کمک یک راهنمای سبک به دست می آید.
راهنمای سبک در طراحی وب سندی است که به عنوان مبنایی برای طراحی وب سایت عمل می کند. این شامل جزئیات و دستورالعملهای خاصی در مورد کاربرد عناصر مختلف سایت، از جمله سرصفحهها، دکمهها، رنگها و کدها است. زمانی که بیش از یک طراح بر روی یک پروژه وب سایت کار می کنند، زمانی که طراحان جدید درگیر می شوند و باید در جهت طراحی سرعت بخشیده شوند یا زمانی که نیاز به جابجایی کار وجود دارد، برای ثبات و تداوم مفید است.
راهنماهای سبک معمولاً بر اساس کتابچه راهنمای برند موجود یک شرکت است. دفترچه راهنمای برند حاوی تمام اطلاعات ضروری در مورد هویت یک برند یا شرکت مانند لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی، پیام رسانی و پیاده سازی است. این دیکته می کند که چگونه عناصر نام تجاری و همه چیز مرتبط با آن باید در هر دارایی، محصول و دارایی شرکت از جمله وب سایت آن اعمال شود. با این حال، یک راهنمای سبک از تلاش های مشترک طراحان وب و مشتریان آنها حاصل می شود.
شبکه به عنوان یک راهنما عمل می کند که فاصله عناصر را در یک صفحه تعیین می کند. ساختار و موقعیت محتوا را در طرح دیکته می کند. یک راه خوب برای ایجاد شبکهها این است که قبل از قرار دادن عناصر در صفحه واقعی با رویکرد آزمون و خطا، یک Wireframe ایجاد کنید که چارچوب استخوانی وبسایت شما است.
با در نظر گرفتن افزایش استفاده از تلفن همراه و تبلت در سالهای اخیر، یک راهنمای سبک نیز باید نحوه طراحی طرحبندیها در اندازههای مختلف صفحه و ارائه تصاویر مربوطه را مشخص کند.
هنگام انتخاب رنگ های اصلی و ثانویه و همچنین رنگ های مکمل و تاکیدی برای استفاده در وب سایت به دفترچه راهنمای برند مراجعه کنید. پس از مشخص شدن این موارد، اکنون میخواهید با در نظر گرفتن ترکیب هماهنگ و کنتراست مناسب، آنها را به عناصر مختلف سایت – پسزمینه، متن، دکمهها، پیوندها و غیره اختصاص دهید.
هنگام انتخاب رنگ وب سایت، خوانایی را در نظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که کپی در پس زمینه آن برجسته است. همچنین توصیه میشود از رنگهای تیرهتر برای سرفصلها و عنوانها استفاده کنید، در حالی که رنگهای روشنتر با همان رنگ برای متن بدنه مناسب هستند.
اگرچه شمارش رنگ ها، مقادیر HEX متناظر آنها و کاربرد تجویز شده در راهنمای سبک مفید است، از جمله یک مثال بصری واقعی از جفت ها و استفاده نیز برای طراحان وب بسیار ارزشمند است.
Typography
تایپوگرافی شامل اندازه، سبک و فاصله تمام متن یافت شده در یک وب سایت است. یک راهنمای سبک باید نشان دهد که چه نوع تایپ و در چه اندازه فونت، وزن و رنگ باید در یک کپی خاص استفاده شود (مانند عنوان، عنوان، متن اصلی، زیرنویس و غیره). برای حفظ ثبات و انسجام کلی در محتوای وبسایت خود، تعریف ردیابی، هدایت و کرنینگ – یا فاصله بین کلمات، حروف و خطوط متن – نیز مفید است. مثل همیشه، ارائه نمونه های بصری و یادداشت های زمینه، کار طراحان را به طور قابل توجهی آسان تر و سریع تر می کند.
اینها نمادها یا عناصر تعاملی در وب سایت شما هستند که نشان دهنده یک فرمان یا قرار گرفتن به جای پیوندی مانند آرم ها، دکمه ها و نمادها هستند. راهنمای سبک باید نشان دهد که این گرافیک ها چگونه باید به نظر برسند. به عنوان مثال، برای آیکون ها، باید مشخص کند که آیا آیکون های خط هستند یا نمادهای پر شده. همچنین باید نشان دهد که بر اساس پالت رنگ تعیین شده از کدام ترکیب رنگ (در حالت ایده آل فقط حداکثر تا سه) استفاده شود.
عکسها ممکن است کمی مشکل باشند، زیرا رنگهای خاص خود را دارند که ممکن است با تمام عناصر طراحی شده وبسایت به خوبی تضاد نداشته باشند. راهنمای سبک میتواند یک قانون کلی برای درمان عکسهای رنگی مانند افزودن فیلتر یا گرادیان یا تبدیل آنها به رنگهای خاکستری یا تک رنگ ایجاد کند تا به خوبی با بقیه وبسایت تکمیل شوند.
برای حفظ تعادل بصری در یک صفحه، عکسها باید دارای اندازه استاندارد – عرض و ارتفاع دقیق – در رابطه با سایر عناصر موجود در سایت باشند.
جدای از این پنج عنصر اساسی اول، مؤلفههای دیگری مانند نحوه رفتار یا نمایش مکاننما هنگام شناور شدن بر روی اشیاء صفحه خاص، ارائه فرمها و فیلدهای ورودی و اجرای سایر جلوههای صفحه مانند انیمیشن نیز باید مشخص شوند. گنجاندن قطعات کدی که به راحتی میتوانند روی شیوهنامهها کپی شوند، ساخت یک وبسایت را برای طراحان و برنامهنویسان راحت میکند.
ایجاد یک راهنمای سبک جامع ممکن است کمی طول بکشد، اما پس از انجام آن، روند طراحی و توسعه وب به طور قابل توجهی سریعتر و آسانتر میشود. فرآیند تأیید سریع و کارآمد می شود زیرا همه افراد درگیر در پروژه وب سایت – حتی و به ویژه مشتری – باید به آن پایبند باشند.
یک راهنمای سبک همچنین به حفظ ثبات پروژه طراحی وب شما کمک می کند، به خصوص اگر افراد مختلف زیادی روی آن کار می کنند. این سند به عنوان یک مرجع ارزشمند برای طراحان وب در زمانی که نیاز به تکرار طرح یا ایجاد صفحات جدید دارند، عمل می کند. توسعه دهندگان وب، راهنماهای سبک را مفید خواهند یافت، به خصوص اگر دارای کدها و اسکریپت های استاندارد شده باشد که به راحتی کپی و چسبانده می شوند یا به روز رسانی می شوند.
از آنجایی که تنها چیز ثابت در این دنیا تغییر است، میتوانیم انتظار داشته باشیم که برندها تکامل پیدا کنند و فناوری به نوآوری ادامه دهد. به همین دلیل مهم است که کل تیم (سمت مشتری و سمت طراح) را در به روز رسانی راهنمای سبک به طور منظم درگیر کنیم تا خطوط تولید جدید را در بر بگیرد، برندی تازه ارائه شود و آخرین روندها در طراحی وب را پیاده سازی کند.