آیا گوگل از امتیاز کیفیت سایت به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی جستجوی ارگانیک خود استفاده می کند؟ آیا تأثیر مستقیمی بر رتبه بندی وب سایت تان دارد یا نه؟
به عنوان بازاریاب، ما عاشق اعداد و معیارها هستیم. آنها به ما کمک می کنند تا میزان پیشرفت را دنبال کنیم. آنها به ما می گویند کجا هستیم و تا کجا باید برویم. سئو همچنان یک کار مبهم و یک هدف متحرک است. بیشترین تمرکز روی نحوه رتبه بندی یک صفحه برای یک پرس و جو خاص است. اما، آیا وب سایت ها به طور کلی در گوگل شهرت دارند؟
آیا خوب نیست اگر گوگل به وبسایتهای با کیفیت بالا بر اساس امتیازی که شما میتوانید بهبود ببخشید، پاداش میدهد؟ اگر امتیاز کیفیت وب سایت را جستجو کنید، بحث های زیادی در مورد وجود آن و اگر وجود دارد، چگونه می توانید وب سایت خود را برای آن بهینه کنید.
این موضوع می تواند یکی دو چیز را که در اینجا مطرح است اشتباه بگیرد.
آنچه می دانیم:
Google Ads از امتیاز کیفیت سایت استفاده می کند. امتیاز کیفیت عددی بین یک تا 10 است که گوگل بر اساس سه عامل، به تبلیغات PPC اختصاص می دهد:
از آنجایی که آنها با کلمات مشابه توصیف می شوند، به راحتی می توان کیفیت Google Ads و امتیازهای کیفیت ارگانیک را اشتباه گرفت. به یاد داشته باشید که تبلیغات و جستجوی ارگانیک در سیستم های جداگانه اجرا می شوند. گوگل از امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل در رتبه بندی ارگانیک استفاده نمی کند.
آیا گوگل از امتیاز کیفیتی استفاده می کند که کل وب سایت را با یک عدد رتبه بندی می کند؟ می دانیم که گوگل E-A-T(تخصص، اقتدار و اعتماد) را یک مفهوم راهنمای ضروری برای هر وب سایتی که محتوا منتشر می کند در نظر می گیرد. E-A-T یک عامل رتبه بندی نیست، بلکه راهی برای توصیف محتوای کیفیت بالا است.
اگر گوگل کیفیت هر قسمت از محتوا را در نظر بگیرد، آیا کیفیت کلی یک دامنه را در نظر می گیرد؟ اگر چنین است، آیا می توانید آن را با یک امتیاز به سبک PageRank تعیین کنید؟
این ایده بسیار مورد بحث درباره اعتبار دامنه است(نباید با Domain Authority، متریک Moz) اشتباه گرفته شود، که برخی از دامنه ها دارای مزیت ذاتی سئو نسبت به دیگران هستند. نمره کیفیت ارگانیک در سطح وب سایت به این معنی است که یک صفحه فردی ممکن است بر اساس نحوه مشاهده الگوریتم ها به کل دامنه، نه فقط آن صفحه، رتبه بالاتر یا پایین تری داشته باشد. یک صفحه ضعیف یا با کیفیت پایین ممکن است از یک وب سایت با کیفیت بالا تقویت شود.
آیا ممکن است به دلیل نمره کیفیت ارگانیک در سراسر سایت باشد که گوگل به آنها اختصاص داده است؟ یا آیا گوگل روشهای دیگری برای تعیین اینکه کاربران ترجیح میدهند نتایج خود را از چه دامنههایی بر اساس محبوبیتشان نزد سایر کاربران دریافت کنند، دارد؟
در سال 2010، گوگل حق امتیازی را برای ارزیابی ویژگی های وب سایت با تقسیم بازخورد کاربران به ثبت رساند. داخل توضیحات بخشی است که به طور خاص به امتیاز کیفیت وب سایت اشاره می کند.
«در برخی از پیادهسازیها، امتیاز کیفیت وبسایت بر اساس ترکیبی از توزیعهای چندگانه دادههای بازخورد جمعآوری شده کاربر به دست میآید، که در آن هر توزیع از دادههای بازخورد جمعآوری شده کاربر بر اساس پارامتر پارتیشن متفاوتی بهدست میآید.
به عنوان مثال، علاوه بر امتیاز IR سند نتیجه برتر پرس و جو، یکی دیگر از پارامترهای پارتیشن مرتبط با کیفیت وب سایت، طول پرس و جو است(به عنوان مثال، تعداد عبارات در یک عبارت جستجو). پرس و جوهایی که نه خیلی کوتاه هستند و نه خیلی طولانی، تمایل دارند نتایجی را ایجاد کنند که مطابقت خوبی با پرس و جو دارند(یعنی نه خیلی کلی و نه خیلی خاص). بنابراین، اگر کلیکها برای اسناد در یک وبسایت در پارتیشنهایی که با محدوده IR بالا مرتبط هستند، و در پارتیشنهایی که با پرسوجوهایی مرتبط هستند که فقط دو یا سه کلمه دارند، متمرکز شود، به احتمال زیاد وبسایت از سطح بالایی برخوردار است. کیفیت.”
در اصل، گوگل می تواند امتیازی را از تعاملات کاربر با یک وب سایت خاص تعیین کند. اندازه گیری تعاملات کاربر در نهایت می تواند به رتبه بندی کمک کند.
در سال 2011، مایکل ویزومیرسکی، نویسنده فنی در گوگل، درباره آخرین تغییر الگوریتم گوگل در آن زمان بازخورد ارائه کرد. آن به روز رسانی گوگل پاندا بود که تا حد زیادی بر سایت هایی با محتوای کم کیفیت تأثیر گذاشت. او در بخشی از سخنان خود گفت:
برای مدیران وبسایتها مهم است که بدانند محتوای کیفیت پایین در بخشی از یک سایت میتواند بر رتبهبندی سایت در کل تأثیر بگذارد. به همین دلیل، اگر فکر می کنید تحت تأثیر این تغییر قرار گرفته اید، باید تمام محتوای سایت خود را ارزیابی کنید و تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت کلی صفحات در دامنه خود انجام دهید. حذف صفحات کیفیت پایین یا انتقال آنها به دامنه دیگری می تواند به رتبه بندی شما برای محتوای با کیفیت بالاتر کمک کند.
آیا این نشان میدهد که گوگل میتواند از امتیاز کیفی متشکل از مجموعهای از سیگنالها برای شناسایی وبسایتهای با کیفیت پایین استفاده کند؟ آیا این امتیاز فقط منجر به کاهش رتبه برای محتوای با کیفیت پایین می شود اما هرگز باعث افزایش رتبه برای محتوای با کیفیت بالا نمی شود؟
بسیاری در سئو، از جمله جف فرگوسن، استدلال کرده اند که گوگل صفحات وب را رتبه بندی می کند، نه وب سایت ها. شواهدی برای حمایت از این نظریه وجود دارد. اما، اگر درست باشد، محتوای بی کیفیت از طرف یک وب سایت چگونه می تواند بر توانایی کل سایت برای رتبه بندی تأثیر بگذارد؟
در سال 2012، گوگل یک پتنت برای امتیاز کیفیت سایت به ثبت رساند. ثبت اختراع شامل موارد زیر است:
این مشخصات توضیح میدهد که چگونه یک سیستم میتواند امتیازی را برای یک سایت تعیین کند، به عنوان مثال، یک وبسایت یا سایر مجموعهای از منابع داده، همانطور که توسط یک موتور جستجو مشاهده میشود، که معیاری از کیفیت برای سایت است. امتیاز از مقادیری تعیین می شود که نشان دهنده اقدامات کاربر برای جستجو و ترجیح دادن سایت های خاص و منابع یافت شده در سایت های خاص است. معیار کیفیت سایت برای یک سایت خاص را می توان با محاسبه نسبتی از یک عدد که نشان دهنده علاقه کاربر به سایت است، همانطور که در جستجوهای کاربر هدایت شده به سایت منعکس شده است و مخرجی که نشان دهنده علاقه کاربر به منابع یافت شده در سایت به عنوان پاسخ است، تعیین می شود.
امتیاز کیفیت سایت برای یک سایت می تواند به عنوان سیگنالی برای رتبه بندی منابع یا برای رتبه بندی نتایج جستجو که منابعی را که در یک سایت نسبت به منابع موجود در سایت دیگر یافت می شود شناسایی می کند، استفاده شود.
فقط به این دلیل که گوگل در مورد چیزی حق اختراع دارد، دلیل روشنی برای استفاده از پتنت در الگوریتم های جستجو ارائه نمی دهد. اما نشان می دهد که آنها علاقه مند به ایجاد امتیاز بر اساس کاربرانی هستند که سایت های خاصی را در جستجو جستجو می کنند.
در سال 2021، جان مولر به سؤالی در مورد اینکه آیا کیفیت سایت میتواند کمیتپذیر باشد یا به عنوان یک معیار بیان شود، پاسخ داد.
«من فکر نمیکنم که در مورد جستجوی وب، امتیاز کیفی مانند شما برای تبلیغات داشته باشیم، قابل اندازهگیری نیست. ما الگوریتمهای مختلفی داریم که سعی میکنند کیفیت یک وبسایت را درک کنند، بنابراین فقط یک عدد نیست، چیزی شبیه به آن.»
او در ادامه گفت، با این حال، این احتمال وجود دارد که یک معیار کیفیت در کنسول جستجو در آینده ظاهر شود.
«هر از گاهی، با تیم کیفیت جستجو صحبت میکنم تا ببینم آیا معیاری برای کیفیت وجود دارد که بتوانیم مثلاً در «کنسول جستجو» نشان دهیم. اما بسیار مشکل است زیرا میتوانیم یک معیار کیفیت جداگانه برای نمایش در کنسول جستجو ایجاد کنیم، اما این معیار کیفیتی نیست که ما واقعاً برای جستجو استفاده میکنیم، بنابراین … تقریباً گمراهکننده است. و اگر بخواهیم دقیقاً معیار کیفیتی را که استفاده می کنیم نشان دهیم، از یک طرف، این موضوع کمی موارد را برای سوء استفاده باز می کند، و از طرف دیگر، کار تیم ها را در داخل برای بهبود بسیار سخت تر می کند. این متریک بنابراین این نوعی تعادل دشوار در آنجاست.
نمیدانم… در برخی مواقع، شاید ما هنوز مقداری از کیفیت را در کنسول جستجو داشته باشیم.»
در حالی که گوگل به امکان معیاری برای سنجش کیفیت سایت در کنسول جستجوی آینده اشاره کرده است، تا به امروز هیچ تاییدی مبنی بر امتیاز کیفیت وب سایت ارگانیک وجود نداشته است. پتنت امتیاز کیفیت سایت، که در سال 2012 ثبت شد، میتواند شواهدی را نشان دهد که گوگل ممکن است امتیاز کیفیت را به عنوان یک عامل رتبهبندی آینده اجرا کند.
نظر Wyszomierski اشاره جالبی است به اینکه چیزی از این طبیعت می تواند در الگوریتم های گوگل نقش داشته باشد. اگر وبسایتها میتوانند توسط محتوای کیفیت پایین آسیب ببینند، به نظر منصفانه است که فرض کنیم محتوای با کیفیت بالا به آنها کمک میکند.
با این حال، مولر حداقل در حال حاضر ایده یک امتیاز قابل سنجش را رد کرده است. ما رد کرده ایم که گوگل از امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل برای رتبه بندی استفاده کند. اما اصول پشت آن – قصد، ارتباط و سودمندی – به راحتی می تواند برای بهینه سازی جستجوی ارگانیک اعمال شود.
بدون تأیید مستقیم، نمیتوانیم امتیاز کیفیت وبسایت را یک فاکتور قطعی رتبهبندی گوگل بنامیم. اما، ممکن است در آینده امکان پذیر باشد.
پیشنهادهای ما:
3 معیار گوگل برای اندازه گیری CWV تجربه کاربری