تگ عنوان تنها یکی از عناصر روی صفحه است که هنگام سئو روی آن تمرکز می کنیم. بهینه سازی تگ عنوان به تنهایی احتمالاً به تغییرات رتبه بندی زیادی منجر نمی شود. با این حال، استفاده از آن در کنار سایر عناصر روی صفحه میتواند نقش مهمی را برای یک صفحه، بخشها و وب سایت ایجاد کند. فراتر از تأثیر سئو و تمرکزی که بر روی برچسبهای عنوان میگذاریم، باید به تأثیر آنها بر نرخ کلیک و ترغیب مخاطبان هدف برای ورود به سایت نیز فکر کنیم.
عنوان اولین نقطه تماس خواننده در صفحه نتایج موتور جستجو(SERP) با یک نام تجاری یا سایت است. چقدر برای سئو مهم است؟ نحوه نوشتن عنوان مهم است. سئوی تگ عنوان می تواند دروازه ای برای نرخ کلیک بالاتر باشد و کمک کند رتبه بهتری در SERP کسب کنید.
عناوین به جذب و حفظ مخاطب شما کمک می کنند. خوانندگان معمولاً در صفحه اول پیمایش می کنند تا آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند و در آنجا توقف کنند. معمولاً، این عنوان است که توجه آنها را به خود جلب می کند زیرا مستقیماً به اطلاعاتی که آنها به دنبال آنلاین هستند اشاره می کند.
موضوع به همین جا ختم نمی شود زیرا عنوان های فرعی نیز ضروری هستند. برچسب های زیر عنوان نیز جزء رتبه بندی در موتورهای جستجو هستند. اما پیدا کردن تعادل بین تمام عواملی که لازم است به آن ها توجه کنیم می تواند چالش برانگیز باشد.
همان عنوانی که گوگل در نتایج جستجو به مخاطب ها نشان می دهد. شاید در بهبود سئوی وب سایت تان به اندازه بک لینک ها مهم نباشند اما نمی توان تگ های عنوان را نادیده گرفت. تگ های عنوان هنوز مهم اند. هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو.
تگ عنوان یک تگ HTML است که در قسمت head هر صفحه وب وجود دارد. این یک دیدگاه اولیه در مورد موضوعی صفحه مورد نظر ارائه می دهد.
برچسب عنوان در صفحات نتایج موتورهای جستجو(SERPs) ظاهر می شود. معمولاً به عنوان یک پیوند قابل کلیک است و همچنین پنجره مرورگر نیز آن را نشان می دهد. به غیر از این دو مکان، برچسب عنوان به اندازه سایر محتوای وب روی صفحه قابل مشاهده نیست مثلا روی بدنه محتوا یا قسمت های مربوط به تصاویر و جاهای دیگر. به همین دلیل، برچسب عنوان گاهی اوقات نادیده گرفته می شود. برچسب عنوان به خودی خود تأثیر کمی بر رتبه بندی ارگانیک دارد. هیچ یک از عوامل رتبه بندی جادویی یا قدرتمند نیست، مخصوصا اگر محتوای شما با کیفیت پایین باشد یا از سئو فنی غافل شده باشید.
هنگامی که موتورهای جستجو از برچسب عنوان ما به عنوان پیوند آبی در جستجو در صفحه نتایج جستجو استفاده می کنند،متن آن تگ می تواند روی تصمیم کاربر درباره کلیک کردن روی سایت ما اثر کند.
قبل از نوشتن یک تگ عنوان بهینه شده، باید بدانید که صفحه مورد نظر در کجای سلسله مراتب کلی وب سایت قرار می گیرد. برچسب عنوان صفحه اصلی با صفحات وبلاگ یا صفحه محصول بسیار متفاوت است. برای وب سایت هایی با صفحات زیاد، ایجاد تگ هایی که از صفحه ای به صفحه دیگر متفاوت هستند، می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که داشتن نقشه سایت و دانستن اینکه هر صفحه با توجه به موضوع وب سایت شما در کجا قرار می گیرد، مهم است.
هر صفحه ای که عمیق تر وارد سایت می شوید، می توانید و باید دقیق تر باشید. شما می توانید کلمات و عبارات را تکرار کنید، اما باید در هر مرحله به سایتی که می روید، جزئیات بیشتری داشته باشید. برنامهای داشته باشید تا تگهای عنوان در هیچ صفحهای تکرار نشوند.
گام بعدی برای درک اینکه صفحه در کجای سلسله مراتب وب سایت قرار می گیرد، ارزیابی محتوای صفحه است. تگ عنوان زمانی بیشترین تاثیر را برای موتورهای جستجو و کاربران دارد که موضوع صفحه را معرفی می کند و از همان کلمات کلیدی مهم در بدنه، ویژگی alt تصویر، توضیحات متا، URL و سایر جنبه های صفحه استفاده می شود.
فرصت خود را برای استفاده از این عنصر، در میان سایر موارد موجود در صفحه، با تلاش برای نوشتن آن به گونه ای که شامل کلمات، اصطلاحات یا عباراتی است که در محتوای صفحه وجود ندارد، هدر ندهید. گوگل میتواند تگهایی را که مفید نیستند یا به طور معناداری با موضوع بقیه صفحه مرتبط نیستند، نادیده بگیرد.
باید از کلماتی در تگ عنوان استفاده کنید که در قسمت های دیگر صفحه نیز استفاده می شود تا موضوع را به هم گره بزنید.
به یاد داشته باشید که تگ عنوان مثل یک لینک با متنی آبی در نتایج جستجو نشان داده می شود. به کاربر دلیلی بدهید تا روی آن پیوند کلیک کند. داشتن یک چشم انداز روشن از اینکه صفحه شما در مورد چه چیزی است و نتیجه مطلوب برای شما و بازدیدکننده شما چیست، بسیار مهم است. اگر در تلاش برای دستیابی به اهداف تجاری بیش از حد در یک صفحه هستید، تمرکز به اندازه کافی بر روی آنچه فراخوان برای اقدام (CTA) باید باشد، دشوار است. اگر متوجه شدید که اینطور است، محتوای خود را به موضوعات و صفحات بیشتری تقسیم کنید. با این نکات بهتر می توانید تگ عنوانی بنویسید که اهداف شما و کاربر را مورد توجه قرار می دهد.
تگ های عنوان ساختار و زمینه مقاله شما را مشخص می کنند.
هر عنوان باید به خواننده، ذهنیتی از اطلاعاتی که می تواند از متن پاراگراف دریافت کند، ارائه دهد.
یک روش مفید برای درک کردن تگ های عنوان، مقایسه آنها با فهرست مطالب یک کتاب غیر داستانی است:
مقاله خود را قابل اسکن بنویسید. مقاله قابل اسکن مقاله ای است که در یک نگاه قابل خواندن است. احتمال موفقیت مقالات قابل اسکن در موتورهای جستجو بیشتر است.
قابل اسکن بودن مقاله آنقدر مهم است که آن را “نادیده گرفته شده ترین عامل بازاریابی محتوا” می گویند. داده ها می گویند فقط 16٪ از کاربران اینترنت مقاله را کلمه به کلمه می خوانند. بقیه در حال اسکن هستند. مقاله ای که قابل اسکن است 58٪ بیشتر احتمال دارد که با خوانندگان رابطه بهتری داشته باشد. وقتی مقاله قابل اسکن است، کاربران جای اینکه دوباره به گوگل برگردند، ممکن است مقاله را بخوانند. احتمالاً آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.
در حالی که شبکه های اجتماعی، یک عامل رتبه بندی مستقیم نیستند، هرچه مقاله بیشتر به اشتراک گذاشته شود، به احتمال زیاد کسب بک لینک، که یک عامل رتبه بندی است، بیشتر خواهد شد.
تگ های تایتل، اهمیت کمتری نسبت به کسب بک لینک از یک سایت معتبر دارند، اما گوگل برای نشان دادن صفحه شما به آنها نگاه می کند.
هنگامی که تگ های عنوان را بهینه می کنید، از تحقیق کلمات کلیدی غافل نشوید یا آن را نادیده نگیرید. مانند هر چیزی که گوگل به آن توجه می کند، لازم است کلمات کلیدی را در تگ های عنوان خود قرار دهید. این بدان معنا نیست که کلمات کلیدی را به هر قیمتی در محتوای خود جاسازی کنید. اما نباید کاربر و هدف جستجو را نادیده بگیرید. تعادل را پیدا کنید، از اصطلاحات به طور مداوم استفاده کنید، به گونه ای بنویسید که به طور طبیعی برای مخاطبان شما خوانده شود. هدف شما برای تگ عنوان بهینه شده تطبیق عبارت نوشته شده با جستجوی کاربر است.
همه ما میتوانیم با وب سایت هایی ارتباط برقرار کنیم که واقعاً میخواهیم پاسخی برای چیزی خاص پیدا کنیم، اما سایتهایی رتبه های برتر دارند که به سوالات متفاوتی پاسخ می دهند. دانستن اینکه مخاطبان شما دنبال چه چیزی هستند و چگونه جستجو می کنند برای بهینه سازی تگ عنوان بسیار مهم است. اگر نمیدانید مردم هنگام جستجو از چه کلمات و عباراتی استفاده میکنند، احتمالا در سئو با مشکل مواجه شوید.
لازم نیست تمام تگ های تایتل شامل کلمات کلیدی باشند، اگر فقط بعضی هایش کلمات کلیدی را داشته باشند کافی است. محتوای شما باید قابل خواندن باشد، برای کاربر نوشته شده باشد و به طور طبیعی شامل کلمات کلیدی باشد. اولویت اول شما باید نوشتن مقاله برای کاربران باشد، سپس برای گوگل .
بدون اینکه تجربه کاربری را به خطر بیندازید، اصلاحاتی انجام دهید. سئوکارها می دانند که UX خوب به معنای SEO خوب است.
یک مکان که به نظر می رسد تگ های عنوان تأثیر مثبتی در سئو دارند، وجود Featured Snippets است – با این دو روش:
گوگل از تگ ها برای ایجاد لیست های شماره دار استفاده می کند.
فقط یک تگ H1 داشته باشید.
یک قانون خوب برای UX، حفظ یک تجربه ثابت برای کاربران است.
وقتی سایتی به جزییات اهمیت می دهد، جذاب تر می شود.
تگ های عنوان تکراری برای کاربران یا موتورهای جستجو مفید نیستند.
اگر برچسبهای تکراری دارید، آنها را در گزارشهای سرچ کنسول گوگل خواهید دید. متوجه می شوید که موتورهای جستجو انتخاب کرده اند که برچسب عنوان شما را نادیده بگیرند و از محتوای دیگری که در صفحه شما یافت می شود برای متن پیوند آبی در SERP استفاده کنند. مخصوصا در مورد مشکلات گسترده تگ های عنوان گمشده یا تکراری صدق می کند. هنگامی که چندین صفحه دارای یک برچسب هستند، آن برچسب ها برای موتور جستجو بی فایده هستند اگر خیلی عمومی باشند یا فقط نام شرکت یا سازمان را ذکر کنند. به عنوان مثال می توان به مواردی اشاره کرد که کل سایت دقیقاً همان برچسب عنوان را دارد که به سادگی نام دامنه یا نام شرکت است.
بعضی وقت ها به دلیل تکرار گسترده، قالببندی نامناسب تگ ها، برچسبهای گمشده یا برچسب با محتوایی که گوگل آن را مفید نمیداند، محتوای صفحه جایگزین محتوای پیوند آبی در صفحه نتایج جستجو می شود. در برخی موارد این موضوع مشکلی ندارد. در برخی دیگر، منجر به محتوای کمتر مطلوب از نظر زمینه برای صفحه و همچنین بهینه سازی برای کلیک های جستجوگران می شود. سناریوی ایدهآل این است که به جای واگذاری آن به شانس، تگهای عنوان محکم و بهینه برای کاربران و موتورهای جستجو داشته باشید.
اگر تگ های تکراری در سایت خود دارید، نوشتن تگ های سفارشی را به برنامه اقدام سئو خود اضافه کنید.
این قانون در مورد همه متن های شما اعمال می شود، نه فقط عنوان ها.
از احساسات تان در نوشتن استفاده کنید. اما تعادل در اینکار می تواند یک چالش باشد. عناوین باید پاسخی از خواننده داشته باشند، حتی اگر صرفاً باعث ایجاد علاقه یا هیجان شود.
پیش نویس اولیه شما ممکن است دارای عناوین ناخوشایند باشد که از آنها برای ایجاد طرح کلی خود استفاده می کنید، اما باید قبل از انتشار، آنها را ویرایش کنید تا برای بازدیدکنندگان جذاب باشد.
تگ های عنوان، محتوای شما را قابل اسکن می کند. اما نمی تواند همه مقاله را اسکن کند. تگ های تایتل جذاب، بازدیدکنندگان را ترغیب می کند تا در سایت شما بمانند و محتوایتان را بخوانند. به تگ H1 خود اهمیت ویژه ای قائل شوید. کاربران بیشتر از هر چیزی به تگ H1 توجه می کنند. تگ H1 تعیین می کند که بازدیدکنندگان زحمت اسکرول کردن صفحه را به خودشان بدهند یا نه. تمام تلاش خود را برای نوشتن یک تگ عالی H1 انجام دهید.
در مقالات فارسی شاید اهمیتی نداشته باشد. اما اگر یک سئوکار باشید احتمالا در سئوی زبان های دیگر دانستن این موضوع برایتان مفید باشد. استفاده از حروف بزرگ در تگ های عنوان اهمیتی ندارد، معمولا بهترین روش استفاده از عنوان یا حروف جمله است، بنابراین برای خوانندگان بالقوه آسان تر است که نتایج جستجو را غربال کنند.
اگر عنوان خود را به روشی مناسب برای خواننده قالب بندی نکنید، می تواند بر نرخ کلیک(CTR) تأثیر بگذارد. یک مطالعه Semrush زمانی که عنوان به راحتی برای خوانندگان قابل اسکن نبود، کاهش در CTR را نشان داد.
جنبه دیگری که باید به آن توجه کرد این است که حروف بزرگ URL در سئو مهم است، نه مستقیم.
سئو شامل طیف گسترده ای از عوامل فنی روی صفحه و پشت صحنه تا لینک ها و موارد دیگر است. در حالی که هیچ عنصر واحدی نمی تواند یک استراتژی را بسازد یا شکست دهد، نمی توانید تگ های عنوان را در ترکیب کلی نادیده بگیرید. پیروی از این هشت روش برتر به شما کمک می کند تا تلاش های خود را بهینه سازی و مقیاس بندی کنید و به ایجاد سلسله مراتب و زمینه مناسب برای وب سایت خود کمک کنید.
همیشه جستجوگر و مخاطب خود را در ذهن داشته باشید. تعادل مناسب را بین ترکیب کلمات کلیدی مهم و همچنین مطابقت با هدف موضوع پیدا کنید. تگ عنوان را در طرح بهینه سازی خود بگنجانید، درک کنید که چگونه به دریافت کلیک کمک می کند و سعی کنید آن را برای محتوا و نیازهای خود بهینه سازی کنید.
تگ ها باید طوری نوشته شوند که کاربر امیدوار شود می تواند پاسخ جستجویش را پیدا کند.
شما راه حلی برای مشکل آنها ارائه می دهید و آنها دقیقاً می دانند که از مقاله چه انتظاری دارند. شما باید به مزایای مقاله خود فکر کنید و از آنجا کار کنید.
از خود بپرسید:
هیچ کاری را نادیده نگیرید. مهم نیست که تأثیر آن چقدر کم است. به نحوه استفاده از تگ های عنوان توجه کنید. تلاش شما هدر نخواهد رفت.
6 دیدگاه
سلام
آیا حتما باید از تگ H1 استفاده کنیم؟
سلام دوست عزیز
می تونید تگ عنوان H1 نداشته باشید. دراین صورت گوگل از تگ عنوان H2 استفاده میکنه.
پس بودن یا نبودن تگ های عنوان هیچ تاثیری نداره؟
تگ های عنوان به گوگل کمک می کنند که درک کنه محتوا در مورد چی هست. اون چیزی که برای گوگل مهمه محتوا هست نه عنوان.
البته سئوکارها توصیه می کنند که حتما از تگ عنوان های مناسبی استفاده کنید و ساختار سلسله مراتبی رو رعایت کنید.
سلام
آیا می تونیم داخل تگ عنوان H1 از کدهای html استفاده کنیم؟
باتشکر
سلام دوست عزیز
ایرادی نداره. اما ممکنه به سئو هم کمکی نکنه.