پیمایش پارالاکس یک تکنیک طراحی وب سایت است که در آن پسزمینه وب سایت با سرعت کمتری نسبت به پیشزمینه حرکت میکند. این منجر به یک جلوه 3 بعدی می شود که بازدیدکنندگان سایت را به سمت پایین حرکت می کنند، حس عمقی را اضافه می کند و تجربه مرور همه جانبه تری ایجاد می کند. طراحی پارالاکس مبتنی بر توهم نوری است.
پیمایش پارالاکس یک روند وب سایت است که در آن محتوای پس زمینه(به عنوان مثال یک تصویر) با سرعتی متفاوت از محتوای پیش زمینه در حین پیمایش جابه جا می شود.
Parallax یا parallax scrolling یک تکنیک طراحی وب است که شامل جلوه های گرافیکی حرکتی برای ایجاد عمق در یک وب سایت است. در پیمایش پارالاکس، وقتی صفحه وب را به پایین اسکرول می کنید، تصاویر پس زمینه کندتر از تصاویر پیش زمینه حرکت می کنند و در نتیجه یک افکت دو بعدی ایجاد می شود.
اختلاف منظر از کلمه یونانی parallaxi به معنای “تغییر” گرفته شده است. در دهه 1980، افکت اختلاف منظر در بازی های ویدیویی مانند Star Force، Street Fighter II و Sonic the Hedgehog استفاده شد. چند سال بعد راه خود را در طراحی وب پیدا کرد.
اکنون که درک اولیه ای از پارالکس چیست، بیایید نگاهی به اصول راهنمایی بیندازیم که هر طراح وب که از پارالکس استفاده می کند باید در نظر داشته باشد.
در سایت های معمولی، سلسله مراتب محتوا اغلب مانند نمودار جریان عمل می کند، جایی که مهم ترین محتوا در بالای صفحه قرار می گیرد. بنابراین، این یک تجربه وب ساختار یافته و سازمان یافته را برای کاربران فراهم می کند. با این حال، این اغلب فاقد پویایی است که برخی از کاربران در وب سایت های امروزی انتظار دارند. طراحی اختلاف منظر را وارد کنید. این یک تجربه اسکرول منحصر به فرد شبیه ورق زدن صفحات یک کتاب را ارائه می دهد، بنابراین کاربران به جای خواندن محتوای وب شما، بیشتر درگیر روایت هستند که صفحه شما را پایین می روند.
وقتی USP خود را در سرفصل های خود قرار می دهید، از افکت اختلاف منظر استفاده کنید تا آنها را متحرک و جذاب کنید. پس از همه، شما سعی می کنید روایتی را برای جذب کاربران خود بیان کنید. چه راهی بهتر از یک عنصر وب پویا مانند پیمایش اختلاف منظر برای جلب توجه و علاقه مند نگه داشتن آنها؟
نمادها و تصاویر ارزش سرگرمی را برای بازدیدکنندگان وب سایت شما فراهم می کنند که به تعمیق تعامل آنها و بهبود نرخ تبدیل شما کمک می کند.
لایه پس زمینه خود را ساده نگه دارید تا سردرگمی و اضافه بار حسی به حداقل برسد. به آنچه فکر می کنید برای نیازهای کاربران و روایتی که می خواهید بگویید مناسب است، پایبند باشید. استفاده از اختلاف منظر با تکنیک های دیگر ممکن است به جای اینکه به آنها کمک کند به راحتی متوجه شوند که وب سایت شما چیست، فقط حواس کاربران را پرت می کند.
در حالی که طراحی پارالاکس مزایای زیادی را ارائه می دهد، اما دارای معایبی نیز می باشد. بیایید نگاهی به جوانب مثبت و منفی آن بیندازیم تا شما را در تصمیم گیری آگاهانه راهنمایی کنیم.
Parallax یک حرکت جذاب و روان به یک وب سایت استاتیک اضافه می کند. این منجر به یک تجربه کاربری پویا می شود که به نوبه خود باعث افزایش زمان اقامت کاربران در سایت شما می شود.
اثر پارالاکس می تواند برای تلاش های سئوی شما مفید باشد. سایت های موتورهای جستجو مانند گوگل به کسانی که می توانند کاربران را تا زمانی که ممکن است در صفحات خود نگه دارند، پاداش می دهد.
از نظر تبدیل، می تواند توجه را به فرم ها و عبارات Call-to-Action شما جلب کند.
جلوه روان طراحی اختلاف منظر به خوبی با داستان سرایی همراه است و به شما این امکان را می دهد که صفحه ای دلپذیر و پویا برای داستان برند، محصول یا خدمات خود ایجاد کنید. اجرای پارالاکس خلاقیت و حرفه ای بودن تیم شما را به نمایش می گذارد. یک وب سایت خوب طراحی شده یک وب سایت معتبر و قابل احترام است.
مرورگرهای وب قدیمی مانند موزیلا و اینترنت اکسپلورر 8 اغلب در پردازش طراحی اختلاف منظر مشکل دارند. طراحی Parallax برای استفاده در موبایل ایده آل نیست. این می تواند سایت شما را در هنگام مشاهده در دستگاه تلفن همراه کند کند. بنابراین، توصیه می کنیم آن را به طور کلی از نسخه موبایل سایت خود حذف کنید.
در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام طراحی یک وب سایت پارالکس در نظر داشته باشید:
مسائل مربوط به سئو اسکرول پارالاکس می تواند برای سئو بسیار بد باشد. موتورهای جستجو دوست دارند وب سایت هایی را ببینند که چندین صفحه پر محتوا را به کاربران ارائه می دهند. سایت های Parallax معمولاً فقط یک یا دو صفحه هستند. داشتن چندین هدر H1 در یک صفحه نیز نمی تواند خوب باشد.
می گفتند روی موبایل کار نمی کند اما با بررسی بعضی از وب سایت هایی که از تکنیک پارالاکس استفاده می کنند ثابت شد که بله روی موبایل هم کار می کند..
بعضی ها می گویند این تکنیک منسوخ شده است اما وب سایت های خوبی وجود دارند که از تکنیک پارالاکس استفاده می کنند.
همانطور که انتظارش را داریم وب سایت هایی که با تکنیک پارالاکس طراحی شده اند سرعت بارگذاری پایینی دارند اما زیبایی و جذابیت طراحی می تواند رضایت شما را تامین کند.
پس لطفا صبور باشید و از این زیبایی لذت ببرید.
به طرز زیبایی مسیری که وب طی کرده است را در یک طراحی پارالاکس نشان می دهد. در این صفحه می توانید تاریخچه مختصر وب را به صورت بصری ببینید.
Epicurrence کنفرانسی است که در برکنریج، کلرادو برای خلاقان برای برقراری ارتباط، شرکت در کارگاههای آموزشی، و همچنین شرکت در مجموعهای از فعالیتها مانند اسنوبورد، اسکی، و ساخت آدم برفی (معروف به جالبترین کنفرانس تا کنون) برگزار میشود.
برای کمک به کاربران برای غوطه ور شدن در وب سایت، از پیمایش اختلاف منظر همراه با تصاویر خیره کننده از کوه های راکی کوه ها و شرکت کنندگان در کنفرانس گذشته که در حال سرگرمی با اسکی و اسنوبورد بودند استفاده می شود. این باعث می شود وب سایت به اندازه خود کنفرانس احساس سرگرمی کند.
گوچی در سال 2018، این خط لباس مجلل وبسایتی راهاندازی کرد که شاید جالبترین نمونه از پیمایش پارالاکس را در این فهرست گنجانده باشد. افکت اسکرول همراه با تصاویر سورئال کاربران را در دنیایی خارق العاده از ذهن هنرمند اسپانیایی ایگناسی مونرئال قرار می دهد. در سرتاسر وبسایت، کاربران میتوانند محصولات و لباسهای گوچی را ببینند که از طریق پاستیچ «فانتزی اتوپیایی» Monreal تفسیر شده است.
در حالی که بسیاری از رستورانها یک وبسایت اصلی رستوران راهاندازی میکنند یا برای به اشتراکگذاری اطلاعات فهرست و کسبوکار خود به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی تکیه میکنند، Dockyard Social فراتر از حداقلها است. تامینکننده اسکاتلندی مواد غذایی و نوشیدنیهای راحت، جلوههای بصری مختلفی را در وبسایت تک صفحهای خود بستهبندی میکند، که با متن هدر در بخش قهرمان شروع میشود که با اسکرول از هم جدا میشود.
در نگاه اول به نظر می رسد یک آزمایشگاه شیمی برای کودکان باشد اما در واقع این وب سایت محلی است برای معرفی سخنرانی های متفاوت درباره موضوعات مختلف.
یک وب سایت جذاب دیگر vectary.com است که به شما امکان می دهد طراحی های خودتان را داشته باشید بدون اینکه با پیچیدگی ها درگیر شوید.
بد نیست این نمونه را هم ببینید.