سئو و آموزش آن برای وب سایت ها حیاتی است. بدون سئو کاربرها وب سایت تان را پیدا نمی کنند. اما نگران نباشید، لازم نیست برای آموزش اصول اولیه سئو به مدرسه برگردید.
روش استانداردی برای یادگیری بهینه سازی موتور جستجو(سئو) وجود ندارد. از هر سئوکاری بپرسید که چگونه شروع به کار کرده است، داستان های مختلفی دریافت خواهید کرد. این می تواند ناامید کننده باشد زیرا اگر کسب و کار شما اصلاً حضور آنلاین دارد، باید حداقل مقداری سئو بدانید.
شاید شما به تازگی آن وب سایت شگفت انگیز جدید را راه اندازی کرده اید و می خواهید گوگل شما را در صفحه اول رتبه بندی کند.
یا شاید وب سایت فعلی شما ترافیک مورد نظر شما را دریافت نمی کند. یا فقط می خواهید یک حرفه جدید و پر تقاضا را شروع کنید. به هر دلیلی که می خواهید سئو را یاد بگیرید، در نقطه مناسبی هستید. در حال حاضر، برخی از شما احتمالاً کمی ترسیده اید. این صحبت ها درباره الگوریتم های جستجو و کلمات کلیدی و لینک سازی مبهم به نظر می رسد. نگران نباشید، علیرغم تمام اصطلاحات فنی، یادگیری سئو حتی برای یک مبتدی کاملاً سخت نیست. فقط باید مایل به صرف زمان و تلاش باشید.
این مقاله به شما یک طرح گام به گام ارائه می دهد که می توانید برای ایجاد مهارت های سئو از ابتدا یا افزایش دانش موجود خود دنبال کنید. و در حالی که نمیتوانیم به شما قول رتبه برتر در گوگل را بدهیم، قول میدهیم که اگر کار را انجام دهید، نتایج را خواهید دید.
قبل از اینکه به اولین قدم در مسیر شما برای تبدیل شدن به یک جدی سئو بپردازیم، بیایید نگاهی گذرا به معنای دقیق بهینه سازی موتور جستجو بیندازیم. طبق راهنمای توسعه دهندگان گوگل:
“بهینه سازی موتورهای جستجو فرآیندی است که سایت شما را برای موتورهای جستجو بهتر می کند.”
به عبارت دیگر، دقیقاً مشخص می کند که چه تغییراتی را باید در وب سایت خود ایجاد کنید تا آن را با جستجوهای جستجو مرتبط تر کنید.
عناصر سئو در دو دسته اصلی قرار می گیرند: درون صفحه و خارج از صفحه.
همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، عناصر سئوی درون صفحه بخش هایی هستند که در وب سایت شما وجود دارند. این شامل:
از سوی دیگر، عناصر سئو خارج از صفحه، عوامل رتبه بندی هستند که از خارج از دامنه شما می آیند. این در درجه اول بر ایجاد لینک و جذب سایر وب سایت های با کیفیت برای لینک سازی به محتوای شما متمرکز است. اکنون که ما آن را از سر راه داریم، بیایید به روند گام به گام تسلط بر سئو بپردازیم.
یکی از بهترین چیزهایی که در مورد گوگل وجود دارد، حجم گسترده اطلاعات در دسترس آن است. در حالی که آنها راز اصلی الگوریتم ها را فاش نمی کنند، غول موتور جستجو به طور شگفت انگیزی در مورد اینکه چه چیزی در رتبه بندی ها لحاظ می شود و چه مواردی را انجام نمی دهد، می گوید.
حتی راهنمای شروع سئو بسیار مفیدی را برای افرادی که تازه در این زمینه شروع کرده اند ارائه کرده اند. این یک دیدگاه سطح بالا از نحوه عملکرد بهینه سازی موتور جستجو است، از جمله تعاریف اصطلاحات رایج و اصول اولیه رتبه بندی. اگر آموزش سئوی خود را به طور کامل از صفر شروع می کنید، این مکان عالی برای شروع است.
این به شما می گوید که چگونه سایت خود را در گوگل قرار دهید، بهترین راه ها برای کنترل خزیدن به طوری که موتور جستجو بتواند محتوای شما را بیابد، و قابلیت فهرست بندی، که به او کمک می کند بفهمد محتوای شما در مورد چیست.
هنگامی که مطمئن شدید که اصول سئو را پیاده کرده اید، وقت آن است که به مفاهیم فنی بیشتری بروید. در این مرحله نیز، گوگل چندین منبع عالی برای اهداف آموزشی شما فراهم کرده است.
یک نقطه خوب برای آموزش سئو، دستورالعمل های مدیر وب سایت برای حفظ سئوی سایت شما است. این می تواند به شما کمک کند تا با تکنیک های متوسط تا پیشرفته برای افزایش رتبه خود یا مقابله با سایر مسائل سئو شروع کنید.
این شامل اطلاعاتی درباره نحوه برخورد با محتوای تکراری و صفحات کنونیکال، استفاده از فایلهای robots.txt برای اطلاع دادن به گوگل برای خزیدن و فهرستبندی صفحات، ساخت و ارسال نقشههای سایت، و راههای دیگری است که میتوانید به گوگل در درک بهتر سایت خود کمک کنید. بسته به محتوایی که در وب سایت تان منتشر می کنید، ممکن است لازم باشد از روش های مختلفی برای سئو استفاده کنید. به عنوان مثال، ویدیوها شکل محبوبی از محتوا هستند که برای اطمینان از رتبه بندی تا حد امکان، به کار اضافی سئو نیاز دارند.
اگر از چیزی خارج از متن ساده استفاده میکنید و باید استفاده کنید، مطمئن شوید که دستورالعملهای محتوای خاص گوگل را بررسی کردهاید.
در این مرحله، امیدواریم درک نسبتاً خوبی از چیستی سئو و نحوه عملکرد آن داشته باشید. اکنون، زمان آن است که با توسعه و اجرای فرآیند سئوی خود، این آموزش را عملی کنید. اگر در حال کار بر روی یک سایت موجود هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ممیزی سئو را انجام دهید. این کار تا حدودی تخصصی است.
پس از اینکه فهمیدید وب سایت تان در چه جایگاهی قرار دارد وقت آن است که یک فرایند سئو در نظر بگیرید.
در رابطه با نظارت بر عملکرد، کنسول جستجوی گوگل تعداد زیادی تجزیه و تحلیل و اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید برای بهبود ترافیک سایت از آنها استفاده کنید. بسیار شایسته است که با این ابزار آشنا شوید.
نمی توان اغراق کرد که محتوای وب سایت شما چقدر مهم است. محتوا همان چیزی است که افراد را به سمت سایت شما سوق می دهد، آنها را تشویق می کند تا اقدام کنند و در وهله اول دلیل اصلی وجود سایت شما است.
بنابراین، پس از انجام کارهای پشتیبان، فنی و استراتژیک لازم برای ارتقای رتبه خود، زمان آن رسیده است که بر محتوای خود تمرکز کنید. همانطور که در مرحله آخر بحث شد، استراتژی محتوای شما باید بخش بزرگی از استراتژی کلی شما باشد، اما اینجا جایی است که لاستیک با جاده برخورد می کند.
اینجا جایی است که شما یک کپی غنی از کلمات کلیدی اما نه بیش از حد ایجاد میکنید، ساختار محکمی میسازید که خواندن آن برای رباتها و انسانها آسان است و تجربه کلی محتوای خود را بهبود میبخشید.
لینک های دریافتی شما به گوگل می گوید که چقدر سایت شما قابل اعتماد است. به عنوان مثال، اگر شما درگیر یکی از آن مزارع پیوند شوید، احتمالاً گوگل آن پیوندها را نادیده می گیرد. از سوی دیگر، اگر وب سایت مرتبطی افراد را به صفحه شما هدایت می کند، ممکن است گوگل آن تایید کند و ارزشمند بداند.
اما دقیقا چگونه لینک می سازید؟ آیا واقعاً انتظار داشتید که ما این سؤال را بپرسیم و سپس کتاب الکترونیکی عالی دیگری نداشته باشیم که به آن سؤال عمیق پاسخ دهد؟ این را دانلود کنید و بخوانید تا همه چیزهایی را که در مورد ایجاد و حفظ یک کمپین پیوندسازی پربار باید بدانید.
با وجود تمام بخشهای فنی بهینهسازی موتورهای جستجو، نباید هدف اصلی وب سایت تان را فراموش کنید: ایجاد ارزش برای افراد واقعی. برای اینکه فکر نکنید جستجوی گوگل به طور کامل از انواع برنامه های کامپیوتری تشکیل شده است، فراموش نکنید که انسان های واقعی کار الگوریتم را تایید می کنند.
این افراد به عنوان رتبه بندی کیفیت جستجو شناخته می شوند. آنها از راهنمای گسترده ای پیروی می کنند تا تعیین کنند که نتایج جستجوی گوگل تا چه اندازه نیازهای پرس و جو را برآورده می کند و کیفیت صفحات شما را ارزیابی می کند.
بنابراین، همیشه این را در ذهن خود نگه دارید که حتی با وجود تمام تگ عنوان و بهینه سازی تصویر و کارهای طراحی واکنش گرا که انجام داده اید، در پایان روز، سئو در مورد افراد است.
الگوریتم های موتورهای جستجو دائما در حال تغییر هستند.
برخی از این موارد آنقدر کوچک هستند که متوجه نمیشوید، در حالی که برخی دیگر تغییر بزرگی در نوع درخواستهای بازگشت ایجاد میکنند.
خوشبختانه، اقیانوس وسیعی از منابع سئو وجود دارد. اما در مورد برخی از دورههای آنلاین عالی که به شما کمک میکنند مهارتهای بهینهسازی موتور جستجوی خود را به سطح بعدی ارتقا دهید، به شما اطلاع می دهیم.
این دوره دیجیتالی 13 ساعته و 4 ماژول(ایجاد شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، دیویس) برای کمک به شما در درک نحوه تأثیر الگوریتم های جستجو بر نتایج جستجوی ارگانیک طراحی شده است. همه چیز از ساخت یک استراتژی موثر گرفته تا تجزیه و تحلیل و بهینه سازی وب سایت موجود شما را پوشش می دهد.
این برنامه که توسط ارائه دهنده نرم افزار ابزار SEO Ahrefs ارائه شده است، شامل 14 درس است که به چهار ماژول تقسیم شده است که در مجموع دو ساعت طول می کشد. به شما اصول سئو، از جمله نحوه انجام تحقیقات کلمات کلیدی، سئو فنی و ساخت لینک برای مبتدیان را آموزش می دهد.
پلتفرم تجارت الکترونیک Shopify یک دوره 30 دقیقه ای ارائه می دهد که به کارآفرینان آنلاین کمک می کند تا به سرعت در اصول سئو به سرعت عمل کنند. این دوره به شما یک چارچوب قابل تکرار ارائه می دهد که می توانید برای کمک به بهبود رتبه کسب و کار خود در موتورهای جستجو استفاده کنید.
یکی دیگر از ارائه دهندگان ابزارهای سئو، دوره مبتدی Yoast در SEO دارای دو ساعت فیلم آموزشی، فایل های PDF و آزمون ها است تا به شما در مورد آنچه آموخته اید آموزش دهد.
این دوره رایگان به شما آموزش می دهد که چگونه سایت خود را برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان انسانی بهبود بخشید. این اصول اولیه سئو از جمله انجام تحقیقات کلمات کلیدی، ایجاد محتوای عالی و بهینه سازی سایت شما برای حداکثر رتبه بندی و ترافیک را پوشش می دهد.
بروس کلی به عنوان برنامه نویس اولین ابزار تحلیل صفحه وب شناخته می شود. اکنون، او یک شرکت بازاریابی جستجو را اداره می کند که طیف گسترده ای از خدمات بازاریابی دیجیتال را ارائه می دهد. این دوره آنلاین به شما یاد می دهد که چگونه رتبه وب سایت خود را با تاکید بر E-A-T بهبود بخشید. این شامل بیش از 15 ساعت آموزش در 48 ویدیو است.
این دوره مبتنی بر متن ارائه شده توسط فریم ورک تولید Next.js یک نمای کلی سریع و چهار صفحه ای از سئو ارائه می دهد. این سیستم های جستجو و ربات ها و موضوعات عملکرد وب را پوشش می دهد و بر استفاده از آنها در کنار Next.js تاکید می کند.
این دوره کوتاه گواهینامه رایگان ارائه می دهد و بر تأثیرات تجاری سئو تمرکز دارد. با شش درس در حدود 22 ویدیو و سه آزمون. از استراتژی وبلاگ نویسی Hubspot به عنوان نمونه اصلی خود هنگام توضیح نحوه عملکرد سئو استفاده می کند.
منابع خوبی وجود دارد، از جمله:
مشاهده آنلاین و بازاریابی محتوا، ارائه دهنده SaaS Semrush یکی از بهترین کتابخانه های محتوای سئو را که در همه جا موجود است، گردآوری کرده است. این درسهای رایگان، که معمولاً یک ساعت طول میکشند، توسط متخصصان مختلف ارائه میشوند و تقریباً هر جنبهای از بازاریابی دیجیتال را که فکرش را میکنید پوشش میدهند.
این دوره 14 درس می تواند در کمتر از دو ساعت تکمیل شود. این دوره طراحی شده تا شما را به استراتژی های حرفه ای لینک سازی مجهز کند که فراتر از تاکتیک های سنتی بک لینک است. این به شما میآموزد که چگونه ایمیلهای ارتباطی را ساختاردهی و توزیع کنید، کمپینها را اعتبارسنجی کنید و تیم لینکسازی خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنید.
این دوره رایگان 25 ساعته بر استراتژیهای فنی، موبایلی و شبکه های اجتماعی برای بهبود ترافیک وبسایت شما تمرکز دارد. مهارت های سئو پیشرفته تری مانند بهبود معماری سایت، ارزیابی رقبا و توسعه استراتژی های جهانی را به شما آموزش می دهد.
در حالی که به طور دقیق یک دوره سئو نیست، اما اگر در مورد سئو و بهبود مهارت های خود جدی هستید، این گواهینامه ارزش کسب را دارد. این دوره رایگان به شما کمک میکند تا صنعت محتوا و بازاریابی دیجیتال را بهتر بشناسید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که از ابزارهایی که غول موتور جستجو در دسترس قرار میدهد بیشترین بهره را ببرید.
همانطور که می بینید، چیزهای زیادی برای بهینه سازی موتور جستجو وجود دارد. کارشناسان هر روز چیزهای جدیدی یاد می گیرند. امیدواریم تا این مرحله کمی در مورد اصول سئو و منابع خوب آموزشی آموخته باشید. پس از مطالعه برخی از مطالب مرتبط، وقت آن است که دانش جدید خود را عملی کنید.
اگر فوراً نتایج را مشاهده نکردید ناامید نشوید. به یاد داشته باشید، بهینه سازی موتور جستجو یک ماراتن است، نه یک سرعت. گاهی اوقات، ممکن است ماه ها طول بکشد تا تغییرات شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو(SERP) نشان داده شود.
فقط به یاد داشته باشید، سئو دائماً در حال تغییر است و آنچه دیروز کار می کرد ممکن است امروز کارساز نباشد. این تا حدودی به دلیل متخصصان سئو مبهم است که الگوریتم را از طریق مواردی مانند پر کردن کلمات کلیدی و چرخش مقاله (یعنی بازآفرینی محتوا با کلمات مختلف) بازی میکنند.
اما دلیل اصلی که باید در صدر سئو بمانید، تلاش بی پایان گوگل برای ارائه نتایج بهتر و مرتبط تر است.
در حال حاضر، این به معنای تمرکز بیشتر روی هدف جستجو است تا کلمات کلیدی. اما چه کسی میداند فردا چه معنایی خواهد داشت؟ تنها راه برای در اوج ماندن این است که پس از رسیدن به آنجا به کار خود ادامه دهید. زیرا اگر پیوسته یاد نگیرید، طولی نمیکشد که رتبه ای که به سختی به دست آوردهاید، به کس دیگری تعلق می گیرد. هرگز یادگیری را متوقف نکنید، و اکنون به آنجا بروید و به بالای نتایج جستجو برسید!
پیشنهادهای ما:
دوره ها و گواهینامه های سئو چه ارزشی دارند؟