آیا تعامل بالای رسانه های اجتماعی به معنای رتبه بندی جستجوی بالاتر است؟ گوگل در مورد سیگنال های اجتماعی و تاثیر آنها بر سئو چه می گوید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.
آیا سیگنال های اجتماعی بر رتبه بندی جستجو تأثیر می گذارد؟ در دنیایی از شبکهها و پلتفرمهای اجتماعی که همیشه در حال تکامل هستند، آیا تعامل در یک شبکه اجتماعی بر شبکههای اجتماعی دیگر میتواند به شما کمک کند تا در نتایج موتور جستجوی گوگل بهتر دیده شوید؟
بیایید سیگنال های اجتماعی را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی گوگل بررسی کنیم تا تأثیر آنها را بر رتبه بندی جستجو تعیین کنیم.
سیگنال های اجتماعی درگیر شدن کاربران رسانه های اجتماعی با محتوایی است که از وب سایت خود به اشتراک گذاشته اید. در اینجا چند نمونه از سیگنال های اجتماعی آورده شده است. شخصی پیوندی به صفحه ای در وب سایت شما را در یک پست عمومی در فیس بوک به اشتراک می گذارد. پست لایک، نظر و اشتراکگذاری اضافی دریافت میکند. شخصی پیوندی به صفحه ای در وب سایت شما را در یک توییت عمومی در توییتر به اشتراک می گذارد. توییت پاسخ ها، لایک ها و ریتوییت ها را دریافت می کند.
به نظر می رسد گوگل به رسانه های اجتماعی اهمیت می دهد. در راهنمای شروع بهینه سازی موتورهای جستجو-سئو، گوگل تصدیق می کند که محتوای قانع کننده به اشتراک گذاشته می شود و buzz ارگانیک باعث شهرت وب سایت شما می شود.
«ایجاد محتوای جذاب و مفید احتمالاً بیش از هر یک از عوامل دیگری که در اینجا مورد بحث قرار میگیرند، روی وبسایت شما تأثیر میگذارد. کاربران با دیدن محتوای خوب آن را می شناسند و احتمالاً می خواهند سایر کاربران را به سمت آن هدایت کنند. این می تواند از طریق پست های وبلاگ، خدمات رسانه های اجتماعی، ایمیل، انجمن ها، یا ابزارهای دیگر باشد. سروصدای ارگانیک یا دهان به دهان چیزی است که به ایجاد شهرت سایت شما در بین کاربران و گوگل کمک می کند و به ندرت بدون محتوای با کیفیت ارائه می شود.
بعداً، هنگام اشاره به ارتقاء وب سایت، گوگل پیشنهاد می کند که در مورد سایت های رسانه های اجتماعی بدانید زیرا:
سایتهایی که بر اساس تعامل و اشتراکگذاری کاربر ساخته شدهاند، تطبیق گروههای علاقهمند از افراد را با محتوای مرتبط آسانتر کردهاند. در داخل گوگل آنالیتیکس، بخشی برای گزارش های اجتماعی وجود دارد. به گفته گوگل آنالیتیکس:
«تحلیل اجتماعی ابزارهایی را برای اندازه گیری تأثیر اجتماعی در اختیار شما قرار می دهد. میتوانید شبکهها و محتواهای با ارزش را شناسایی کنید، تعامل کاربران در سایت و خارج از سایت را با محتوای خود دنبال کنید و همه آن را از طریق اهداف و تبدیلها به درآمد نهایی خود مرتبط کنید.»
گوگل بر این باور است که پروفایل های اجتماعی به ویژه برای مشاغل محلی مهم هستند. Google Business Profiles اطلاعات را از منابع مختلف – از جمله نمایههای اجتماعی – جمعآوری میکند تا به مصرفکنندگان بالقوه دید کاملی از کسب و کار محلی بدهد.
Google همچنین برای هر کسی که دارای پانل Graph دانش است در مورد به روز رسانی اطلاعات خود، از جمله نمایه های اجتماعی، مشاوره ارائه می دهد.
در حالی که به نظر می رسد گوگل به پروفایل های اجتماعی اهمیت می دهد، لزوماً به این معنی نیست که سیگنال های اجتماعی می تواند منجر به رتبه بندی بهتر شود.
در سال 2010، مت کاتس، رئیس سابق تیم Webspam، سوالی دریافت کرد که در آن میپرسید گوگل چگونه به لینکهای سایتهایی مانند توییتر و فیسبوک به یک وبسایت جدید امتیاز میدهد. او پاسخ داد که گوگل با لینکها یکسان رفتار میکند، و فرقی نمیکند که از .gov یا .edu، یا توییتر یا فیسبوک آمده باشند.
تنها چیزی که مورد توجه قرار می گیرد پیوندهای به اشتراک گذاشته شده در پروفایل هایی است که عمومی نیستند. اگر Google نتواند صفحه نمایه را واکشی یا بخزد، نمیتواند پیوند را ببیند.
بعداً، در دسامبر 2010، کاتس با اشاره به مقاله ای که پیشنهاد می کرد گوگل از پیوندهای توییتر و فیس بوک در جستجو استفاده کند، سؤال مشابهی دریافت کرد.
کاتس پاسخ داد که اگرچه در گذشته از سیگنالهای اجتماعی برای رتبهبندی استفاده نمیکردند، گوگل در زمان پخش ویدیو، پیوندهای اجتماعی را به عنوان سیگنالهای رتبهبندی پیادهسازی کرده بود. پیوند مقاله برای جزئیات بیشتر همراه با ویدیو از مرکز جستجوی Google ارائه شده است.
در سال 2013، گوگل حق امتیازی را ثبت کرد که به جستجوی محتوای کاربران برجسته شبکه های اجتماعی اشاره می کند. در یک بخش، پتنت اشاره می کند که چگونه می توان از تعاملات اعضای نمودار اجتماعی کاربر به عنوان سیگنال اجتماعی استفاده کرد.
«تعاملات انجام شده توسط اعضای نمودار اجتماعی کاربر می تواند به عنوان سیگنال اجتماعی برای تنظیم رتبه بندی نتایج جستجوی مربوطه استفاده شود. به عنوان مثال، اگر یک عبارت جستجو نتایجی را شناسایی کند که شامل منبعی است که توسط یکی از اعضای نمودار اجتماعی کاربر شناسایی شده است، این نتیجه را می توان نسبت به سایر نتایج جستجوی عمومی که به درخواست کاربر پاسخ می دهند، افزایش داد. فاکتور تقویت کننده می تواند بر اساس تعداد دوستانی باشد که منبع شناسایی شده را تایید کرده اند یا تمایل بالایی به دوستی که منبع شناسایی شده را تایید کرده اند. تقویت همچنین میتواند بر اساس نویسندگی باشد (به عنوان مثال، رابطه یا وابستگی با فردی که منبع را تأیید کرده است)، یا نوع تأییدی که عضو نمودار اجتماعی کاربر ارائه کرده است (به عنوان مثال، تأیید صریح با ستارهدار کردن یک نتیجه یا صفحه یا تأیید ضمنی با مراجعه به منبع یا نظر دادن در مورد یک پست).
در حالی که این پتنت علاقه گوگل را به تقویت منابع در نتایج جستجو بر اساس سیگنال های اجتماعی نشان می دهد، به این معنی نیست که آنها آن را در الگوریتم اعمال کرده اند.
به سرعت به سال 2014 برسید، زمانی که شخصی دوباره از کاتس پرسید که آیا سیگنال های فیس بوک و توییتر بخشی از الگوریتم گوگل هستند یا خیر. او پاسخ داد که گوگل سیگنال هایی مانند تعداد فالوورها یا لایک ها را در الگوریتم لحاظ نکرده است. شما نمی توانید فرض کنید که چون سیگنالی در توییتر یا فیس بوک وجود دارد، گوگل آن را دریافت می کند.
چند ماه بعد، کاتس به این سوال پاسخ داد:
همانطور که گوگل به اضافه کردن سیگنال های اجتماعی به الگوریتم ادامه می دهد، چگونه محبوبیت ساده را از اقتدار واقعی جدا می کنید؟
او در پاسخ خود میگوید در بخش اول سؤالش «فرضی» وجود دارد که سیگنالهای اجتماعی را به الگوریتم اضافه میکند، که او آن را رد میکند. در سال 2015، جان مولر، یکی از حامیان جستجو در گوگل، گفت که سیگنال های اجتماعی به طور مستقیم در رتبه بندی ارگانیک کمک نمی کنند.
لینک ها در اکثر پست های اجتماعی بدون فالو هستند. آنها به رتبه بندی ارگانیک کمکی نمی کنند. با این حال، پست های اجتماعی که به وب سایت شما پیوند دارند می توانند در نتایج جستجو ظاهر شوند.
در سال 2016، مولر توییتی دریافت کرد که در آن میپرسید آیا برچسبهای رسانههای اجتماعی برای سئوی داخلی صفحه مفید هستند یا خیر. پاسخ او:
نه، من از پیوند به رسانههای اجتماعی به عنوان راهی برای ارزش افزودن به کاربران استفاده میکنم، نه به این امید که آنها رتبهبندی را بهبود بخشند.»
در سال 2017، گری ایلیس، رئیس بخش Sunshine و Happiness در گوگل، دو بار در یک بحث پیوند به رسانه های اجتماعی اشاره کرد.
«و اینجاست که رسانههای اجتماعی مفید هستند. دلیلش این نیست که SE ها شما را بهتر رتبه بندی می کنند، این BS است، بلکه به این دلیل است که محتوای خود را بازاریابی می کنید.
و ادامه داد:
همچنین، برای ثبت، رتبه صفحه بیشتر پیوندهای رسانه های اجتماعی به اندازه یک قطره در یک اقیانوس به حساب می آیند. در سال 2019، مولر در پاسخ به راهنمای TikTok به شوخی گفت:
در سال 2021، مولر در پاسخ به تعداد لایک هایی که یک توییت خاص دریافت می کرد، به شوخی گفت:
“با عرض پوزش، ما از لایک به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده نمی کنیم.” بعداً در آگوست 2021، از مولر پرسیده شد که آیا کلیکها از طریق ایمیل میتواند بر رتبهبندی تأثیر بگذارد یا خیر. او جواب داد:
“هیچ تاثیری بر سئو ندارد. مانند تبلیغات، مانند رسانه های اجتماعی. خوب است که چندین منبع مجزا از ترافیک به وب سایت خود داشته باشید، و لازم نیست همه چیز تأثیر سئو داشته باشد. چند ماه بعد، از مولر پرسیده شد که آیا رسانه های اجتماعی به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر سئو تأثیر می گذارند؟ او جواب داد:
“اگر من در توییتر به شما توصیه کنم که به بهبود دید وب سایت شما در جستجو کمک می کند، آیا این تاثیر غیرمستقیم سیگنال های اجتماعی بر SEO خواهد بود؟”
پاسخ شوخی سرنخی از احساسات آنها در مورد سیگنال های اجتماعی است. آنها سهام زیادی در آنها قرار نمی دهند.
این که آیا سیگنال های اجتماعی بر رتبه بندی جستجوی ارگانیک تأثیر می گذارد کمی گیج کننده است. بین سالهای 2010 تا 2014، گوگل ممکن است سیگنالهای اجتماعی را در نتایج جستجو آزمایش کرده باشد.
به علاوه، سناریوهایی وجود دارد که رسانه های اجتماعی می توانند به تلاش های سئوی شما کمک کنند. در حالی که سیگنالهای اجتماعی ممکن است یک عامل رتبهبندی نباشند، پروفایلها و پیوندهای اجتماعی میتوانند بر ظاهر برند شما در نتایج جستجو تأثیر بگذارند.
در نهایت، به نظر می رسد که گوگل ممکن است در گذشته از سیگنال های اجتماعی برای ایجاد نتایج بهتر برای کاربران استفاده کرده باشد. اما اکنون به نظر می رسد سیگنال های اجتماعی متعلق به گذشته گوگل هستند.