رتبه بندی دامنه(DR) یکی از شاخص ترین معیارها برای سنجش وب سایت است. معیار رتبه بندی دامنه(DR) می تواند برای تصمیم گیری های آگاهانه سئو بسیار مفید باشد. اما اگر درست درک نشود، می تواند شما را به بیراهه بکشاند.
Domain Rate یا همان رتبه بندی دامنه قدرت نسبی بک لینک های یک وب سایت را نشان می دهد.
برای سنجش صفحات پیج رنک بین صفحات محاسبه می شود، در حالی که رتبه بندی دامنه(DR) بین وب سایت ها محاسبه می شود.
از نظر فنی، چیزی شبیه این است:
سپس مقداری “DR juice” از هر دامنه پیوند دهنده به دامنه هدف ارسال می شود. این مقدار تقریبا با تقسیم رتبه دامنه(DR) دامنه پیوند دهنده بر تعداد دامنه های منحصر به فردی که به آن پیوند می دهد تعیین می شود.
این توضیح ساده ماهیت چگونگی محاسبه رتبه بندی(DR) یک وب سایت معین را نشان می دهد.
اگر وب سایتی فقط از طریق لینک های nofollow به شما لینک می دهد، رتبه بندی دامنه(DR) شما را افزایش نمی دهد. فقط اولین پیوند از یک دامنه، رتبه بندی دامنه(DR) شما را افزایش می دهد. پیوندهای بعدی دیگر بر DR شما تأثیر نمی گذارند. اگر وبسایتی که قبلاً به شما پیوند داده است به وبسایتهای جدید و بیشتر پیوند میدهد، مقدار «DR juice» که برای شما ارسال میکند به مرور زمان کاهش مییابد. بنابراین ممکن است DR خود شما نیز در نهایت کاهش یابد.
همانطور که رتبه بندی(DR) وب سایتی که به شما پیوند می دهد افزایش می یابد، “DR juice” بیشتری به وب سایت شما ارسال می کند. بنابراین رتبه بندی(DR) خود شما نیز ممکن است افزایش یابد.
توجه داشته باشید که معیار رتبه بندی دامنه(DR) صرفاً مبتنی بر پیوند است. مواردی مانند ترافیک جستجوی یک وب سایت خاص، سن دامنه آن یا محبوبیت یک نام تجاری در نظر گرفته نمی شود. همین طور خوب است بدانید که رتبه بندی دامنه(DR) بک لینک های اسپم را متوجه می شود. در واقع، مقادیر زیادی بک لینک با کیفیت پایین ممکن است رتبه بندی دامنه(DR) شما را کاهش دهد.
برخی از سئوکاران کلاه سیاه راه هایی برای افزایش رتبه بندی دامنه(DR) با لینک های اسپم پیدا کردند و از این شکاف برای کسب سود سوء استفاده کردند. حالا با شناخته شدن بسیاری از آن روش ها نمی توان رتبه بندی دامنه را با لینک اسپم افزایش داد.
اگرچه رتبه بندی دامنه(DR) به شدت با ترافیک جستجوی یک وب سایت مرتبط است، شما نباید تلاش خود را به طور خاص روی افزایش این معیار متمرکز کنید. گوگل صفحات را رتبه بندی می کند نه وب سایت ها. بنابراین، تلاش شما باید بر تولید محتوای با کیفیت بالا و به دست آوردن بک لینک های با کیفیت بالا به طور مستقیم به آن محتوا متمرکز شود. هم رتبه بندی دامنه(DR) و هم ترافیک جستجوی شما به طور طبیعی به عنوان نتایج جانبی کیفیت سایت تان افزایش خواهند یافت.
رتبه بندی دامنه(DR) را معیاری برای “محبوبیت پیوند” یک وب سایت یا میزان ارجاع صفحات یک وب سایت در سراسر وب دانسته می شود.
اندازهگیری «محبوبیت پیوند» دو مورد استفاده ساده در سئو دارد:
اگر تقریباً همان رتبه بندی دامنه(DR) را با رقیب خود دارید، می توانید وب سایت آنها را به ابزار شکاف محتوا در Ahrefs متصل کنید و به دنبال کلمات کلیدی باشید که برای آنها ترافیک ایجاد می کند و در حال حاضر رتبه ای برای آنها ندارید. شانس خوبی وجود دارد که بتوانید برای آنها نیز رتبه بندی کنید.
مثلا اگر DR شما فقط 20 است، دنبال کردن کلمات کلیدی که یک وب سایت DR 80 برای آنها رتبه بندی می کند، غیر منطقی است. در عوض باید به دنبال وبسایتهای با DR پایینتر باشید تا ایدههای محتوای «رتبهپذیر» را از آنها دریافت کنید. بدیهی است که تضمین نمی شود که شما برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بندی کنید فقط به این دلیل که سایتی با DR مشابه برای آن رتبه بندی می کند. اما منبع ایدههای محتوای خود از وبسایتهایی با «محبوبیت پیوند» یک استراتژی معقول است.
هنگامی که لیستی از صدها وب سایت مرتبط دارید که به طور بالقوه از آنها بک لینک دریافت می کنید، DR این وب سایت ها به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام یک از آنها احتمالاً پیوند “قوی تر” را ارسال می کند. با این حال، اشتباه نکنید. منظور این نیست که از وب سایت ها با رتبه بندی دامنه(DR) کم اجتناب کنید و فقط روی وب سایت های بزرگتر تمرکز کنید.
اگر مرتبط باشد، حتی یک لینک با رتبه بندی دامنه(DR) کم به رتبه بهتر صفحه شما کمک می کند. اما اندازه گیری ارزش نسبی یک پیوند از یک وب سایت خاص به شما کمک می کند تا تلاش های خود را بر این اساس اولویت بندی کنید. فرض کنید دوست شما یک سایت رتبه بندی دامنه(DR) دارد و آنها مشتاق انتشار پست مهمان شما هستند. از طرف دیگر، شما برای یک نشریه بزرگ DR 80 درخواست نوشتن داده اید و آن نیز منتظر یک پست مهمان از شماست.
به عنوان یک قانون کلی، شما باید دریافت لینک از یک نشریه بزرگ را در اولویت قرار دهید. این به این دلیل است که ارزش پیوند آن احتمالاً بسیار بیشتر از ارزش وب سایت کوچک دوست شما است.
لینک سازی بسیار ظریف تر از این حرف هاست. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که تعیین می کند یک لینک داده شده چقدر به صفحه شما کمک می کند تا رتبه بالاتری در گوگل کسب کند. اما به عنوان یک قاعده کلی، پیوندهای وبسایتهای با رتبه بندی دامنه(DR) بالا ارزش بیشتری نسبت به پیوندهای وبسایتهای با DR پایین دارند.
نه، چند استثنا وجود دارد. نمرات DR wordpress.org و زیر دامنه آن codex.wordpress.org هر دو DR 98 را نشان می دهند. اما wordpress.com و discover.wordpress.com به ترتیب دارای DR 93 و DR 66 هستند. تفاوت این دو مورد چیست؟
wordpress.com چیزی است که “دامنه ریشه سرویس” نامیده می شود. هر کسی میتواند یک زیر دامنه در wordpress.com راهاندازی کند و محتوایی را آنجا قرار دهد. از آنجایی که «سایتهای فرعی» به دست آمده متعلق به افراد مختلف هستند و محتوا و اهداف کاملاً متفاوتی دارند، آنها نباید DR بالای وب سایت مادر خود را به ارث ببرند.
از طرف دیگر WordPress.org به افراد تصادفی اجازه نمی دهد آزادانه زیر دامنه ایجاد کنند. فقط صاحبان این وب سایت می توانند این کار را انجام دهند، به همین دلیل است که DR دامنه اصلی به زیر دامنه های آن منتقل می شود.
در اینجا چند نمونه دیگر از دامنه هایی وجود دارد که DR خود را به زیر دامنه ها منتقل نمی کنند:
هر دوی این معیارها نشان میدهند که نمایه بک لینک یک وبسایت چقدر قوی است، اما هر معیار آن را متفاوت اندازهگیری میکند. DR با توجه به اندازه و کیفیت پروفایل بک لینک یک وب سایت، مقداری از 0 تا 100 را اختصاص می دهد. و رتبه Ahrefs (AR) تمام وب سایت ها را بر اساس میزان قوی بودن پروفایل های بک لینک آنها رتبه بندی می کند.
بگذارید با یک مثال توضیح دهم. Huffingtonpost.com، techcrunch.com، و salesforce.com همه دارای DR یکسان 92 هستند. اما پروفایل های بک لینک آنها کاملاً برابر نیستند، درست است؟
AR این وب سایت ها را بررسی می کنیم:
این اعداد به ما میگویند که huffingtonpost.com در مقایسه با techcrunch.com نمایه بک لینک کمی قویتر دارد و هیچ وبسایت دیگری در بین آنها وجود ندارد. اما 29 وب سایت با پروفایل بک لینک قوی تر از salesforce.com (AR 346) اما ضعیف تر از techcrunch.com (AR 317) وجود دارد.
این نوع جزئیات به شما کمک می کند تا وب سایت هایی را با امتیاز DR یکسان مقایسه کنید و آنها را بر اساس محبوبیت پیوند رتبه بندی کنید.
اطلاعات بالا ایده بسیار خوبی از متریک رتبه بندی دامنه(DR) به شما می دهد و به بسیاری از سوالات پاسخ می دهد.
بعضی از سوالات متداول درباره رتبه بندی دامنه(DR):
می تواند به خاطر این باشد که بسیاری از سایت های دیگر بک لینک های زیادی به دست آورده اند. وقتی یک وب سایت DR 100 بک لینک های بیشتری دریافت می کند، DR آن 101 نمی شود در عوض DR تمام وب سایت های دیگر 1 واحد کاهش می یابد. این یک توضیح بسیار خام در مورد این است که چرا ممکن است شاهد کاهش DR وب سایت تان حتی اگر هیچ بک لینکی از بین نرود، باشید.
دلیل احتمالی دیگر این است که سایت هایی که به شما لینک می دهند، بک لینک های خود را از دست داده اند و رتبه بندی آنها کاهش یافته است. شاید هم شروع به پیوند به سایت های بیشتری کرده اند. در هر دو مورد، مقدار “DR juice” که آنها به وب سایت شما ارسال می کنند کاهش می یابد.
برای رشد DR خود لزوماً به پیوندهایی از وب سایت های با رتبه بندی بالا نیاز ندارید. شما در واقع می توانید DR بسیار بالایی را فقط با پیوندهایی از وب سایت هایی با رتبه دامنه کم دریافت کنید. شما فقط به تعداد زیادی از دامنه ها نیاز دارید.
مقدار “DR juice” که یک دامنه به وب سایت شما ارسال می کند بر تعداد تمام وب سایت هایی که همان دامنه به آنها پیوند می دهد(با پیوندهای دنبال شده) تقسیم می شود. بنابراین مقدار “DR juice” که به وب سایت شما می رسد نسبتاً کم است.
این هیچ تفاوتی برای DR ندارد. هر دو نوع پیوند به یک شکل به DR شما کمک می کنند.
بله، DR یکی از عواملی است که خزنده ها به آن توجه می کند. این به ربات ها کمک میکند تصمیم بگیرند که چند صفحه از یک وبسایت مشخص را بخزند و تا چه اندازه به عمق بروند.
وب مکانی مرتب، ساختاریافته یا منطقی نیست. هزاران وبسایت زشت وجود دارد که میلیونها صفحه ایجاد میکند – برخی به اشتباه و برخی دیگر هدفمند. وجود این ارتباط باعث می شود منابع برای خزیدن آن همه آشغال هدر نشود.
مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر درباره دامنه وب سایت: