ایندکس شدن اول موبایل دیگر موضوع داغ سئو نیست و چند سال هست که مطرح هست.
گوگل اعلام کرده است که یک شاخص جداگانه برای پیاده سازی اول موبایل وجود ندارد در عوض معنایش این است که گوگل در درجه اول از نسخه موبایل صفحه وب برای اهداف رتبه بندی و نمایه سازی استفاده می کند.
در سال 2018 گوگل توضیح داد که با ایندکس کردن اول موبایل، URL نسخه موبایل پسند سایت شما ایندکس می شود.
اگر وب سایت شما URL مجزای موبایل و دسکتاپ دارد گوگل URL تلفن همراه را به کاربران موبایل و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان می دهد.
محتوایی که ایندکس می شود نسخه موبایل خواهد بود.
گوگل در پایان سال 2017 اعلام کرد که به آرامی شروع به انتشار فهرست اول موبایل می کند.
مارس 2018 اعلام کرد که در حال گسترش است و به وب سایت ها دستور داده است که آماده شوند.
ژوئن 2020 هم گفت که، در حالیکه اکثر وب سایت ها برای نمایه سازی تلفن همراه تنظیم شده اند هنوز بسیاری از سایت ها ایندکس نشده اند.
گوگل در آن مرحله اعلام کرد که به جای تغییر در سپتامبر 2020، ایندکس اول موبایل را تا مارس 2021 به تعویق خواهد انداخت.
گوگل مشکلاتی مثل متاتگ های ربات ها، Lazy loding، محتوای اصلی و تصاویر را دلایل این تاخیر اعلام کرد.
بعد هم مهلتی را که خودش تعیین کرده بود در نوامبر 2021 حذف کرد.
توضیح داد که هنوز سایت هایی وجود دارند که در فهرست اول موبایل قرار نگرفته اند، زیرا آماده انتقال نیستند.
در ادامه هم گفت که:
جدول زمانی را برای آخرین مراحل نمایی سازی اول موبایل باز خواهد گذاشت.
گوگل هم چنین اعلام کرده در حال حاضر تاریخ نهایی مشخصی برای حرکت به فهرست سازی موبایل اول نداریم و می خواهیم در مورد گام های بزرگ تر باقی مانده در این مسیر فکر کنیم.
اگر وب سایت تان را پس از ژوئیه 2019 منتشر کرده اید ایندکس شدن اول موبایل به طور پیش فرض فعال است.
گوگل این اعلامیه را در می 2019 اعلام کرد و توضیح داد که این تغییر برای وب سایت هایی اعلام می شود که قبلا برای جستجوی گوگل ناشناخته بودند.
این اطلاعیه به جزییات در مورد اینکه چرا گوگل ایندکس اول موبایل را برای وب سایت های جدید پیش فرض قرار می دهد توضیح داد.
در ژانویه 2019 جان مولر توضیح داد که اگر محتوای شما تست قابلیت استفاده از موبایل را قبول نکند هم چنان می تواند به نمایه سازی اول موبایل منتقل شود.
حتی اگر گزارش “قابلیت استفاده از تلفن همراه” سرچ کنسول نشان دهد که وب سایت شما دارای URL معتبر است به این معنی نیست که آن صفحات برای نمایه سازی اول موبایل آماده هستند.
به گفته مولر قابلیت استفاده از تلفن همراه کاملا جدا از نمایه سازی اول موبایل است.
در نتیجه صفحات را می توان برای نمایه سازی اول موبایل فعال کرد، حتی اگر در دستگاه تلفن همراه قابل استفاده در نظر گرفته نشوند.
به عنوان مثال یک فایل pdf را در نظر بگیرید که قابل ایندکس شدن است اما هنوز برای موبایل بهینه نیست و نمی توان روی لینک ها به راحتی کلیک کرد.
گوگل در ژانویه 2020 معیارهای نمایه سازی اول موبایل را آپدیت کرد و تاکید زیادی بر ارائه یک تجربه در موبایل و دسکتاپ کرد.
مت ساترن(Matt Southern) یک لیست خلاصه از منظور گوگل را ارائه کرد:
گوگل هشدار می دهد که اگر به طور هدفمند محتوای کمتری را در نسخه موبایل یک صفحه نسبت به نسخه دسکتاپ ارائه دهید احتمالا با کاهش ترافیک مواجه خواهید شد.
در عوض گوگل توصیه می کند که محتوای اصلی هم در موبایل و هم در دسکتاپ یکسان باشد.
گوگل حتی پیشنهاد می کند از همان عناوین استفاده کنید.
هم چنین گوگل در اسناد نمایه سازی تلفن همراه خود به این نکته اشاره می کند که فقط از محتوای سایت تلفن همراه در نمایه سازی استفاده می شود.
گوگل یک بخش کامل را ارائه می دهد که بر پیشنهادات برای URL های جداگانه متمرکز است
بخش عیب یابی نیز ارزش بررسی را دارد.
این شامل خطاهای رایجی است که می تواند باعث شود سایت شما برای ایندکس اول موبایل آماده نباشد یا پس از فعال شدن سایت باعث کاهش رتبه شود.
توجه داشته باشید که مولر توضیح داد که هیچ چیز با نمایه سازی اول موبایل مربوط به سایت هایی با URL مجزای تلفن همراه با استفاده از rel-canonical تغییر نکرده است.
مولر توصیه می کند که حاشیه نویسی ها یکسان باشد.
حتی اگر rel-canonical به URL دسکتاپ اشاره کند گوگل از URL تلفن همراه استفاده می کند.
مولر یک گرافیک مفید ایجاد کرد که فرایند نمایه سازی “قبل و بعد” را برای URL های دسکتاپ و m-dot نشان می دهد.
در حالیکه برای گنجاندن محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل نیازی به داشتن نسخه موبایل از صفحات شما نیست اما به شدت توصیه می شود.
توجه به، به روزرسانی تجربه صفحه نیز باید بخشی از گفتگو باشد.
به روزرسانی تجربه صفحه به طور رسمی برای دستگاه های تلفن همراه در سال 2021 منتشر شد و شامل سیگنال های اندازه گیری درباره نحوه درک بازدیدکنندگان از تجربه تعامل با صفحه وب شماست.
سازگاری با موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی در سال 2015 اعلام شد که منجر به Mobilegeddon شد.
یک سال بعد گوگل اعلام کرد این فاکتور رتبه بندی را تقویت می کند.
در ابتدا به روزرسانی سازگار با موبایل فقط برای نتایج جستجوی تلفن همراه اعمال می شد اما اکنون با شاخص mobile-first به طور کلی اعمال می شود.
گوگل صفحات موبایل را جدا از صفحه دسکتاپ ارزیابی می کند به این معنی که در حال حاضر هیچ امتیازی ا ز نظر موبایل و دسکتاپ وجود ندارد.
نسخه AMP برای امتیازدهی Core Web Vitals و نسخه موبایل برای نمایه سازی اول موبایل استفاده می شود.
محتوای مهم شامل:
گوگل توصیه می کند که از تگ های متا ربات ها در سایت تلفن همراه استفاده کنید از بارگیری محتوای اصلی خودداری کنید. Google bot نمی تواند محتوایی را که نیاز به تعامل کاربر دارد بارگیری کند. به Google bot اجازه دهید منابع شما را بخزد
دقت کنید که داده های ساخت یافته در نتایج موبایل و دسکتاپ وب سایت شما یکسان باشد و مطمئن شوید که URL ها صحیح هستند.
سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی است و با ایندکس اول موبایل و تجربه صفحه اهمیت بیشتری پیدا می کند.
به دقت بر کنسول جستجوی نظارت داشته باشید تا بتوانید خطاهای موبایل را شناسایی و برطرف کنید.
چیزهای زیادی برای یادگرفتن در مورد ایندکس شدن اول موبایل وجود دارد.
مطمئن شوید که از بهترین روش ها و نظارت بر عملکرد وب سایت خود برای موفقیت در دنیای نمایه سازی اول موبایل استفاده می کنید.
مقالات زیر را برای مطالعه بیشتر درباره ایندکس شدن وب سایت تان پیشنهاد می کنیم.
نکاتی برای بهبود ایندکس شدن صفحات وب سایت تان