تحقیقات کاربر یا تحقیقات UX، بخش کاملاً حیاتی در فرآیند طراحی تجربه کاربر است. معمولاً در شروع یک پروژه انجام می شود، شامل انواع مختلف روش تحقیق برای جمع آوری داده ها و بازخوردهای ارزشمند است. هنگام انجام تحقیقات کاربر، با کاربران هدف خود درگیر خواهید شد و آنها را مشاهده خواهید کرد و با نیازها، رفتارها و نکات دردناک آنها در رابطه با محصول یا خدماتی که طراحی می کنید آشنا می شوید.
در نهایت، تحقیق کاربر به معنای تفاوت بین طراحی بر اساس حدس و گمان و فرضیات و در واقع ایجاد چیزی است که یک مشکل واقعی کاربر را حل می کند. به عبارت دیگر: از مرحله تحقیق نگذرید!
اگر در تحقیقات کاربر تازه کار هستید، نترسید. ما دقیقاً توضیح خواهیم داد که تحقیق UX چیست و چرا اینقدر مهم است. ما همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه تحقیقات کاربر خود را برنامه ریزی کنید و شما را با برخی از روش های کلیدی تحقیق کاربر آشنا کنیم. ما این راهنمای نسبتاً جامع را به بخشهای زیر تقسیم کردهایم. با استفاده از منوی زیر می توانید به راحتی از قبل رد شوید:
1. تحقیق کاربر چیست؟
تحقیق تجربه کاربر، بررسی سیستماتیک کاربران شما به منظور جمعآوری بینشهایی است که فرآیند طراحی را آگاه میسازد. با کمک تکنیکهای مختلف تحقیقات کاربر، میخواهید نیازها، نگرشها، نکات دردناک و رفتارهای کاربران خود را درک کنید (فرآیندهایی مانند تجزیه و تحلیل وظایف به نحوه هدایت واقعی کاربران در تجربه محصول نگاه میکنند – نه فقط اینکه چگونه باید یا چگونه باید یا چگونه باید یا چگونه کار میکنند). چگونه می گویند که انجام می دهند). معمولاً در شروع یک پروژه انجام می شود – اما در سراسر آن بسیار ارزشمند است – انواع مختلفی از روش های تحقیق را برای جمع آوری داده های کمی و کیفی در رابطه با محصول یا خدمات شما در بر می گیرد. قبل از ادامه، بیایید تفاوت بین داده های کمی و کیفی را در نظر بگیریم.
داده های کیفی در مقابل داده های کمی: تفاوت چیست؟
تحقیقات کیفی UX منجر به داده های توصیفی می شود که بیشتر به نحوه تفکر و احساس افراد می پردازد. این کمک می کند تا نظرات، مشکلات، دلایل و انگیزه های کاربران خود را پیدا کنید. میتوانید در ویدیوی زیر توسط مورین هربن، فارغالتحصیل CareerFoundry و طراح حرفهای UX، همه چیز را عمیقاً بدانید:
از سوی دیگر، تحقیقات کمی UX، به طور کلی دادههای عددی را تولید میکند که با نگاهی بیشتر به آمار، قابل اندازهگیری و تجزیه و تحلیل هستند. داده های کمی برای کمی کردن نظرات و رفتارهای کاربران شما استفاده می شود. تحقیقات کاربر به ندرت تنها به یک شکل از جمع آوری داده ها متکی است و اغلب از هر دو روش تحقیق کیفی و کمی برای ایجاد تصویری بزرگتر استفاده می کند. داده ها را می توان برای یک محصول موجود به کار برد تا بینشی برای کمک به بهبود تجارب محصول به دست آورد، یا می توان آن را برای یک محصول یا خدمات کاملاً جدید به کار برد و پایه ای برای UX، طراحی و توسعه ارائه کرد. از داده های جمع آوری شده در مرحله تحقیق کاربر، باید بتوانید حوزه های زیر را در زمینه محصول یا خدمات خود درک کنید:
کاربران شما چه کسانی هستند نیازهای آنها چیست آنچه آنها می خواهند چگونه آنها در حال حاضر کارها را انجام می دهند چگونه می خواهند آنها را انجام دهند این doodles (توسط Naintara Land، یک محقق کاربر برای GDS UK) برخی از دلایلی را نشان می دهد که چرا ما تحقیقات کاربر را انجام می دهیم.
همانطور که چرایی تحقیقات کاربر را در نظر می گیرید، به یاد داشته باشید که نادیده گرفتن کل گروه های کاربران آسان تر از آن چیزی است که تصور می کنید. مهم است که اطمینان حاصل کنید که در حال انجام تحقیقات جامع UX هستید – و این در مراحل اولیه شروع می شود
2. هدف از تحقیق کاربران چیست؟
هدف از تحقیق کاربر، قرار دادن پروژه طراحی شما در زمینه است. به شما کمک می کند مشکلی را که می خواهید حل کنید را درک کنید. به شما می گوید که کاربران شما چه کسانی هستند، در چه زمینه ای از محصول یا خدمات شما استفاده خواهند کرد و در نهایت، چه چیزی از شما، طراح، نیاز دارند! تحقیقات UX تضمین می کند که شما در حال طراحی با در نظر گرفتن کاربر هستید، که اگر می خواهید محصول موفقی ایجاد کنید، بسیار مهم است. در طول فرآیند طراحی، تحقیقات UX شما از بسیاری جهات به شما کمک خواهد کرد. این به شما کمک می کند مشکلات و چالش ها را شناسایی کنید، مفروضات خود را اعتبار یا باطل کنید، الگوها و اشتراکات را در گروه های کاربری هدف خود بیابید، و نیازها، اهداف و مدل های ذهنی کاربران خود را روشن کنید. چرا این موضوع اینقدر مهم است؟ بیایید دریابیم.
چرا انجام تحقیقات کاربر بسیار مهم است؟
بدون تحقیق UX، شما اساساً طرح های خود را بر اساس فرضیات قرار می دهید. اگر برای تعامل با کاربران واقعی وقت صرف نکنید، تقریباً غیرممکن است که بدانید طراحی شما باید به چه نیازها و مشکلاتی توجه کند. در اینجا به همین دلیل است که انجام تحقیقات کاربر کاملاً حیاتی است:
تحقیقات کاربر به شما کمک می کند تا محصولات بهتری طراحی کنید!
این تصور غلط وجود دارد که خوب است در پایان پروژه خود کمی تحقیق و آزمایش کنید. حقیقت این است که شما ابتدا به تحقیقات UX نیاز دارید، سپس به آزمایش قابلیت استفاده و تکرار در سراسر آن نیاز دارید. این به این دلیل است که تحقیقات طراحی را بهتر می کند. هدف نهایی ایجاد محصولات و خدماتی است که مردم بخواهند از آنها استفاده کنند. شعار در طراحی UX این است که برخی از تحقیقات کاربر همیشه بهتر از هیچ است. این احتمال وجود دارد که در مقطعی از حرفه UX خود با اولین چالش هر طراح UX روبرو شوید – متقاعد کردن مشتری یا تیم خود برای گنجاندن تحقیقات کاربر در یک پروژه. تحقیقات کاربر، داستان های کاربر را در مرکز فرآیند طراحی شما نگه می دارد. اغلب اوقات، مرحله تحقیق کاربر به عنوان اختیاری یا صرفاً “خوب برای داشتن” در نظر گرفته می شود – اما در واقعیت، هم از نظر طراحی و هم از منظر تجاری بسیار مهم است. که ما را به نقطه بعدی می رساند…
تحقیقات کاربر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود!
اگر شما (یا مشتری شما) تصمیم بگیرید که مرحله تحقیق را به طور کلی نادیده بگیرید، این احتمال وجود دارد که در نهایت زمان و هزینه خود را صرف توسعه محصولی کنید که هنگام راه اندازی، مشکلات کاربردی و اشکالات طراحی زیادی داشته باشد، یا به سادگی برآورده نمی شود. یک نیاز واقعی کاربر از طریق تحقیقات UX، چنین مسائلی را زود کشف خواهید کرد – صرفه جویی در زمان، پول و ناامیدی زیاد! مرحله تحقیق تضمین می کند که شما با بینش ها و حقایق واقعی طراحی می کنید – نه حدس و گمان! تصور کنید محصولی را عرضه میکنید که پتانسیل پر کردن شکاف در بازار را دارد، اما به دلیل عدم تحقیق کاربر، پر از اشکالات و مشکلات استفاده است. در بهترین حالت، کارهای غیرضروری زیادی برای به روز رسانی محصول پیش رو خواهید داشت. در بدترین حالت، شهرت برند آسیب خواهد دید. تحقیقات UX به محصول مزیت رقابتی می دهد. تحقیقات به شما نشان میدهد که محصول شما در یک زمینه دنیای واقعی چگونه عمل میکند، و هر مشکلی را که باید قبل از شروع و توسعه آن برطرف شود، برجسته میکند.
تحقیقات کاربر را می توان با بودجه انجام داد راههایی وجود دارد که میتوانید با استفاده از تحقیقات Guerrilla که در ادامه این مقاله توضیح داده شد، تحقیقات سریعتر و کمهزینهتری را برای کاربران انجام دهید (همچنین در صورت مشکل بودن بودجه و زمان مفید است). حتی کوچکترین تحقیق کاربر در دراز مدت باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد. چالش دوم این است که چقدر کسب و کارها فکر می کنند بدون انجام هیچ تحقیقی کاربران خود را می شناسند. تعجب خواهید کرد که یک مشتری چند بار به شما می گوید که تحقیق کاربر ضروری نیست زیرا آنها کاربران خود را می شناسند! در یک نظرسنجی در سال 2005 که توسط Bain، یک شرکت بزرگ مشاوره مدیریت جهانی انجام شد، آنها به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند. 80 درصد از کسب و کارها فکر می کردند که از آنچه ارائه می کنند بهتر می دانند. فقط 8 درصد از مشتریان این کسب و کارها موافق بودند. نظرسنجی ممکن است قدیمی شود، اما اصل و تصور نادرست همچنان پابرجاست.
در برخی موارد، کسبوکارها واقعاً مشتریان خود را میشناسند و ممکن است دادههای قبلی برای استفاده وجود داشته باشد. با این حال، اغلب اوقات، “شناخت کاربران” به فرضیات و نظرات شخصی منتهی می شود. طبیعی است که فرض کنیم همه به همان شیوه ما از وب استفاده میکنند، و – مانند بقیه – ما تمایل داریم فکر کنیم که رفتار خودمان بسیار منظمتر و معقولتر از آنچه هست است. (مرا مجبور نکنید به «بازبینی مجدد» فکر کنم، استیو کروگ، 2014.) یکی از موارد ضروری در قفسه کتاب هر طراح UX!
آنچه ما فکر می کنیم یک کاربر می خواهد با آنچه کاربر فکر می کند می خواهد یکسان نیست. بدون تحقیق، ما ناخواسته برای خودمان تصمیم می گیریم نه برای مخاطب هدفمان. به طور خلاصه، هدف از تحقیق کاربر این است که به ما کمک کند طراحی کنیم تا نیازهای واقعی کاربر را برآورده کنیم، نه فرضیات خودمان در مورد نیازهای آنها. به طور خلاصه، تحقیقات UX قلمرو امکانات طراحی را به شما اطلاع می دهد و آن را باز می کند. این باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود، مزیت رقابتی را تضمین می کند و به شما کمک می کند تا یک طراح موثرتر، کارآمدتر و کاربر محور باشید.
3. چگونه برای تحقیقات کاربری خود برنامه ریزی کنید
هنگام برنامهریزی تحقیقات کاربر، خوب است ترکیبی از دادههای کمی و کیفی داشته باشید تا از شکاف ارزش-عملی که گاهی اوقات میتواند دادههای کیفی را غیرقابل اعتماد کند، با مشکلاتی مواجه نشوید. شکاف ارزش-عمل یک اصل روانشناسی شناخته شده است که بیان می کند افراد واقعاً آنچه را که می گویند انجام نمی دهند و معمولاً به عنوان آنچه مردم می گویند در مقابل آنچه مردم انجام می دهند نامیده می شود. بیش از 60٪ از شرکت کنندگان گفتند که “احتمالا” یا “خیلی احتمال دارد” یک وسیله آشپزخانه را در 3 ماه آینده بخرند. 8 ماه بعد، تنها 12 درصد این بیماری را داشتند. مشتریان چگونه فکر می کنند، جرالد زالتمن، 2003 هنگام برنامهریزی تحقیقات کاربران، باید کارهایی بیش از گروههای متمرکز کاربر انجام دهید—مشاهده کاربران شما واقعاً کلید است. شما باید مراقب کارهایی باشید که کاربران شما انجام می دهند.
هنگام برنامهریزی تحقیقات کاربران، باید کارهایی بیش از گروههای متمرکز کاربر انجام دهید—مشاهده کاربران شما واقعاً کلید است. شما باید مراقب کارهایی باشید که کاربران شما انجام می دهند. بخشی از اینکه یک کاربر محقق عالی باشید این است که در تنظیم سوالات درست و دریافت پاسخ های بی طرفانه از کاربران خود متخصص باشید. برای این کار باید مانند کاربر فکر کنیم. بدون پیش فرض ها و پیش فرض های خود در مورد اینکه چگونه باید کار کند و چگونه باید باشد، خود را به جای کاربر خود قرار دهید. برای این، ما به همدلی (و مهارت های خوب گوش دادن) نیاز داریم که به شما امکان می دهد مفروضات آنچه را که قبلاً فکر می کنید در مورد کاربران خود می دانید مشاهده و به چالش بکشید. آماده برخی از شگفتی ها باشید!
4. زمان استفاده از روش های مختلف تحقیق کاربر
انواع مختلفی از روش های تحقیق کیفی و کمی وجود دارد. اگر دوره طراحی CareerFoundry UX را انجام داده اید، ممکن است قبلاً برخی از لیست زیر را در دوره خود پوشش داده باشید. این فهرست جامعی نیست، اما برخی از روشهای رایج تحقیقاتی را پوشش میدهد. رهبر تیم دانشجویی ما بسیاری از آنها را در ویدیوی زیر بررسی می کند.
روشهای کیفی:
تست چریکی: روشهای تست سریع و کم هزینه مانند ویدیوهای خیابانی، مشاهدات میدانی، بررسی طرحهای کاغذی یا ابزارهای آنلاین برای آزمایش قابلیت استفاده از راه دور. مصاحبه ها: مصاحبه های یک به یک که پس از مجموعه ای از سوالات از پیش تعیین شده انجام می شود و کاربر را ترغیب می کند تا تعاملات، افکار و احساسات خود را در رابطه با یک محصول یا خدمات یا حتی محیط محصول/خدمت توصیف کند. گروه های کانونی: گروه های مشارکتی که از طریق بحث و فعالیت ها برای جمع آوری داده ها در مورد یک محصول یا خدمات خاص هدایت می شوند. اگر تا به حال مردان دیوانه را تماشا کرده باشید، با گروه کانونی کرم سرد «پندز» آشنا خواهید شد! مطالعات میدانی: سر زدن به محیط کاربر و مشاهده در حین یادداشت برداری (و در صورت امکان عکس یا فیلم). تست در آزمایشگاه: مشاهدات کاربرانی که وظایف خاصی را در یک محیط کنترل شده انجام می دهند. اغلب از کاربران خواسته می شود تا اعمال، افکار و احساسات خود را با صدای بلند توصیف کنند و برای تجزیه و تحلیل بعدی از آنها فیلم گرفته می شود مرتبسازی کارت: برای کمک به درک بهتر معماری اطلاعات و قراردادهای نامگذاری استفاده میشود. می تواند برای مرتب کردن حجم زیادی از محتوا در گروه بندی های منطقی برای کاربران بسیار مفید باشد.
روش های کمی:
نظرسنجیهای کاربر: پرسشنامههایی با فرمت ساختاریافته که شخصیتهای کاربر خاص شما را هدف قرار میدهند. اینها می توانند راهی عالی برای دریافت حجم زیادی از داده ها باشند. Surveymonkey یک ابزار آنلاین محبوب است. تست کلیک اول: آزمایشی برای تجزیه و تحلیل اینکه کاربر ابتدا روی چه چیزی کلیک می کند تا کار مورد نظر خود را کامل کند تنظیم شده است. این را می توان با نمونه های اولیه کاغذی، وایرفریم های تعاملی یا یک وب سایت موجود انجام داد. ردیابی چشم: نگاه چشم را اندازه گیری می کند و به ناظر اجازه می دهد آنچه را که کاربر می بیند، ببیند. این می تواند یک آزمایش گران قیمت باشد و نقشه برداری حرارتی جایگزین ارزان تری است. Heatmapping: نقشه برداری بصری از داده ها که نشان می دهد کاربران چگونه روی نمونه اولیه یا وب سایت شما کلیک می کنند و اسکرول می کنند. شناخته شده ترین ابزار آنلاین برای ادغام Crazyegg است. تجزیه و تحلیل وب: دادههایی که از یک وبسایت یا نمونه اولیه آن یکپارچه شده است جمعآوری میشود و به شما این امکان را میدهد که جمعیتشناسی کاربران، بازدید از صفحه و قیفهایی را از نحوه حرکت کاربران در سایت شما و مکان خروج آنها مشاهده کنید. شناخته شده ترین ابزار آنلاین برای ادغام گوگل آنالیتیکس است.
تست A/B: مقایسه دو نسخه از یک صفحه وب برای اینکه ببینید کدام یک کاربران را بیشتر تبدیل می کند. این یک راه عالی برای آزمایش قرار دادن دکمه ها، رنگ ها، بنرها و سایر عناصر در رابط کاربری شما است.
بیشتر خواندن اکنون می دانید تحقیق کاربر چیست و چرا اینقدر مهم است. اگر به دنبال راهی برای آموزش در این رشته خاص هستید، خبرهای خوبی وجود دارد – به دلیل تقاضا و محبوبیت، تعداد فزاینده ای از بوت کمپ های تحقیقاتی UX در آنجا وجود دارد. اگر می خواهید درباره تحقیقات UX بیشتر بدانید، ممکن است مقالات زیر برای شما مفید باشد: