منابع مختلف می گویند که آدرس IP شما یک سیگنال رتبه بندی است که توسط گوگل استفاده می شود. اما این ادعاها چقدر صحت دارند؟ با هم بررسی می کنیم که آیا یک آدرس IP می تواند به رتبه بندی وب سایت در جستجو کمک کند یا به آن آسیب برساند.
آیا آدرس IP سرور وب سایت شما بر رتبه شما در نتایج جستجو تأثیر می گذارد؟ طبق برخی منابع در سراسر اینترنت، آدرس IP یک سیگنال رتبه بندی است که توسط گوگل استفاده می شود. اما آیا آدرس IP این پتانسیل را دارد که به رتبه بندی شما در جستجو کمک کند یا به آن آسیب برساند؟
مقالات معتبری وجود دارند که می گویند گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی دارد. این لیستها اغلب شامل عباراتی در مورد آدرسهای IP پرچمدار هستند که بر رتبهبندی یا لینک های با ارزش تر تأثیر میگذارند، زیرا آنها از آدرسهای IP جداگانه کلاس C هستند.
خوشبختانه، این لیست ها باعث ایجاد مکالمات متعددی با کارمندان گوگل در مورد اعتبار آدرس های IP به عنوان فاکتورهای رتبه بندی در الگوریتم گوگل شد.
در سال 2010، از مت کاتس، رئیس سابق تیم وب اسپم گوگل، پرسیده شد که آیا رتبه وب سایت مشتری تحت تأثیر وب سایت های اسپم روی همان سرور قرار می گیرد یا خیر.
مت کاتس: در لیست چیزهایی که من نگران آنها هستم، اینها اولویت ندارند. گوگل میداند که میزبانی وب اشتراکی است. شما واقعاً نمی توانید کنترل کنید چه کسی در آن آدرس IP یا زیرشبکه کلاس c قرار دارد.
در نهایت، گوگل تصمیم گرفت که اگر روی یک آدرس IP یا زیرشبکه کلاس C اقدام کنند، هرزنامهها فقط به آدرس IP دیگری منتقل میشوند. بنابراین، کارآمدترین راه برای مقابله با این موضوع نخواهد بود. مت کاتس به استثنای خاصی اشاره کرد، جایی که یک آدرس IP دارای 26000 سایت هرزنامه و یک سایت غیر هرزنامه بود که بررسی دقیقتری را به دنبال داشت، اما تکرار کرد که این یک نکته استثنایی است.
در سال 2011، توییتی از کاسپار شیمانسکی، یکی دیگر از اعضای سابق تیم وب هرزنامه گوگل، اشاره کرد که گوگل این حق را دارد که وقتی میزبان های رایگان به طور گسترده اسپم شده اند، اقدام کند.
او جواب داد: «نه، این کاملاً خوب است. شما به طور مصنوعی نیاز به خرید بلوک آدرس IP ندارید تا فقط IP را به هم بزنید، مخصوصا اگر از CDN استفاده می کنید. ممکن است به یک بلوک آدرس IP که توسط شرکت های دیگر استفاده می شود، برسید. یا اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید، این موارد اتفاق می افتد. شما نیاز به حرکت مصنوعی ندارید».
پاسخ داد: اگر به سروری در مکان دیگری منتقل شوید؟ معمولا نه. در غیر این صورت، ما اطلاعات کافی برای هدفیابی جغرافیایی دریافت میکنیم، مثلا از تنظیمات TLD و هدفگیری جغرافیایی در سرچ کنسول.
چند ماه بعد، به توییتی پاسخ داد که پرسیده بود آیا گوگل همچنان محله های بد را به عنوان سیگنال رتبه بندی در نظر می گیرد و آیا IP اختصاصی لازم است یا خیر: “آدرسهای IP مشترک برای جستجو مناسب هستند! بسیاری از محیط های میزبانی / CDN از آنها استفاده می کنند”.
پاسخ او «نه» بود. چند توییت بعد، در همان تاپیک، کاربر دیگری اظهار داشت که آدرس های IP در رابطه با بک لینک ها اهمیت دارد. دوباره با یک «نه» ساده پاسخ داد.
مولر جواب داد: معمولاً ایندکس کردن آدرس های IP ایده بدی است. آدرس های IP اغلب موقتی هستند. او پیشنهاد کرد که کاربر مطمئن شود که آدرس IP به دامنه آنها هدایت می شود.
چند ماه بعد، وقتی پرسیده شد که آیا لینک های آدرسهای IP بد هستند، در توییتی نوشت: «لینکهای آدرسهای IP کاملاً خوب هستند. اغلب اوقات، به این معنی است که سرور به خوبی تنظیم نشده است (ما به جای نام میزبان، به راحتی با تغییر مسیرها و rel=canonical قابل رفع است) آدرس IP را متعارف کردیم، اما این فقط یک جزئیات فنی است. این بدان معنا نیست که آنها بد هستند.”
گفت که بخش بد این است که کاربر خودش بک لینکها را میسازد – نه آدرسهای IP.
در ماه ژوئن، پرسیده شد که اگر یک وب سایت با آدرس IP لینکها را خریداری کند چه اتفاقی میافتد. آیا اقدامی در سطح IP انجام خواهد شد؟ میزبانی مشترک و CDN ها در یک IP واقعاً رایج است. داشتن چند سایت بد در یک IP همه چیز را در آن IP بد نمی کند.
در سپتامبر، طی بحثی در مورد محلههای بد که بر رتبه بندی جستجو تأثیر میگذارند، اظهار داشت: من از هیچ الگوریتم رتبهبندی که چنین IPهایی را در نظر بگیرد، اطلاعی ندارم. سایت های عالی هستند که به خوبی کار می کنند (بی توجهی به محدودیت های صفحه و غیره)، و سایت های وحشتناکی در آنجا میزبانی می شوند. همه اینها زیرساخت یکسان، آدرس های IP یکسان است.”
مولر پاسخ داد: “مگر اینکه افراد به آدرس IP سایت شما لینک داده باشند (که غیرمنتظره است)، این هیچ تاثیری بر سئو نخواهد داشت.” بعداً در ماه دسامبر، وقتی پرسیده شد که آیا یک آدرس IP به جای نام میزبان زمانی که گوگل کیفیت پیوند را ارزیابی میکند، غیرعادی به نظر میرسد، مولر گفت: «آدرسهای IP خوب هستند. اینترنت تعداد زیادی از آنها را دارد.” اگر نگران آدرس IP یا شرکت میزبان خود هستید، به نظر میرسد اجماع اینگونه باشد: نگران نباشید.
در ماه نوامبر، گری ایلیس، رئیس بخش آفتاب و شادی در گوگل، یک واقعیت جالب را به اشتراک گذاشت.
واقعیت جالب: تغییر زیرساختهای زیربنایی یک سایت مانند سرورها، IPها، میتواند سرعت و اغلب خزیدن Googlebot از وب سایت مورد نظر را تغییر دهد. این به این دلیل است که در واقع تشخیص می دهد که چیزی تغییر کرده است، که باعث می شود دوباره یاد بگیرد که چقدر سریع و اغلب می تواند بخزد.
در حالی که این اطلاعات جالب است، به نظر می رسد که بر خزیدن و رتبه بندی تاثیر نمی گذارد. خزیدن البته برای رتبه بندی لازم است، اما خزیدن یک عامل رتبه بندی نیست.
شاید در گذشته، گوگل اقداماتی را در سطح IP علیه وب سایتهای اسپم انجام داده است. اما باید این را بیاثر میدانست، زیرا ما هیچ تأییدی از طرف نمایندگان گوگل نمیبینیم که آدرسهای IP، میزبانی مشترک و محلههای بد بخشی از الگوریتم هستند. بنابراین، فعلاً میتوان نتیجه گرفت که آدرسهای IP یک عامل رتبهبندی نیستند.