قالب بندی متن به بازدیدکنندگان وب سایت کمک می کند تا با برجسته کردن مهم ترین مطالب در یک صفحه، اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. اما آیا عناصر قالب بندی متن بر رتبه جستجو تأثیر می گذارند و فاکتور رتبه بندی هستند؟
چندین عنصر HTML، متن را قالببندی میکنند تا به بازدیدکنندگان وبسایت و خزندههای موتور جستجو کمک کند تا به راحتی بخشهای مهم محتوای وب سایت را شناسایی کنند. این عناصر چگونه می توانند بر سئو یا رتبه بندی صفحه یک سایت تاثیر بگذارند؟
به خواندن ادامه دهید تا بدانید که آیا قالب بندی متن یک عامل رتبه بندی گوگل است یا خیر.
شما می توانید از عناصر HTML برای قالب بندی متن به روش های مختلف استفاده کنید. مثلا:
<em> و <strong> با <b> و <i> متفاوت هستند، زیرا اولی اهمیت معنایی را نشان می دهد در حالی که دومی سبک هایی هستند که نشان می دهند کلمات چگونه روی صفحه ظاهر می شوند.
این یک تمایز مهم است که بعداً به آن خواهیم پرداخت. برخی بر این باورند که استفاده از عناصر قالب بندی HTML برای برجسته کردن کلمات خاص برای گوگل می تواند مستقیماً بر نحوه رتبه بندی صفحه وب برای آن کلمات کلیدی تأثیر بگذارد.
به نظر می رسید که مت کاتس گوگل در یک ویدیوی Google Search Central در سال 2013 نشان می دهد که قالب بندی متن HTML یک عامل رتبه بندی است.
کسی پرسیده بود: «از نظر سئو، تفاوت بین تگ <strong> و تگ <b> برای تأکید بر برخی کلمات متن چیست؟» کاتس خاطرنشان کرد که او قبلاً در سال 2006 به این سؤال پاسخ داده بود و فکر نمی کرد که پاسخ تغییر کرده باشد.
«در آن زمان، هر زمان که بررسی میکردیم، <strong> و <b> از نظر رتبهبندی و امتیازدهی و نحوه نمایهسازی آنها و همه چیزها دقیقاً یکسان بود. به همین ترتیب، <em> و <i> نیز وجود دارد که مخفف حروف مورب است، و دقیقاً به همین صورت رفتار میشد. شما می توانید از هر کدام استفاده کنید و از نظر رتبه بندی گوگل تفاوتی ایجاد نمی کند.”
حق اختراع گوگل که در سال 2014 اعطا شد همچنین نشان میدهد که الگوریتمهای رتبهبندی به متن پررنگ یا مورب وزن بیشتری میدهند:
یکی از تکنیکهای اندازهگیری کیفیت سند موجود، امتیاز بازیابی اطلاعات (IR) را محاسبه میکند که نشاندهنده میزان ارتباط یک سند با یک عبارت جستجو است. امتیاز IR را می توان به روش های مختلفی وزن کرد. به عنوان مثال، منطبقها در عنوان یک سند ممکن است وزن بیشتری نسبت به موارد منطبق در پاورقی داشته باشند. به طور مشابه، موارد منطبق در متنی که دارای فونت بزرگتر یا پررنگ یا مورب است، ممکن است بیشتر از موارد منطبق در متن معمولی وزن داشته باشد.
البته، همه چیزهایی که گوگل ثبت اختراع می کند در الگوریتم ها استفاده نمی شود.
در ویدیویی که قبلاً به آن اشاره شد، کاتس میگوید گوگل با دو نوع عنصر HTML از منظر رتبهبندی یکسان رفتار میکند. او نمی گوید که آیا آنها اصلاً بر رتبه بندی تأثیر می گذارند یا خیر. ممکن است به همان اندازه تأثیری نداشته باشند.
گوگل هرگز قالب بندی HTML را به عنوان یک عامل رتبه بندی تایید یا رد نکرده است. در راهنمای سبک اسناد توسعهدهنده گوگل، گوگل توصیههایی در مورد HTML و برچسبگذاری معنایی ارائه میدهد. به طور خاص، شما نباید از عناصر HTML برای قالب بندی بصری استفاده کنید.
این نشان می دهد که برچسب هایی مانند <em> و <strong> برای درک صفحات مهم هستند.
متن پر رنگ برای کاربران انسانی مناسب تر است.
از اوایل دهه 2000، از اهمیت عوامل قالب بندی متن کاسته شده است. اما این چیزی است که منطق به ما می گوید: اگر می خواهید برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی کنید، به سادگی از آن کلمه در محتوای خود استفاده کنید و سپس هر بار که از آن استفاده می کنید آن را پررنگ (یا ایتالیک، یا پررنگ و مورب) کنید، به تنهایی کافی نیست. آن را در رتبه بندی ارتقا دهد.
مولر، در سال 2021، تأیید کرد که قالببندی متن میتواند به کاربران و رباتها کمک کند تا ببینند شما میخواهید چه چیزی را در یک صفحه برجسته کنید.
«این اساساً یک HTML معنایی است – تشخیص آنچه فکر میکنید باید در یک صفحه (برای رباتها و کاربران) آسان باشد. کمک عناوین، برجسته کردن در متن (مانند پررنگ، یا قوی و غیره)، جداول برای دادههای جدولی، فهرستها به عنوان فهرست و غیره.
اما در توییت زیر، او همچنین تایید کرد که به رتبه بندی کمکی نمی کند.
این موارد باعث نمیشود که رتبه بندی وب سایت شما بالا رود، اما چیزهای کوچک برای درک بهتر صفحات، میتوانند کمک کنند. به آن بیشتر به عنوان راهنمایی نسبی در صفحه فکر کنید.
مولر بحثی را مطرح کرد که آیا قسمتهای پررنگ پاراگراف شما میتواند سئوی شما را تقویت کند یا خیر. پس از ارجاع به ویدیوی مت کاتس در سال 2012، او توضیح می دهد که HTML معنایی به شما امکان می دهد با نشانه گذاری مناسب به بخشی از صفحه معنای بیشتری بدهید.
بنابراین معمولاً سعی میکنیم بفهمیم محتوای یک صفحه وب درباره چه چیزی است، و به چیزهای مختلفی نگاه میکنیم تا بفهمیم واقعاً چه چیزی در اینجا بر آن تأکید شده است. این شامل مواردی مانند عناوین در یک صفحه است، اما همچنین شامل مواردی مانند آنچه در متن در یک صفحه واقعاً پررنگ یا تأکید شده است.
بنابراین، تا حدی، این مقدار کمی ارزش اضافی دارد، زیرا نشانه واضحی است که در واقع، شما فکر می کنید این صفحه یا این پاراگراف در مورد این موضوع در اینجا است. معمولاً با آنچه که ما فکر می کنیم صفحه در مورد آن است، مطابقت دارد. بنابراین آنقدرها تغییر نمی کند. نکته دیگر این است که این تا حد زیادی در داخل صفحه وب مرتبط است.
بنابراین، اگر خارج شوید و بگویید، خوب، من فقط کل صفحهام را پررنگ میکنم و سپس گوگل فکر میکند صفحه من مهمترین صفحه است، سپس با پررنگ کردن همه چیز، اساساً هیچ چیز پررنگ نیست، زیرا همه چیز یکسان است.
در حالی که، اگر تعداد انگشت شماری از جملات یا کلمات را در صفحه کامل خود جایی که می گویید بردارید، این برای من واقعا مهم است، و شما آن ها را پررنگ کنید، برای ما بسیار آسان تر است که بگوییم، خب، اینجا متن های زیادی وجود دارد، و این به طور بالقوه یکی از مهمترین نکات این صفحه است. ما می توانیم به آن کمی ارزش بیشتری بدهیم.
اساساً، چیزی که این نوع به آن میپردازد، همه چیز پیرامون HTML معنایی است که در آن شما با استفاده از نشانهگذاری مناسب برای صفحه، کمی معنای بیشتری به صفحه میدهید. از دیدگاه ما، این خوب است. این به ما کمک می کند تا صفحه را کمی بهتر درک کنیم.
بنابراین، اگر می خواهید آن را به یک پاسخ یک کلمه ای ساده کنید، آیا برجسته کردن نکات مهم در یک پاراگراف به سئو کمک می کند؟ بله، این کار را می کند. این به ما کمک می کند تا آن پاراگراف یا آن صفحه را بهتر درک کنیم.
همانطور که می بینید، قالب بندی متن می تواند بر نحوه تعیین مهم ترین محتوای یک صفحه توسط موتورهای جستجو تاثیر بگذارد. اما، بعید است که محتوای پررنگ در یک صفحه، عنصری باشد که شما را بالاتر از رقبا در نتایج جستجو قرار دهد. حتی در این صورت، نشانه گذاری مناسب به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا مهم ترین نکات محتوای شما را پیدا کنند.