لینک سازی شامل انواع لینک های داخلی(Internal)، ورودی(Inbound) و خروجی(Outbound)می باشد.
لینک های داخلی را موتورهای جستجو با نگاه کردن به نام دامنه تعیین می کنند.
اگر وب سایت شما بیشتر از یک دامنه داشته باشد، این به عنوان لینک خارجی محسوب می شود.
لینک های ورودی بیشترین ارزش سئو را دارند اما به دست آوردن آنها نیز سخت است.
لینک ها به دلایل خاصی اتفاق می افتند.
بعضی وقت ها به خاطر این است که آن صفحه مورد پسند است و بعضی وقت ها هم به خاطر انتقادها یا اعتراض هاست.
اما به هر حال برای گوگل مهم اند چون این معنی را می رسانند که آن مطلب آنقدر مهم بوده که واکنش در پی داشته است.
گوگل با نگاه کردن به این موارد بلافاصله لینک ها را غیر واقعی تشخیص می دهد:
–
–
–
با وجود همه این ها فقط تعداد لینک ها مهم نیست.
گوگل کیفیت لینک ها را هم ارزیابی می کند.
لینک های ورودی حتی پس از به روز رسانی های الگوریتم پنگوئن مهم هستند.
الگوریتم گوگل پنگوئن کیفیت لینک ها را بررسی می کند.
یکی از جنبه های مهم لینک های ورودی که موتورهای جستجو به آن توجه می کنند انکر تکست(anchor text) یک لینک هست.
انکر تکست یک لینک، متن قابل کلیک آن لینک یا متن جایگزین یک تصویر در تصاویر قابل کلیک هست.
انکر تکست یا همون متن لنگر به موتورهای جستجو کمک می کند دیدگاهی از موضوع صفحه مقصد پیدا کنند.
مثل بمباران کلمه کلیدی(stuff keyword) ازانکر تکست هم سو استفاده شد.
بنابراین تمرکز بیش از اندازه روی کلمت انکر تکست(anchor text) ممکن است سئوی شما را به خطر بیندازد.
بهتر است انکر تکست ها بیشتر از تمرکز روی کلمات کلیدی، روی برند شما تمرکز داشته باشند.
درست نیست که همه لینک سازی ها یک متن را داشته باشند، و بهتر است بعضی وقتا از کلماتی مثل “اینجا”، “اینجا را بخوانید” نیز استفاده شود.
تقریبا در هر وب سایتی صفحه ای که بیشترین لینک ورودی را دارد صفحه اصلی سایت است.
بنابراین اگر یک صفحه در سایت شما از صفحه اصلی خیلی دور باشد، رتبه صفحه قبل از رسیدن به صفحه مورد نظر به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
این باعث می شود صفحاتی که دور از صفحه اصلی هستند رتبه ضعیفی کسب کنند.
از آن جایی که همه صفحات لینک های ورودی دریافت نمی کنند لینک سازی های داخلی شما باید 2 هدف را دنبال کنند:
در طول سال ها نحوه استفاده از لینک های خروجی تغییر کرده است.
بعضی ها معتقدند که لینک های خروجی رتبه صفحه را از بین برده و رتبه بندی آن را کاهش می دهند. این باعث شد عبارت”احتکار رتبه صفحه” به و جود بیاید.
پس بیش از اندازه rel=nofollow نداشته باشید چون به نظر می رسد می خواهید رتبه صفحه را احتکار کنید.
لینک های داخلی به توزیع رتبه صفحه به سایر صفحات سایت کمک می کند اما در نظر داشته باشید که فقط به موتورهای جستجو فکر نکنید.
همیشه اول کاربر را در نظر بگیرید.
نکته ثابت انواع لینک سازی ها طبیعی بودن آنهاست. اگر لینکی برای کاربرها بد به نظر برسد برای موتورهای جستجو نیز بد به نظر می رسد.