اگر از وبسایتهایی بازدید کردهاید که به راحتی طراحی و چیدمان خود را با اندازههای مختلف صفحه نمایش تطبیق میدهند، این سؤال پیش میآید: «چگونه این کار را انجام میدهد؟ طراحی وب ریسپانسیو چگونه کار می کند؟ باید قبلاً به ذهن شما خطور کرده باشد در این پست با یادگیری برخی از اصول طراحی وب سایت واکنش گرا به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
طراحی وب ریسپانسیو بدون استثناء، تجربه مرور بهینه را در اختیار کاربران قرار می دهد. صرف نظر از اینکه بازدیدکنندگان شما از رایانه رومیزی یا لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند استفاده می کنند، یک وب سایت واکنش گرا به طور خودکار با اندازه صفحه نمایش دستگاه آنها تنظیم می شود بدون اینکه زیبایی یا عملکرد آن به خطر بیفتد.
گوشی های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و دسکتاپ ها در اندازه های مختلف صفحه نمایش عرضه می شوند. اگر وب سایت شما نتواند به درستی در دستگاه بازدیدکنندگان شما نمایش داده شود، آنها به احتمال زیاد وب سایت شما را ترک خواهند کرد و در نتیجه فرصتی برای شما برای تعامل با آنها از دست می دهد. اگر نمی خواهید فرصت خود را برای دستیابی به بیش از 5 میلیارد کاربر اینترنت موبایل از دست بدهید، داشتن یک وب سایت واکنش گرا باید یکی از اولویت های اصلی شما باشد. این چهار اصل به ما کمک می کند تا بفهمیم طراحی وب واکنش گرا چگونه کار می کند.
همانطور که از نام آن پیداست، یک سیستم شبکه سیال، محتوای وب شما را قادر میسازد تا «سیال» باشد تا بتواند به آرامی در ظرف خود جریان یابد، که به اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربران شما اشاره دارد. مهم نیست که بازدیدکنندگان شما از چه اندازه صفحه نمایش یا نوع دستگاه استفاده می کنند زیرا این سیستم اطمینان می دهد که محتوای شما در اندازه و نسبت مناسب ظاهر می شود.
برای درک بهتر نحوه عملکرد شبکه های سیال، باید یاد بگیریم که وب سایت ها قبل از ظهور طراحی وب واکنش گرا چگونه طراحی می شدند. وب سایت ها به طور سنتی با توجه به اندازه پیکسل خود تعریف می شدند و با استفاده از سیستم 960 پیکسل طراحی می شدند. زمانی که گوشیهای هوشمند و تبلتها وارد بازار شدند، تمرکز روی طراحیهای تطبیقی معطوف شد. این نوع طراحی شامل استفاده از اندازه پیکسل های خاص برای اندازه های خاص صفحه نمایش است. هر دو شکل قدیمیتر طراحی وب مبتنی بر پیکسل بودند که نیاز به استفاده از اندازهگیری مطلق داشت.
طرحهای سیال یا واکنشگرا نه مبتنی بر پیکسل هستند و نه از اندازهگیری مطلق استفاده میکنند. در عوض، طرح های سیال مبتنی بر درصد هستند و از مفهوم تناسب نسبی استفاده می کنند. طراحانی که از سیستم شبکه سیال استفاده میکنند، ابتدا حداکثر اندازه طرحبندی را برای طراحی وب مشخص میکنند، سپس فرمولی را برای محاسبه درصد اندازهگیری عناصر، قبل از گنجاندن این درصدها در اسکریپت CSS خود دنبال میکنند. در نهایت، این درصدها مبنایی برای تنظیمات عرض و ارتفاع عناصر مختلف طراحی وب شما خواهند بود.
یک تصویر سیال که منحصر به وبسایتهای واکنشگرا است، پشتهای است که تصاویر شما را قادر میسازد تا با توجه به اندازه صفحه نمایش دستگاهی که بازدیدکنندگان شما استفاده میکنند، مقیاس مناسبی داشته باشند. برای اطمینان از روان بودن تصاویر، از دستور CSS زیر استفاده کنید:
img {حداکثر عرض: 100%؛} img { max-width: 100%;}
این فرمول به مرورگر دستور می دهد که نه تنها بر اساس اندازه صفحه نمایش دستگاه مقیاس بندی کند، بلکه تصاویر شما را با 100٪ مقدار پیکسل آنها نمایش دهد. این دستورالعمل از دو جهت بسیار مهم است: اول اینکه به جای اینکه فقط با ابعاد ثابت در سایت شما قرار بگیرد، تصاویر شما را بزرگ یا کوچک می کند و دوم اینکه تصاویر شما را از کشیده شدن یا کوچک شدن نسبت های نامناسب جلوگیری می کند، که معمولا زمانی اتفاق می افتد که اندازه صفحه نمایش بسیار بزرگتر یا کوچکتر از تصاویر است. همچنین به حفظ نسبت تصویر مناسب تصاویر شما کمک می کند. برای بهترین نتیجه، استفاده از فایل های SVG را توصیه می کنیم زیرا این نوع فایل تصویری بسیار مقیاس پذیر است.
این فرمول به مرورگر دستور می دهد که نه تنها بر اساس اندازه صفحه نمایش دستگاه مقیاس بندی کند، بلکه تصاویر شما را با 100٪ مقدار پیکسل آنها نمایش دهد. این دستورالعمل از دو جهت بسیار مهم است: اول اینکه به جای اینکه فقط با ابعاد ثابت در سایت شما قرار بگیرد، تصاویر شما را بزرگ یا کوچک می کند و دوم اینکه تصاویر شما را از کشیده شدن یا کوچک شدن نسبت های نامناسب جلوگیری می کند، که معمولا زمانی اتفاق می افتد که اندازه صفحه نمایش بسیار بزرگتر یا کوچکتر از تصاویر است. همچنین به حفظ نسبت تصویر مناسب تصاویر شما کمک می کند. برای بهترین نتیجه، استفاده از فایل های SVG را توصیه می کنیم زیرا این نوع فایل تصویری بسیار مقیاس پذیر است.
پرس و جوهای رسانه ای سنگ بنای طراحی واکنش گرا هستند زیرا مسئول تغییر طرح بندی شما با توجه به شرایط خاص هستند. آنها دلیلی هستند که برخی وب سایت ها چهار ستون محتوا را در لپ تاپ نشان می دهند اما فقط یک ستون را در تلفن هوشمند نشان می دهند. این ویژگی CSS توسط طراحان استفاده میشود تا مشخص کند چه زمانی عناصر طراحی شما باید تغییر کنند، معمولاً مطابق با صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده کاربران شما. پرسشهای رسانهای را میتوان به عنوان فیلتر برای چندین دستگاه و اندازه صفحه نمایش مشاهده کرد. یک مثال ساده از پرس و جو رسانه CSS این است:
@media screen and (max-width: 992px)
{
header { height: 70px; }
article { font-size: 14px; }
img { max-width: 480px; }
}
این درخواست رسانه برای پنجرههای مرورگر که حداکثر 992 پیکسل عرض یا کمتر دارند صادق است. تمام مقادیری که برای عناصر خاص خود اختصاص داده اید – ارتفاع 70 پیکسل برای هدر، 14 پیکسل برای اندازه فونت و حداکثر 480 پیکسل برای تصویر شما – تنها در صورتی مشخص می شود که وضوح صفحه نمایش دستگاه های بازدیدکنندگان شما 992 باشد. پیکسل یا کمتر
نقاط انفصال به نقاط از پیش تعیینشدهای اشاره دارد که نشاندهنده تغییر در طرحبندی طراحی وب شما هستند، مثلاً طراحی وب شما پنج ستون را در تبلت نشان میدهد، اما برای مثال فقط یک ستون را در تلفن هوشمند نشان میدهد. از پرس و جوهای رسانه ای برای تعیین نقاط شکست شما استفاده می شود.
هیچ قانون سخت و سریعی در مورد اینکه کجا باید نقاط انفصال را قرار دهید وجود ندارد، زیرا محتوای شما در مورد مکان آنها نقش دارد (به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد در جایی که پاراگراف شکسته می شود، نقطه شکست قرار دهید). برای بهترین نتایج، توصیه میکنیم برای کوچکترین اندازه وضوح موجود یا ابتدا برای موبایل طراحی کنید. این به شما کمک می کند با ارزش ترین محتوای وب را که بازدیدکنندگان شما باید در یک صفحه نمایش کوچک ببینند شناسایی کنید.
در روند گسترش دید خود، خواهید دید که طراحی شما از کجا شروع به دردسر می کند. این به جایی اشاره می کند که باید نقطه شکست خود را قرار دهید. دانستن رزولوشن صفحه نمایش دستگاههای پرکاربرد (مثلاً iPads) ممکن است به شما در شناسایی مناسبترین نقطه برای نقاط شکست کمک کند. اینها تنها چهار اصل از چندین اصل است که طراحان وب را در ایجاد وب سایت های واکنش گرا راهنمایی می کند. با توسعه فناوری تلفن همراه و افزایش نیازهای کاربران، تقاضا برای ارائه تجربه کاربری برتر همچنان در حال افزایش است. یک وب سایت واکنش گرا یکی از موثرترین راه ها برای اطمینان از برآورده شدن نیازها و انتظارات بازدیدکنندگان است.
به بازدیدکنندگان خود مسئولانه پاسخ دهید طراحی ریسپانسیو به وب سایت شما این امکان را می دهد که بر اساس دستگاه بازدیدکنندگان و اندازه صفحه نمایش مربوطه تنظیم شود. اگر می خواهید بازدیدکنندگان خود را با اولین برداشت مثبت از برند خود به جا بگذارید، مرورگرهای غیرفعال خود را بیشتر درگیر کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید، وقت آن رسیده است که آن را به یک وب سایت واکنش گرا تغییر دهید!
امیدواریم این پست توانسته باشد شما را در مورد دو چیز روشن کند: اول اینکه طراحی وب ریسپانسیو چیست و دوم اینکه طراحی وب واکنش گرا چگونه کار می کند. به راحتی می توانید وب سایت ما را بررسی کنید و سایر پست های وبلاگ ما را در مورد طراحی و توسعه وب بخوانید. ما اطمینان می دهیم که تمام طراحی های وب ما واکنش گرا هستند.