یک کار جدی هم برای سئو کاران و هم بازاریابان، تحقیق کلمات کلیدی است.
فرایندی است برای کشف و تعیین کلمات کلیدی که بیشترین اهمیت را برای اهداف وب سایت دارند.
اگر تحقیق کلمات کلیدی به درستی انجام شود موضوعاتی را نیز به دست می دهد که باید برای آنها در سایت خود محتوا ایجاد کنید.
در طوول تحقیقات خود می توانید کشف کنید که رقبای شما روی چه کلماتی رتبه بندی می کنند که نه تنها به استراتژی سئو شما بلکه برای تجارت شما نیز مفید است.
چون شما را قادر می سازد تا عبارات خاصی را که مردم برای حل مشکل خود استفاده می کنند و زمینه پشت آن اصطلاحات را درک کنید.
تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای رفع هرگونه سو تفاهم یا فرضیاتی که ممکن است در مورد نیازهای کاربران خود و زبانی که آنها برای بیان آن ها به کار می برند داشته باشید مهم است.
بهینه سازی محتوای شما را در هر مرحله شفاف می کند.
تحقیق خوب کلمه کلیدی از یک فرایند منظم پیروی می کند. مجموعه ای از مراحل که به انجام تمام اهداف ذکر شده کمک می کند. با این حال این یک فرایند یکباره نیست. شما باید به طور مداوم این مراحل را مرور کنید. چرا؟ چون وضعیت بازار به مرور زمان تغییر می کند.
فرایند تحقیق کلمات کلیدی را به یکی از عادات همیشگی خود برای سلامت و رشد سئو تبدیل کنید.
راه های قانونی این ها هستند:
اگر در حال حاضر مجموعه ای از کلمات کلیدی را دارید که سعی کرده اید برای آنها رتبه بندی کنید از همین جا شروع کنید.
اما اگر مدتی است وب سایت دارید اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن کلمات کلیدی را فهرست کنید و تجزیه تحلیل کنید تا ببینید عملکرد آنها چگونه بوده است.
ابتدا به سرچ های گوگل نگاه کنید بعد به سرچ کنسول بروید و ببینید سایت شما برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی کرده است.
شما می توانید از این برای رشد دنیای کلمات کلیدی خودتان در مراحل دیگر استفاده کنید.
از معیارهایی که بر روی کلمات کلیدی موجود خود جمع آوری کرده اید استفاده کنید تا کلمات کلیدی با عملکرد خوب را از کلید واژه های ضعیف اما ارزشمند جدا کنید.
بعضی از کلمات کلیدی حجم جستجوی بالایی دارند اما نرخ کلیک کمی دارند.
کلمات کلیدی ضعیف اما ارزشمند را کنار بگذارید تا به لیستی که در مراحل بعدی ایجاد می کنید اضافه کنید.
کلمات کلیدی جدیدی که در تحقیقات کلمات کلیدی خود کشف خواهید کرد، راهنمای تمام کارهای بعدی سئو شما(دست کم در مورد محتوا و لینک سازی) خواهد بود.
هدف شما در اینجا ایجاد یک خط پایه از عملکرد کلمات کلیدی است که می توانید از آن برای رشد دنیای کلمات کلیدی خود در مراحل دیگر استفاده کنید.
ممکن است که فکر کنید که اکنون آماده شروع تحقیقات واقعی کلمات کلیدی هستید.
با این حال بدون برخی اهداف با دقت طراحی شده نیازهای تجاری و برند خاصی که می خواهید برای ان ترافیک ارگانیک به دست آورید تلاشی بیهوده خواهد بود.
زیرا این اهداف به شما حس جهت گیری در تحقیقات تان می دهد.
بعضی وقت ها تحقیقات کلمات کلیدی کلماتی را برای شما پیدا می کنند که می توانید برای انها رتبه بندی کنید اما اگر آنها کلماتی نباشند که بازدیدکنندگان را جذب کنند ارزش تلاشی را که شما انجام می دهید نخواهند داشت.
این نادیده گرفته ترین مرحله در تلاش های معمولی تحقیق در مورد کلمات کلیدی است.
داشتن اهداف به رشد شانس موفقیت شما در سئو کمک می کند.
بعلاوه در زمان و تلاش صرفه جویی می کنید و از هدف قرار دادن عبارات نامربوط(کلمات کلیدی بیهوده) یا کلمات کلیدی با بازگشت سرمایه کم خودداری می کنید.
در اینجا چند سوال وجود دارد که باید هنگام تدوین اهداف خود برای تحقیق کلمات کلیدی بپرسید:
دانستن پاسخ این سوالات می تواند به شما کمک کند تا روی کلمات کلیدی که واقعا برای کسب و کار مهم اند تمرکز کنید.
کلمات کلیدی را که فکر می کنید بهترین توصیف کننده آنچه مشتریان بالقوه شما در مراحل مختلف خرید خود هستند را فهرست کنید.
البته تصور نکنید که کلمات کلیدی که ازین تمرین به دست می آیند واقعا ارزشمند هستند.
یکی از بهترین منابع برای یافتن کلمات کلیدی که باید برای آنها رتبه بندی کنید اما هنوز رتبه بندی نشده اید، رقبای شما هستند.
بیایید به چند روش مختلف برای نزدیک شدن به تحقیق کلمات کلیدی رقابتی نگاه کنیم:
ساده ترین روش کشف کلمه کلیدی استفاده از خود گوگل است. این روش فرصت های زیادی نشان می دهد اما تصویر کاملی ارائه نمی کند. با این وجود اگر ابزار خوبی ندارید می تواند راهی برای شروع باشد.
گوگل در شناسایی رقبای آنلاین و برتر شما بسیار مفید است.
این رقابت شبیه رقابت در دنیای واقعی نیست.
با جستجوی محصولات یا خدماتی که می فروشید شروع کنید و ببینید چه کسانی به طور مداوم در چند نتیجه برتر قرار می گیرند.
اگر چندین محصول یا خدمات را می فروشید و چند نتیجه بارها در جستجوها ظاهر می شوند آنها را به لیست رقبای برتر اضافه کنید.
نام های جایگزینی که کاربرها برای محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند نیز جستجو کنید.
در مرحله بعد، جستجوی سایت گوگل برای هر محصول و نام های جایگزین آن برای دامنه رقیب انجام دهید.
برای اینکار عبارت جستجو شده و سپس site:نام دامنه رقیب را وارد کنید.
این جستجوی کلمات کلیدی جایگزینی را که رقیب برای این محصول در گوگل رتبه بندی می کند به ما می گوید.
موقع استفاده از هر ابزاری چه پولی چه رایگان وقتی رقیبان سطح پایین تر را می بینید از خود بپرسید چه چیزی لازم است تا بالاتر بمانید؟
در حالیکه کلمات کلیدی هنوز برای سئوی خوب اساسی هستند، در طول سال ها گوگل توانایی خود را در تشخیص موضوعات و تمام عبارات مرتبط با آنها بسیار بهتر کرده است. بنابراین حالا هر کلمه کلیدی واقعا دروازه ای به یک جهان موضوعی است.
ابزارهای رایگانی وجود دارد که برای پیشنهاد موضوعات مرتبط برای هر کلمه کلیدی طراحی شده اند.
فهرست کلمات کلیدی گسترش یافته خود را بررسی کنید تا موضوعات سطح بالا را انتخاب کنید. سپس کلمات کلیدی باقی مانده را براساس ارتباط گروه بندی کنید.
بعدا از این فهرست سازمان یافته استفاده کنید تا شما را در ایجاد محتوای به هم پیوسته راهنمایی کند. این فهرست به شما ارتباط موضوعی گسترده تری با موتورهای جستجو می دهد.
البته ای مرحله نهایی نیست بلکه پلی است برای تبدیل آنچه در تحقیق خود کشف کرده اید و ممکن است به نتایجی منجر شود.
در این فرایند اولویت اول شما باید بهترین فرصت ها باشد، اما این ها همیشه باید با هزینه برنده شدن در آن فرصت ها سنجیده شوند.
به عبارت دیگر یک کلمه کلیدی خاص ممکن است پتانسیل ترافیک بالایی داشته باشد اما اگر مجبور باشید زمان زیادی را صرف تلاش برای کسب رتبه خوب برای آن کنید یا نمی توانید آن ترافیک را به یکی از اهداف تجاری خود تبدیل کنید، پس ارزش هزینه کردن را ندارد.
تمام کلمات کلیدی را که جمع آوری کرده اید در یک فایل صفحه گسترده قرار دهید و ستون هایی برای شاخص های کلیدی ارزش و هزینه ایجاد کنید. مانند:
cbc معیار جستجوی ارگانیک نیست اما می تواند به عنوان یک شاخص خوب برای رقابتی بودن کلمه کلیدی عمل کند.
هرچه cbc بالاتر باشد رقابتی تر است و کسب موقعیت ارگانیک برای آن دشوار تر است.
معیار دیگری که ممکن است بخواهید به آن توجه کنید روندها هستند:
گوگل ترندز می تواند به درک روندها کمک تان کند.
با محتوای موجود خود مطابقت دهید.
تصمیم بگیرید که کدام کلمات کلیدی از لیست شما به محتوایی که قبلا دارید مربوط می شود.
با نگاهی به رتبه بندی یک کلمه کلیدی در SERP هدف جستجوی اولیه آن را همان طور که می بینید مشخص کنید. آیا این است:
حالا بررسی کنید که آیا هربخش از محتوا برای کلمات کلیدی بهینه شده است یا خیر.
آیا آن محتوا با هدف جستجوی کلمه کلیدی مطابقت دارد یا خیر.
اگر اینطور نیست پس برنامه ریزی کنید که آن قسمت از محتوا را بهبود دهید یا چیز جدیدی بسازید تا کار را بهتر انجام دهد.
تحقیق کلمات کلیدی فرایندی است که هرگز نباید پایان یابد. نوسانات بازار، رقبای جدید، تغییرات در گوگل، تغییرات در کسب و کار شما همه این ها و موارد دیگر می تواند نیاز به تحقیقات بیشتر و اولویت بندی کلمات کلیدی داشته باشد.
تحقیقات مداوم کلمات کلیدی یکی از بهترین راه ها برای تثبیت مزیت رقابتی خود است.
مقالات زیر می توانند دانش شما را در مورد کلمات کلیدی، ارتقا دهند: